X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בפנואופטיקון צופים באסיר בכל רגע נתון או שלא הוא אינו יודע אם צופים בו או לא ועל כן עליו להניח כי צופים בו כל הזמן
▪  ▪  ▪
האח הגדול
בסוף המאה ה -18 המציא הפילוסוף והמשפטן האנגלי ג'רמי בנתהם את הפנואופטיקון.מדובר בדגם של כלא שבנוי כך שאין בו פרטיות כלל. טבעת מעגלית מקיפה את תאי הכלואים כך שהסוהרים יכולים לצפות באסירים בכל מקום בו הם נמצאים, אך האסירים אינם יכולים לראותם. כך שלא באמת ברור לאסיר אם יש מאה הצופים בו, צופה אחד או שמגדל הפיקוח ריק מאדם. האסיר אינו יודע מתי צופים בו ולכן עליו להניח שהוא נצפה באופן תמידי.

אושרו תקנות חוק האח הגדול
מערכת PCאון
כל אזרחי ישראל בתוכנית ריאלטי - ועדת החוקה של הכנסת אישרה את תקנות חוק האח הגדול, המאפשר למשטרה לעקוב אחר נתוני הטלפוניה והתקשורת של כל אזרח
לרשימה המלאה

חוק האח הגדול - בג"צ דורש הסברים
מערכת PCאון
העתירה נגד חוק האח הגדול מעבירה הילוך - בג"צ דורש מהמדינה להעביר לעותרים בתוך 30 יום את נוהל המשטרה בעניין חוק האח הגדול ובתוך 45 ימים את תגובתה המלאה לטענותיהם * מתי תתקבל ההחלטה בנושא?
לרשימה המלאה

סכנה לקריסת המחיצות בין מאגרי המידע
ענבל בר-און
חשש זה הועלה על-ידי יו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט פרופ' מנחם בן-ששון במסגרת ישיבת ועדת לשכת עורכי הדין להגנת הפרטיות * כל מאגר מידע כשלעצמו אינו מסוכן כמו קריסת המחיצות ביניהם והצלבתם
לרשימה המלאה

