X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שר האוצר בכנס שדרות: "כלכלת החלחול" של נתניהו נכשלה, הכסף נשאר אצל העשירים "אני עדיין מנסה למנוע או לפחות לצמצם את הפיטורים בטבע" "נילחם ללא פשרות ביוקר המחיה, בהון השחור ובמשבר הדיור"
▪  ▪  ▪
לפיד. "הנתונים חוזרים לעצמם" [צילום: פלאש 90]

שר האוצר יאיר לפיד טוען כי נתוני התמ"ג שפורסמו שלשום והצביעו על האטה במשק אינם מהווים מגמה ואומר כי יעד צמיחה של 5% בשנה "אינו בשמיים".
"מדינת ישראל צריכה לשאוף לצמיחה ממוצעת שתעבור את ה-5% בשנה בעשור הקרוב", אמר היום (ג') לפיד בנאום שנשא בכנס שדרות שנערך במכללת ספיר. "זה לא בשמיים, היו לנו מספרים דומים בעבר הלא-רחוק, אבל אנחנו צריכים לפעול בכל דרך כדי לחזק את הצמיחה. אני יודע שברבעון האחרון הייתה צניחה בייצוא שהובילה לירידה בצמיחה, אבל זו אינה המגמה. נתוני הצריכה והייצור טובים ויש לנו כבר נתונים מעודכנים יותר שמראים שבספטמבר הייצוא כבר גדל שוב ב-5% ובאוקטובר הוא גדל בעוד 6%, כך שנתוני הצמיחה חוזרים לעצמם".
לפיד דיבר על החדשנות הישראלית כמקור לחיזוק הייצוא ומנה 3 גורמים לחדשנות זו: יכולות האיתור וההכוונה של צה"ל ברמה הלאומית, היותה של החברה הישראלית חברה מוטת חדשנות וכן הד.נ.א היהודי.
"זה משהו בד.נ.א. שלנו", אמר לפיד. "זה האתוס המכונן שלנו. זה בית היוצר של איינשטיין ופרויד וישו וקפקא והשושלת המופלאה שגרמה לזה שעם שהוא שתי עשיריות האחוז מאוכלוסיית העולם, הביא לאנושות את ספר תהילים ואת תורת היחסות, את הכתבים של הרמב"ם ורבע מחתני פרס נובל, את הפצצה האטומית ואת השירים של בוב דילן. אנחנו לא עד הסוף יודעים להסביר את זה אבל יש משהו ב-2,000 שנה של לימוד התלמוד ששייף את התודעה היהודית באופן שמכשיר אותה - באורח פלא כלשהו - לזירה הטכנולוגית. אנחנו רואים את זה מאוד ברור בצעירים חרדים שעוזבים את הישיבה ונכנסים להיי-טק. הם פשוט חושבים אחרת. בעולם שבו המשפט הכי בתוך הקופסא שיש זה 'בוא נחשוב מחוץ לקופסא', הם באמת חושבים שונה".
לפיד התייחס לגל הפיטורים במשק ואמר שהמדינה תנסה להתערב: "האבטלה בישראל נמוכה לעומת העולם, אבל זה לא עוזר ל-800 עובדי אופיס דיפו וזה לא עוזר לאנשים בנעלי בריל, וזה לא עוזר לעובדי הקבלן של בזן שעומדים בפני פיטורים. המדינה תתערב בכל מקום שבו היא יכולה להתערב. אני הייתי ועודני מעורב בניסיון למנוע או לפחות לצמצם למינימום את הפיטורים בטבע, ועדת הכספים התערבה אתמול במתרחש בנעלי בריל. יחד עם זאת המדינה מוגבלת ביכולתה להתערב במגזר הפרטי. מה שהיא יכולה לעשות, ומה שהיא תעשה, זה לדאוג שהמשק יעבור מהתעשיות המסורתיות - שמפטרות אנשים - לתעשיות החדשנות - ששוכרות אנשים ומשלמות להם משכורות טובות יותר".
