X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אולי נזכיר עוד לאנשי האיחוד הלאומי וגם לאנשי הבית היהודי כי הם אלו שהקימו את ממשלת ההינתקות, ועד הרגע האחרון ניסו לאחוז בקרנות מזבחו של אריאל שרון וטומי לפיד
▪  ▪  ▪
כל אחד והשלט שלו [צילום: פלאש 90]

האם עם ישראל נמצא כעת "אחרי המלחמה"? את זה עוד קשה לקבוע בוודאות, אולם הפוליטיקאים כבר נמצאים עמוק וחזק ב"לפני הבחירות". השבוע נפתחו הסכרים, הסוסים המתוסכלים מקיפאון של שלושה שבועות פרצו בכוח את דלתות האורווה - מערכת הבחירות הרשמית, זו שמותר להגיד בה הכל (כמעט) נפתחה. אלא שאותם סוסים גילו את שחששו מפניו כל העת - המלחמה אולי נגמרה, אבל סדר היום הפוליטי השתנה לבלי הכר והזמן העומד לרשותם כדי לשנותו קצר מדי.
על המגמה המסתמנת הזו יעיד אולי הסיפור הבא: באחד מימות השבוע הגיע פעיל של מפלגת "הירוקים" לקמפוס של האוניברסיטה העברית בהר הצופים, והאקדמיה לאומנויות "בצלאל" כשהוא לבוש בחולצה שעליה סמל המפלגה וסיסמאות בחירות ובידיו אחז "פלאיירים" עם חומר הסברה ושכנוע לטובת הצבעה ל"ירוקים". הפעיל הנמרץ והאומלל הסתובב בין הסטודנטים, אולם איש מביניהם לא טרח אפילו להסב את מבטו אליו, לא כל שכן לקחת ממנו חומר הסברה. אין צורך לומר כי בימים כתיקונם מוסדות אלה הם מקום מרעה פורה של מצביעים פוטנציאליים למפלגות כמו הירוקים. אך לא בימים אלה. הפעיל המבויש הפנים את המסר, עלה על האוטובוס וברח מהמקום.
זה אומנם סיפור קטן, אבל יש לתופעה זו ביטוי רחב הרבה יותר ואפילו קצת מפתיע. בכנסת התקיימה השבוע ישיבת ועדה חשובה ביותר, שלו הייתה נעשית בימים אחרים, ללא ספק הייתה זוכה לכותרות ראשיות, כתבות המשך ומי יודע אולי אפילו הייתה מובילה לאיזו ועדת חקירה קטנה. הישיבה של ועדת הפנים ואיכות הסביבה עסקה בשריפה הגדולה שפרצה במפעל אגן כימיקלים באשדוד לפני מעט יותר משבוע. המפעל, יש לציין, ממוקם בסמוך מאוד לבתי תושבים בעיר אשדוד ומושבים הסמוכים אליה והוא מכיל גזים מסוכנים כמו ברום וכלור.
בישיבה חשף מפקד שירותי הכבאות בעיר אשדוד, דני ששון, בפני הנוכחים כי בעצם לולא הכוננות הגבוהה והזמינות של מערך הכיבוי שנבעה מהמלחמה בדרום, הייתה השריפה גורמת לאסון גדול. וכל כך למה? מפני שלדבריו, בימים רגילים עומדים לרשות תחנת הכיבוי ארבעה כבאים בלבד, הפעם השתלטו על השריפה במהירות לא פחות מ-53 מאנשי כיבוי שנעזרו גם בסיוע אווירי שבימים כתיקונם אינו עומד לרשותם. ששון סיפר לחברי הוועדה על שריפת ענק עם להבות של כ-20 מטרים, "היה לנו הרבה מזל", ציין. נציג משטרת אשדוד, הזכיר כי עשרות אלפי אנשים קיבלו הוראות להסתגר בבתיהם מחשש שהגזים הרעילים יפגעו בתושבים ו"הדבר גרם לפאניקה גדולה".
נכון להיום אומנם לא ידוע מה גרם לשריפה, אם כי ברור שלא היה זה טיל. כידוע המפעל באשדוד איננו המפעל היחיד שממוקם באזור מגורים או בסמוך אליו. "אגן כימיקלים" באשדוד, שהופנו כלפיו טענות על אי עמידה מלאה בדרישות בטיחות, הוא גם לא היחיד שהושמעו כלפיו טענות כה חמורות. יש עשרות רבות של מפעלים שממש מסכנים חיי - אדם. יו"ר הוועדה ח"כ אופיר פינס הבהיר כי לצערו "לא מדובר באירוע נקודתי". לדבריו "הסכנות הן עצומות, אסור לנו לעשות הנחות באכיפה ובפיקוח על מפעלים, אחרת זה יחזור אלינו כמו בומרנג". הנה הוועדה העלתה לפני השטח מקרה שאין להגדיר אותו באופן אחר חוץ מאשר המונח "נס גלוי" ובכל זאת, שקט - דממה.
אכן, נציגי המפלגות כמו גימלאים, צעירים, קשישים סטודנטים נכים או הדואגים לחינוך נשמעו השבוע די מיואשים למעט נציג של מפלגה אחת "מימ"ד - התנועה הירוקה" שהיא המתחרה של מפלגת הירוקים ולמעשה איננה אלא פתרון פוליטי לח"כ מיכאל מלכיור שנותר ללא בית ונעשה לפתע "ירוק" (אולי מקנאה בחבריו חברי הכנסת שימשיכו בתפקידם בעוד הוא ותנועתו שמעולם לא עברו את מבחן הבוחר יסתכלו על המשכן ככל הנראה מבחוץ). למרות הכול כינס השבוע ח"כ מלכיור כנס פעילים מרשים של כ-2,000 איש שישבו בגני התערוכה בתל אביב והאזינו לנאומים נלהבים. "אנחנו נרוץ לוועדת החינוך ואיכות הסביבה", הבטיח להם ח"כ מלכיור הנרגש.
שינוי סדר היום הלאומי לביטחוני-מדיני מובהק היא חיזוק המפלגות הגדולות, וכאלה שכבר קיימות והאג'נדה שלהן היא בעיקרה מדינית-ביטחונית. למעשה ניתן לומר כי בכך מתגשם בפועל החלום הישן והטוב של המפלגות הגדולות על העלאת אחוז החסימה גם אם בינתיים הוא רק יצא למילואים. מסתבר שכאשר התותחים רועמים, אפילו הזקנה במסדרון קמה מהמיטה והולכת לארוז סנדוויצ'ים לחיילים.

