X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה הקשר בין סדר הלידה במשפחה לבין המוטיבציה הבסיסית של כל אחד מאיתנו? ובכלל מה הקשר של זה לנושא הצבת יעדים במקום העבודה?
▪  ▪  ▪
לכל אחד אישיות שונה [צילום: AP]

לסדר הילודה במשפחה, השלכות על התפתחות האחים, והמוטיבציות המניעות אותם, בהתאם לגישה האדלריינית. יש לקחת בחשבון מגוון משתנים מתערבים כגון; פער גילאים (ככל שהאחים קרובים בגיל, כך התופעות שכיחות), מצב המשפחה (משפחה חד/דו-הורית), אקלים המשפחה, וכישורי הילדים.
האח הבכור
הופך את הזוג המאושר להורים. זכות זו מעניקה לו יוקרה של מלך. כל צעד ושעל בהתפתחותו, מזוכה בקריאות התפעלות והערכה; החיוך הראשון, הצעד הראשון, המילה הראשונה וכו'. לסטטוס זה נלווית, מעבר לתשומת הלב היתרה, גם שורת הטבות; אביזרים, צעצועים ובגדים חדשים שנועדו במיוחד עבורו.
ביחד עם יוקרה זו, באה גם אחריות גדולה, כחלק מעסקת החבילה. האחריות של לימוד הזוג להיות הורים מחד והאחריות שבנשיאת שק הציפיות הגדול ממנו - כממשיך דרכם. שילוב זה גורם לרוב הילדים הבכורים, לשאת אפיון "מרצה" - הרצון לרצות את ההורים בכל בקשה ולעמוד בציפיות; להיות התלמיד הטוב, הילד הטוב בבית, מצליח הקריירה וממשיך הדרך, גם במקומות, בהם הם עצמם כשלו. אפיון זה, הופך אותו להיות מתאים כאיש טיפול וחבר צוות.
הצבת יעדים דיפרנציאליים - הבכור בדרך-כלל יאופיין על-ידי המעסיק כאחראי, ראש גדול ונוח לעבודה. ניתן לממש נטיות אלה, על-ידי הפיכתו ליד ימין, האצלת סמכויות גוברת ויעדים מאתגרים, כשהוא יטה לעמוד בהם בכדי לרצות את מנהליו. חשוב לזכור לא לנצל נטייה זו, אלה לתגמלו בהתאם, בכבוד ובסמלי הסטטוס הראויים לו. שאם לא כן, עלול לפרוץ אפקט המרדנות כמתואר ביוצאים מן הכלל.
יוצאים מן הכלל - במקרים מסויימים הבכור מתמרד כנגד עול הציפיות שעל כתפיו, ויוצא מן הכלל. בדרך-כלל באחד מגילאי ההתבגרות - הראשון (גיל 3), השני (גילאי 30-10) או השלישי (בבגרות, עקב תחושות ניצול במקומות עבודה) ואז הוא נושא באפיוני המרדן - שמאפיינים בדרך-כלל, את הילד השני.

הילד השלישי ואילך

הילד השלישי ואילך נולד כבר לארבעה בוגרים, שניהנים ממנו ומהמשחק עמו, כצעצוע של המשפחה; ההורים כבר מנוסים, החרדות פחותות ואחיו הבוגרים משתעשעים עימו. עם זאת, בכדי למצוא מקום ייחודי, עליו להתאמץ ולהיות יצירתי, כי במקום בו כף רגלו דורכת, דרכו רבים כבר לפניו. שילוב זה גורם לרוב הילדים השלישיים ובוודאי לבאים אחריו, לשאת את אפיון "פיטר פן" - הילד הנצחי עם התמימות ושמחת החיים. איפיון זה הופך אותו להתאים לתחום הבידור ולאירגון האירועים.
הצבת יעדים דיפרנציאליים - הילד השלישי בדרך-כלל יאופיין על-ידי המעסיק כמי שדואג תמיד לאווירה או בפן של בדרן של הקבוצה או כאם הבית. ניתן לתעל מוטיבציה זו להצבת יעדים הקשורים לגיבוש הצוות וטיפוחו. עם זאת, יש לשים לב שאינו ממוקם ביוצאים מן הכלל, כי אז יהיה חשוב דוקא לתת לו יעדים מאתגרים, לא פחות משל הילד הבכור או השני.
יוצאים מן הכלל - לעיתים הילדים הקטנים במשפחה יאופיינו על-ידי דחף חזק לגדול. לצאת מקיבוע התפקידים של התינוק הקטן והתלותי, במיוחד במשפחות שהדגישו את ערך ההישגיות. דחף זה יניע אותם לקחת תפקידים אחראיים, להוכיח שהם מסוגלים לעמוד ביעדים מאתגרים ולנהל צוות, והם יתנערו מתפקידי המשעשע הקבוצתי.