לפיד ביקר שוב את תיאוריית "כלכלת החלחול" אותה אימץ רה"מ נתניהו ואמר ש"הרעיון הרייגיניסטי הזה משנות ה-80, שלפיו צריך לתת לעשירים להרוויח בלי הגבלות ולתת להם את כל ההקלות האפשריות ואז הכסף יחלחל עד לעניים, פשוט לא עובד. זה נכשל בארה"ב, זה נכשל בבריטניה, זה נכשל בישראל. כשהכסף מגיע רק למעלה הכסף גם נשאר רק למעלה. הכסף לא צריך להיות למעלה. אנחנו צריכים להשקיע את הכסף במעמד הביניים, באמצע הטבלה. משם הוא יירד למטה, משם הוא יעלה למעלה".
שר האוצר הוסיף כי "החדשנות היא לא המטרה, החדשנות היא הכלי. החדשנות המערכתית היא המנוע המשקי שמייצר כלכלה שבה מעמד הביניים הוא המרכז, ומעמד הביניים מרוויח יותר ויוקר המחיה לא דורס אותו. 'איכות חיים' זה דבר רחב, אבל היא מתחילה בזה שאנשים גומרים את החודש. שהם מרוויחים מספיק ואפילו אחרי שהם גמרו לשלם משכנתה או שכר דירה, הם עדיין גומרים את החודש.
"זה יקרה אם נגיע למצב שמערכת המיסוי הישראלית תדאג לזה שמעמד הביניים יהיה הנהנה הראשון מהצלחותיה של חברת החדשנות; אם ננצל את הגז הטבעי שמצאנו לא בשביל להגדיל את הביורוקרטיה הממשלתית, אלא כדי לעבור ממדינה המבוססת על דלקים יקרים ומזהמים, למדינה ירוקה, וזולה יותר, שמשתמשת בכספי הגז כדי לפתוח מעונות יום ובתי ספר ולשפר את מערכי הבריאות והרווחה; אם ננהל מלחמה חסרת פשרות נגד יוקר המחיה בישראל באמצעות הסרת מכסים, פתיחת השוק לתחרות אמיתית, מאבק נחוש בהון השחור וטיפול עקבי וחסר פשרות במשבר הדיור הישראלי.
"התפקיד שלנו - של הממשלה - הוא לטפל בשני צידי המשוואה הזו: לדאוג לזה שבאמצעות הטמעת החדשנות המערכתית נאפשר לישראלים להצליח הרבה יותר ממה שהם הצליחו עד היום, ולדאוג לזה שהפעם - לשם שינוי - הם גם יהנו מפירות ההצלחה שלהם".

פורסם במקור: אתר "גלובס"
תאריך:  19/11/2013   |   עודכן:  19/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יאיר לפיד / Yair  Lapid
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לפיד: אין מגמה של האטה בצמיחה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אז מה ההצתרגשות זה הדבר הבל
צורי  |  13/03/14 20:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כינוסים - ועידות
עופר וולפסון
יו"ר רשות ני"ע אומר כי ההפרטה תניע את הבורסה להתנהל כגוף עסקי, וביתר שקיפות    "לבורסה פוטנציאל היקפי מסחר במניות של עד 5 מיליארד שקל"
עו"ד אברהם פכטר
בכנס אילת לעיתונות (נובמבר 2013, מלון הרודס) היה פאנל בנושא "העולם כולם נגדנו" עם נציגות תקשורת מכובדת: המנחה ערד ניר, בועז ביסמוט, האלוף יוסי פלד, רוני דניאל, דרור אידר, בן-דרור ימיני, ח"כ טיבי, גדעון לוי ואחרים. התמונה שהתקבלה על סיקור המצב הפוליטי של ישראל ועמדת הממשלה הייתה עגומה למדי
אלעזר לוין
חיים מסילתי, שמאי וגם עורך דין, ארגן השבוע כינוס מקצועי חשוב בנושאי נדל"ן    חושף את חשיבות ופעילות "ועדת ההשגות"
שימרית חזן
במרכז הכנס, שייערך בשבוע הבא כחלק מאירועי שבוע היזמות הבינלאומי שמקיים בית הספר הגבוה לטכנולוגיה, תעמוד הרצאה של יוכי סלונים - יזם סדרתי החתום על מספר אקזיטים גדולים
עופר וולפסון
שר האוצר מנה בנאומו בכנס הורביץ את הדרכים בהן בכוונתו לשנות את נתיב חייהם התעסוקתי של צעירי ישראל - הדור הראשון בעל אופק כלכלי גרוע משל הוריו    "חייבים לחזור לצמיחה של 5% לשנה"    התייחס להטבות המס: "לא יעזור לפופוליסטים. נשתמש בכלי הזה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il