בימים האחרונים גיליתי להפתעתי שאני פושעת מסוכנת ולכן צריכה לשבת במאסר עולם ללא חנינה. ולא רק אני פושעת מסוכנת, אלא גם בעלי, משפחתי וחבריי הינם פושעים מסוכנים. חשבתי שאני גרה במדינת ישראל הדמוקרטית. אבל הסתבר לי שאני גרה בכלא, כולנו גרים בכלא, הכלא הגדול ביותר בעולם המכיל בערך כשבעה מיליון בני אדם. אם תשאלו כיצד אישה נורמטיבית וכל מכריה שלא פשעו הושלכו לאחד מבתי האסורים היותר מרושעים שיש, מקום בו אנשים תמיד חיים בפחד, אצטרך להתחיל את הסיפור מההתחלה.
בסוף המאה ה -18 המציא הפילוסוף והמשפטן האנגלי ג'רמי בנתהם את הפנואופטיקון.מדובר בדגם של כלא שבנוי כך שאין בו פרטיות כלל. טבעת מעגלית מקיפה את תאי הכלואים כך שהסוהרים יכולים לצפות באסירים בכל מקום בו הם נמצאים, אך האסירים אינם יכולים לראותם. כך שלא באמת ברור לאסיר אם יש מאה הצופים בו, צופה אחד או שמגדל הפיקוח ריק מאדם. האסיר אינו יודע מתי צופים בו ולכן עליו להניח שהוא נצפה באופן תמידי.
החשיפה המוחלטת של כל מעשיו היא עונש יעיל פי כמה מכל צינוק מבודד וחשוך. הפושע יפנים את היותו נצפה וכך התנהגותו תשתנה בגלל הפחד מעונש, להתנהגות שתניח את דעתו של אותו צופה בלתי נראה שאולי קיים ואולי איננו קיים. בהחלט שיטת פיקוח וענישה יעילה עד מאוד. זה הדבר שירסן את הפושעים עוד לפני שאפילו פשעו. אין דבר יותר טוב מצנזורה עצמית! צנזורה כזו שתחלחל ותחלחל לנפש, לנימיה העדינים הפנימיים ביותר ותעצור את אותם חלאות אפילו מלצייץ ציוץ שאינו במקומו, רק מהחשש שמדובר בהתנהגות לא נכונה, שאולי לא תמצא חן בעיני הצופה האנונימי. ומי יודע איך ישפיע חוסר שביעות רצונו של הצופה על הפושע הכלוא ? אילו עונשים והטרדות לא נעימים מצפים לו? בסופו של דבר אפילו מחשבותיו הסוטות של החלאה יעברו צנזורה. החלאה המסוכנת הזו, שמסתבר שהיא אני. ואתם.
הכלא מעולם לא נבנה, עד עכשיו. אך הרעיון לא נשכח. הכנסת, בית המחוקקים של מדינת ישראל החליט לפני כמה ימים שכולנו, אזרחי מדינת ישראל - כולנו פושעים. והעונש שלנו הוא מאסר עולם. הם הולכים לכלוא את כולנו בפנואופטיקון העברי הראשון.
הרי מהו בעצם "חוק האח הגדול", אם לא היכולת של אותו צופה אלמוני מטעם המדינה לדעת איפה אנחנו נמצאים בדיוק בכל שעה משעות היממה, על-ידי מעקב אחרי הטלפון הסלולרי, ועם מי אנחנו מדברים ולכמה זמן, ואת תוכן הודעות הסמס שלנו. מתי אנחנו גולשים באינטרנט ולאיפה, איזה תכנים המחשב שלנו מוריד, האם הם חוקיים? האם אנחנו כותבים טוקבקים "פוגעניים" לדעתם? למי אנחנו כותבים אימיילים ומה אנחנו כותבים בהם. כן, הם יכולים לקרוא את הדואר שלנו עכשיו, ולדעת על מה אנחנו מוציאים את הכסף שלנו.
הרי כולנו יודעים שבמדינת ישראל הבלאגן וההפקרות חוגגים. מעכשיו כל שוטר מעל דרגת סגן יוכל לגשת למערכת ולשלוף משם כל מידע שירצה, על כל מי שירצה, בלי שום פיקוח. וכך יוכל לעשות גם כל פקיד בכל רשות שלטונית במדינה. לכל האנשים הללו תהיה גישה לכל הפרטים עלינו, והם ימצאו את דרכם למקומות הכי לא מתאימים. אני לא אתפלא אם הם יופיעו ברשת האינטרנט בקרוב, אני לא אתפלא אם פקיד מושחת יסחור במאגרי המידע עבור בצע כסף, אני לא אתפלא אם שוטרים ופקידים יתנכלו ויטרידו את מי שלא מוצא חן בעיניהם, שכנים שיש להם סיכסוך איתם, או מישהו שכתב עליהם טוקבק גועלי, אך דובר אמת. וכך נהיה נתונים כולנו להשגחתו של אותו צופה אלמוני שאיננו יודעים מיהו. נוכל רק לנחש את זהותו ולפחד שמא נהיה אנו הבאים בתור.
כן, שמעתי את התירוצים שלהם. אבל אילו רק תירוצים ותירוצים עלובים מאוד. "חוק האח הגדול" יסרס את האינטרנט. איך אנשים, למשל, יכתבו בטוקבקים את האמת שלהם, אם הם ידעו שאיזה שוטר או פקיד מרשויות המס או סתם איזה צופה, יתעצבן עליהם? הם יעשו לעצמם עריכה עצמית- צנזורה. צנזורה עצמית שתהיה חמורה יותר מכל צנזורה, ותגרום לנזקים חריפים יותר מכל צנזורה אחרת - נזקים לנפש. איך נוכל ללכת לאן שאנו רוצים כשנדע שבכל צעד שאנו עושים מישהו משגיח עלינו, צופה בנו על-ידי משואת האיכון שבכיסנו - הטלפון הסלולרי? אולי כבר נוותר על כך, אולי נפחד שבהליכה לאיזשהו מקום אנחנו נרגיז את זה שצופה בנו ונעדיף להישאר בבית. נצנזר את הדואר שלנו, לא נכתוב יותר בפורומים את דעתנו, נישאר בבית ולא נעסוק בתחביבם שאולי ירגיזו מישהו או בפעילות מינית לא סטנדרטית, ומסביבנו תלך כל שמחת החיים לאיבוד, כל האושר יגווע.
אני יודעת שהתירוץ הוא מלחמה בפשע, אבל הפושעים יכולים להתחבא טוב מאוד למרות החוק המטופש הזה ורשויות מוצלחות כמו השבכ הסתדרו יפה מאוד בלעדיו כי יש להם כוח אדם איכותי ואינטליגנטי.
לדעתי לחוק הזה יש מטרה אחת בלבד- להכניס אותי ואת כל אהוביי לכלא גדול. כך שהם יוכלו לשלוט בנו טוב יותר, לדכא אותנו, למשטר אותנו ככה שלא נוכל להרים ראש ולמחות. אחרי שיהיה להם את כל המידע הזה עלינו, מי יודע מה הם יעשו בו? מה הם יכולים לעשות לנו בפעם הבאה?
אבל אני יודעת דבר אחד. הפנאופטיקון אינו שווה דבר אם אפילו אדם אחד יכול להיעלם, יכול לחמוק לרגע מאימת הצופה האנונימי הכל יכול. אין לי אפילו סטיות ראויות לשמן או איזשהן דעות מעוררות מחלוקת, המשפחה שלי גרה כאן שנים על גבי שנים ואנחנו משעממים באופן בלתי רגיל. אבל אני אצפין את הדואר האלקטרוני שלי ואגלוש דרך שרת פרוקסי או אפילו כמה כאלה כדי שלא יוכלו לאתר את מה שאני צופה בו באינטרנט, ואשתמש בטלפון סלולרי שלא רשום על שמי ומטעינים אותו על-ידי כרטיס שאפשר לשלם עליו במזומן.
אני מפצירה בכם לעשות כמוני.
אני חפה מפשע וכך גם אתם. למדינת ישראל אין שום זכות לכלוא את אזרחיה רק בגלל שנכשלה בטיפוח משטרה יעילה יותר . לא עשינו דבר שיועיד לנו את גורלם של הפושעים הניקלים ביותר. לא מגיע לנו לחיות את כל חיינו בבעתה. חובתנו היא להתקומם, להתנגד. הכנסת עשתה מעשה נבלה והלוואי שהייתי מוצאת מילים קשות יותר. לא מגיע לנו לשבת בכלא.

