X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
במשך מאות שנים היה ספר הזוהר, עם הלוגיקה הפנימית המוזרה שלו וסגנונו הבלתי שגרתי, אגוז בלתי ניתן לפיצוח. עד שבא המקובל הרב יהודה אשלג, בעל הסולם, והפך אותו נגיש לכל אדם המדריך המושלם והעדכני ביותר למציאות הרוחנית
▪  ▪  ▪
עומק חוכמה בספר הזוהר [צילום: פלאש 90]
ל"ג בעומר: רבי שמעון בר יוחאי
אורן לוי
על גבעות הגליל, לפני כ-1,800 שנה, נולד ילד שגדל להיות המקובל המפורסם מכולם * זהו סיפורו של רבי שמעון בר יוחאי - האיש שהותיר לאנושות את החיבור שבו טמונים המפתחות אל האושר והשלמות
לרשימה המלאה

   רשימות קודמות
  ל"ג בעומר: רבי שמעון בר יוחאי
  עברנו את פרעה - נעבור את המשבר
  מה נמצא לפנינו: עימות אלים או שינוי רגוע?
  גלובליזציה + אגו = משבר
  פורים: הטוב, הרע והיפהפייה

ספר הזוהר ידוע מאז ומתמיד כספר רב תעלומות ואפוף מסתורין. מקובלים רבים לאורך ההיסטוריה הדגישו את חשיבותו העצומה, וראו אותו - לצד התנ"ך, התלמוד והגמרא - כאחד מעמודי התווך המרכזיים שעליהם נשען עולם הרוח היהודי. הזוהר הוא ספר המקור היסודי ביותר של חוכמת הקבלה, הספר הראשון אשר הצליח להסביר באופן שיטתי, מפורט ומסודר את מבנה המציאות הרוחנית בשלמותו.
במהלך 700 השנים שחלפו מאז שפורסם לראשונה ברבים, גברה ההתעניינות בזוהר מכל צדדי המתרס. מן הצד האקדמי, התנהלו אינסוף דיונים ופולמוסים בקרב חוקרים שונים לגבי זהות הכותב, המקום וזמן הכתיבה המדויק. לצד זאת, החלו גם זרמים מיסטיים שונים לאמץ את הזוהר לחיקם וניסו למצוא בו סימוכין, גיבויים ונבואות קדומות המאשרות את נכונות שיטתם.
מנגד, היו שטענו כי ספר הזוהר מסובך, מפותל ומורכב מכדי שאפשר יהיה להבינו, קל וחומר להיעזר בו כאמצעי אמיתי להתעלות רוחנית. ובאמת, אם נתעלם לרגע מן ההילה המיסטית ומן הוויכוח המתמשך סביב נסיבות כתיבתו, קשה להבין מה יש בספר הזוהר - לכאורה מקבץ מקרי למדי של אגדות ומדרשים - שהופך אותו לחיבור כה חשוב ומשפיע. מדוע הוא מושך אליו כל כך הרבה "אש" ועניין מכל הכיוונים, וחשוב מכך - האם יש לספר הזוהר גם ערך נוסף, משמעותי ורלוונטי באמת להציע לאדם בתקופה המודרנית?
אלף מפתחות
במשך מאות שנים היה ספר הזוהר כאגוז בלתי ניתן לפיצוח. כמעט כל אדם שניסה לפסוע בנתיבי החוכמה הסבוכים והנפתלים שבו, אבד איפשהו בדרך, או הסתבך ברשת סבוכה וסתומה של קורי עכביש מחשבתיים. הלוגיקה הפנימית המוזרה, עמקות הרעיונות וסגנון הכתיבה הבלתי שגרתי של הזוהר, הפכו אותו לבלתי נגיש לחלוטין עבור רוב רובם של הפרשנים. בתחילת שנות ה-40 של המאה הקודמת נפתח חלון חדש להבנת צפונות הזוהר, כאשר הרב יהודה אשלג הוציא לאור את מה שהתברר לימים כפירוש המקיף, המעמיק והרחב ביותר על ספר הזוהר, "פירוש הסולם". מטרתו בחיבור זה הייתה להוריד את הזוהר אל ה"קרקע", כלומר לפרום את סבך החוטים המדומה המכסה אותו, ולעשותו נגיש ומובן לכל אדם ואדם:
"עומק החכמה שבספר הזוהר הקדוש סגור ומסוגר באלף מפתחות, ושפתנו האנושית דלה ביותר מלהמציא לנו ביטוי נאמן ומספיק כדי לפרש דבר אחד שבספר הזה עד סופו. והביאור שעשיתי, אינו אלא סולם לעזור להמעיין לעלות לגובהם של הדברים, וליתן לו דרך ומבוא בגדרים נאמנים, איך להגות ולהשכיל בהספר" (מבוא לספר הזוהר).
