X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מרטין שרמן מייסד ומנהל המכון הישראלי למחקרים אסטרטגיים (IISS)
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
ההסבר לכשל ההסברתי של ישראל פשוט למדי אם כי קשה לעיכול
▪  ▪  ▪
קרב שהמדינה לא רוצה לנצח בו. ההסברה הישראלית [צילום: פלאש 90]

עבור רבים - בארץ ומחוצה לה - הכשל של ישראל בתחום ההסברה הוא חידה, שהרי לישראל אִפיונים רבים שהיו אמורים להעניק לה תמיכה בלתי מסויגת בזירה הבינלאומית של מרבית מדינות המערב.
לאמיתו של דבר, ההסבר לכשל ההסברתי של ישראל פשוט למדי - אם כי קשה לעיכול: הסיבה לכך שישראל מובסת בקרב ההסברתי היא העובדה שלמעשה... היא אינה רוצה לנצח בו!
במבט ראשון הסבר זה נראה בלתי מתקבל על הדעת, אולם עיון חטוף בעובדות יספק לו תימוכין מוצקים.
הלא כאשר באים לאמוד את רצונו של ארגון להשיג יעד מסוים, אחד המדדים החשובים ביותר הוא כמות המשאבים שהארגון מקצה להשגת אותו יעד. במקרה של ההסברה, התקציב שמדינת ישראל מקצה לפעילות זו נע בין הפאתטי לאבסורד - ומגיע בקושי לסכום שתאגיד מסחרי "בינוני פלוס" מקדיש לפרסום.
הגורם ל"חסכנות" יתר זו אינו היעדר משאבים. ככלות הכול, כשמדינת ישראל חפצה להשיג יעד בלתי מתוקצב, היא תמיד ידעה למצוא עבורו את המשאבים הדרושים. לדוגמה: כאשר הוחלט לבנות את גדר ההפרדה נמצאו לכך מיליארדי שקלים, למרות שלא הוקצבו למטרה זו מראש. כך, כאשר הוחלט על "ההינתקות" מחבל עזה, נמצאו ללא קושי מיליארדי הדולרים הנחוצים. זאת ועוד, כאשר החלה להתהוות ההחלטה על "ההתכנסות" משטחי יהודה ושומרון, העובדה שנדרשו עשרות מיליוני דולרים ליישום המהלך לא הרתיעה איש - על אף שברור היה כי מרבית המימון לכך לא יהיה על חשבון משלם המיסים האמריקני.
על כן, אין מנוס מן המסקנה העגומה, שבעיני מעצבי המדיניות הישראלית קידום דימויה של ישראל ומעמדה ברחבי תבל אינו עניין התופס מקום גבוה בסדר העדיפויות הלאומי. הרי אילו הוא היה כזה, אין ספק שהיו מוצאים משאבים רבים הרבה יותר למימוש מטרה זו.
השילוש הקדוש
כעת, נשאלת שאלת השאלות: מדוע ישראל הרשמית מפגינה רפיסות כה רבה במערכה התקשורתית ובמלחמה על דמותה? התשובה טמונה במבנה החברה הישראלית ובזהותן של הקבוצות שבפועל מחוללות את האירועים ומעצבות את המציאות בה. וכאשר מדובר בעיצוב המציאות הישראלית, מתברר כי מבחינות רבות תוצאות הבחירות אינן רלוונטיות כלל.
כך לדוגמה, אריאל שרון נבחר על סמך פסילה מפורשת של המדיניות החד-צדדית של מתחריו, אך לאחר בחירתו נאלץ לבצע את אשר פסל. באופן דומה, יצחק רבין נבחר על בסיס שורה שלמה של "לאווים" ביטחוניים, כגון: לא למשא-ומתן עם אש"ף, לא לנטישת בקעת הירדן, לא לחלוקת ירושלים ולא להקמת מדינה פלשתינית. אולם לאחר שנבחר - ובלי לקבל מנדט מחודש - אימץ מדיניות שונה לחלוטין, שמהותה הייתה הפיכת כל ה"לאווים" הניציים התקיפים הללו ל"הנים" יוניים ותרניים - מדיניות שלמעשה הוצעה על-ידי סיעות השמאל אשר לא זכו לאמון הציבור.