נכתב במקור מספר ימים לאחר כניסתו לתוקף של 'חוק האח הגדול'.
תאריך:  24/02/2009   |   עודכן:  24/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ברוכים הבאים לפנואופטיקון העברי הראשון
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא צריך לדאוג,
אנטי-דאגן כרוני  |  7/03/09 01:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
על קדימה לשבת באופוזיציה    ממשלת אחדות תיצור שיתוק    על ביבי הוטל להקים קואליציה, והוא יכול לעשות זאת גם ללא המרכז-שמאל    הגיע הזמן לצאת מן האשליה ש"העם אמר את דברו"
ד"ר צ'לו רוזנברג
מה שמניע את קדימה לחבור לנתניהו הוא מה אם לא אינטרס הכסאולוגיה    פיטורי עמוס גלעד מתפקידו - מוצדקים!    התבטאויות משפחות נרצחים נגד שחרור המרצחים להחזרת שליט - צודקות; מאידך, תוצאות אי-שחרור שליט עלולות להיות הרות אסון
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
להלן החלטות מיסוי אחרונות בנושאים כגון ריט, פירוק שיתוף, גירושין והוצ' ביטול עסקה    החלטות אלו שופכות אור על עמדת הרשות בנושאים שונים
עו"ד דב אבן-אור
תגובה למאמריהם של פייגלין ופואה, כי "רק הליכוד יכול", ורק תנועת "מנהיגות יהודית" תעשה מהפך בליכוד    האמת חייבת להיאמר ובקול גדול; ואם מאן דהו נפגע ממנה – אינו ראוי לאמון הציבור ובוודאי שלא לכתר מנהיגות
יוסי אחימאיר
לבני וחבריה מערימים קשיים במשא-ומתן אל מול ביבי    לו רק היו קשים באותה מידה במשא-ומתן אל מול אבו מאזן ואסד    להם כבר ויתרו מראש על הרבה...    ממשלת ימין "צרה" יכולה להתקיים    היו ממשלות שמאל צרות ממנה שהביאו רק צרות לעם ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il