X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מפליא כי אנשים המעורבים מאד בפוליטיקה מפגינים חוסר הבנה בסיסי למהותה של דמוקרטיה יחסית הבוחר אמר את דברו אם זה יתורגם לבניית תקציב מייצג וצודק או לחלוקת "כספים ייחודיים" למפלגות שאינן ציוניות ודמוקרטיות - זה תלוי רק בפוליטיקאים
▪  ▪  ▪
הבוחר אמר את דברו. האחריות לביצוע - בידי הפוליטיקאים [צילום: פלאש 90]
במה שונה 'העבודה' משס?
יוסי אחימאיר
הבוחר אשם בסחטנות המפלגות * הרוב שהיקנה הבוחר בזו הפעם למפלגה שביוקרתה הוא רצה, לא היה בסדר גדול כזה שיצמצם למינימום את מספר השותפות לקואליציה, יקטין את מימדי הסחיטה ויבטיח את שלום קופת המדינה
לרשימה המלאה

מהותה של דמוקרטיה יחסית הינה הקמת פרלמנט ובו ייצוג יחסי לכמות הקולות שקיבלה כל מפלגה שהתמודדה בבחירות. מכיוון שלשם הקמת הממשלה נדרש רוב בכנסת - על מספר מפלגות להתאחד, למצוא את המכנה המשותף, וליצור את מה שנקרא קואליציה. מכנה משותף כזה מהוה לכל אחת מהמפלגות המשתתפות פשרה בין הרצוי למצוי.
להקמת הקואליציה שני מרכיבים: מציאת מכנה משותף אידיאולוגי, וחלוקת האחריות הביצועית, כלומר תפקידי שרים בממשלה. דיונים על חלוקת משאבים כספיים שייכים לחלק האידיאולוגי, בניגוד לאמירות הציניות, שהרי תקציבים הם הדלק ליישום אידיאולוגיות בתחום חברה וכלכלה. אין בדיונים אלו ובהישגים של המפלגות השונות משום סחיטה אלא תהליך של התאמת תקציב המדינה לאידיאולוגיות, במבנה החדש של חלוקת הכוחות בכנסת. זהו הליך טבעי בדמוקרטיה המתנהלת בשיטה היחסית.
סחיטה קיימת כאשר הוצאה בתקציב מוגדרת שלא לטובת קידום אידיאל לכלל החברה, אלא כאשר הכסף ניתן במישרין לקבוצת המצביעים של מפלגה ספציפית. תקציב לישיבות הינו "כספים ייחודיים" כאשר תקציב לאוניברסיטאות הינו לגיטימי, ומדוע? תקציב הישיבות מוזרם לישיבות לפי הזיהוי הפוליטי שלהן והכסף מיועד במלואו רק למצביעי אותה מפלגה. לעומת זאת, אוניברסיטה וסטודנטים אינם מזוהים עם מפלגה מסוימת, כך שאין קשר ישיר בין הנהנה מהתקציב והמפלגה שדרשה אותו.
יהדות התורה ושס לוקחות את הכסף אל מחוץ למערכת הממלכתית, להיות מנוהל על ידיהן ולטובת המצביעים שלהן, ללא קריטריונים, ללא שוויון בפני החוק, וללא פיקוח. לכן משפטו של יוסי אחימאיר: "'העבודה'? - אין היא מבחינה זו שונה מ'יהדות התורה' או שס, שאותן אוהבים להשמיץ דרך קבע כסחטניות שדואגות אך ורק לאינטרסים הצרים שלהן ולא לטובת המדינה." – הינו שגוי מיסודו. איני מכיר ישיבות של 'העבודה' וגם זרם חינוך עובדים פורק עם הקמת המדינה. אין לעבודה מערכות חינוך או רווחה שהיא מנהלת מחוץ למערכת הממלכתית, וכל דרישותיה הינן לתקצוב נושאים ע"פ האידיאולוגיה שלה בתוך המערכת הממלכתית.
מאמרו של יוסי אחימאיר מצביע על אי הבנה בסיסית של המערכת הדמוקרטית. הריבונות לא הופקדה בבלעדיות בידי המפלגה הגדולה ה"נסחטת" ע"י מפלגות קטנות להן היא זקוקה כדי להגיע לרוב. הריבונות, עד לבחירות הבאות, הופקדה בידי הכנסת ועליה למצוא רוב עם מכנה משותף על-מנת לתפקד. זהו תהליך הרכבת הקואליציה וזה אינו הליך שלילי אלא הליך טבעי ונדרש. לא הייתי רוצה לגור במדינה בה למפלגה אחת רוב מוחלט בפרלמנט, שהרי זה אינו דמוקרטיה אלא מצב של "דיקטטורה של הרוב" בו 51% מהעם שולט בפרלמנט ללא צורך להתחשב בקבוצות אוכלוסיה המיוצגות ע"י מפלגות אחרות.
הבעיה בתהליך זה הינו שמפלגות שאינן מאמינות כלל בדמוקרטיה הן שותפות לו, ומנצלות אותו בציניות לסחיטת כספים ייחודיים, ואלו הן המפלגות החרדיות.
מאמרו של יוסי אחימאיר רק מזיק לדמוקרטיה ומשרת את המפלגות החרדיות בטענתן ללגיטימציה של סחיטתן בטענה כי כולם עושים זאת, בעוד שאין זה כך: "הבוחר אשם בסחטנות המפלגות. הרוב שהקנה הבוחר בזו הפעם למפלגה שביוקרתה הוא רצה, לא היה בסדר גדול כזה שיצמצם למינימום את מספר השותפות לקואליציה, יקטין את מימדי הסחיטה ויבטיח את שלום קופת המדינה".
הבוחר לעולם אינו אשם בכלום, הבוחר אמר את דברו. אם זה יתורגם לבניית תקציב מייצג וצודק או לחלוקת "כספים ייחודיים" למפלגות שאינן ציוניות ודמוקרטיות - זה תלוי רק בפוליטיקאים, אם יהיו מדינאים או סתם עסקנים.

