X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יובל אלבשן, במאמרו - מסביר את תהליך הפיחות של אמון הציבור במערכת בתי המשפט לשיטתו, בית המשפט העליון הפך לדוברו של המעמד הבינוני, במסגרת 'מיסחור, מגזור והפרטת' כל רשויות המדינה כולל ולרבות - בית המשפט העליון
▪  ▪  ▪
איקונה בעולם המשפט? סמל של ממלכתיות? או שמא תוצר של מגזור והפרטה?
הפרטה
בהליך "מגזור" זה, 'מיגזר' לעצמו המעמד הבינוני בישראל ('הציבור הנאור', לדברי ברק) את 'המהפכה החוקתית' ואת בית המשפט העליון כמבטא את האינטרסים שלו. החל מאותה תקופה החל בית המשפט העליון להעדיף ערכיות על פני פורמליזם ולא בכדי, הוא ביטא את הערכים של המעמד הבינוני בישראל. גם המהפכה החוקתית, אשר חסרה זכויות חברתיות אך שמה דגש על זכות הקניין ועל חופש העיסוק ביטאה עולם ערכים ליברטני קיצוני

רמיסה
החשיבות העיקרית של תהליך חשיפת השופטים כבני אדם לשיטתו של אלבשן הינה "קידום חינוך האזרחים להגן על זכויותיהם גם בתוך מערכת המשפט – דבר אשר יסיע לעשיית צדק". ...."מסתבר כי דווקא המערכת שמתיימרת להעניק לכל אדם משפט צדק, מפרה לא פעם את כבוד האדם כשניצבים לפניה האזרחים המוחלשים ומשליכה אותם מתוכה מחוסרי כבוד ונטולי הגנה"

הדרה
"דווקא השופטים שהיו אמורים להיות חיל המשמר של הצדק סייעו למעשי אי הצדק הגדולים ביותר שידעה האנושות בתקופה המודרנית. הדברים הגיעו עד לכדי כך שיש המתארים את מערכת המשפט הנאצית כאחת משלושת בסיסי הכוח שעליהם הושתת המשטר הנאצי, ואת השופטים כ"שותפיו הבכירים של היטלר,

פתרון?
רק כאשר תולאם חזרה מערכת המשפט הישראלית, באמצעות הפסקת דפוסי המיגזור, המסחור וההאנשה השיפוטית, ותחודש התפיסה הממלכתית ציבורית, רק אז תוכל להיווצר מחדש מנהיגות משפטית אמיתית, מנהיגות שתשקם את אמון הציבור במערכת השפיטה לא בדרכי כזב אלא מתוך חשיפת האמת". רק אז לשיטתו עשוי להתקיים בנו הפסוק "השיבה שופטנו כבראשונה ויועצנו כבתחילה והסר ממנו יגון ואנחה

האם יתקבל בוזגלו להתמחות בבית המשפט העליון
יואב יצחק
האם יתקבל בוזגלו לבית המשפט העליון למרות מגרעותיו: אין לו קשרים, הוא אינו מקורב לשופטים הנכונים, ושום רחוב לא נראה על-שם סבו
לרשימה המלאה

   ענבל בר-און
הצצה לשופטי העליון "מאחורי הקלעים"

   פרופ' דני גוטוויין
ההיגיון המשפטי של משטר ההפרטה הישראלי

   ענבל בר-און
ברק: "להגן באופן אקטיבי על כבוד האדם"

   ענבל בר-און
חשין: "האזרח נשחק על-ידי הרשות המחוקקת והמבצעת"

   ענבל בר-און
שמגר: "לשמור על עיקרון הפרדת הרשויות"

   ענבל בר-און
דורנר: "הודאה היא ראיה חשודה"

   ענבל בר-און
אנגלרד: "ההתערבות פוליטיקאים במינוי שופטים - מסוכנת"

   ענבל בר-און
זמיר: "בית המשפט העליון אינו סניף של מרצ"

   ענבל בר-און
טירקל: "לצדק מקום מרכזי במשפט"

   ענבל בר-און
צבי טל: "חוק פינוי פיצוי הוא פשע"

   ענבל בר-און
גולדברג: "ההשתלחות בביהמ"ש העליון - השמצות שווא"