תעמולה? מסתבר שאפשר גם אחרת

רבות כבר דובר על הפילוג במפלגת הבית היהודי, שעוד טרם נבנו קירותיו, כבר התמוטט בקול שאון כשהוא מעלה ענני אבק. לא הייתי נדרש לנושא לולא תופעה מעניינת – כמעט אנטי ישראלית שמתלווה לסיפור כינונן של שתי המפלגות. לאחר הפילוג, כבר במסיבת העיתונאים הראשונה של "הבית היהודי" פתחו ראשיו ד"ר הרשקוביץ' וח"כ זבולון אורלב במתקפה ארסית על האיחוד הלאומי, ומשום מה לא על ראשיו, אלא דווקא על מה שלדעתם הוא ציבור הבוחרים הקלאסי של האיחוד הלאומי, ובין היתר גם הפנינה בנוסח: "אצלנו אין זורקי אבנים על חיילי צה"ל ואין סרבנים", והשמצות רבות נוספות הישר ל"בטן הרכה". טון הדיבור והמסרים נשמעו בדיוק כמו שראשי מר"צ מדברים על הדתיים בכלל והמתנחלים בפרט.
אז נכון שכאשר רוצים מצביעים צריך אידיאולוגיה ובידול, אלא שכאן שכחו פרט חשוב. שתי המפלגות הללו נאבקות במידה רבה על אותו מגזר ממש, ולא מדובר במפלגת ימין דתי מול שמאל דתי. בכך העמידה "הבית היהודי" את עצמה בסכנה חריפה של ירי ממוקד לרגליה שלה.
הארס, העלבונות וההתקפה מצד הבית היהודי נמשכו זמן רב, והנה באופן מפתיע ואנטי ישראלי באופן מובהק מפלגת האיחוד הלאומי בולעת את בזיונותיה בשקט ואיננה משיבה למחרפיה דבר. אם לא די בכך הרי שיו"ר האיחוד הלאומי יעקב כ"ץ (כצל'ה) פנה רשמית ויותר מפעם אחת אל הבית היהודי בבקשה לשיתוף פעולה שיתבטא בהסכם עודפים ובמניעת השמצות וסוגיות פוליטיות נוספות.
באופן מקרי ביותר התפרסם השבוע מחקר שבוצע באוניברסיטת חיפה ולפיו קמפיינים בעלי מסרים שליליים המלבים שנאה עלולים לחזור כבומרנג ולפגוע דווקא במפלגה שמייצרת אותם. ספק רב אם באיחוד הלאומי קראו את המחקר הזה, אבל כדאי מאוד שיקראו אותו ואפילו יעיינו בו היטב. ומדוע? מפני שבעוד כצל'ה מפגין אהבה אחווה ורעות עם מחרפיו מהמפד"ל, חלק מחבריו באיחוד הלאומי (בשלב זה מדובר עדיין ב"אש קטנה") תוקפים ומאשימים את המפלגות החרדיות ובראשן את שס שפונה גם היא אל הציבור הדתי לאומי. נניח לעובדה המגוחכת שהאיחוד הלאומי תמך בנתניהו שישם את הסכמי אוסלו ואף העמיק אותם, וב"ליל השפנים" המפורסם תמך נתניהו בהינתקות בעוד שס התנגדה לה כמו שהתנגדה למהלכים קודמים הקשורים לאוסלו, ועמדותיה המדיניות שכבר עמדו במבחן הזמן ובפיתויים לא מעטים, כולל מניעה של הקמת ממשלת מרכז-שמאל רק לאחרונה, אינן זקוקות להוכחה נוספת. ואולי נזכיר עוד לאנשי האיחוד הלאומי וגם אנשי הבית היהודי כי הם אלו שהקימו את ממשלת ההינתקות, ועד הרגע האחרון ניסו לאחוז בקרנות מזבחו של אריאל שרון וטומי לפיד.
הציבור איננו טיפש, לא הדתי-לאומי וגם לא זה החרדי. הוא מכיר את הנפשות הפועלות ואת המצב השורר בשטח. אך יותר מכך שהוא איננו טיפש, הוא מצפה לשיתוף פעולה ולאחדות גם אם הדבר יעשה במסגרות נפרדות. תשאלו את איש המפד"ל הוותיק והמתנחל יגאל ביבי שהצטרף עכשיו לשס מה הוא חושב על מריבות בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי, ומה דעתו על מסגרת דתית משותפת של כל המפלגות הדתיות.

