X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
תנועת חמאס הקימה מנגנון מודיעין חדש ברצועת עזה ללא אישור הרש"פ חמאס מזהה את חולשתו הפוליטית של אבו מאזן וקובעת עובדות שלטוניות בשטח
▪  ▪  ▪
אבו מאזן. חתירה תחתיו [צילום: נאצר נאצר/AP]

תנועת חמאס מזהה את חולשתו הפוליטית של יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן ואת קרב הירושה, ומנצלת את המצב למחטפים ולקביעת עובדות שלטוניות חדשות. עיתון "אלקודס" המזרח ירושלמי דיווח (5.8.15) מפי מקורות בתנועת חמאס, כי הנהגת התנועה הקימה באחרונה ברצועת עזה מנגנון מודיעין חדש ונפרד תחת הנהגה ביטחונית שאיננה קשורה למנגנון המודיעין הכללי בגדה.
לפני כמה ימים הודיע משרד הפנים ברצועת עזה כי סאמי נופל, מי שהיה המפקח הכללי של המשרד, מונה לעמוד בראש המנגנון החדש. המנגנון הוקם בשלב הראשוני בהיקף של בין 150 ל-200 איש מיחידות שונות והוא יאסוף מודיעין על התושבים והמוסדות הפלשתינים ועל כל המנגנונים הפוליטיים, הממשלתיים והצבאיים של תנועת חמאס ברצועה.
על-פי הדיווח בעיתון, חמאס הציגה את כוונתה להקים את המנגנון החדש בפגישה שהתקיימה עם ראש ממשלת ההסכמה הלאומית, ראמי חמדאללה, ב-23 במרס השנה, והיא הבהירה כי למנגנון החדש יהיה קשר ישיר למשרדו של יו"ר הרשות עבאס והוא יעביר אליו את כל הדיווחים הדרושים. ראש הממשלה חמדאללה, הבטיח להעביר את המידע לעבאס, אולם לאחר שלא התקבלה שום התייחסות מהרש"פ, החליטה תנועת חמאס לפני שלושה חודשים על הקמת מנגנון המודיעין החדש. חמאס לא הכחישה עד כה את הדיווח.
תנועת חמאס נמצאת במצוקה בחודשים האחרונים נוכח ניסיונות לערער את שליטתה הביטחונית ברצועת עזה באמצעות שיגור רקטות לעבר ישראל על-ידי "ארגונים סוררים" כמו דאעש וארגון הג'יהאד האיסלאמי וכן שורה של פיצוצים של מטעני חבלה בכמה מקומות ברצועה. האחרון שבהם היה הנחת מטעני חבלה מתחת לשש מכוניות של דרגי פיקוד בזרוע הצבאית של חמאס ושל ארגון הג'יהאד האיסלאמי.
הקמת המנגנון החדש תשפר, ללא ספק את האיסוף המודיעיני של חמאס על הנעשה ברצועה. אולם לצעד הזה של חמאס יש השלכות פוליטיות נרחבות. הוא נתפש ברשות הפלשתינית כאיום על הלגיטימיות של מחמוד עבאס והוא מגביר את המתח בין פתח לחמאס ומרחיק עוד יותר את האפשרות לפיוס לאומי.
חוק היסוד (אלקאנון אלאסאסי בערבית) הפלשתיני משנת 2003 קובע כי מנגנון המודיעין הכללי יהיה כפוף באופן ישיר לנשיא. לכן, הצעד של תנועת חמאס נחשב כקריאת תיגר על שלטונו של עבאס והוא בא בהמשך להצהרות של מנהיגי חמאס, שהחריפו בשבועות האחרונים את הביקורת והאיומים עליו תוך שהם מצהירים כי "כהונתו הסתיימה מזמן והיא איננה חוקית".
ברשות הפלשתינית רואים במהלך הזה של חמאס צעד נוסף המגביר את הפיצול בין הגדה לרצועה וסימן נוסף לכוונתה של תנועת חמאס להגיע להסכם רגיעה ארוך טווח עם ישראל ולהקמת אמירות איסלאמית עצמאית ברצועה, מעין "חמסטאן".
אכן, כהונתו של אבו מאזן כיו"ר הרש"פ פגה מזמן. כך גם כהונתה של המועצה המחוקקת הפלשתינית (פרלמנט). אולם בהעדר אפשרות לקיים בחירות חדשות הם ממשיכים למלא את התפקיד שאליו נבחרו.
הצעד של תנועת חמאס, שנעשה ללא אישורו של מחמוד עבאס, מאפשר לו להכריז על חמאס כתנועה בלתי חוקית הפועלת לחתור תחת השלטון הפלשתיני החוקי הקיים, בדיוק כפי שעשה הנשיא המצרי א-סיסי לתנועת "האחים המוסלמים". אולם עבאס איננו עבד אלפתאח א-סיסי. הוא עבר את גיל 80 ובחודשים האחרונים הוא עסוק בקרב הירושה ברשות הפלשתינית, מחד-גיסא, בנסיונות להכשיר מועמד מטעמו, כנראה סאאב עריקאת, שיירש אותו ויבטיח את עתידו, את עתיד משפחתו ואת עתיד העסקים המשפחתיים של שני בניו, ומאידך-גיסא - בחיסול פוליטי של כל יריביו.
חמאס מנצלת את החולשה הזו - את הקיפאון המדיני והכישלון המנהיגותי של עבאס - וקובעת עובדות חדשות בשטח.

תאריך:  10/08/2015   |   עודכן:  10/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
מנשה שאול
שר החוץ המצרי לשעבר אחמד אבו אלע'יט מתעד בספר זכרונותיו שהתפרסם לא מכבר, כי ביום השלישי למלחמת יום כיפור מסר שגריר בריה"מ בקהיר לאנוור סאדאת כי נשיא סוריה חאפז אסד ביקש את מעורבותה של בריה"מ להשגת הפסקת-אש
יוני בן-מנחם
תנועת "האחים המוסלמים" הסונית תומכת באופן מפתיע בהסכם הגרעין עם אירן    רוצה להתנקם בשליטי ערב הרודפים אותה עשרות שנים והיא רואה באירן בת ברית חדשה וחזקה
יורם שוייצר, צבי מגן
פעילות גורמי הג'יהאד העולמי ברוסיה ובמדינות הקווקז אינה איום חדש. עם זאת, חדירתה של 'המדינה האיסלאמית' לאזור באמצעות כריתת בריתות עם גורמי טרור ג'יהאדיסטים-סלאפים מקומיים מבשרת רעות. אכן, במהלך החודשים האחרונים שונתה נימת ההתייחסות הרוסית לתופעת 'המדינה האיסלאמית' בכללה
יוני בן-מנחם
תנועת חמאס משחקת משחק כפול ומנסה לקבל סיוע כספי מאירן ומסעודיה המתחרות ביניהן על ההגמוניה במזרח התיכון. משלחת נוספת של חמאס תצא בקרוב לסעודיה כדי לדון בסיוע הכספי לתנועה
קובי מיכאל
ההתמודדות הישראלית עם האתגרים האסטרטגיים הלא-גרעיניים, שהוחרפו כתוצאה מהחתימה על הסכם הגרעין עם אירן, אמורה להיות מושתתת על "ריפוי" היחסים המיוחדים שבין ישראל לארצות הברית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il