X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הפטור לדירת מגורים מותנה בכך שהדירה הנמכרת היא "דירת מגורים" כפי שנקבע לאחרונה ע"י בית המשפט - הנטל הוא על המוכר ובמקרי ספק יפעל לרעתו
▪  ▪  ▪

הפטור ממס שבח למכירת דירת מגורים מעסיק רבות את הנישומים ובתי המשפט, ושוב ושוב נוכחים נישומים כי פעולה הנראית לכאורה פשוטה של קבלת פטור ממס, עשויה להיתקל בלא מעט קשיים במציאות.
ניתן להצביע על מספר מישורים הדורשים בחינה: האחד - תנאים מפורשים הנוגעים למכירה בפטור (לדוגמה מכירה כל 4 שנים, מכירת דירת ירושה וכו'). השני - תנאים הנוגעים לשאלה האם הנכס הנמכר נחשב כ - "דירה אחת" או יותר (לדוגמה בעת איחוד דירות). השלישי - אם וככל שמדובר בדירה אחת, האם מדובר בדירה הכוללת זכויות בניה נוספות שאינן מנוצלות ועל כן הפטור עשוי שלא לחול על מלוא התמורה שהתקבלה (סעיף 49ז ולעיתים גם פיצול פיזי).
עם זאת, ומעבר לכל המישורים האלה, קיים גם מישור בסיסי ביותר והינו האם מדובר ב"דירת מגורים", כהגדרתה בחוק ובפרט "משמשת למגורים או מיועדת למגורים לפי טיבה.."
שאלה זו בשילוב עם שאלות נוספות נדונו לאחרונה בפסק דין בפני ועדת הערר בעניין ו"ע 134/06 שיינר. באותו עניין דובר בתושבת ישראל שעברה להתגורר בחו"ל ומכרה את הבית בו התגוררה בעבר. הדירה היתה על מגרש גדול (כ - 5 דונם), והמוכרת, שמכרה אותו ביום 5.1.06 טענה כי דירת המגורים שהיתה בנויה עליו לא הותירה זכויות בניה נוספות, ועל כן המכירה זכאית לפטור ממס שבח במלואה. טענה זו לא התקבלה כפשוטה ומשרד מיסוי מקרקעין שלח מפקח לבדוק את הנכס, וכאשר הגיע כעבור מספר חודשים גילה שהמגרש ריק - שכן הבית נהרס בינתיים.
מצב דברים זה, בו הזדרזה המוכרת למכור את הבית, הוביל בסופו של דבר לתוצאה בו לא רק שלא התקבלה טענתה לפיה לא קיימות זכויות בניה נוספות, אלא בנוסף לכך לא הוכר פטור ממס כלל, בטענה שלא הוכח כי המדובר ב - "דירת מגורים". ועדת הערר שליד ביה"מ המחוזי בת"א בראשות השופט בדימוס בן שלמה, קבעה כי הנטל להוכיח את קיום הפטור הינו על הנישום, שבמקרה זה השמיד את הראיה הטובה ביותר.
בנסיבות העניין, התברר ככל הנראה כי עובר למכירה הבית לא היה מאוכלס, נותק מחשמל וממים, ולא התגוררו בו. המוכרת גם פנתה לעיריה בבקשה להפסיק לשלם ארנונה, וסיווגו שונה בעיריה לסיווג של "מוסכים ומחסנים". עוד קבע בית המשפט כי השתכנע שדובר למעשה בשני מבנים שחוברו יחדיו ככל הנראה אך ורק לצורך קבלת הפטור ממס במכירה.
בנסיבות אלה קובע בית המשפט כי במועד המכירה לא הוכח שהתקיים מבחן האובייקטיבי ביחס להגדרת דירה. על פי מבחן זה יש לבחון האם במועד זה הנכס שימש למגורים או ניתן להכשירו למגורי בני אדם בהוצאה סבירה ועל כן לא הוענק פטור כלשהו.
מפסק הדין, ניתן ללמוד איפוא גם כללי עשה ואל תעשה בטרם מכירת דירה אשר עובר למכירתה לא שימשה למגורים בפועל. חשוב להקפיד על הימצאות מתקנים המאפשרים מחיה באופן סביר (חיבור לחשמל, מים, קיום מקלחת, מטבח וכו'), ובמידת הצורך ככל שאלה אינם מתקיימים יש לשקול ביצוע שיפוצים מתאימים. זאת ועוד, מוצע לתעד את מצב הדירה קודם למכירתה לרבות בצילומים, וייתכן אף שבמסגרת דו"ח שמאי. בנוסף, במקרה שבו הרוכש מעוניין להרוס את הדירה בלו"ז קצר, מוצע להודיע מבעוד מועד לרשויות מיסוי מקרקעין, על מנת לאפשר ביקור נציג בנכס בטרם הריסתו.

תאריך:  14/05/2009   |   עודכן:  14/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הוכחת השימוש למגורים לצרכי פטור ממס שבח
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יובל ברנדשטטר
הנה שטייניץ זחוח לו בראש המשרד השני בחשיבותו אחרי משרד הביטחון, האיש וידו על צוואר הבקבוק של הכסף, אך כולם שמו עליו קצוץ וסגרו עסקות מלפניו ומאחוריו, מעליו ומתחתיו, כאילו הוא אוויר    שיעור באזרחות כבר אמרנו?
עו"ד יראון פסטינגר
החוקרים ומקבלי ההחלטות במשרד המשפטים יצאו מתוך הנחת עבודה תמידית כי מדובר במינימום ראש כנופיית פשע, גנגסטר מסוכן או ראש קרטל סמים    האם המערכת תהיה מסוגלת להודות כי רדפה אדם במשך 11 שנים ללא כל יסוד וללא כל תוצאה? ספק גדול
יורם דורי
אמנם האפיפיור אינו האדמו"ר מגור ואפילו אינו חסיד אומות עולם, הוא נוצרי מאמין ובכ"ז יש להושיט לו יד פתוחה של שלום ולא אגרוף קמוץ של עלבון    מכתב גלוי לרב לאו
עו"ד עמית יפרח
שר האוצר חתם על הנהלים לקבלת תושבים חדשים במושבים. דרך הקצאת המגרשים באזורים שאינם אזורי עדיפות ע"י מכרז פומבי הינה שגיאה ואינה מתאימה למושבים והתוצאה תהיה עצירת ההרחבות באזורים הללו ובכך ישיג המינהל תוצאה הפוכה: קיפאון וחוסר התפתחות
ד"ר צ'לו רוזנברג
הניסיון של לשכת עורכי הדין להשתמש באמצעים מלאכותיים כדי למנוע ממאות או מאלפי סטודנטים למשפטים להגיע לרישיון לעריכת דין הוא מעשה נבלה שאין שני לו    מי שם את לשכת עורכי הדין להיות המחליטים מי ילמד מה וכמה? זהו בולשביזם מן הסוג הגרוע ביותר, לכן יש לעצור אותו מיידית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il