פירוש הסולם נכתב איפוא כמפתח מיוחד שדרכו נוכל לפתוח את שעריו הנעולים של הזוהר, ולהתחיל לעלות בסולם הרוחני המסתתר מאחורי מילותיו המעורפלות. כבר בהקדמת הספר - המהווה מעין תמצית מרוכזת, ה"מקפלת" בתוכה את הספר כולו - מסביר בעל הסולם כי השורש והסיבה לכל הבלבול והמבוכה סביב כתבי הזוהר, היא הנחת היסוד השגויה שהספר עוסק בתופעות גשמיות המתרחשות בעולם הזה: "ביארתי והוכחתי בעליל, את הנמשל הרוחני של כל דבר, שהוא מופשט מכל דמיון גשמי, למעלה מהמקום ולמעלה מהזמן, כמו שיראו המעיינים, למען לאפשר לכל המון בית ישראל ללמוד ספר הזוהר, ולהתחמם באורו הקדוש".
דרך פירוש הסולם מתגלה ספר הזוהר כהזמנה אישית לכל אדם, לצאת למסע של גילויים רוחניים גדולים נפלאים. אך כמו בכל מסע מוצלח, לפני היציאה לדרך, עלינו להצטייד בהבנות הנכונות, ולדעת היטב לאן מועדות פנינו.
שלבי התיקון
כדי לסייע לנו במסע, מסביר בעל הסולם כי המציאות כולה, על כל פרטיה השונים והמרובים, נכללת בתוכנית יסודית אחת המכונה "מחשבת הבריאה". למעשה, כל התהליכים והתופעות המתגלים בעולמנו, מושרשים באופן פוטנציאלי בתוך התוכנית הזו ויוצאים בהדרגה מן הכוח אל הפועל.
השלב הראשון בתוכנית הבריאה מכונה בשם "מלכות דאין סוף". בשלב זה הבורא ממלא את הרצון של הנברא בתענוג אינסופי, ונמצא עמו באיחוד שלם של אהבה בלתי פוסקת. אך כדי לאפשר לנברא להרגיש את מציאותו כיישות נפרדת ועצמאית, עליו לעבור תהליך ניתוק מתמשך המכונה "שלב ההסתרה". במהלך התהליך הזה הנברא מנותק מהרגשת הקשר הקבוע שלו עם הבורא, ועליו לשוב למצב האחדות הראשוני בכוחות עצמו. בשלב האחרון של התוכנית, המכונה "גמר התיקון", הבורא והנברא שבים לאותה נקודת הפתיחה של חיבור ואהבה נצחית כפי שהיו בתחילה, רק שהפעם, הנברא השיג את המצב הזה מתוך פעולותיו העצמיות. תודות לכך הוא יכול לחוות בפועל את השפע והתענוג שהועיד לו הבורא, ואפילו להכפיל את עוצמתו באלפי מונים.
למעשה, בגמר התיקון מגלה הנברא שהמציאות האמיתית לא השתנתה מעולם, אלא כל השינויים והתמורות התרחשו רק כלפי הרגשתו האישית בלבד. כל השינויים הפנימיים הללו מתוארים בפרטי פרטים בספר הזוהר, שהופך למעין "מורה דרך" רוחני, המספק לאדם את השיטה המהירה, הבטוחה והקלה ביותר לעבור את כל המצבים שנקבעו מראש במחשבת הבריאה.