מכאן, שהקבוצות המחוללות, הלכה למעשה, את האירועים בישראל הן בעיקר משולש של אליטות, שלא נבחרו, אך רודות בציבור ביד רמה: האליטה המשפטית, האליטה התקשורתית והאליטה האקדמית (לפחות אותו חלק באקדמיה שיש לו ממשק עם שתי האליטות הראשונות: הפקולטות למדעי החברה, המשפטים ומדעי הרוח).
כך למשל האליטה המשפטית יכולה למנוע כל מהלך אסרטיבי שבכוונת המערך הפוליטי הנבחר לבצע (עיינו ערך הכשלת הניסיון להפסקת זרם החשמל לעזה); כך למשל האליטה התקשורתית יכולה ליזום כל מהלך ותרני שבכוונת המערך הפוליטי למנוע (עיינו ערך הינתקות, ובמידה רבה - ערך הסכמי אוסלו); וכאשר נדרשת גושפנקה מקצועית למהלכים מעין אלה, האליטה האקדמית המגויסת תהיה תמיד נכונה להעניק אותה.
לא קשה לזהות שזהו המכניזם, אשר בצורות שונות הוליד - ועדין מקיים - את מרבית התהליכים המדיניים שאירעו בשני העשורים האחרונים.
מה זה אומר עליהם
הבנת ההתרחשויות במציאות הישראלית מחייבת הכרה בכך שלאותן אליטות רבות עוצמה יש השקפות עולם הנשענות באופן מוחלט על האמונה המעין-דתית, שהנוכחות הישראלית בשטחי יש"ע (כיום יו"ש) היא שורש כל רע במדינה ובעולם כולו כמעט. השקפה זו - המלוּוה בעוינות נגזרת בלתי מתפשרת כלפי מפעל ההתיישבות שמעבר לקו הירוק וכלפי ציבור המתיישבים בו - אינה עמדה פוליטית שכלתנית בלבד המבוססת על עובדות וניתוחן, והניתנת לשינוי עם שינוי בעובדות. היא למעשה מצב נפשי הקשור קשר אמיץ לדימוי העצמי של הנמנים על אותן קבוצות, למעמדם ולמקובלות החברתית שלהם בקרב עמיתיהם, ליוקרתם המקצועית ולעתים אף לאפשרויות פרנסתם. מי שמעז להעלות הרהורי כפירה בדבר תקפותה של עמדה זו עלול למצוא עצמו נפגע מאד בתחומים הללו.
למאמץ למנוע את ערעור תקפותה של השקפת עולם זו השלכות מרחיקות לכת. כך למשל, מונע מאמץ זה מן המשקיעים אותו ומאלה הנתונים להשפעתם להציג את הצד הערבי, ובמיוחד הצד הפלשתיני, כפי שהוא באמת. הרתיעה מהצגת המציאות השוררת בצד הערבי - על אכזריותו, שחיתותו, פיגורו וקנאותו - מונעת מישראל את הצגת עמדותיה, את חששותיה ואת הסכנות האורבות לה באופן משכנע, הן בפני הציבור הישראלי והן בפני דעת הקהל בעולם.
אחרי ככלות הכול, הצגה תקיפה מעין זו תשים ללעג את השקפת העולם של אותן אליטות, שפירושה המעשי הוא יצירת גבול בינלאומי חדש, העובר כמה אלפי מטרים בלבד מהפרלמנט הלאומי ומכל משרדי הממשלה כמעט; חשיפת שדה התעופה הבינלאומי היחיד במדינה להפגזה מכלי נשק פרימיטיביים המופעלים כיום מהשטח שננטש; הפיכת צירי התחבורה העיקריים (כבישים ומסילות ברזל) לפגיעים להתקפה ועקב כך - לניתוק ואף לשיתוק אשר ימנעו תנועה יבשתית ברחבי המדינה, וזאת באמצעות נשק קל בלבד; הפקרת השליטה במקורות מים עיקריים (כשליש מן האספקה הזמינה כיום) לשליטה פלשתינית; הכנסת מתקני תשתית עיקריים, כגון תחנת הכוח בחדרה, לתוך טווח הנשק הנמצא כיום בשימוש נגד ישראל, ועימם גם 80% מאוכלוסיית המדינה ו-80% מפעילותה הכלכלית.