בימים האחרונים פורסמו פה תקצירי ראיונות אשר ערכו שימי קדוש ואפרים דה-האס, בוגרי 'המרכז האקדמי למשפט ועסקים', עם תשעה שופטים עליונים. הראיונות קובצו בגיליון מיוחד של כתב העת 'עלי משפט': "תשעה מן העליון". המאמר הנוסף בגיליון" מבית המשפט לבית השופטים - ההאנשה השיפוטית כחלק מהפרטת השפיטה בישראל נכתב על-ידי עו"ד יובל אלבשן, מחבר הספר 'זרים למשפט'- ספר על היעדר נגישותן של אוכלוסיות מוחלשות למערכת בתי המשפט הישראל.
המאמר מנסה להשיב על השאלה "מה דרוש לו לאדם אשר מתמנה לשופט, כדי להפוך למנהיג משפטי של ממש"? אלבשן במאמרו תר אחר "מודל (של שופט) מהסוג שפרחי המשפט של השיטה מתחנכים על מורשתו, מתווכחים עם פסיקותיו ובולעים סיפורים וספרים על חייו בתשוקה אמיתית לפצח את הקוד". לדברי אלבשן "שופט שמצליח לצאת את גבולות המגרש המשפטי אל הזירה הציבורית הכללית ולהשפיע גם שם, הרחק מאולם המשפט הממוזג", הוא שופט שכזה. לשיטתו של אלבשן "בחברה הדמוקרטית המודרנית מערכת שיפוט ללא דמויות מסדר גודל כזה תתקשה לתפקד. רק ענקי משפט כאלה מאפשרים למערכת המשפט להאדיר את שמה ברבים ולרכוש באמצעות זאת את אמון הציבור". רק שופטים שכאלו, לשיטתו של אלבשן, משכנעים את הציבור כי השפיטה נעשית "באופן הוגן וניטרלי, תוך מתן יחס שווה לצדדים וללא כל אבק של עניין אישי בתוצאה". לשיטתו של אלבשן, אמון הציבור בשפיטה ובמערכת בתי המשפט נתפס, ובצדק, ככלי כמעט יחידי של השופט.
ברק, בספרו שופט בחברה דמוקרטית (2004), ציין כי ההכרה של הלגיטימיות של ההכרעה השיפוטית, גם אם אין מסכימים לתוכנה, היא "כל שיש לשופט". אמון הציבור בשפיטה לשיטת ברק נרכש כאשר הציבור מכיר בכך כי השופט אינו צד במאבקי הכוח במדינה ואינו בא להגשים את 'שלטון השופט' אלא את 'שלטון המשפט'. לשיטת ברק, פסיקה על-פי החוק מבטיחה את אמון הציבור, גם אם הציבור אינו שבע רצון מן התוצאה.
לשיטתו של אלבשן, קשה להצביע על שופטים בסדר גודל כזה בעידן הנוכחי, והתחושה היא שענקי משפט מסוג זה פסו מן העולם. לשיטתו, זה התרחש מכמה גורמים תהליכיים:
הראשון הפוסט מודרניזם אשר רואה בכל אמת נגזרת של יחסי כוח חברתיים ועניין יחסי לחלוטין. התנועה לביקורת המשפט (Critical Legal Studies) היא זו שהפשיטה את השופט מן המסטיפיקציה שנוצרה לו בדורות קודמים. לשיטתו של אלבשן "חומת הקדושה איפשרה גם למערכת השיפוט לשווק את מעשיה, את התנהלותה ואת החלטותיה ככאלה שציבור האזרחים לא יכול תמיד להבינם ומשום כך אין גם טעם לנסות להסביר לו אותם".
