X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טירקל סבור ששופט צריך למתוח את החוק עד היכן שאפשר בכדי להשיג תוצאה צודקת הוא מודאג מ(אי) נגישותן של אוכלוסיות מוחלשות לבית המשפט כשהיה שופט שלום סירב ליישר קו עם המערכת בכדי "להתקדם" ובכל זאת, הגיע למשרת שופט עליון
▪  ▪  ▪
צדק צדק תרדוף. טירקל [צילום: בוצ´צ´ו]
אוכלוסיות מוחלשות
"מאז ומתמיד חשובה הייתה בעיניי ההתחשבות באיש הקטן, הנזקק, האומלל. למה הייתי כזה? אינני יודע. אולי ההסבר נעוץ בכך שכשנולדתי בתל אביב הקטנה של אז, להוריי לא היה כסף לרכוש עבורי עריסה, אז הם הניחו אותי בארגז עץ מרופד ששימוש לאריזת תפוזים"

לא מיישר קו
"באחד הימים קצין התביעות של משטרת באר-שבע ביקש לדבר איתי על כך שהשוטרים שמופיעים בפני בבקשות כאלה חרדים מפני, כי לדבריו אני שואל וחוקר ו'נכנס להם למעיים'". טירקל הסביר באותו מעמד כי לא ניתן לכלוא אדם כאשר החומר נגדו אינו מבוסס די הצורך. השוטר הסביר לו כי "אם הוא רוצה להתקדם" חשוב ש"תהא עליו דעה טובה אצל שר המשטרה שיאמר מילה טובה לשר המשפטים". "השבתי לו שלא אכפת לי מה יאמרו עליי ושאני ממלא את חובתי כפי שאני מבין אותה ובכך סיימתי את השיחה עימו"

בניגוד לשופטים רבים אשר הוצנחו למשרת שופטי בית המשפט העליון מן האקדמיה (ברק, זמיר, חשין) או ממשרת היועץ המשפטי לממשלה (שמגר, ברק, זמיר) או מן הפרקליטות (ארבל, ביניש, חשין), שופט בית המשפט העליון לשעבר, יעקב טירקל, צמח מלמטה, מבית משפט השלום, אשר לכהונה בו מונה בהיותו בן 32 בלבד. משם צמח כל הדרך במעלה בית המשפט המחוזי ועד לבית המשפט העליון. בנוסף, כיהן בגופים ציבוריים שונים, והרצה במוסדות אקדמים למשפטים. עד עצם היום הזה הוא משרת במילואים כשופט בית הדין הצבאי לערעורים בדרגת אלוף משנה.
השופט טירקל רואיין לכתב העת 'עלי משפט' במסגרת סדרת הראיונות שקיימו שימי קדוש ואפרים דה-האז עם תשעה שופטי-בית משפט העליון (בדימ.), בגיליון מיוחד אשר הוקדש לכך ואשר קרוי "תשעה מן העליון".
בניגוד למרואיינים אחרים, אשר רואיינו בנושאי הפרדת רשויות ושפיטות, הראיון עם טירקל נפתח במתח בין המשפט לצדק. טירקל סבור כי אם החוק מוביל לתוצאה שאינה צודקת, יש לבחון שוב ושוב את החוק, וזאת בכדי להגיע לתוצאה צודקת. כך קרה שהגיעה לפתחו תביעה של נושים אשר תבעו חייב אשר התחייב לשוב לארץ (ע"א 8034/95 מאור- חברה לדלק בע"מ נ' ג'ון, פ"ד נב (4) 97), אלא שלמרות שרכש כרטיס טיסה והתכוון דה-פקטו לשוב לארץ, הוא נהרג בתאונת דרכים ולא שב. הנושים רצו לממש את הערבויות. טירקל מצא כי ניסיון הנושים לאכוף את ההתחייבות בנסיבות כאלו מנוגדת לסעיף 39 לחוק החוזים (חלק כללי), התשל"ג - 1973) אשר מחייב קיום חוזים בתום לב.
