X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מדינת ישראל חזרה להיות מוקפת בהתמודדויות כמעט מכל סביבה; האיסלאמיזציה במזרח התיכון מתמשכת ודוחפת לקיצוניות; ויש גם היבטים חיוביים: כושר ההרתעה של ישראל התעצם והצבאות הממוסדים נחלשו
▪  ▪  ▪
כוכבי. התפר בין צבא לטרור מיטשטש [צילום: אריאל י. לוין]

170 אלף טילים מאיימים על מדינת ישראל מעזה, לבנון, סוריה ואירן. זוהי הפעם הראשונה זה עשורים רבים שלאויב יש יכולת להטיל חימוש רב על מדינת ישראל. כך אמר היום (ד', 29.1.14) ראש אמ"ן, אביב כוכבי, בכנס הבינלאומי של המכון למחקרי ביטחון לאומי.
בסקירה על המצב הנוכחי, התייחס ראש אמ"ן לארגונים רבים ולגורמים שונים הפועלים ונמצאים במזרח-התיכון. מבחינת חיזבאללה וחמאס, לדעת ראש אמ"ן, כבר לא מדובר בארגוני טרור רגילים: "ארגוני טרור רבים גדלים מיום ליום. חיזבאללה הוא כבר לא סתם ארגון טרור. ארגון שמחזיק אלפי טילים מתקדמים, נק"ל [נשק קל] מתקדם, זה כבר לא ארגון טרור במובן הפשוט, כנ"ל גם חמאס. התפר בין צבא סדיר לארגון טרור החל ומיטשטש".
בהתייחסו לאירן, אמר ראש אמ"ן, כי הגרעין האירני נמשך, אך הואט. וכי צריך לראות האם יהיו צעדים אפקטיביים וצעדים של ממש להתקדמות אירן בתוכנית הגרעין שלה.
בנוגע לשדה-הקרב העתידי, ציין ראש אמ"ן את יכולת השיגור הרקטי ואת זירת הלחימה: "כיום הלחימה היא לחימה א-סימטרית. העובדה שעברנו לזירות לחימה אורבניות, לחימה עם ציוד מתקדם, העובדה משפיעה אופרטיבית ואסטרטגית.
"ברובד האסטרטגי, הרקטה והטיל יכולים להשפיע או אפילו לקבוע את משך הלחימה, את דפוסה ואת אופן קבלת ההחלטות בשני הצדדים. כל עוד לאויב יש רקטות רלוונטיות לכל חלקי הארץ, הוא יכול להמשיך את הלחימה כל הזמן. יש לו גם השפעה דרמטית על תמונת הסיום, כתוצאה מהאופן שייראה העורף ומשך הלחימה".
לדברי ראש אמ"ן, צה"ל עומד כיום באתגר העליונות. "חיל-האוויר וחיל-הים התעצמו. מנגד, האויבים שלנו רכשו יכולות כדי לאתגר את ההתעצמות הזאת. יש פתרונות, אבל שדה הלחימה יותר מאתגרים. שדה הקרב עבר למרחב האורבני. 90% משדה הקרב נמצא במרחב הזה. האויב בוחר להתמקד בבניינים ואזרחים. כמעט מאחורי כל כפר בלבנון יש עשרות רקטות, משגרים ואמל"ח מתקדם. התמרון במרחב הזה הופך להרבה יותר מאתגר. בצד שני, המודיעין לוקח את זה בתור אתגר כדי למלא את המשימה שלו. ברצועת עזה ובלבנון קיימים עשרות קילומטרים של מנהרות".
לדבריו, הדבר היחיד שנשאר במזרח-התיכון הוא הציבור. "עולם ישן הולך ומשתנה מרגע לרגע. אם לא די בזה, הופיעה הטלטלה והוסיפה שינויים משלה. הדבר היחיד שנשאר הוא הציבור. הוא משמיע את קולו, עומד על זכויותיו. הציבור הוא הגורם המטלטל והמאיץ במזרח-התיכון. פקטור נוסף של האזור היא הכלכלה. רוב המדינות סביבנו, נמצאות בחוסר. הדבר ימשיך להשפיע על הציבור, כעל מחולל חוסר סדר וטלטלה".
בהתייחסו למרד בסוריה, דיבר ראש אמ"ן על גורמי ג'יהאד עולמי באזור. "בסוריה נמצאים 30 אלף פעילי ג'יהאד עולמי. וסוריה במיוחד, הפכה לאבן שואבת לארגונים מכל העולם. סוריה מקרינה את הסכסוך שלה לכל המרחב. ישנם תאי ג'יהאד עולמי גם בטורקיה, ומשם הכניסה לאירופה מאוד מהירה. גורמי ג'יהאד עולמי כנראה לא יחזיקו טילים כמו חיזבאללה. מדובר בקבוצות שונות שמכניסות למזרח-התיכון אידיאולוגיה דתית קיצונית שכל כולה הוא אנטי-מערב, אנטי-מודרנה ואנטי-חילוניות. זוהי תופעה חדשה מטרידה שיכולה להקרין על מציאות בגבולות ישראל. הדבר בא לידי ביטוי באכזריות יוצאת דופן ויכולה להקרין על תופעות שונות".
החיובי: ההרתעה נשמרת ומתחזקת
אחד הדברים שנובעים מהמצב הנוכחי הוא היחלשות ציר אירן-סוריה-חיזבאללה: "הציר הרדיקלי נמצא בשפל חסר תקדים. חיזבאללה, סוריה ואירן נמצאים תחת לחצים רבים. אירן חילצה את עצמה קצת בעקבות המשא-ומתן, אבל נמשכים הלחצים הכלכליים ועימות עם העולם הערבי והעולם הסוני כאשר חיזבאללה במרכז. העוינות נגד הארגון היא רבה מאוד, גם בתוך לבנון, תוך המשך הפסדים ועליית ההרוגים בקרבות הארגון בסוריה".
בנוסף, ציין ראש אמ"ן במגמות חיוביות את חסימת ציר פילדלפי על-ידי המצרים והמשך הפעילות הצבאית המצרית בסיני נגד ארגוני טרור, הוצאת החומר הכימי מסוריה והיחלשות הצבא הסורי, המדינות סביבנו מתעסקות בעצמן והאחים המוסלמים במצרים וחמאס ברצועה נמצאים תחת מצוקות קשות.
במבט לעתיד, אומר ראש אמ"ן, כי הכיוונים המרכזיים באמ"ן הם מיצוי יעיל מסיבי של ממד הסייבר ומודיעין ישיר לכוחות בשטח. "אנחנו מבינים שצריך לייצר יותר מודיעין מגוון. יש להסתמך על יותר מקורות איסופיים. חיבור סדרה של סנסורים, פיתוח מקורות ייעודיים הרלוונטיים למפקדים בשטח, שיגיעו למחשב של המפקד בשטח בכל זמן. נדרש יותר מודיעין לסיכול. המודיעין במאה ה-21 מאפשר יותר סיכול והשחרת ארגונים. אנו עושים מאמצים גדולים שיהיה מודיעין בזמן אמת לכולם, ויהיה יותר נגיש ורלוונטי כל אחד בדרג שלו ומה שהוא צריך.
"הסייבר יתגלה כמהפכה גדולה יותר מאבק השריפה. היכולת לפעול בממד הזה בשיטות מגוונות, היא כמעט בלתי מוגבלת. התוצאה של עניין זה, שמודיעין שהיו עושים פעם עם ארבעים אנשים, אפשר לעשות עם ארבעה אנשים. מדובר בתפיסת הפעלה שונה כתוצאה ממיצוי ממד הסייבר".

