X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
סעודיה פועלת לחזק את הגוש הסוני נגד אירן באמצעות התקרבות לחמאס ו"האחים המוסלמים" נשיא מצרים מזהיר את סעודיה כי התנועות האיסלאמיות מסכנות את ביטחון העולם הערבי
▪  ▪  ▪
לחץ סעודי לפיוס עם חמאס [צילום: AP]

תנועת "האחים המוסלמים" מנסה לנצל את חתימת הסכם הגרעין בין אירן למעצמות וחששן של המדינות הערביות הסוניות מהתערערות היציבות באזור לטובת האינטרסים שלה. בטווח הקצר שואפת תנועת "האחים המוסלמים" לנסות ולהביא לפיוס בין תנועת חמאס למשטרו של הנשיא המצרי א-סיסי כדי לבסס את שלטונה ברצועת עזה וכן לבטל את עונשי המוות שנגזרו על מנהיגי "האחים המוסלמים" במצרים ובראשם הנשיא המודח מוחמד מורסי.
כמה מהמנהיגים של "האחים המוסלמים", הגולים בטורקיה, שיגרו בסוף השבוע שעבר ביקורת ואיומים לעבר מדינות המפרץ על שתיקתן לגבי מה שמעולל הנשיא המצרי א-סיסי לפעילי התנועה במצרים. יחיא חאמד, ראש מחלקת קשרי החוץ של התנועה, הזהיר בדף הפייסבוק שלו את מנהיגי מדינות המפרץ כי "אם לא תהיה בחינה מחדש של עונשי (המוות) שהוטלו על מנהיגי 'האחים המוסלמים', הדבר יביא לרעידת אדמה באזור הערבי כולו". ואילו עמר דראג', ראש הלשכה המדינית של התנועה, אמר כי "התנועה לא תאפשר לבצע את עונשי המוות שהוטלו על מוחמד מורסי ומנהיגי התנועה".
העיתון המצרי "אלווטן" דיווח ב-19 ביולי כי ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ביקש ממלך סעודיה, סלמאן בן עבד אלעזיז, בפגישה עמו בשבוע שעבר, להתערב אצל נשיא מצרים א-סיסי כדי לעצור את ביצוע עונשי המוות שהוטלו על הנשיא המודח מוחמד מורסי ועשרות ממנהיגי "האחים המוסלמים". על-פי הדיווח הזהיר ח'אלד משעל, כי "ביצוע עונשי המוות יהווה סכנה אמיתית למדינות ערב ומדינות המפרץ ויביא להתחזקותו של ארגון דאעש".
נראה כי המלך הסעודי סלמאן, שנמצא בלחץ אדיר בגלל חתימתה של אירן על הסכם הגרעין, מוכן לעשות הרבה כדי לגייס את תמיכתן של תנועת "האחים המוסלמים" ותנועת-הבת שלה חמאס כדי לצרפן ל"ציר הסוני" החדש שהקים נגד התפשטותה של אירן והכולל את טורקיה וקטאר. המדיניות הזו שונה מהמדיניות שנקט מלך סעודיה הקודם עבדאללה בן עבד אלעזיז עד יום מותו בינואר השנה, הוא קיבל את עמדתן של מצרים ומאע"מ והכניס את "האחים המוסלמים" וחמאס לרשימת ארגוני הטרור בארצו.
מקורות מצרים מסרו כי שר החוץ הסעודי עאדל ג'ביר העלה במהלך ביקורו האחרון בקהיר הצעה, כי בכירים מצרים ייפגשו בריאד שבסעודיה עם מנהיגים של תנועת חמאס, אך מצרים דחתה את הצעתו. העיתון המצרי "אלבוואבה", המקורב לגורמי השלטון, דיווח ב-19 ביולי כי מצרים הודיעה לסעודיה כי היא מסרבת לדון בשום התקרבות לתנועת חמאס בעקבות ביקורו של ח'אלד משעל בסעודיה.
על-פי הדיווח, מצרים הודיעה כי היא לא מוכנה להיות צד בשום עניין ש"האחים המוסלמים" הם צד בו ואין מה לדון בנושא. מצרים העבירה מסר ברור לסעודיה כי "האחים המוסלמים" מהווים "סכנה לביטחון הלאומי הערבי ולביטחונה של מצרים". ניתן להעריך כי הדיווח הזה הוא נכון. גל הטרור ששטף את מצרים במהלך חודש רמדאן היה חמור מאוד וכלל התקפת טרור גדולה של דאעש בצפון סיני שבמהלכה נהרגו עשרות חיילים מצרים והתנקשות בקהיר בחיי התובע הכללי השאם ברכאת.
