X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
אמצעי התקשורת במצרים תוקפים את כוונת הנשיא א-סיסי להכניס לחוק החדש למלחמה בטרור סעיף המגביל את חופש העיתונות הנשיא א-סיסי יצטרך להחליט אם הוא נלחם גם בתקשורת בנוסף למלחמה בארגוני הטרור
▪  ▪  ▪
[צילום: מטה הבחירות של א-סיסי]

גל הטרור ממשיך להכות במצרים, המלחמה בצפון סיני נמשכת בין כוחות הצבא המצרי לבין פעילי ארגון "אנצאר בית אלמקדס" המזוהה עם דאעש ובקהיר היה בסוף השבוע שעבר פיצוץ בסמוך לשגרירות האיטלקית שכתוצאה ממנו נהרג אדם ושבעה אחרים נפצעו.
על-פי דוח של המרכז האיזורי ללימודים אסטרטגיים בקהיר, בתקופה של חמישה ימים, בין ה-28 ביוני ל-2 ביולי, היו 32 פיגועי טרור במצרים שכללו את ההתנקשות בחיי התובע הכללי השאם ברכאת, פיצוצים והטמנת מטעני חבלה בקהיר, אלג'יזה, אלכסנדריה, אלפיום וצפון סיני.
הנשיא א-סיסי ממשיך במדיניותו הנחרצת של מלחמת חורמה בטרור, מיד לאחר התקפת הטרור על חיילי צבא מצרים בסיני הוא החל בהליכי חקיקה מהירים של "החוק החדש למלחמה בטרור" כדי ליצור כלי הרתעה יעיל נגד הטרור במקביל לפעולות המבצעיות בשטח של הצבא וגורמי הביטחון. טיוטת החוק החדש אושרה בממשלת מצרים ועל-ידי הנשיא א-סיסי, והחוק אמור להיכנס לתוקף בתוך שבוע ימים.
אולם, למרות התמיכה של הציבור המצרי בצעדים נחרצים נגד הטרור, הנשיא א-סיסי נתקל בביקורת קשה על החוק החדש מצד העיתונות ואמצעי התקשורת במצרים במיוחד בגלל סעיף 33 בחוק החדש. סעיף 33 בחוק החדש למלחמה בטרור קובע כי "יוטל עונש מאסר, של לא פחות משנתיים, על כל מי שהתכוון, בכוונת תחילה, לפרסם ידיעות או הודעות לא נכונות על כל פעולת טרור, הסותרות את ההודעות הרשמיות של הגורמים המוסמכים".
הרקע להכנסת הסעיף הזה לחוק קשור לדיווחים באמצעי התקשורת במצרים על מספר הנפגעים בקרב הצבא המצרי בהתקפת דאעש האחרונה על יחידות הצבא באזור שיח' זוויד בצפון סיני. אמצעי התקשורת הערביים והזרים ואתרי האינטרנט דיווחו על עשרות חיילים מצרים הרוגים בהתקפה (למעלה מ-70), ואילו דובר הצבא המצרי טען בתחילה כי נהרגו 11 חיילים בלבד ובדיווח הסופי לאירוע מסר כי נהרגו 17 חיילים בפיגוע ועוד 13 נפצעו.
הפער הגדול בין עמדת דובר הצבא המצרי לבין דיווחי התקשורת הערבית והזרה על מספר ההרוגים העמיד את אמצעי התקשורת המצרית בבעיה וחלקם ציטטו גם את הדיווחים הלא-רשמיים.
שלטון א-סיסי חושש מתהליך של דמורליזציה בקרב הציבור המצרי בעקבות מה שקרה. אמצעי התקשורת במצרים מטילים ספק רב בהודעות הצבא המצרי ומעדיפים להאמין דווקא לדיווחי התקשורת הערבית והזרה בכל הקשור למלחמה בטרור, דבר שעלול לסייע לארגוני הטרור ולנטוע תחושה בקרב הציבור המצרי כי הטרור מנצח והשלטון נכשל במשימתו להגן על שלום אזרחי מצרים.
העורכים הראשיים והמו"לים של העיתונות המצרית טוענים כי סעיף 33 בחוק החדש סותר את סעיף 71 בחוקה המצרית הקובע כי "אסור להטיל בשום אופן צנזורה על העיתונות ואמצעי התקשורת במצרים, להחרים אותם, להפסיקם או לסגור אותם. מותר להטיל צנזורה חלקית בתקופת מלחמה או גיוס כללי. לגבי פשעים הקשורים להסתה לאלימות או אפליה בין האזרחים או הפגיעה בכבודם של אנשים, הנושא ייקבע על-פי החוק".