תאריך:  29/01/2014   |   עודכן:  30/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
170 אלף טילים מאיימים על ישראל
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
זה מגוחך שמתחת לכותרת הזו
סתם כך  |  29/01/14 17:46
2
ראש אמ"ן מתריע ...
עידןסובול   |  29/01/14 18:12
 
- י.ש, התובע עו"ד בלום...
עידןסובול   |  29/01/14 22:22
3
אז לא להפסיק את לימוד התורה ל"ת
כי אין לכם תשובה  |  29/01/14 18:42
4
לו הייתי ביבי
אהרון שחר  |  29/01/14 18:50
5
קרבות אפשר להפסיד אך במלחמה מנצחת הרוח ל"ת
והרוח של הנהגת ישראל הפסידה מזמן  |  29/01/14 20:29
6
רוסיה חולשת צבאית על האזור
שחמט  |  29/01/14 20:30
7
לפי המגיבים מלחמת גרעין עולמית
ירון זכאי 1  |  29/01/14 20:31
8
מי אחראי למחדל?
משורר מזרחי   |  29/01/14 21:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
עידן יוסף
השב"כ והמשטרה סיכלו שורה של פיגועים שתכננה חוליה ממזרח ירושלים    עוד במזימה: פיצוץ בית מגורים בירושלים וחטיפת חייל מתחנה בבירה
מנחם רהט
ראש ממשלת קנדה, ערבייה ישראלית מורעלת על המדינה, וחבר הפרלמנט הדרום אפריקני - על אנטישמיות, גזענות ואפרטהייד
עידן יוסף
אין נפגעים אך נגרם נזק למכוניות חונות
רפי לאופרט
עם כל הכבוד לארה"ב, בנושאי הביטחון הלאומי של ישראל הגיע הרגע לומר לה: די! עד כאן
אליקים העצני
בסקרים, ערביי ירושלים מעדיפים ברוב גדול את המצב הקיים, כלומר את שלטון ישראל, אך לעולם לא יחתמו על כך    נבצר מהם להבין מדוע דורשים מהם לעשות דבר שמכאיב להם וליהודים לא מביא תועלת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il