הוא מדגיש כי לא היה סוטה מלשון החוק מקום בו החוק אינו מאפשר לו גמישות, אך היכן שישנה פירצה אשר מאפשרת שפיטה לפי הצדק ולא אך ורק לפי הדין, הוא ימתח את החבל עד הסוף בכדי לאתרה, ולפעול באותו מקום על טווח האפשרויות החוקיות שהוא הצודק ביותר. למרות ששופטים אחרים מזוהים בציבור עם "שפיטות", למעשה האופנים שבהם פועל טירקל, והאופנים שבהם פועל נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, דומים, רק הרטוריקה אחרת.
את מה שכינה טירקל "צדק" (משהו שמעורר אהדה ציבורית) מכנה ברק "פיתוח המשפט המקובל".
הנשיא ברק הרבה להשתמש במושגי שסתום כגון תום לב, סבירות, צדק וכדומה בכדי להוביל לתוצאות הצודקות ביותר על מנעד התוצאות האפשריות במסגרת החוק.
ברק פיתח דוקטרינה בשם "זכויות האדם במשפט הפרטי" ומכוחה הוא החיל את זכויות היסוד החוקתיות במשפט הפרטי דרך מושגי השסתום (תום לב, רשלנות, היפר חובה חקוקה, תקנת הציבור וכדומה).
דומה כי טירקל ביצע מהלך דומה אך לא כינה זאת בשם "פיתוח המשפט המקובל", מה שמראה כי הגם ששני שופטים יכולים להיות אקטיביסטים באותה מידה, האופן שבו יציגו זאת ישפיע גם על האופן בו הציבור יקבל זאת.
השופטת דורנר ציינה בראיון עימה כי שופטי שנות החמישים היו השופטים הכי אקטיביסטים, שכן הם פיתחו את זכויות האדם בישראל מתוך מגילת העצמאות. אך היות שלא 'שיווקו' את עצמם ככאלו, נוצר רושם כאילו 'אקטיביזם' הוא עניין חדש אשר נוצר בשנות השמונים והתשעים, בידי ברק ושמגר.
הדוגמא המובהקת ביותר לאקטיביזם שלא נחזה שכזה מצויה בפסק דינו של שופט בית המשפט העליון לשעבר, משה לנדוי, אשר קבע ב בג"צ 98/69 אהרן א' ברגמן נ' שר-האוצר ומבקר המדינה, פ"ד כג(1), 693 כי חוק של הכנסת סותר את חוק יסוד הכנסת.
באותה פרשה, הוא לא קרא לכנסת בגלוי לבטל את החוק אך הכנסת הבינה כבר לבד מה עליה לעשות, וביטלה את החוק, מה שמעיד כאלף עדים שאקטיביזם הוא עניין של שיווק. השופט לנדוי, אשר התייחס במאמר מאוחר לפרשה זו והצהיר כי "אינו אקטיביסט", קבע עידן ועידנים טרם החלה ה"מהפכה החוקתית" כי חוק יסוד גובר על חוק רגיל. רק שבאי-צירוף הרעש והצלצולים המוכרים משנת 1992, הוא לא קומם עליו את הציבור.
עד כמה הצדק חשוב לו, יותר מן הדין, ממחיש טירקל באמצעות פסק הדין אשר נתן בדנ"א 2401/95 נחמני נ' נחמני, פ"ד נ(4) 661: "מקצת השופטים השתיתו את הכרעותיהם על ההנחה שלכל בעיה אנושית יש תשובה בגדרי המשפט ויש פתרון משפטי לכל עניין. אני הבעתי את דעתי שלא לכל מצב יש תשובה בגדרי המשפט, ובמצב דברים כזה תינתן התשובה מתוך לבי, מתוך עולם הערכים שלי, וזה מה שכתבתי בפסק-דין נחמני. כתבתי שם שהצדק שעושה בית המשפט העליון צריך להיות צדק אנושי, צדק שנובע ממעמקי הלב ולא בהכרח צדק שנובע מניתוח משפטי".
