X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות שיווקיות
נדמה שכולם כבר יודעים שחלק גדול מהתקשורת שלנו נעשית לא באמצעות מילים אלא באמצעות שפת הגוף שלנו. מה שלא כולם יודעים הוא שחלק גדול ממה שנאמר על שפת גוף, על הקריאה וההבנה שלה, איננו לגמרי נכון או מדויק
▪  ▪  ▪
ליאור ברקן [צילום: יח"צ]

שפת גוף אומרת הרבה, אבל היא לא אומרת את זה בפשטות, באופן ברור ובצורה שכה הרבה מדריכים ומאמרים גורמים לנו לחשוב. הגיע הזמן לדבר על שתי טעויות נפוצות ולהציע גישה אחרת, מעמיקה יותר, כלפי הבנה של שפת הגוף שלנו ושל בני-שיחנו - גישת ה-NLP, שיטה שעוסקת בהבנה של השפה ושימוש נכון בה.
שפת גוף: מילים ומשפטים
טעות נפוצה ראשונה בפרשנות של שפת הגוף נובעת מכך שאנחנו לא זוכרים מהי שפה. אנחנו, בעקבות ספרים, מאמרים וסדרות טלוויזיה, נוטים ליחס חשיבות גדולה לתנועה בודדת - תנועת העיניים, תנוחת הרגליים, נשיכת השפתיים וחריקת השיניים. לכל תנועה יש משמעות וכך אנחנו, לפי המדריכים הפופולריים ברשת, יכולים לדעת מה באמת חושב בן-שיחנו.
אלא שלתנועה אחת אין כל כך הרבה משמעות. האם שילוב ידיים באמת מלמד על "גישה שלילית וביקורתית" של מי שמשוחח איתנו או שאולי המזגן פועל וקר לו קצת? האם לחיצת יד חלשה נובעת מ"חוסר ביטחון, ביישנות וחרדה" או שאולי הוא סובל מכאבים ביד?
שפה איננה אוסף של מילים בודדות - היא מורכבת ממילים שמקיימות יחסי גומלין ביניהן (דקדוק) וביחד יוצרות משפטים ומסרים. גישת ה-NLP מדגישה שגם לשפת הגוף שלנו יש דקדוק וכשאנחנו מנסים לקרוא את שפת הגוף של האחר עלינו לקרוא אותה בתוך מכלול. שינוי היציבה, שימוש במחוות יד ספציפית וטון קול ספציפי - כל אלה ביחד יוצרים משמעות שאותה עלינו להבין מתוך המכלול ולא מתוך כל תנועה במצבה המבודד.
רצות שונות, שפות שונות, שפת גוף אחרתלהשתמש בשפה בצורה נכונה
אז איך כן ניתן לפרש את שפת הגוף בצורה נכונה?
אם היינו יכולים ללמוד לעומק את בן-שיחנו, לעקוב אחרי ההתנהגות שלו במשך זמן רב, להבין מאיפה הוא בא ולאן הוא הולך - בקיצור, ללמוד את מפת העולם שלו, הרי שהחיים שלנו היו קלים הרבה יותר. ברוב המקרים אין לנו את הזמן והיכולת להתעמק וללמוד את השפה של אנשים אחרים, אלא אם כן אנחנו עובדים איתם זמן רב.
אבל אנחנו יכולים ללמוד דברים קטנים במהירות, ולהשתמש בהם גם אם מדובר במישהו שפגשנו בפעם הראשונה. איך נעשה זאת?
ראשית, עלינו להיות קשובים גם לדבריו של בן-שיחנו ולעקוב אחר התנועות שהוא עושה. כך נוכל לזהות קשר בין תנועה או תנועות לבין רעיון, מצב רוח או מצב רגשי. לדוגמה: ייתכן שבמהלך משא-ומתן נשים לב שהאדם שמולנו מביט אל האופק כשהוא מדבר על שאיפה, על דבר מה שהוא רוצה ושהוא חשוב לו. גם אנחנו נוכל לאחר מכן לבצע את אותה הפעולה כשאנחנו מדברים על משהו שאליו אנחנו שואפים ובן-שיחנו - מבלי לשים לב - יבין אותנו הרבה יותר טוב ואף יזדהה יותר עם מה שיש לנו להגיד. המסר - הרצון שלנו שבן-שיחנו יזדהה עם השאיפה שלנו - יעבור בצורה לא-מילולית וייקלט באופן משמעותי הרבה יותר אצל בן-שיחנו.
