X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
גם לאחר ניתוח בריאטרי לטיפול בהשמנת יתר, צריך לסגל הרגלים חדשים ונכונים בכל הקשור בפעילות גופנית ובתזונה, על-מנת להביא את תוצאות הניתוח לידי מיצוי מירבי
▪  ▪  ▪
לשלב ספורט ותזונה נכונה [צילום: AP]

אנשים הסובלים מהשמנת יתר חולנית, המתבטאת במשקל עודף רב מאוד וברוב המקרים גם במחלות נלוות כגון: יתר לחץ-דם, סוכרת, רמות שומנים וכולסטרול גבוהות בדם, מחלות לב וכלי-דם, יגיעו לעיתים למסקנה כי הדרך המתאימה ביותר עבורם להפחית במשקל היא באמצעות ניתוח לטיפול בהשמנת יתר (ניתוח בריאטרי).
עם זאת, חשוב לציין כי גם לאחר ניתוח מסוג זה, צריך לסגל הרגלים חדשים ונכונים בכל הקשור בפעילות גופנית ובתזונה, על-מנת להביא את תוצאות הניתוח לידי מיצוי מירבי, שכן ניתוח בלבד אינו מהווה פתרון קסם.
קיימים מספר סוגים של ניתוחים המטפלים בהשמנת יתר: קבוצת ניתוחים להגבלת נפח הקיבה, קבוצה שנייה של ניתוחים שמטרתה היא להפחית את ספיגת המזון בגוף וקבוצת ניתוחים שלישית המשלבת את שני הניתוחים הנ"ל.
חשוב לציין: בשורה התחתונה, כל ניתוח בריאטרי נועד למנוע מהמנותח לאכול ולצרוך את כמויות האוכל הגדולות שלהם הורגל, אבל הפחתת כמויות האוכל עלולה לגרום לכך שהגוף לא יקבל את כל כמות החלבונים, הויטמינים והמינרלים החיוניים עבורו. לכן לאחר ניתוח, לעיתים קרובות, חייב המנותח להשלים חסרים אלה באמצעות כדורי מולטי-וויטמינים, כשצריכתם חייבת להיות על בסיס יומי. את ויטמין B12 יש ליטול על בסיס יומי, כגלולה מתחת ללשון. לא למצוץ ולא לבלוע, היות שאינו נספג דרך הקיבה.
צריכת חלבונים צריכה להיעשות בצורה המותאמת למנותחים אלה, כשהמזון צריך להיות במצב צבירה נוזלי או עיסתי. מומלץ להם לאכול קציצות בשר, קציצות דגים וקציצות עוף. בנוסף, חשוב שיוסיפו לתפריט היומי שלהם גם גבינות לבנות, קוטג', ביצים וחלב.