השני קשור במקצת בראשון. לשיטת אלבשן, הוגים מזרם הריאליזם המשפט (Legal Realism) הצביעו על כך שהמשפט אינו מדע ועל כן אין בו תוצאה אחת שעל המשפטן לחשוף.
הריאליזם המשפטי מצביע על כך שהכרעה שיפוטית אינה "התכת נסיבות המקרה ב'כללים טכניים משפטיים'", אלא היא נובעת בין היתר מ"מיהות הצדדים, נסיבות חייהם, עורכי הדין שהם יכולים לשכור ושהם שוכרים, היחסים שלהם עם השופט, האינטרסים השונים של השופטים שנבחרו לדון בנושא, הרקע האישי של אותם שופטים, ואינטרסים של גורמים שלישיים". לשיטת הוגי הריאליזם המשפטי "ההכרעות השיפוטיות נקבעות גם על-ידי העדפות ערכיות ואישיות סמויות", אותן יש לחשוף. לשיטתם של הריאליסטים המשפטיים, דווקא הכרת הציבור בסובייקטיביות המתבקשת של השפיטה, תגרום לציבור שלא להתאכזב מפסקי הדין שניתנים, וכך אמון הציבור במערכת השפיטה יוגבר. בעוד שהריאליזם המשפטי בא לעולם כבר בעשורים הראשונים של המאה העשרים, מסביר אלבשן, לישראל הוא חילחל החל משנות השמונים, מה שמסביר את הגלוריפיקציה של שופטי שנות החמישים, ואת הדה-גלוריפיקציה של שופטים מאוחרים יותר.
ההסבר השלישי לשיטת אלבשן, משלים את השניים האחרונים. הסבר זה, לשיטתו של אלבשן, נעוץ בתהליכי ההפרטה שעברה הרשות השופטת בישראל בשני העשורים האחרונים. בעוד שבעשורים הראשונים לקום המדינה החיל בן-גוריון מגמה של ממלכתיות, ובמסגרת זו גם מערכת בתי המשפט נתפסה כ'ממלכתית', הרי בשנות השמונים החלו תהליכי הפרטה בישראל, ו"מדינת הרווחה ושירותיה הפכו לסחורות נרכשות", לשיטת פרופ' דני גוטווין במאמרו ממהפכה חוקתית להפיכת נגד: ההגיון של משטר ההפרטה הישראלי. במקום ממלכתיות החלו לאפיין את ישראל, לשיטתו של גוטווין, "המגזור והמסחור". לשיטתו של גוטווין בהליך "מגזור" זה, 'מיגזר' לעצמו המעמד הבינוני בישראל ('הציבור הנאור', לדברי ברק) את 'המהפכה החוקתית' ואת בית המשפט העליון כמבטא את האינטרסים שלו. החל מאותה תקופה החל בית המשפט העליון להעדיף ערכיות על פני פורמליזם ולא בכדי, הוא ביטא את הערכים של המעמד הבינוני בישראל. גם המהפכה החוקתית, אשר חסרה זכויות חברתיות אך שמה דגש על זכות הקניין ועל חופש העיסוק ביטאה עולם ערכים ליברטני קיצוני. השיפוט הפך לסחורה ושופטים החלו להימדד לפי כמות פסקי הדין שהם מייצרים, ולא לפי איכותם. השופטת מיכל אגמון מצוטטת במאמרו של אלבשן כמי שהלינה על כך ששופטים נבחנים במבחן התוצאה, כאילו פסקי הדין הם סחורות שיש לספק לציבור הצרכנים, ולא במבחן התהליך.