פורסם במקור: יום ליום
תאריך:  23/01/2009   |   עודכן:  23/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אחוז החסימה והזקנה במסדרון
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
התנועה הירוקה-מימד
דרור...  |  23/01/09 21:13
 
- מסיבות לא ענייניות אחרות:
סתם אחד  |  24/01/09 22:13
2
מדוע אצביע לאיחוד הלאומי - ט
בתיה  |  24/01/09 06:56
3
מלכיאור תמיד היה ירוק
עודד 1  |  25/01/09 00:08
4
אין ירוק יותר ממלכיאור. עובדה
אבי ד  |  25/01/09 08:34
5
העיתונאי מפספס!
דניאל מחיפה  |  5/02/09 10:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם אטינגר
אל לישראל לשעבד את יחסיה עם מדינות ערב - ואת ביטחונה - לנושא הפלשתיני    הסכמי השלום עם מצרים וירדן מוכיחים שהנתיב לפתרון הסכסוך הערבי-ישראלי אינו עובר דרך רמאללה או עזה אלא דרך בירות ערביות
ד"ר יובל ברנדשטטר
האם יש עוד ספק בלב מישהו שבראכ חוסיין אובמה איננו אלא מינוי של הג'יהאד העולמי בחדר הסגלגל?
אודי לבל
אין להסתפק בכך שכלל הציבור חש הערכה כלפי הציונות הדתית    כעת יש להמשיך ולהידבר עימו - דרך התרבות, הקולנוע, האקדמיה והתקשורת    כדי לעשות זאת, יש להעניק לאנשיה את הכלים ואת השפה
רוברט טרז'ינסקי
למרות התֶמָה האנטי-אידיאולוגית של נאומו, לאובמה יש כמובן אידיאולוגיה. לכל אדם יש    אנו יודעים כי הוא בילה את כל חייו בחברת אידיאולוגים מן השמאל. עתה הוא מבקש לשכנע אותנו - ומי יודע, אולי את עצמו - כי אין לו כל מחויבות אידיאולוגית מוצקה
עופר ישראלי
מלחמות העתיד תחייבנה את ישראל להתמודד עם לחימה במספר חזיתות, חלקן מרוחקות מאוד גיאוגרפית, המחייבות את צה"ל לעבור שינוי מבני עמוק ומהותי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il