X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההיסטוריה וההיסטריה חוזרות. נקרולוג לעיתון על ערש דווי
▪  ▪  ▪
"מעריב" בימים טובים יותר [צילום: פלאש 90]
עורכי מעריב: דורון גלעזר ורותי יובל [צילום: בוצ´צ´ו]

ברבות השנים הפך מעריב לבת-יענה, הטומנת את ראשה בחול ומסרבת להסכין עם המציאות. העיתון, רב התהילה בעשרים שנותיו הראשונות, שנסק בימי הזוהר שלו אל על, צנח ונפל אחריהן אל הקרקע, חסר-אונים

טלטלה במעריב: עורכי העיתון התפטרו
ע. וולפסון, ע. יוסף
בן דרור ימיני מועמד לתפקיד עריכת העיתון במקומם * הנימוק להתפטרות: "חילוקי דעות תקציביים עם דירקטוריון החברה"
לרשימה המלאה

בעשרים שנותיו הראשונות זינק מעריב כמטאור בשמי העיתונות הישראלית והיה לכוכב-העל שלה. לא היו לעיתון הזה ימים יפים יותר מימי הזוהר האלה, עד שהידרדר אל עברי פי פחת, אלא שבל נקדים את המאוחר למוקדם.
בפוטש-בן-לילה, במחתרת מרופדת ונסתרת היטב, יסד ד"ר עזריאל קרליבך, לפני 62 שנה, את מה שעתיד היה להפוך, במרוצת הזמן, לעיתון הנפוץ והמשפיע ביותר במדינה. קרליבך, פובליציסט עתיר-מוניטין, נמנה עד לאותם ימים עם צוות העיתונאים של ידיעות אחרונות, ואל העיתון החדש הוא ערק, יחד עם קבוצה נכבדה של עמיתיו ב"ידיעות", שלא שבעו נחת מדרך ניהולו של עיתונם ושהסתכסכו בשל כך עם המו"ל הראשון שלו, יהודה מוזס.
מים עכורים רבים זרמו מאז בים התיכון, כשמעריב מצליח לנסוק לפיסגת התהילה שלו, מותיר הרחק מאחוריו את "ידיעות" הצולע, שאיש לא ניבא לו הצלחה בהמשך הדרך. ובכל זאת המשיך "ידיעות", בעקשנות ובמסירות רבה, להילחם על חייו ולשרוד. עוגן ההצלה היה דב יודקובסקי, האיש החזק של העיתון, שהשכיל, במרצו ובסיועו של צוות מצומצם שעוד נותר בו, להפוך אותו, בעבודת נמלים, מעיתון זניח ליומון הנפוץ ביותר במדינה.
איווה הגורל שאחרי עשרות רבות של שנים חצה דווקא "מר ידיעות", דב יודקובסקי, את הקווים לשטח האויב, מעריב. גם הפעם, לא להאמין, היה הרקע ל"פוטש" נעוץ בחילוקי-דעות ניהוליים עם המו"ל החדש שלו, נוני מוזס, נכדו של המו"ל הראשון של "ידיעות".
תחזית נבואית
מי שעדיין סבר לתומו כי ההיסטוריה וההיסטריה אינן חוזרות, התבדה השבוע, סופית, כשעורכיו העכשוויים של מעריב, דורון גלעזר ורותי יובל, הודיעו למו"ל שלהם כי החליטו לפרוש מתפקידם, גם הפעם על-רקע של חילוקי-דעות ניהוליים. רצה המקרה שיום אחד בלבד לפני ההודעה על פרישתם, ובלא לדעת את מה שעלול בעצם לקרות, פירסם כותב שורות אלה באתר "מחלקה ראשונה" מאמר תחת הכותרת, "פרסום שהוא אחיזת עיניים". בין היתר צוין במאמר כי "במשך שנים ארוכות התקשט 'מעריב' בנוצות לא לו והציג את עצמו בלוגו שלו כ'עיתון הנפוץ ביותר במדינה', גם כאשר חדל כבר מזמן להיות כזה". במאמר הוטעם, כי "הקומפלקס של שיגעון הגדלות, שדבק ב'מעריב' לאורך השנים, לא הרפה ממנו, גם כשהפך למספר שתיים, והיום אפילו למספר שלוש, אחרי 'ישראל היום'. רק משהכל נוכחו לדעת כי המלך הוא בעצם עירום, נאלץ 'מעריב', בסופו של דבר, להתקפל ולהסיר את הלוגו המטעה שלו".
וזהו בדיוק שורש העניין: ברבות השנים הפך מעריב לבת-יענה, הטומנת את ראשה בחול ומסרבת להסכין עם המציאות. העיתון, רב התהילה בעשרים שנותיו הראשונות, שנסק בימי הזוהר שלו אל על, צנח ונפל אחריהן אל הקרקע, חסר-אונים. אפילו עורכיו העכשוויים,המוכשרים כל כך, שהשקיעו בו את מיטב אונם וכישרונם, לא הצליחו להזריק לוורידיו את זריקת ההחייאה הדרושה לו.
מעריב, התוסס ומלא החיים של ימי הזוהר, הפך בבת אחת למת-חי. חלפו הימים של מייסדו ועורכו המיתולוגי, עזריאל קרליבך; של ממשיכו האגדי והמפולפל, שלום רוזנפלד; של העורכים הבאים, אריה דיסנצ'יק, שמואל שניצר ו"מוישה איצ'ה"; וכמובן של אפרים קישון ודוש, של טומי לפיד ורפאל בשן. היום מעריב הוא יצור מת, ואפילו דב יודקובסקי, שחולל את הפלא הגדול ב"ידיעות", לא השכיל לרומם את מעריב בשנים האחרונות שבהן כיהן כעורכו. אז נראה שבכל זאת יש דברים בגו.
סוד הכישלון
אין זאת כי אם סוד כישלונו הגדול של מעריב נעוץ בכך שבמשך כל השנים האחרונות הוא לא הצליח לקרוא כראוי את המפה. כותרות ארוכות ומסורבלות בעמודי החדשות שלו רק הלאו את הקורא; פובליציסטיקה משעממת, ששירתה לכל היותר את חסידיו השוטים ושומרי אמוניו מגיל הזהב; היעדר סאטירה לשמה ומדור ספורט משעמם שלא השכיל להתחרות במתחרהו - הרחיקו ממנו יותר ויותר קוראים, בעיקר בני הדור הצעיר, שהעיתון פשוט לא דיבר אליהם.
ההידרדרות החלה עוד בימיו של עידו דיסנצ'יק, בנו של העורך המיתולוגי, ונמשכה בימיהם של עפר נמרודי, יעקב ארז (שהיה כתב צבאי מוערך יותר מעורך), ובשיא השפל, בימיו של אמנון דנקנר, שדירדר את העיתון מדחי אל דחי, שמן למדורה הבוערת הוסיפו גם הבעלויות המתחלפות של מקסוול, גוסינסקי ונמרודי.
אפילו חבל ההצלה, שהושט לעיתון, בדמותם של גלעזר ויובל, בהם תלו כולם תקוות, היה כבר מאוחר מדי. כל מאמציהם של שני העורכים המוכשרים ועתירי הניסיון להחזיר את מעריב שבע-הימים ל"ניו-אייג'ינג" שלו, רק עלו בתוהו.
ועכשיו, בשנתו ה-62, כשהוא צועד אלי פי פחת, מתקשה מעריב, מטבע הדברים למצוא שוב קונה. גם אביו-מולידו הכלכלי, עתיר הנכסים, "הכשרת הישוב"; גם הלוואה נדיבה של בנק הפועלים - אינן נראות עומדות לו בצרתו להצלת חייו. ומלבד תעלומת יורשם הבא של העורכים המתפטרים, נותרה, עדיין, תעלומה גדולה לא פחות: מי יהיה המו"ל שיהין להכניס את ראשו הבריא למיטה חולה שכזאת.