תפקידה של הפעילות הגופנית

היעדר חלבון וזמינותו הנמוכה בגופם של מנותחים אלה מביאה לכך שבגופם חל גם פירוק של שרירים, זאת לצד עודפי עור הנוצרים כתוצאה מהפחתה משמעותית במשקל. כל אלה משווים לגוף מראה מדולדל. לכן, לאחר ניתוח מסוג זה, שילוב פעילות גופנית הינו הכרחי גם על-מנת לשפר מדדים בריאותיים וגם על-מנת לשפר את המראה בכך שהיא עוזרת לחלק רב מהעור להתכווץ אם מחכים בסבלנות עוד כחצי שנה אחרי תום תהליך ההרזיה המשולבת בפעילות גופנית.
הפעילות מסייעת למזער דלדול בעור בכך שהיא מייצרת הורמונים אשר אחראיים לפעילות התקינה של העור והשרירים. לאחר ניתוח, יש לבצע פעילות גופנית על-פי תוכנית אישית והיא חייבת לכלול מגוון סוגי אימון: פעילות אירובית, פעילות של חיזוק וחדר כושר. עם זאת, חשוב לציין, כי הפעילות הגופנית לא תוכל לגרום להיעלמות מוחלטת של הדלדול בעור והיא בבחינת מזעור הנזק.
מעבר לפן האסתטי, מעלה הפעילות הגופנית האירובית את שיעור ההצלחה של המנותחים לשמור על המשקל הנמוך לאורך שנים ותורמת לשריפת השומן. כמו-כן, מייצרת פעילות גופנית, בעיקר אירובית, אנדורפינים שהם חומרים כימיים המיוצרים באופן טבעי במוח התורמים, בין היתר, לשיפור במצב הרוח. השינוי במצב הרוח הוא מהותי בקרב אלה שהיו בעבר שמנים בכך שהוא מסייע להם לקבל את הגוף שלהם, ביחד עם החוויה שהם חווים בעקבות השיפור במצבם הפיזי בכושר הגופני במראה החיצוני.
ככלל, הפעילות הגופנית מעלה את אחוזי ההצלחה של המנותחים להגיע למשקל המיוחל. נכון שלאחר הניתוח קיבולת קיבתם נמוכה וצריכת המזון שלהם נעשית בכמויות קטנות ומדודות, אך אם במעט הזה הם יחזרו למנהגי האכילה הקודמים שלהם ויצרכו שוקולד וגלידות הם יעלו שוב במשקל. על-כן חשוב תפריט מאוזן בשילוב עם פעילות גופנית.
בימים אלה, לראשונה בישראל, ניסח פורום מומחים נרחב, הכולל את המועצה הלאומית לסוכרת, איגודי רופאי המשפחה, כירורגים, אנדוקרינולוגים ומומחים להשמנה קלינית, קווים מנחים לטיפול בהשמנת יתר חולנית. אחד הקווים המנחים שציינו מדבר גם על הטיפול שלאחר הניתוח הבריאטרי ולפיו מומלץ כי המנותח, יקבל המשך טיפול ומעקב לאורך כל חייו ובשנה הראשונה לאחר הניתוח, יש צורך בשלושה ביקורים לפחות אצל צוות רב-תחומי, הכולל גם ייעוץ תזונתי.
לדעתי, לאחר ניתוח בריאטרי, יש לטפל במנותחים טיפול רב-תחומי הכולל מעקב תזונתי, פעילות גופנית מודרכת על-ידי אנשי מקצוע המוכשרים לעבודה עם מטופלים בעודף משקל ועם גורמי סיכון כמו יתר לחץ-דם, סוכרת, מחלות-לב וכלי-דם, ורמת שומנים וכולסטרול גבוהה בדם. פעילות גופנית עלולה להיות מסוכנת לאוכלוסיה עם גורמי סיכון וחייבת להתבצע בפיקוח מקצועי. התמדה בפיקוח תזונתי ובפעילות הגופנית לאורך שנים מקטינה את החשש לעליה חוזרת במשקל המנותחים.

מחבר המאמר הינו תזונאי וספורטאי המפתח תוכניות הרזיה משולבות
תאריך:  12/01/2009   |   עודכן:  12/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יוחאי סלע
מחבלי החמאס בעזה אימצו "אסטרטגיה אזרחית" סדורה שבה לאוכלוסיה המקומית ולתשתית האזרחית יש תפקיד חשוב בכל מלחמה ובכל עימות שיתפתח עם ישראל
אליקים העצני
המטרה היא להפיל בהם כל-כך הרבה חללים - "עד שילמדו". אלא, שההורג הורגים גם בו, וכמה קורבנות שלנו "שווים" כמה מתים שלהם, כדי שזה יירשם כ"ניצחון"? התשובה המתבקשת היא: אף לא חייל ישראלי אחד! אדמה לא כובשים כדי להרוג!
ד"ר שרון מאור
נתונים אפידמיולוגים ומחקרים מוכיחים כי עודף משקל מעלה סיכון להתפתחות ולתמותה מסוגי סרטן שונים    השאלה היא מהו המנגנון שמקשר בין עודף משקל והשמנה לסרטן? סקירה
ראובן לייב
בשוך המלחמה עם החמאס תצטרך ישראל להתעמת עם שכנתה ואויבתה הגדולה שבצפון, אבל הפעם ליד שולחן הדיונים
עו"ד אברהם פכטר
יש הבדל מהותי, ערכי, מוסרי ואתי - בכיסוי/תחקור אירועים בימי שלום לבין ימי מלחמה. יש הבדל - בין סיקור אירועים לבין יצירת אירועים או רמזים העלולים לקבל פרשנות רחוקה מהמקור. כשהתותחים רועמים - המוזות לא חייבות לשתוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il