הילד השני

הילד השני כבר נולד למשפחה. האתגר שלו, הוא להשיג את מקומו, בהיותו, כשמו - השני. מחד, הוא נישל את אחיו הבכור מתשומת הלב הייחודית שהייתה לו, דבר המזכה אותו בלא מעט אגרסיות ו"חיבוקי דוב". מאידך, הוריו כבר הרבה פחות נרגשים מצעדיו ההתפתחותיים הטבעיים ועליו להשקיע מאמצים כדי להיות ראוי לתשואות. שילוב זה גורם לרוב הילדים השניים, לשאת את אפיון "המרדן" - הרצון ליצור את הדרך הייחודית שלו; עסוק בחידושים והמצאות, הישגים ותחרות וחשיבה ייחודית של מהפכן. איפיון זה הופך אותו להיות מתאים כאומן, איש עסקים או יזם.
הצבת יעדים דיפרנציאליים - הילד השני בדרך-כלל יאופיין על-ידי המעסיק כיצירתי, אנרגטי וחדור מוטיבציה להוכיח. ניתן לתעל זאת, לקידום יעדי הצוות, על-ידי שיתוף, מתן מקום להשפעה והכרה בתרומתו. במקרים בהם אפיונים אלה אינם תואמים לעובד, יתכן שהוא כלול ביוצאים מן הכלל.
יוצאים מן הכלל - כאשר פער הגילאים בין הבכור לשני גדול, או כאשר מין הילדים שונה, איפיון התחרות על המקום שבין השניים קטן, ושכיחות האפיונים פוחתת. במובן זה, למעוניינים בתכנון המשפחה, עדיף לא להביא את הילד השני, כשהבכור בן שנתיים ואז הוא עסוק התפתחותית במאבקי שליטה - מה שמחריף את האינטראקציה התחרותית עם הולדת הילד השני.

מחברי המאמר הינם איילת פדה גולדשטיין, מנכ"לית חברת פדה ייעוץ ארגוני ובעלת תואר שני בפסיכולוגיה וד"ר אבי מרדלר, פסיכולוג קליני
תאריך:  31/03/2009   |   עודכן:  31/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי לירז
יש חשש כבד שהטייקונים עתירי החובות שמככבים בכותרות כיום לא יוכלו לעמוד בהתחייבויותיהם    האם הפתרון היחיד הוא שהממשלה תציל אותם, או שניתן להיעזר בטייקונים מסוג אחר?
גרשון אקשטיין
אין ספק שחרף הדימוי התקשורתי, יש גם טוב באיש - ויעידו על כך גם שרים גם שלא ממפלגתו
ליאת נוקד-וינדר
עם בואו של בן זכר לעולם, מתעוררים באופן טבעי החששות מהצבא    המדינה זקוקה לאנשיה בכדי לשרוד - קיומה נשען על צבא העם, אך מהתבוננות בנתוני הצבא ניתן לראות, שכבר אין תוקף לביטויים שחוקים אלו
ליאת נוקד-וינדר
היהדות במצבה הנוכחי, אינה נוחה למשתמש    מוצגת בשם הפרקציוניזם הדתי כעסקת חבילה: רוצה - אתה בפנים על כל המשתמע, לא רוצה - אל תתקרב    קיים צורך ממשי לגלות את הצדדים היפים והמאחדים שבה, שיכולים לדבר לכל אדם באשר הוא
ראובן לייב
גם לאחר כישלונה המחפיר של הקואליציה היוצאת, אין עדיין סימנים לשינוי מעודד אצל זו החדשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il