תאריך:  31/03/2009   |   עודכן:  31/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בניית קואליציה אינה סחטנות, אלא אם...
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
איתן גנור הוא העונש של ישראל ל"ת
מי יצילנו מעונשו?  |  31/03/09 13:19
 
- גם אויל מחריש חכם יחשב ל"ת
חז"ל  |  31/03/09 15:54
2
לקרוא ולא להאמין...
נמר מקרטון  |  31/03/09 18:59
 
- תאמין גם תאמין...
איתן גנור  |  31/03/09 19:31
 
- אתה צודק מאד.
פולני גאה  |  1/04/09 08:26
 
- אין אדם אובייקטיבי
איתן גנור  |  1/04/09 11:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איילת פדה גולדשטיין, ד"ר אבי מרדלר
מה הקשר בין סדר הלידה במשפחה לבין המוטיבציה הבסיסית של כל אחד מאיתנו? ובכלל מה הקשר של זה לנושא הצבת יעדים במקום העבודה?
קובי לירז
יש חשש כבד שהטייקונים עתירי החובות שמככבים בכותרות כיום לא יוכלו לעמוד בהתחייבויותיהם    האם הפתרון היחיד הוא שהממשלה תציל אותם, או שניתן להיעזר בטייקונים מסוג אחר?
גרשון אקשטיין
אין ספק שחרף הדימוי התקשורתי, יש גם טוב באיש - ויעידו על כך גם שרים גם שלא ממפלגתו
ליאת נוקד-וינדר
עם בואו של בן זכר לעולם, מתעוררים באופן טבעי החששות מהצבא    המדינה זקוקה לאנשיה בכדי לשרוד - קיומה נשען על צבא העם, אך מהתבוננות בנתוני הצבא ניתן לראות, שכבר אין תוקף לביטויים שחוקים אלו
ליאת נוקד-וינדר
היהדות במצבה הנוכחי, אינה נוחה למשתמש    מוצגת בשם הפרקציוניזם הדתי כעסקת חבילה: רוצה - אתה בפנים על כל המשתמע, לא רוצה - אל תתקרב    קיים צורך ממשי לגלות את הצדדים היפים והמאחדים שבה, שיכולים לדבר לכל אדם באשר הוא
רשימות נוספות
שטייניץ באוצר כמו פרץ בביטחון  /  עידן יוסף
שטייניץ ימונה לשר האוצר  /  עידן יוסף
היסטוריה: שני שרים - ממשרד עורכי דין אחד  /  יואב יצחק
ממשלה נעדרת בשורה  /  ראובן לייב
קרקס הפרעושים  /  אביתר בן-צדף
ממשלה שלא תתפקד  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il