X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למידה של התנהגות אכילה חשובה לא פחות מכל נושא או מיומנות אחרת שרוכשים ילדינו בבית הספר ראשית שנת הלימודים היא הזדמנות מצוינת להתחיל לסגל לילדים הרגלי אכילה מתאימים נצלו תקופה זו כהזדמנות ליצירת שינויים בהרגלי האכילה
▪  ▪  ▪
ללמד את הילד לאכול נכון [צילום: פלאש 90]

זמן הסעודה הוא מאפיין חשוב שיש לתת עליו את הדעת. קודם כל, מדובר על הזמן שבו ניגשים לארוחה. אף-על-פי שיהיו שיחלקו על כך, פנייה לאכילה לאחר שעות ארוכות של צום ותחושת רעב לא מסופקת גורעת מחוויית ההנאה.
אכילה הנובעת מרעב שלא סופק שעות רבות תאופיין באכילה מהירה; בהיעדר הקפדה על בחירות מזון נכונות; אכילת כמויות גדולות; צורך בפיצוי עצמי על הרעב הממושך; וגם בירידה מהירה באנרגיה עם האכילה ועייפות.
ניתן לפרש התנהגות כזו כבחינת גבולותיו של האדם סביב שימוש במשאב חיוני לקיומו: המזון. אין כל רע בבדיקת גבולות ושימוש במאגרים של מזון, אשר מצויים בגופינו בדיוק מהסיבה הזו וב"חוויות קצה" מטלטלות כאלו לעתים.
חרף זאת, הרגל קבוע של "אכילה על הגבול" יוצר דפוסי התנהגות לא בריאים הן לגופנו והן לנפשנו, ואף עלול להוביל לעלייה במשקל עם הזמן. היעדר אכילה זמן ממושך ולאחריו אכילה מוגזמת הוא הרגל שעליו מדווחים אנשים רבים הסובלים מהשמנת יתר. כהורים, עלינו ללמד את ילדינו להימנע מהרגל כזה, תוך הבניית ארוחות מסודרות במהלך היום שיוכלו למנוע נסיבות שיאפשרו זאת.
כאשר אנחנו מתפנים לזמן מה מעיסוקי היום וניגשים לאכילה בנחת, ללא רעב קיצוני, מתיישבים אל השולחן ומתרכזים אך ורק באכילה, משך זמן האכילה יהיה מותאם לכמות ולסוג המזון הנבחר.
במצב כזה תיווצר הרמוניה בין המאפיינים השונים של התנהגות האכילה וההנאה מהאוכל, בזמן האכילה ולאחריו, תהיה אולטימטיבית. באופן עקרוני, ארוחה עיקרית (בוקר, צהריים או ערב) יכולה להימשך בין רבע שעה לשעה בממוצע, כאשר ההרגשה האישית הנחווית היא כי הזמן בו נמשכת הארוחה מתאים, נכון ומיטיב עם האדם האוכל.
למידה של התנהגות אכילה היא חשובה לא פחות מכל נושא או מיומנות אחרת שרוכשים ילדינו בבית הספר, אם לא בין החשובות שבהן. זאת היות שהאכילה משלבת מאפיינים רגשיים ובין-אישיים מורכבים, יחד עם מאפיינים גופניים ופיסיולוגיים החיוניים לקיומנו.
ראשית שנת הלימודים היא הזדמנות מצוינת להתחיל לסגל לילדים הרגלי אכילה מתאימים, קודם כל על-ידי הנחלת הרגלי אכילה נכונים בבית ובמשפחה ואחר כך על-ידי מעקב אחר האכילה מחוץ לבית (בבית הספר, בקניון וכו').
מתן דוגמה אישית כהורים השמים דגש על חשיבות התנהגות האכילה על מאפייניה השונים, הכרה בצרכים השונים של ילדינו והבנה כי האוכל משלב תהליכים בסיסיים בקיומנו, יכולים לחולל שינויים חשובים ומשמעותיים ביותר באורח החיים שלנו ושל ילדינו.

כמה טיפים חשובים:

  • הרחיבו את מגוון בחירות האוכל של ילדיכם, כך שיכללו מזונות החיוניים לגדילתם.
  • למדו את ילדיכם להתארגן לאכילה, והקפידו על מקום אכילה קבוע, נעים ונטול גירויים רבים.
  • אכלו בנחת והתרפקו על הטעמים, הריחות, המרקמים וחוויית האכילה בכללותה.
  • שימו דגש על חשיבות אכילה נכונה ומהנה והשפעותיה על גופינו ואורח חיינו.
  • הנחילו הרגלי אכילה נכונים בבית תוך תפיסת האכילה כפעילות משמעותית ומהנה במהלך היום, המחברת בין אדם וגופו, בין אדם ובני משפחתו, ובין אדם וחבריו.
  • זכרו כי כהורים אתם משמשים דוגמה ומודל לחיקוי ממנו הילדים לומדים הכי הרבה. אם אבא אוכל מול הטלוויזיה, יהיה לו קשה מאוד לבקש מילדו שלא לעשות כן.
  • נצלו את תקופת ראשית שנת הלימודים כהזדמנות פז ליצירת שינויים בהרגלי האכילה. אם תערכו טקס חגיגי בו תסבירו לילדכם את משמעות השינוי שיקרה מעתה בבית ואת מאפייניו - יגדלו הסיכויים שהם ישתפו עמכם פעולה ברצון.

כותבת המאמר הינה כירורגית, מומחית בניתוחי הרזייה, המנהלת הרפואית של מלב"י – המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל
תאריך:  04/09/2008   |   עודכן:  04/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רונית תירוש
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"לומדים לאכול נכון" - למידה של התנהגות אכילה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורה עריף כץ
תרבות הקפיטליזם והתמקדותה בהנאה ובצרכנות מעצבת במידה רבה את הרגעים הכי רומנטיים בחיינו
עו"ד יוסי דר
למה זה מערכת המשפט אינה מוכנה - כשמדובר בה עצמה - לצאת להתמודדות הזו שבין האמת והשקר? הרי בג"צ עצמו קובע כי "התמודדות זו היא מסימני ההיכר של חיי חופש במשטר דמוקרטי"
אבי וייס
תגובות אלרגיות הן נדירות, אך במידה והן מתרחשות, יש לזהותן ולהיות מודעים לצורך להימנע מהתרופה שיוצרת אותן    כשמתרחשת תגובה אלרגית חזקה לתרופה, נותנים טיפול מיידי באדרנלין, אנטי-היסטמינים וסטרואידים והתגובה עוברת כשהתרופה מתפנה מהגוף
שי בכר
תמיד ראיתי את עצמי שמנה, לא משנה כמה רזה הייתי וכמה הערות על שלדיות נאלצתי לספוג, בהנאה יש לציין    כה ייחלתי לעצמי להיות רזה יותר, כדי שיפסיקו, שיפסיקו את ההתעללות הזו, שכבר לא עמדתי בה, היא האפירה את ימיי, החשיכה את חיי    אבל אף אחד לא הבין, אף אחד לא שמע
אלי וינוקור
בחינוך שאנו מעניקים קיימת בעיה יסודית - הוא מנותק מהמציאות. במקום לעסוק במשחקי שליטה ולפזר סיסמאות באוויר, על קברניטי החינוך להשקיע מאמצים בניסיון להבין איך מעניקים לתלמידים כלים מעשיים לצאת איתם לחיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il