חלק מתהליך ההפרטה הזה, אשר הפשיט את מערכת המשפט מממלכתיותה ופירק אותה לגורמיה, השופטים, חייב לשיטת אלבשן 'נראות' של השופטים. נשיא בית המשפט העליון (בדימ.) אהרן ברק אשר הבין תהליך זה, הרבה בנראות: השתתפות בכנסים, פרסום ספרים ומאמרים ועוד. לשיטת אלבשן, מערכת המשפט חדלה להיסמך על ממלכתיות, ועברה להישענות על מידת ה"כוכבות" של שופטיה. זאת הסיבה, לשיטתו של אלבשן, ששופטים החלו לעסוק לאחר פרישתם בעניינים ציבוריים, ולהתראיין. עם זאת, ישנם שופטים הסבורים שגם לאחר פרישתו על השופט להיות ממלכתי. טירקל הוא כזה.
עם זאת, גם הוא רואה בשופט כמי שמחויב לתרום מיוקרתו האישית לקידום עניינים ציבוריים חשובים לאחר פרישתו, כל עוד אינו מעורב בפוליטיקה.
גם בתחום ה'חרטה על פסקי הדין' (נושא שעליו נשאלו כל המרואיינים בסדרת המאמרים תשעה מן העליון) מבחין אלבשן בין 'שופטי העידן הישן' כטירקל ושמגר אשר "לא חשו חרטה על אף פסק דין", ואת הטעויות בפסק הדין ראו כ'טעויות מתבקשות של המערכת', לבין שופטי העידן המודרני, חשין וברק, אשר עדיין מתהפכים בלילות בשל פסקי דין (חשין) או מודים ב'אפקט שיש לפסק דין שנכתב על שלוות הנפש שלך' (ברק).
גם בתחום אורכם של פסקי הדין (נושא שעליו נשאלו כל השופטים) מבחין אלבשן בין השופטים של פעם, אשר כתבו בתמצות, לבין 'השופטים של היום' אשר כותבים באריכות ומסבירים כל קושייה משפטית מראשית בריאתה ועד היום.
ההבדל הזה, מבאר אלבשן, נובע מתפיסת השופט הישן את עצמו כחלק ממערכת שלמה, ואת השופט החדש את עצמו כאינדיבידואל אשר עליו לבאר את הליך החשיבה המשפטית מראשיתו.
ביטוי מובהק, לשיטת אלבשן, לדה-ממלכתיות של שופטים בעידן זה ולפרסונליזציה שלהם, ניתן למצוא בדברי השופט (בדימ.) חשין ולפיהם "בית המשפט העליון יקר לי מאד. יש לי חלק בו. לאבא שלי היה חלק בו ולא אתן לאישו לפגוע בו". אם נדמה לרגע שבשל הבוטות של אמרות-הכנף של חשין תפיסה זו מאפיינת אך ורק אותו, מצטט אלבשן את דורנר אשר רואה בבית המשפט העליון "תזמורת של סוליסטיים".
אלבשן מסכם את ניתוחו: " בעוד שהשופטים העליונים בעידן מדינת הרווחה פעלו בתוך תפיסת עולם ממלכתית שנתנה משקל עצום למערכת ציבורית והוא שהאדיר את כוחם כמי שעומדים בראש הראשות הממלכתית, הרי שבעידן ההפרטה כוח זה מופקע מהם והם נאלצים להיבנות מיוקרתם האישית ולטובת זאת לטפח את זו האחרונה".
אך "לא ניתן לכסות על אובדן האשראי רק באמצעות אבק כוכבים" מציין אלבשן, ובכך מבאר את ירידת האמון הדרסטית במערכת בתי המשפט.