להתעלם מהרעש
דבר נוסף שאנחנו יכלים לעשות הוא לנקות את המסר. העוסקים ב-NLP יכולים לעשות זאת באמצעות מודל העל. אם מפת העולם היא הדרך הייחודית שבה כל אחד חווה את העולם, מודל העל מאפשר לנו לחדור דרך מפת העולם, ולפענח, ולו באופן חלקי, את ראיית העולם של בן שיחנו. באמצעות הצגת השאלות הנכונות אנחנו יכולים לנקות את המסר מכל מה שמסתיר אותו או מעוות אותו וכך להבין מה בן שיחנו אומר באמת באמצעות שפת הגוף שלו.
השימוש בשאלות הנכונות מאפשר לנו לקבל עוד מקור מידע, לצד שפת הגוף, על-מנת שנוכל ליצור לעצמנו תמונה מלאה יותר של בן-שיחנו ונוכל להבין אותו טוב יותר. כיוון שההבנה שלנו את שפת הגוף של האחר לעולם איננה מלאה, עלינו להשתמש בכלים נוספים על-מנת להבין טוב יותר את מה שנאמר ואת מה שלא נאמר, אלא מוסתר או מעוות באמצעים שונים ומסיבות שונות. ניתן גם במידה מסוימת להצליב את המידע שאנחנו מקבלים כעת ממקורות שונים ולהגיע להבנה מקיפה יותר של בן-שיחנו.
שפת גוף, כמו כל שפה, איננה משהו שלומדים תוך כמה דקות והיא איננה מורכבת מארבע מילים וזהו זה. שפה היא דבר מורכב וצריך להשקיע על-מנת להצליח ללמוד אותה - גם כאשר מדובר בשפת גוף. הצעד הראשון הוא אימוץ הגישה הנכונה כלפי העולם המופלא של שפת הגוף ומתוך כך נוכל להיכנס אל העולם הזה ולהבין אותו הרבה יותר טוב. הבנה נכונה של שפת הגוף גם מובילה לשימוש נכון בשפת גוף על-מנת שבני-שיחנו יבינו אותנו טוב יותר. הכלים לכך זמינים וכל שעלינו לעשות או ללמוד עליהם ולגלות כיצד ניתן להשתמש בהם באופן מיטבי.

לאתר בית הספר הישראלי ל-NLP
הכותב הוא מרצה בין לאומי ומנהל בית הספר הישראלי ל NLP‬.
תאריך:  09/03/2016   |   עודכן:  09/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 העולם הזה / Haolam Haze
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רוני בר
פעם קראו לזה "לסגור מרפסת" - הרכיבו תריסול פלסטי והפכו את המרפסת לעוד חדר בבית, עם או בלי אישור לבנייה. בקיץ 2014 אישרה הכנסת את מה שמכונה "חוק הפרגולות", המעניק הקלות ופטור מהסבך הביורוקרטי, ומאפשר לבצע פעולות נקודתיות בבית ללא אישור הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. איך סוגרים מרפסת, מה הפתרון למסעדות ומהו סוכך סנטק?
צוות חדשות עולם
בשורות הבאות ננסה לבחון את הסוגיה ממספר היבטים שונים שיסייעו גם לכם להחליט מה לעשות מייד לאחר סיום הלימודים
צוות חדשות העולם
הזמן שאתם עומדים בפקק הוא זמן שיכלתם לעשות בו דברים נפלאים ומרגשים, להרוויח כסף וליהנות מהחיים. במקום זאת אתם מעבירים עוד חצי שעה ועוד ארבעים דקות, כאשר הצפייה היא שהבעיה רק תלך ותחמיר ככל שהצפיפות על הכביש תגדל. הפתרון טמון במילה אחת קטנה: קטנועים
צוות חדשות העולם
היכרות עם הפרמטרים שמשפיעים על מחירי הטיסות יכולה לסייע להוזלת מחירים ביעדים נפוצים. במאמר הבא נתמקד בניו-יורק, אך נציג כמה טיפים שרלוונטיים לכל התנהלות מול חברת תעופה
צוות חדשות העולם
אימוני כושר משפרים את איכות החיים ומבטיחים סיפוק ושמירה על משקל תקין. עם זאת, על-מנת להפיק את מלוא הפוטנציאל של האימון יש צורך בהקפדה על מספר כללי מפתח חשובים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il