תאריך:  14/05/2009   |   עודכן:  14/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עלייתו ושקיעתו של העיתון מעריב
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ואת אורי קיסרי, שהיה שותפו של
ריטה  |  14/05/09 11:13
2
מעריב וע(א)ורכ(ח)יו
ליאונרדו_  |  14/05/09 11:59
3
העורכים הם סמול קיצוני לכן ל"ת
דינו להעלם  |  15/05/09 10:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה דרוקמן
הבריון השכונתי המשתולל, זה שתובע תמיד הכרה, פיצוי וטיפוח מלווה את אומות העולם בקביעות ובמקצועיות    לצידו, התפתחה גם קבוצה קבועה של מתווכים שפרנסתם עליו    אלה וגם אלה אינם אלא אוסף של טפילים חסרי תועלת אוטונומית    אגדה מקומית "בשכונה" המזרח תיכונית
טל רבינוביץ'
יש הטוענים כי צו הרחקת גבר מביתו עקב אלימותו כלפי האישה פוגע בזכותו הקניינית    האמנם?    האם זכות שימוש זמנית בקניין גוברת על הזכות לחיים ללא פחד מאלימות, לחירות ולשלמות הגוף?   מאמר שני בסדרה
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
הפטור לדירת מגורים מותנה בכך שהדירה הנמכרת היא "דירת מגורים"    כפי שנקבע לאחרונה ע"י בית המשפט - הנטל הוא על המוכר ובמקרי ספק יפעל לרעתו
ד"ר יובל ברנדשטטר
הנה שטייניץ זחוח לו בראש המשרד השני בחשיבותו אחרי משרד הביטחון, האיש וידו על צוואר הבקבוק של הכסף, אך כולם שמו עליו קצוץ וסגרו עסקות מלפניו ומאחוריו, מעליו ומתחתיו, כאילו הוא אוויר    שיעור באזרחות כבר אמרנו?
עו"ד יראון פסטינגר
החוקרים ומקבלי ההחלטות במשרד המשפטים יצאו מתוך הנחת עבודה תמידית כי מדובר במינימום ראש כנופיית פשע, גנגסטר מסוכן או ראש קרטל סמים    האם המערכת תהיה מסוגלת להודות כי רדפה אדם במשך 11 שנים ללא כל יסוד וללא כל תוצאה? ספק גדול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il