הנשיא א-סיסי סבור שתנועת "האחים המוסלמים" היא האחראית לגל הטרור הזה בתיאום עם דאעש. לכן מיהר א-סיסי לאשר את "החוק החדש למלחמה בטרור" שיאפשר מלחמה יעילה יותר בטרור וגם את זירוז ביצוע עונשי המוות של מנהיגי "האחים המוסלמים".
נראה כי הנשיא א-סיסי מתכוון ללכת בדרכו של נשיא מצרים גמאל עבד אלנאצר, שהוציא להורג בתלייה ב-1966 את מנהיג "האחים המוסלמים" סייד קוטב.
מאז עלייתו של המלך הסעודי סלמאן לשלטון הוא הפעיל לחצים על מצרים להתפייס עם תנועת חמאס, אולם הנשיא א-סיסי סירב ובסופו של דבר התרצה קמעה והסכים לפתוח לעיתים קרובות יותר את מעבר רפיח.
עתה, לאחר החתימה על הסכם הגרעין, סעודיה זקוקה מאוד לתמיכתן של תנועת "האחים המוסלמים" וחמאס לצורך גיבוש חזית סונית נגד אירן. צפוי שהמלך הסעודי יגביר את הלחץ על הנשיא המצרי א-סיסי שכן מצרים מקבלת סיוע כלכלי נרחב מסעודיה.
בימים האחרונים ישנה מתיחות ביחסים בין מצרים לסעודיה, שר החוץ המצרי סאמח שוכרי בירך על הסכם הגרעין עם אירן, מצרים אירחה משלחת של נאמני הנשיא התימני המודח עלי עבדאללה צאלח, אויבה המשובע של סעודיה, ותערוכה של המורדים החות'ים על זוועות המלחמה בתימן.
המשימה העומדת בפני סעודיה היא קשה. היא צריכה לגבש חזית סונית נרחבה נגד אירן אך איננה יכולה להרשות לעצמה לאבד את מצרים, הנשיא המצרי א-סיסי מודע לכך ואיננו ממהר להיכנע ללחצים הסעודים להתפייס עם תנועת חמאס.
העיתונות המצרית כבר מאותתת לאירן ולסעודיה. הפרשן המצרי מחמד אברהים אלדסוקי פרסם ב-20 ביולי מאמר בעיתון הרשמי "אל-אהראם" שבו כתב: "קהיר וטהרן יכולות לשתף פעולה לא רק בתחום הכלכלי אלא גם בחילופי מדע וטכנולוגיה... משרד החוץ מוזמן להכין נוסחה חדשה לקשר עם טהרן שיתאים לאינטרסים העליונים שלנו באזור".

תאריך:  21/07/2015   |   עודכן:  22/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סעודיה לוחצת על מצרים להתפייס עם חמאס
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
הסכם הגרעין עם אירן גרם למלך סעודיה לשנות את מדיניותו ולהתפייס עם תנועת חמאס. סעודיה זקוקה לחמאס כדי לחזק את "הציר הסוני" החדש שהקימה נגד אירן ביחד עם טורקיה וקטר
עופר וולפסון
התקרבות אפשרית נרשמה בעקבות הפגישה בין המדינה המלוכנית, שהיא שותפה קרובה של ארה"ב, לבין הפלג הפלשתיני המזוהה מסורתית עם אירן
מנשה שאול
הסופר המרוקני סעיד נאשיד מוחה על כך שבעוד שדת האיסלאם קוראת לצניעות, במציאות ההטרדות המיניות גוברות, בעוד שהדת קוראת להימנע מאלימות, במציאות שולט הטרור, בעוד שהדת קוראת לאחדות ודו-קיום, הדתיים הקיצוניים קוראים להסתה ותוקפנות
אסתר שניאורסון גרי
המדיניות האמריקנית במזרח התיכון כשלה באופן מחפיר בלוב, דרך מצרים, סוריה ועירק, וגם כעת היא מוסיפה חטא על פשע כשאיננה מתערבת, ואינה עושה דבר כנגד התפשטות הארגון
מגזין המזרח הקרוב
הסיפור מתחיל להסתבך ככל שצוללים אל תוך הפרטים    למעשה, הבעיה הגדולה ביותר של מצרים במאבקה בטרור כיום היא אי-היכולת להדביק פנים ברורות לגל הטרור הרצחני והמתגבר שפוקד את המדינה
רשימות נוספות
מלחמה בטרור או פגיעה בחופש הביטוי?  /  יוני בן-מנחם
כ-70 הרוגים מצרים הרוגים במתקפת טרור בסיני  /  עופר וולפסון
הממשלה הפלשתינית החדשה  /  יוני בן-מנחם
שורשי שנאת האיסלאם למערב  /  רבקה שפק ליסק
הקשר הקטרי לטרור במצרים  /  יוני בן-מנחם
הסגפן מאירן  /  מנשה שאול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il