קדושה וקוץ בה

אלבשן מציין כי לצד היתרונות בהליך גלוריפיקציה זה של שופטים, התקיימו גם חסרונות: ראשית, הילת הקדושה כיסתה על אינטרסנטיות, ורק דוח מבקר המדינה בשנת 2004 חשף את ניצולם של שופטים לרעה את מעמדם: קרובי משפחתם איישו משרות במערכת בתי המשפט, החל ממזכירות, דרך אבטחה, וכלה בהתמחות ועוזרות-משפטית. הם נמנעו מלפסול את עצמם במקרים נדרשים.
עם זאת, חשיפתם של שופטי בית המשפט העליון כ'פרסונות', ולא כנציגים חתומי שפתיים וחתומי פנים של מערכת נוקשה ואובייקטיבית לכאורה, הוביל לתועלות לשיטת אלבשן: כאשר הציבור מבין את המרחק בין משפט לבין צדק, אכזבותיו מכך שלא קיבל את מבוקשו בבית המשפט, פוחתות. החשיבות העיקרית של תהליך חשיפת השופטים כבני אדם לשיטתו של אלבשן הינה "קידום חינוך האזרחים להגן על זכויותיהם גם בתוך מערכת המשפט – דבר אשר יסייע לעשיית צדק". דבר זה, לשיטת אלבשן, הוא "אקוטי", שכן "דווקא במערכת זו מופרות לא פעם זכויותיהם הבסיסיות של האוכלוסיות הבאות בשעריו".
אלבשן, מחבר הספר 'זרים למשפט' אשר הוביל את הקורא עקב בצד אגודל למסען המפרך של קבוצות מוחלשות באוכלוסיה אל הצדק, וקשיי נגישותן אל מערכת בתי המשפט כותב כי: "מסתבר כי דווקא המערכת שמתיימרת להעניק לכל אדם משפט צדק, מפרה לא פעם את כבוד האדם כשניצבים לפניה האזרחים המוחלשים ומשליכה אותם מתוכה מחוסרי כבוד ונטולי הגנה".
הפרסונליזציה, הדה-מיסטיפיקציה, והדה-גלוריפיקציה של שופטים, אם כן - חבויים בה יתרונות של דמוקרטיזציה של תפיסת הציבור את בית המשפט. האלהת רשות מרשויות השלטון, תהא אשר תהא, מאפיינת משטרים חשוכים וטוטליטרים. עיוורון לחסרונות מערכת מסוימת אינו שווה ערך ל'אמון' באותה מערכת, וביקורת היא בריאה, נחוצה, ובעיקר, מזרימה את דם המערכת. ועם זאת, לשיטתו של אלבשן ישנם גם חסרונות:
בהיעדר אמון הציבור במערכת המשפט מערכת זו עלולה להפוך לחלק מן החברה המעוולת, כפי שקרה בעבר, כאשר שופטים תמכו בעוולות שיזם המשטר: בדיכוי שחורים בארצות הברית ובדיכוי יהודים בגרמניה הנאצית.
אלבשן מציין כי הן העבדות והן ההשמדה המתבצעות בסיועה של מערכת המשפט בתקופות אלו, במדינות אלו. הוא כותב כי "דווקא השופטים שהיו אמורים להיות חיל המשמר של הצדק סייעו למעשי אי-הצדק הגדולים ביותר שידעה האנושות בתקופה המודרנית. הדברים הגיעו עד לכדי כך שיש המתארים את מערכת המשפט הנאצית כאחת משלושת בסיסי הכוח שעליהם הושתת המשטר הנאצי, ואת השופטים כ"שותפיו הבכירים של היטלר, שכן הם אפשרו לו להשתלט בקלות על המדינה בספקם למעשיו לא רק צידוק 'מוסרי', אלא גם יצרו חובה לשאר השותפים לציית באופן עיוור לחוקיו. במילים ברורות יותר, לא היה ניתן להוציא לפועל את רצח העם התעשייתי ללא שיתוף הפעולה המלא של שופטי גרמניה הנאצית כמו שבלתי אפשרי היה לסחור בעבדים ללא סיועה של מערכת המשפט האמריקנית".
הגם שאלבשן גורס כי הליך הפרסונליזציה של השופטים הוא זה שמוביל להיסחפותם עם זרמים עכורים וחשוכים בהיסטוריה, יש מי שיטען כי דווקא הגלוריפיקציה של השופטים מובילה לכך שאין מערערים ואין מהרהרים על מעשיהם.
אלבשן אשר הציג בעיה, מודע (לפחות) לצורך להציע פתרון: הוא אינו שוגה באשליות ולפיהן ניתן להשיב את התודעה הציבורית למצבה משכבר הימים, מצב תודעתי אשר ערך גלוריפיקציה לשופטים ולמנהיגים.
מה שמציע אלבשן הוא – להותיר את תהליך חשיפת האמת של מלאכת השפיטה על כנו (שכן זהו תהליך 'בריא' לדמוקרטיה, שכן כל תהליך אשר מעודד ביקורת על הרשות השלטונית יש בו מן ה'רענון' הדמוקרטי הנחוץ), "אך במקביל קמה חובה לשקם את מעמדה של הרשות השופטת כמערכת ציבורית ממלכתית". אלבשן גורס כי זהו התהליך שמנסה לקדם ביניש אלא שהיא משתמשת בכלים של עידן ההפרטה: מגזור ומסחור של תדמית בית המשפט העליון.
אליבא דאלבשן, "רק כאשר תולאם חזרה מערכת המשפט הישראלית, באמצעות הפסקת דפוסי המגזור, המסחור וההאנשה השיפוטית, ותחודש התפיסה הממלכתית ציבורית, רק אז תוכל להיווצר מחדש מנהיגות משפטית אמיתית, מנהיגות שתשקם את אמון הציבור במערכת השפיטה לא בדרכי כזב אלא מתוך חשיפת האמת". רק אז, לשיטתו, עשוי להתקיים בנו הפסוק "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצנו כבתחילה והסר ממנו יגון ואנחה".