החיפוש אחר הויתור הגואל
המאמץ לשמר את אותה השקפת עולם מחייב אפוא את הצגת הצד הפלשתיני באור חיובי הרבה יותר מכפי שהוא בפועל ואת הצד הישראלי באור שלילי יותר - אחרת אין הצדקה (או שפיות) במסירת אזורים כה חיוניים לשליטה פלשתינית. זוהי השקפה שנועלת את המחזיקים בה במסלול הזוי של חיפוש מתמיד אחר "הוויתור המיתולוגי האחרון", שאם היהודים רק ייאותו לו - יגיע הסכסוך הישראלי-ערבי לקיצו. בסופו של דבר, זוהי השקפה המחייבת אימוץ של עיקרי הנרטיב הפלשתיני ודחיית אלה של הנרטיב הציוני.
כך נוצר מצב המונע מישראל כל אפשרות ליזום אסטרטגיית הסברה התקפית המכוונת להבסת היריב, וגוזר עליה טקטיקה הגנתית-תגובתית בלבד אשר נדונה לכישלון מראש.
זהו אם כן פשרו של כשל ההסברה הישראלית. תיקון המצב אינו פשוט אך גם אינו בלתי אפשרי. אולם כמו בכל בעיה, השלבים הראשונים של מציאת פתרון מחייבים ניסוח של הסוגיות כתנאי להבנתן, וגיבוש דרכי התמודדות עמן. דרכים אלו - הראויות לרשימה נפרדת - מטרתן תהיה להביא לחשיפה פומבית של האחראים למחדל על כסילותם ורדידותם, וכן על כזביהם. רק כך ניתן יהיה לנטרל את השפעתם ואת הנזק הלאומי הקשה הכרוך בה.

ד"ר מרטין שרמן הוא חוקר מדעי המדינה באוניברסיטת ת"א והמנהל האקדמי של ארגון Jerusalem Summit
תאריך:  25/07/2008   |   עודכן:  25/07/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכישלון ופשרו
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מרוב הוד כבודו לא רואים צדק...
אלכסנדר  |  25/07/08 23:05
2
השוּעָל (קוים לדמותו)
בנימין  |  25/07/08 23:11
3
קטנוניות ישראלית ללא גבול
כפםשד  |  26/07/08 00:55
4
I doubt it
ClearVision  |  26/07/08 04:09
5
הסבר מאלף לאמיתות כואבות!!!
הניה  |  26/07/08 09:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עדו נתניהו
הזמן שעבר מאז יצא לאור הספר 'זעקי ארץ מושחתת' חושף תופעה אחרת, בנוסף לשחיתות: את תופעת ההשתקה
צבי גיל
הדיבורים על "ממשלת אחדות" הם מקסם שווא    יש להיערך למהפך בתפיסה הערכית שממנה ייגזר השינוי הפוליטי
חנה בית הלחמי
גם מדבר טוב יש יותר מדי: חופשת לידה של 14 שבועות לא רק שמהווה עול כלכלי על המדינה, היא בעיקר דוחקת את רגלי הנשים ממעגל העבודה    מאחר וכסף כן יש למדינה, רק שבוחרת להתשמש בו לצרכי אתנן פוליטי, ממליצה חנה בית הלחמי להעביר את השבועיים המיותרים - לאבות    פמניזם פרגמטי
חגי סרי לוי
היועצת המשפטית של הכנסת: "בשארה הוא עדיין בגדר חשוד, לא הורשע ואפילו לא הוגש נגדו כתב אישום, ומכיוון שכך שלילת זכויותיו הכספיות היא בגדר ענישה כאשר הוא עדיין בגדר חשוד בלבד"
טובה ספרא
השבוע צפויות הרפתקאות אמיצות אבל מתלווה לכך "טמפרטורה" גבוהה    בתחום הנפט והכלכלה שום דבר לא ברור והבועה כנראה תתנפץ לנו בפרצוף    דבר אחד כן ברור: עד פברואר 2009 אולמרט כבר לא יהיה כאן
רשימות נוספות
דמוקרטיה ושברה: ליברליזם לעומת "ניאו-ליברליזם"  /  רן ברץ
כאילו בשוליים   /  דניאל פרדקין
זואולוגיה פוסט-מודרנית   /  דפנה שמורק-נתניהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il