X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אירן היא התומכת הראשית בארגון החמאס והיא מנסה להביא לניצחונו במלחמה בעזה בכל מחיר תבוסתו של החמאס תפגע קשה באינטרסים האירניים ותשמור על המשך התהליך המדיני באזור
▪  ▪  ▪

כשמדברים על "הסדרת" המשבר ברצועת עזה, אסור לשכוח אפילו לרגע אחד את תפקידה של אירן ואחריותה לפרוץ המלחמה ברצועת עזה הנקראת בשם הצה"לי מבצע 'עופרת יצוקה'. כידוע, אירן היא "ראש הנחש" של הטרור במזרח התיכון, המפעילה אג'נדה אזורית שמטרתה להרחיב את ההגמוניה האירנית באזור, בעוד ארגוני החמאס והחיזבאללה משמשים למעשה כמעוזים הקדמיים שלה בגבול הצפוני והדרומי עם ישראל.
מאז פרוץ המלחמה בעזה, השגרירות האירנית בדמשק מנהלת ביחד עם מפקדת החמאס בראשותו של ח'אלד משעל את המערכה של פעילי החמאס בעזה. במהלך השבועיים האחרונים הגיעו שני בכירים אירניים לדמשק ונפגשו עם ראש החמאס ח'אלד משעל ועם רמאדאן שלח, ראש ארגון הג'האד האיסלאמי. שני הבכירים הם סעיד ג'לילי, מזכ"ל המועצה לביטחון לאומי, ועלי לאריג'אני, יו"ר הפרלמנט האירני.
בפגישותיהם הבטיחו לחמאס כסף רב וטילים ארוכי טווח "שיגיעו אפילו לתל אביב", אם יעמוד בהצלחה בקרבות ברצועה נגד כוחות צה"ל וישמור על מעוזה של אירן ברצועה. האירנים התרשמו כי כוחו של החמאס חזק וכי הוא יכול להתמודד מול צה"ל, לכן הם הורו למנהיג החיזבאללה השיח' חסן נצראללה שלא להתערב בינתיים בנעשה ולהימנע מפתיחת חזית שנייה עם ישראל בגבול הצפון.
גם במישור ההסברתי והתעמולתי לא טמנה אירן את ידה בצלחת, ועשתה פעולות גלויות שמטרתן להראות לפלשתינים כי היא מסייעת לתושבי הרצועה. אירן הודיעה למצרים כי היא מוכנה להקים בית חולה שדה לפצועים מעזה סמוך לגבול באזור רפיח והיא גם שיגרה ספינה בשם "איריב" ועליה 2,000 טון של סיוע לפלשתינים בעזה. הספינה חצתה את תעלת סואץ אך חיל הים הישראלי לא איפשר לה להגיע לחופי עזה.
גורמי מודיעין בכירים אומרים כי האינטרס של אירן הוא לעורר כמה שיותר סכסוכים ומלחמות באזור כיוון שהדבר יסייע, להערכתה, לטרפד את התהליך המדיני שיוזמת ארצות הברית באזור בסיוע מדינות ערב המתונות.
המלחמה בין ישראל לחמאס שאירן עודדה ברצועת עזה תקשה, להערכתה, על תפקודו של הנשיא הפלשתיני מחמוד עבאס שסיים רשמית את כהונתו כנשיא ב-9 בינואר והוא יהיה חייב להתפשר עם בן בריתה שהוא ארגון החמאס.
על-פי מקורות יודעי דבר, המדיניות של אירן היא "לטרוף את הקלפים" במזרח התיכון כדי לטרפד את הניסיונות של ארצות הברית וישראל לצמצם את השפעתה ולשלול ממנה את האפשרות להשיג נשק גרעיני.
המשבר בעזה סייע לאירן להסיט את טורקיה הצידה ממשימת התיווך שלה בין ישראל לסוריה, ובכך לא לאפשר לסוריה לצאת מ"ציר הרשע" שאותו היא מובילה.
אירן גם חוששת מהנשיא האמריקני החדש אובאמה. היא איננה מתרשמת מהצהרותיו לפתוח עימה בדיאלוג, שכן להערכתה, אובאמה נחוש לנטרל אותה מנשקה הגרעיני בכל דרך אפשרית. לכן, מבחינתה הוא אפילו מסוכן יותר מהנשיא היוצא בוש.
נראה שאירן מתכוונת להמשיך בחרחור מלחמות וסכסוכים במזרח התיכון, שכן היא המרוויחה העיקרית מהדם הרב שיישפך כתוצאה מכך. יציבות ורגיעה בלבנון או בשטחים הפלשתינים אינם משרתים את האינטרסים שלה.
כאמור, האירנים משוכנעים שתנועת החמאס תחזיק מעמד מול ישראל. מפקדי החמאס עברו אימונים באירן, הצטיידו בנשק רב, ובנו מערכת הגנה מצוינת על-פי הדוקטרינה האירנית כפי שעשה החיזבאללה בדרום לבנון.