תאריך:  09/04/2009   |   עודכן:  09/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדוע שונאים כל-כך את בית המשפט העליון
תגובות  [ 70 ] מוצגות  [ 68 ]  כתוב תגובה 
1
שונא את ענבל בר-און ואת בג"ץ
זו נבלה וזו טרפה  |  10/04/09 00:20
2
מה קורה ענבל בר און?
רונן גולדשטיין  |  10/04/09 00:35
3
רשימה ארוכה = תגובה ארוכה
מד' ליונה עיוורת  |  10/04/09 02:05
 
- כל מילה בסלע. כל הכבוד ל"ת
תוכי יוסי  |  10/04/09 07:46
 
- תיאור נהדר
עיניים פקוחות  |  10/04/09 09:42
 
- מרוכז, מדוייק, נכון, וקולע !!! ל"ת
ירון זכאי  |  10/04/09 17:59
4
אני לא יודע מה אתה רוצה
גינישווילי  |  10/04/09 02:40
 
- מערכת המשפט נושכת חפים מפשע
בורית דייניש  |  11/04/09 12:04
5
ג. יפית של כש"ח?
מזועזע  |  10/04/09 02:42
6
בגצ הינו מעוז מרצ העלובה .....
דנה הופשטיין   |  10/04/09 03:49
 
- כל שופטי העליון הם תומכי מרץ
אמן ציפציה  |  11/04/09 15:06
7
לשופט מצוי אין ערך לכבוד האדם
דודו א'  |  10/04/09 06:03
 
- שופטים כורעים תחת עומס
קורן פלקס  |  10/04/09 12:15
 
- יש עודף שופטים ואין עומס
במערכת המישפט  |  11/04/09 08:10
 
- זלזול עצלנות ורשלנות
דיגי טלי  |  11/04/09 09:24
 
- נפט וצדק הם מצרך נדיר
דיגי טלי  |  11/04/09 07:06
8
בגלל ההתנשאות,השמאלנות,האנטישמ
קורן נאוה,טבריה  |  10/04/09 06:35
9
תחת שלטון הימין, הבג"צ משתולל
לא שכחנו!!!  |  10/04/09 08:13
 
- טעות בידך
שנית לא ניפול  |  10/04/09 14:27
10
כי אפכם בשמים והלשון מגמגמת
יש מיש  |  10/04/09 08:16
11
בימ"ש העליון מזכיר את מפא"י
דודי 27  |  10/04/09 08:22
 
- עוד יבוא יומם ל"ת
כל כלב בי ג'י ימו  |  10/04/09 12:32
12
לא למדו דבר ולא דכחו דבר
ע. סובול  |  10/04/09 09:30
 
- להקלת ההתמצאות בסבך הנפוטיסטי:
הנ"ל  |  10/04/09 09:40
13
בקיצור אנטישמים שונאים יהודים
יובל ארהב###  |  10/04/09 09:41
14
מערכת המשפט
אבידן בן ישראל  |  10/04/09 10:28
15
כמה הערות לשיטתו של אלבשן
ולדברי ברק  |  10/04/09 11:28
16
האמת הפשוטה לא נעימה לאוזן
נחום שחף  |  10/04/09 12:23
17
אני שונא את אהרון ברק כי הוא
סאדיסט ורשע  |  10/04/09 12:29
18
אחד הפתרונות: ביטול החסינות
סוזה  |  10/04/09 12:34
 
- אתה טועה. כן לעולם חוסן...
פר מיזאן  |  10/04/09 12:55
19
השינאה החלה עם מינוי אהרון ברק ל"ת
ראובן מרק  |  10/04/09 12:42
20
כי, כי, כי, המשפט כאן מגונה.
יש מיש  |  10/04/09 12:45
21
מאמר חשוב בנושא חשוב ל"ת
מרתק  |  10/04/09 13:40
 
- מאמר דבילי וחנפני של כלבת פודל ל"ת
של דורית בייניש  |  10/04/09 16:05
22
כאשר שופטים פועלים בשרות ההון
הצופה  |  10/04/09 13:52
23
השאלה למה שונאים את כל בתי המש ל"ת
דרומי  |  10/04/09 14:34
 
- שונאים כל בתיהמ"ש כי השופטים
בוגרי פרקליטות  |  11/04/09 10:25
24
אולמרט משחק עם חוק בחתול ועכבר
ליאורה.  |  10/04/09 14:40
25
שמגר ובייניש זייפו את רצח רבין
הזייפנים  |  10/04/09 15:08
26
הסוגיה אינה למה שונאים.
ש. גיפשטיין  |  10/04/09 16:08
 