פעילותו למען הצדק לא הסתכמה אך ורק בכתיבת פסקי הדין: בהיותו נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע הורה לשלם מקופת המדינה למתורגמנים אשר יאפשרו לעולים חדשים אשר אינם יודעים עברית את הנגישות לבית המשפט, נגישות שלשיטתו היא קשה לעניים, עולים חדשים ועוד. הנהלת בתי המשפט לא אהבה זאת, אבל הוא היה בשלו. הוא מודע לקושי של אוכלוסיות מוחלשות לגשת לבית המשפט, ומציע לפתור בעיה זו הן ברמת החינוך (להכשיר תלמידי בית ספר לאופני הגישה לבית המשפט) והן ברמת החקיקה (חקיקת חוקים אשר יאפשרו נגישות מוגברת של בית המשפט לאוכלוסיות המוחלשות: "מאז ומתמיד חשובה הייתה בעיניי ההתחשבות באיש הקטן, הנזקק, האומלל. למה הייתי כזה? אינני יודע. אולי ההסבר נעוץ בכך שכשנולדתי בתל אביב הקטנה של אז, להוריי לא היה כסף לרכוש עבורי עריסה, אז הם הניחו אותי בארגז עץ מרופד ששימוש לאריזת תפוזים". בניגוד לתדמית ה'שופטי שמנת משכונת רחביה בירושלים' מספר טירקל כי עבד במהלך כל תקופת לימודיו ובסיומה עדיין שילם חובות מתקופת לימודיו.
הדברים הבאים שאמר בהקשר לאוכלוסיות המוחלשות כמו היוו נבואה למה שיתרחש כעבור שבועות (הראיונות קוימו במקור לפני מספר שבועות): "אני חושב שלא עשינו מספיק בתחום החברתי כדי להיטיב עם כל מיני אוכלוסיות בישראל ואני מתכוון לאוכלוסיות מוחלשות. האם עשינו מספיק לגבי האוכלוסיה הערבית? אני לא בטוח. כשרואים את החושות האלה בנגב, היישובים הלא מוכרים או הבדואיים, זה באמת נראה רע מאוד".

דעת יחיד

לשיטת טירקל, "שופט שמשוכנע בנכונותה של דעה מסוימת, חייב לתת לכך ביטוי ועליו להשמיע את דעת היחיד שלו". טירקל נתן פעמים רבות פסקי דין בדעת יחיד או בדעת מיעוט ואף פרסם מאמר על דעת היחיד (י' טירקל "...ועל דעת היחיד" מחקרי משפט יט (תשס"ג) 413).
דומה כי דעת היחיד המפורסמת ביותר שלו נכתבה בבג"צ 5167/00 פרופ' הלל וייס נ' ראש הממשלה, פ"ד נה(2), 455 שם קבע כי ממשלת מעבר אשר מקיימת משא-ומתן מדיני חורגת ממתחם הסבירות: הוא קבע כי בעוד שמתחם הסבירות של ראשי ממשלות ושרים הוא נרחב, ככל שהם פועלים באופן ארעי יותר (לדוגמא: כממשלת מעבר), כך 'מתחם הסבירות' שלהם מצטמצם, וכך אך ורק 'נסיבות קיצוניות' תצדקנה קבלת הכרעות בעלות מרחיקות לכת מצד ממשלת מעבר.
הוא כותב: "שוכנעתי כי ניהול המשא והמתן המדיני בין הממשלה לבין הרשות הפלשתינית כשלעצמו - שלא לדבר על הסכמים והבנות שאולי יושגו במהלכו - עלול לכבול את ידיהם של ראש הממשלה ושל הממשלה הבאה, אם ייבחר ראש ממשלה אחר".
טירקל סבור כי שופט הוא אדם בודד, ואסור לו להתייעץ עם אף אחד (למעט במקרים קיצוניים) על העניינים הנדונים בפניו, וגם לא להביע עמדות בפני בעלי הדין בראשית המשפט "כפי שכמה שופטים עושים". הוא סבור כי הבעת עמדות מצד שופטים, גם (בדימ.), שלא במסגרת כתיבת פסק הדין היא פסולה. למרות שדן בתיקים כבדים אשר עוסקים בסודות מדינה לעולם לא שיתף את אשתו בעניינים אשר נדרש להכריע בהם.