אירן בטוחה גם שבסופו של דבר, לאחר שישראל תיכשל במבצע 'עופרת יצוקה', תהייה פנייה אליה באמצעות טורקיה כדי שתשכנע את החמאס להסכים להפסקת האש (נזכיר כי בשיחות של החמאס בקהיר משתתף נציג טורקי - יועצו של ראש ממשלת טורקיה ארדואן). לדברי מקורות אירניים, גם במלחמת לבנון השנייה קרה דבר דומה, כשקטר בקשה את עזרת אירן להשפיע על החיזבאללה להסכים להפסקת האש.
האינטרס של אירן הוא שישראל תהיה עסוקה ב"מלחמת התשה" של החמאס. הדבר גם יחליש אותה אם תרצה לנסות ולתקוף את המתקנים הגרעינים באירן.
אירן בטוחה שאם ארגון החמאס לא יישבר, הדבר יחשב כניצחון ותהיה לכך השפעה מרחיקת לכת על המזרח התיכון. ארגון החמאס ייראה אחרת. ניצחונו יהווה הפסד גדול של הציר הערבי המתון הנתמך בידי ארצות הברית ואירופה. להערכת האירנים, הארגון ישתלט גם על רמאללה ויגרש את הרשות הפלשתינית, בדיוק כפי שהחיזבאללה התחזק אחרי מלחמת לבנון השנייה והשתלט על לבנון. חמאס יהפוך לכוח הפלשתיני המרכזי והתהליך המדיני ירד לטימיון.
לכן האינטרס להביס את החמאס ברצועת עזה איננו רק אינטרס ישראלי, הוא גם אינטרס של ארצות הברית והמדינות הערביות המתונות. צוות היועצים של הנשיא אובאמה בנושא המזרח התיכון וותיק ומנוסה, ומכיר היטב את האינטרסים של אירן באזור, לכן סביר שהנשיא האמריקני החדש לא יוכל להגזים בלחץ על ישראל; בסופו של דבר ארצות הברית נמצאת איתנו באותה הסירה וכך גם מצרים, ירדן, סעודיה ומדינות המפרץ.

תאריך:  16/01/2009   |   עודכן:  16/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לטרוף את הקלפים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
האמריקאים ועוד איך יגזימו
אזרח מודאג  |  16/01/09 21:24
2
על איזה תהליך מדיני אתה מדבר..
י.ש  |  16/01/09 21:26
3
התהליך המדיני היחיד שמעניין
אותי: כנסו:  |  16/01/09 23:00
4
ה"שלישיה" תדפוק את ישראל עם
הפסקת אש מיותרת  |  17/01/09 12:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רונן לוי
התסמונת של "אי-טיפול בבעיות כשהן קטנות ופתרונן פשוט עד שהן הופכות גדולות ומסובכות לפיתרון" הפושה בממשלינו, אינה נחלת מדיניות הביטחון בלבד אלא תסמונת כלל משרדית אשר התסמינים הקליניים שלה נובטים פרא וניבטים אלינו בעצב מכל עבר    אתן מספר דוגמאות, שכל אחת ואחת מהן זכתה למקום של כבוד בבית הקברות של העניינים שכבר הפכו ל"בכיה לדורות"
לבנת שאובי
המציאות בה חיים תושבי שדרות בשמונה שנים האחרונות שונה מבעבר. בשל ירי הרקטות המתמשך מזה שמונה שנים, משפחות רבות נפלו לקשיים שונים, בהם קשיי פרנסה    עמותת 'שלום יעשה' פועלת בשדרות בשנתיים האחרונות ומשמחת יותר ממאה וחמישים משפחות מידי שבוע במתן סלי מזון    לבנת שאובי ממרכז תקשורת שדרות שוחחה עם יו"ר העמותה ושמעה ממנו על תוכניותיו העתידיות לסיוע לתושבים
אריה דרוקמן
ההבדל המתגבש בינינו (הרוב היהודי) לבינם (הערבים מבפנים ומבחוץ)
טובה ספרא
ליקוי החמה ונסיגתו של מרקורי, יכשילו הסכמים מדיניים צפויים ויביאו אותם לתפנית בלתי צפויה    גם הסכם רשת הביטחון הפנסיונית שנחתם השבוע, יסבול מאותם קשיים    ואם זה לא מספיק: ההשבעה של אובמה תיערך תחת אותם תנאים והוא צפוי להיתקל בלא מעט מהמורות    תחזית שבועית
עו"ד יוסי דר
בעוד שמלכתחילה הייתה בעולם תמימות דעים רחבה מאד בדבר זכותה של ישראל להגיב כנגד החמאס, תמימות הדעים הזו שוב אינה מונחת בכיס, לאחר שישראל הגיבה כפי שהגיבה    במילים אחרות, הצידוק בדיעבד - בצורת הסדר בעזה המערב גורמים זרים - הוא בעל חשיבות רבה, גם אם הוא יהיה צידוק בינלאומי חלקי בלבד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il