- גיפשטיין כנראה עולה חדש בארץ
הבו גבס, נשבר לי  |  10/04/09 22:09
27
שופטי בג"צ נבחרו בצורה מכוערת
עי" וועדה מחתרתית  |  10/04/09 17:34
28
הפשע פורח והבטחון צונח.
משה ג.  |  10/04/09 18:49
29
הסיבה לשנאה פשוטה
פנחס  |  10/04/09 19:44
30
בגלל שגנבו רכוש למאה זקנים וני
אחד העם---  |  10/04/09 23:04
31
הסבר ארוך למשהו טריויאלי
שייייקה  |  10/04/09 23:46
32
אני שונא את השופטים כי הצדק
לא מעניין אותם  |  11/04/09 00:41
33
המוסר הכפול הכריע חוסר אמון
מרק   |  11/04/09 10:45
34
סיבות רבות יש,אחת מהן
גברי גונן  |  11/04/09 11:40
35
חבר מושבעים ובלי "כוכבים".
C-cyclist  |  11/04/09 12:46
36
השופטים שותפים מלאים לגנבים של
מפא"י וההסתדרות  |  11/04/09 14:47
37
פסקי הדין של בג"ץ בלתי סבירים
בצורה קיצונית  |  11/04/09 19:53
38
מדוע בבית הדין לעיניני משפחה
צדק חברתי  |  12/04/09 01:07
 
- יש טוענים שבצורה כזאת משתלטים ל"ת
השופטים על נכסים  |  12/04/09 07:01
 
- כך הם קוראים להתעללות שלהם.
קדם משפט.  |  18/04/09 05:05
39
ענבל לא מתחנפת
איצ'י קדנה  |  12/04/09 08:16
 
- כל השופטים בוגרי פרקליטות. לכן ל"ת
שופטים = פרקליטות  |  12/04/09 22:51
40
"הסברים מלומדים"...
י.ש  |  12/04/09 08:20
 
- י.ש מאַין נותר אפס ואין
ע. סובול  |  13/04/09 18:04
41
בג"ץ מחזק ומתדלק את אולמרט
רות.  |  12/04/09 10:23
42
אולמרט אולמרט
sדי נמאס עם השקר  |  12/04/09 22:18
43
בג"ץ מלקק לאולמרט בתחת
בוז לבג"ץ !  |  13/04/09 12:26
44
אין מאומה נאור בפסיקתה של נאור ל"ת
מריםנאור=חור שחור  |  13/04/09 15:27
45
יש לי הרבה תלמידים כאלה
כנניהו המיסר  |  20/07/09 14:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גד אבי אסף עמבר
כשם שחייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים, כך חייב הוא לראות עצמו כאילו הוא כבש את הארץ עם יהושע, שהרי זאת שלמות אחת ולא יצא ידי חובתו אלא בשלושתם ואי-אפשר להפריד בין גלותם וגאולתם כמו שאי-אפשר להפריד בין מילה למשפט או בין הזרע לפרי
ד"ר אברהם בן-עזרא
הסביבה הירושלמית הטיפוסית תשרוד עשרת מונים יותר משרידות הגשר המיותר, לא לפני שעוד ישקיעו בגשר זה מיליוני דולרים באחזקה ואולי גם בשיקום תאונה
איילת פדה גולדשטיין
רגע לפני שאתם שותים את הכוס ודנים מהו תפקיד של כל אח על-פי האגדה - איילת פדה גולדשטיין, מנכ"לית חברת 'פדה ייעוץ ארגוני' ובעלת תואר שני בפסיכולוגיה וד"ר אבי מרדלר, פסיכולוג קליני, מסבירים מה הקשר בין סדר הלידה במשפחה לבין המוטיבציה הבסיסית של כל אחד מאיתנו, ובכלל מה הקשר של זה לנושא הצבת יעדים במקום העבודה
ראובן לייב
בין המוסדות להשכלה גבוהה עדיין ניטש מאבק אנכרוניסטי על יוקרה שאין לו שום הצדקה
ד"ר רון אקר וד"ר אלון הברפלד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il