שיטת שלושת הקווים
החידוש הגדול והמשמעותי ביותר שמגלה הזוהר הוא שיטת שלושת הקווים: ימין, שמאל ואמצע. כמובן שהשיטה התקיימה עוד קודם לכך, אך נחשפה ברמזים דקים בלבד בספרים אחרים. ספר הזוהר, לעומת זאת, פותח את השיטה הזו במלואה, וחושף את כל מרכיביה בצורה פרטנית ומדויקת להפליא. מחבריו ידעו כי האנושות כולה נכנסת לשלב ההסתר, השלב שבו ניתן להתחיל את תהליך התיקון מתוך פעולותיו הפנימיות של האדם.
הקווים של הזוהר אינם קווים גיאומטריים פשוטים הנמתחים במרחב, אלא הם סימנים הרומזים על מערכת הכוחות העליונה שמובילה את הנבראים אל עבר מימוש מטרת הבריאה. קו ימין מסמל את תכונת הנתינה הטהורה והאינסופית של הבורא. קו שמאל לעומת זאת מסמל את הרצון לקבל שמוטבע בנבראים. רצון זה הוא כלי הקיבול שבאמצעותו הנברא מרגיש את השפע והתענוג הזורמים אליו מן הבורא. בין שני הקווים הללו, המייצגים את שני הכוחות המנוגדים שפועלים בטבע, כוח הקבלה וכוח הנתינה, נשאר מקום פנוי - מעין חלל ריק שאותו האדם צריך להשלים בעצמו. הדרך אל גמר התיקון מורכבת למעשה מסדרה של נקודות הכרעה המצטרפות בסופו של דבר לקו אחד. בכל נקודה כזו, האדם צריך לבחור להעדיף מחדש את תכונת הנתינה (קו ימין) על פני תכונת הקבלה (קו שמאל).
הקו האמצעי הוא "שביל הזהב" שעליו מתקיים המסע הרוחני כולו. חשיבותו טמונה בכך שהוא נבנה בתוך מרחב המצוי כביכול מחוץ לשליטת הבורא. רק במרחב הזה, בנקודת הבחירה החופשית המופיעה בין קו ימין לקו שמאל, יכול בעצם להיוולד המושג שאנו קוראים לו אדם. "אדם" מלשון "אדמה לעליון" (ישעיהו יד), כלומר מצב שבו הנברא מדמה את עצמו לתכונות הבורא בכוחותיו העצמאיים.
המקובלים רומזים כי בסופו של התהליך הזה, יתאחדו כל הקווים לקו אחד, והאנושות כולה תעלה לאותה דרגה רוחנית עליונה המכונה "גמר התיקון", שבה תתגלה תוכנית הבריאה בכל תפארתה ושלמותה הנהדרת.
סולם אל הזוהר
אחד הדברים המפליאים ביותר לגבי ספר הזוהר, היא העובדה שהוא לא נועד באופן ישיר לזמן ולתקופה שבה הוא נכתב. מחברי הזוהר כתבו אותו בידיעה ברורה שיחלפו עוד שנים רבות לפני שהאנושות תפתח נחיצות אמיתית לשיטת התיקון הטמונה בו. אין זה מקרה כלל וכלל כי מנעולי הזוהר נפתחו בעת הזו ולא לפני כן. דווקא המאה הנוכחית שבה נוסק האגו לגבהים חסרי תקדים, דווקא היא המתאימה ביותר לקלוט את מה שיש לזוהר להציע. מדוע? מפני שרק כעת, משעה שהתפתח בנו "קו שמאל" עבה מספיק, כלומר רצון גדול לקבל תענוג על חשבון הזולת, ניתן לגלות גם את "קו ימין" - שיטה להפוך את כוונת השימוש ברצון הזה לנתינה ואהבה לזולת.