הוא מאוד אהב את פעולת השפיטה, ועד היום הוא מתגעגע לכס השיפוט. הוא אינו מתחרט על אף פסק דין שנתן, שכן בזמן השפיטה קרא את כל העובדות ואת כל פסקי הדין האפשריים בתחום, בכדי להגיע להכרעה הנכונה ביותר האפשרית. עוד כשהיה שופט שלום היקשה על שוטרים לעצור חשודים והתעקש להבין על סמך מה הם מנסים לעצור אותם. "באחד הימים קצין התביעות של משטרת באר-שבע ביקש לדבר איתי על כך שהשוטרים שמופיעים בפני בבקשות כאלה חרדים מפני, כי לדבריו אני שואל וחוקר ו'נכנס להם למעיים'". טירקל הסביר באותו מעמד כי לא ניתן לכלוא אדם כאשר החומר נגדו אינו מבוסס די הצורך. השוטר הסביר לו כי "אם הוא רוצה להתקדם" חשוב ש"תהא עליו דעה טובה אצל שר המשטרה שיאמר מילה טובה לשר המשפטים". "השבתי לו שלא אכפת לי מה יאמרו עליי ושאני ממלא את חובתי כפי שאני מבין אותה ובכך סיימתי את השיחה עימו". עצם העובדה שבסופו של יום מונה כשופט בית המשפט העליון מעידה שאין צורך למכור ערכים ועקרונות (משהו שכיח בפוליטיקה של היום) בכדי להתקדם.

תאריך:  05/04/2009   |   עודכן:  06/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טירקל: "לצדק מקום מרכזי במשפט"
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
השופט בדימוס יעקב טירקל
מיכאל ב  |  6/04/09 10:25
2
קרא הפוך
תמים ומיתמם  |  6/04/09 12:18
3
בישראל הצדק רחוק מלהיות מיושם
מיכל מירושלים  |  6/04/09 14:25
4
יש לנו מערכת משפט לתפארת
גליל ים  |  6/04/09 14:36
 
- כל השופטים הם צדיקים
ברנז'  |  6/04/09 19:08
5
בישראל יש עינוי דין עיוות דין
והטיית משפט לטובת  |  6/04/09 15:42
6
עצה ידידותית.....
י.ש  |  6/04/09 17:11
7
חנן וייס-אכן בארה"ב הצדק ל"ת
קרוב אצל השופטים  |  6/04/09 17:41
8
חנן וייס-סחבק בישראל
הנו פושע בארה"ב  |  6/04/09 17:48
9
השופטים מלאכים
צדק חברתי  |  6/04/09 22:21
10
לא מאמינה יותר במערכת המשפט
ליויה  |  6/04/09 23:50
11
אנשי פרשנות חוק או צדק ???
מרק טווין  |  7/04/09 00:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יובל ברנדשטטר
הסיכום בין שלושת הברווזים הצולעים - אולמרט, בוש ואבו מאזן - איננו יצוק יותר מאשר עופרת יצוקה    מכונת התקשורת עדיין לא הפנימה שהבחירות הסתיימו, העם בחר בממשלה אחרת, בדרך אחרת ובמנהיגות אחרת
גד גזית
נאמר במקורותינו "סוף מעשה במחשבה תחילה", משפט פשטני כמעט. המשפט מנוסח הפוך לתוכנו. האם משמעותו היחידה תחילה חשוב ואחר עשה? האם ואיך זה מתקשר למעבר מעבדות לחירות? מה לזה ולמצבנו היום ערב פסח תשס"ט
אביתר בן-צדף
התקשורת מפעילה לחץ על נתניהו לבל ישנה את המדיניות המוטעית של קודמיו    העלית הישראלית רוצה כאן מדינת כל-אזרחיה, שתמלא את אסמי העלית בר    אם צריכים בשביל זה לכופף את רצון הבוחר - לא נורא
זאב גלילי
מדינת ישראל איננה דמוקרטיה אלא פדרציה של אוליגרכיות    אף שלטון מאז עליית בגין לשלטון לא הצליח לעשות משהו כנגדן    האם נתניהו יצליח במה שהחל ולא סיים בקדנציה הקודמת?
עופר הירש
כולנו רוצים להגיע לטבע, לעצור את החיים לכמה שעות וליהנות משמש נעימה, פרחים מרהיבים ולעשות פיקניק במקום פסטורלי ומקסים    לפני שאתם אורזים סלסלת פיקניק מפנקת, קחו כמה טיפים לדרך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il