נושא "החוק החדש למלחמה בטרור" הפך לשיחת היום במצרים והעיתונות המצרית מבליטה אותו ומסקרת אותו בהרחבה. נציגי אגודת העיתונאים המצרית והמו"לים נפגשו עם ראש הממשלה המצרי אברהים מחלב ודרשו לבטל את סעיף 33 בחוק.
שר המשפטים המצרי, אחמד אלזנד, אמר בראיון לערוץ הטלוויזיה "צדא אלבלד", כי "המדינה מעריכה את מקצוע העיתונות והעיתונאים ונחושה שלא לפגוע בחופש הביטוי". הוא הוסיף כי "ישנן הצעות חלופיות לעונש המאסר המופיע בסעיף 33 והן יוצעו לראש הממשלה". אחת ההצעות, שעלתה גם ערב הבחירות לנשיאות המצרית לפני שנתיים, היא לגבש "אמנת כבוד" של אמצעי התקשורת במצרים שלפיה הם ינהגו.
הנשיא א-סיסי נמצא בדילמה קשה, הוא זקוק לסיקור אוהד של התקשורת המצרית ותמיכה מצדה במלחמה בטרור. הרושם שנוצר הוא של סתימת פיות והגבלת חופש הביטוי. העיתונות המצרית מטילה את האשם במערכות השלטון ודורשת להקים מערך דוברות אמין ויעיל בצבא המצרי ובמשרד הפנים.
נראה כי הנשיא א-סיסי החל כבר להבין את עומק ומורכבות הבעיה, הגבלת חופש העיתונות במצרים תפגע בשלטון מבחינה פנימית ומבחינה בינלאומית, כבר עכשיו יש תלונות קשות למוסדות הבינלאומיים נגד משטר א-סיסי בכל הקשור לדיכוי הפגנות האופוזיציה ועונשי המוות שהוטלו על מנהיגי תנועת "האחים המוסלמים".
הנשיא חוסני מובארק ניסה בזמנו אף הוא להטיל הגבלות על חופש העיתונות, לפני כ-20 שנה, במסגרת המלחמה בטרור, אך התקפל ונסוג. הכדור עכשיו במגרש של הנשיא א-סיסי והוא יצטרך למצוא את "שביל הזהב", מחד-גיסא, כיצד לא לפגוע בחופש הביטוי, ומאידך-גיסא, כיצד להפסיק את המלחמה הפסיכולוגית של ארגוני הטרור באמצעות התקשורת המצרית. אם לא יעשה זאת, הוא ימצא את עצמו בחזית נוספת, הפעם מול התקשורת המצרית שהוא זקוק לתמיכתה במאבק בטרור.

תאריך:  13/07/2015   |   עודכן:  13/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מלחמה בטרור או פגיעה בחופש הביטוי?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
רבקה שפק ליסק
האידיאולוג של שלילת תרבות המערב הוא סייד קוטב, מייסד תנועת קנאי האיסלאם במצרים. הוא חי מספר שנים בארה"ב ואת דעתו על ארה"ב ותרבותה הוא פירסם בספר בשם "מכתבים מאמריקה" המותח ביקורת חריפה על ארה"ב. קוטב הגדיר את התרבות האמריקנית כנסיגה לשלב הפרימיטיבי של התפתחות האדם
יוני בן-מנחם
מצרים חושדת שקטר מעורבת במימון ובסיוע למבצעי הפיגועים האחרונים בקהיר ובצפון סיני    קטר דחתה את בקשת מצרים להסגיר לידיה את מנהיגי "האחים המוסלמים" שקיבלו מקלט מדיני בשטחה
מנשה שאול
בעקבות נתונים מעודכנים על-אודות שיעור האנאלפאביתיות במצרים המדברים על 16 מיליון בני אדם שאינם יודעים קרוא וכתוב, הכריזה ממשלת מצרים על תוכנית חדשה לביעור הבערות: כל סטודנט לתואר אקדמי ילמד 10 אזרחים קרוא וכתוב
יוני בן-מנחם
גורמי הביטחון במצרים חשפו את מתכנני הפיגוע בתובע הכללי ואת הקשר שלהם למדינה ערבית התומכת ב"אחים המוסלמים"    ההערכה הרווחת היא כי מנהיגי התנועה מוחמד מורסי ומוחמד בדיע יוצאו בקרוב להורג כדי ליצור הרתעה מפני פעולות טרור נוספות
עמי דור-און
הגישה המקצועית לפעולות קומנדו וטרור-נגדי הופעלה במלחמת העולם השנייה, על-ידי דייוויד סטירלינג, קצין בצבא הבריטי. את שיטת הטרור הנגדי הזו ניתן להפעיל גם כיום, בעיקר במרחבי סיני שהם החממה של לוחמי הטרור האיסלאמיים הפוגעים בצבא מצרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il