"פירוש הסולם", ניתן בתזמון מוחלט עם הצורך הגובר של האנושות לבנות את אותו "קו האמצעי" מתוך האגו ההרסני שמחריב כל פינה טובה בחיינו. יותר מזה, הוא מאפשר לנו להתעלות באמצעותו לעולם נצחי ומושלם, מלא בתענוגות ובאושר חסר גבולות. הסולם אל הזוהר, אומר בעל הסולם, נבנה במיוחד עבורנו, שנמצאים בריחוק ובניתוק מהרגשת הכוח העליון שעוטף אותנו בחום ובאהבה אינסופית. אבל, הוא מוסיף, לא תהיה לכך כל משמעות אם לא נתחיל לטפס בו בכוחות עצמנו: "אין הסולם מטרה כלפי עצמו: כי אם תנוח במדרגות הסולם ולא תיכנס אל העלייה, אז לא תושלם כוונתך" (הקדמה לספר הזוהר).
בליווי פירוש הסולם, ספר הזוהר עשוי להיות הספר האקטואלי, הרלוונטי והמשמעותי ביותר של המאה ה-21. כעת, נותרה בידינו רק הבחירה החופשית אם להשתמש בו או לא.

תאריך:  12/05/2009   |   עודכן:  12/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ספר הזוהר: לונלי פלנט לעולם הרוחני
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
מדהים
רונןא  |  12/05/09 14:24
2
אבל מי שלא ברוחניות לא יבין
זוהרה  |  12/05/09 14:31
3
איזו זכות גדולה
דני28  |  12/05/09 14:37
4
זה הרצון שלי ואני בטוח של הרבה
אוריאל 13  |  12/05/09 15:20
5
רעיון מהפכני
בניהו   |  12/05/09 16:21
6
בעל הסולם מלמד אותנו עוד .....
שרה  |  12/05/09 16:31
7
יש לנו שיטה לאבותנו היא נתנה
יעל3  |  12/05/09 17:18
8
טעותהסולם נועד לטפס ולא להוריד ל"ת
אחד ההעם  |  12/05/09 17:36
9
אני נענה להזמנה האישית הזאת
מני 500  |  12/05/09 18:17
10
למה תגובתי לא פורסמה???
assism9  |  12/05/09 18:52
11
אשריך אחי שזכית לללגום ולו מעט
המטיף בשער  |  12/05/09 21:26
12
אשרינו שנולדנו בדור כזה
ויקיטוריה  |  12/05/09 22:07
13
אכן
איליאנה  |  13/05/09 08:13
14
מי היה יכול להאמין
אלי111  |  13/05/09 19:25
15
מענין ומחדש ל"ת
אורית1  |  16/05/09 15:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ליהיא כהן דמבינסקי
כל הלקחים מפרשת הגירושין של שרי אריסון ועופר גלזר - מהסכם ממון ועד מרוץ הסמכויות    וגם, מהי סיכת הביטחון המוכחת של כל קשר זוגי
אורן פרסיקו
ידיעות אחרונות במבטא יידישאי    "ישראל היום" הולך בין הטיפות    ועורכי מעריב מתפטרים
הדר גלייטמן
כיצד יכולה נפגעת עבירת מין להשתמש בדיני הנזיקין בכדי להיטיב את מצבה? האם חוות דעת פסיכיאטרית הכרחית בכדי להוכיח נזק (לאא)    ומדוע המדינה אינה עוזרת?
משה ניסנבוים
ועדת החקירה הממלכתית לטיפול בעקורי גוש קטיף לא תניב שום תוצאות מעניינות    אבל אולי פעם אחת נעצור כולנו ונחשוב למה תמיד הכל נעשה מהר, העיקר שייגמר?    מצוקתם של העקורים צריכה להדאיג כל אחד ואחת מאיתנו, שהרי מדובר בהפרת הבטחתה של ממשלה לאזרחים שומרי חוק
הרצל חקק
איתן צוברי, תושב הר אדר, מספר על דרך מיוחדת לפתרון בעיות עולמיות ואקולוגיות    מודל לחיקוי!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il