X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הגם שזו משאת נפש של רבים, לשופטים מוקנית חסינות מפני תביעות נזיקין בשנת 2000 נפרץ טיפין טיפין הסדק בפסק הדין בעניין פרידמן נקבע כי במקרים נדירים ביותר ניתן להגיש תביעה ברשלנות כנגד שופט
▪  ▪  ▪
תביעות כנגד שופטים. לא לעולם חוסן (או חסינות)
בית המשפט ידון בתביעה המאשימה שופט ברשלנות
ענבל בר-און
לפי החוק, לא ניתן לתבוע שופט בנזיקין, אלא רק את המדינה כשולחתו * ובכל זאת, באופן כזה יתאפשר דיון 'בדלת האחורית' בפעילותו השיפוטית * המקרים אשר מאפשרים הגשת תביעה שכזו הם נדירים ביותר * ובכל זאת, בית המשפט פתח את הדלת לדיון
לרשימה המלאה

רשלנות במשפט
ענבל בר-און
רשלנות הינה סטייה מסטנרט התנהגות סביר * בית המשפט יקבע את סטנדרט ההתנהגות הסביר * ניתן לתבוע ברשלנות רופאים, עורכי דין, רשויות שלטון ובמקרים נדירים אף שופטים
לרשימה המלאה

שאלת אפשרות הגשת תביעות כנגד שופטים בגין רשלנות, הועלתה לראשונה בשנת 2000, בעניין פרידמן. באותה פרשה, התובע, אבי פרידמן, הגיש כנגד ראש ההוצל"פ בירושלים תביעה בגין הוצאת פקודת מאסר, וזאת בלא בדיקה מוקדמת. בדיקה כזו לא הייתה כרוכה, לטענתו, ביותר מ"הקלדת מחשב פשוטה".
המדינה ביקשה למחוק על הסף את התביעה נגדה, ובקשתה נדחתה בהחלטה שניתנה על-ידי השופט רומנוב בבית משפט השלום בירושלים, ממש כפי שהתרחש ממש בעצם ימים אלו (יום ג', 26.5.09) בבית משפט השלום בבאר שבע, שם קבע השופט יעקוב שפסר כי תביעה שהוגשה (גם היא) כנגד שופט, לא תימחק על הסף.
אם נשוב לעניין פרידמן, באותה פרשה הותוו לראשונה עקרונות מנחים באשר לאופן טיפולם של בתי המשפט בתביעת נזיקין אשר מוגשת כנגד שופט. נפסק כי הליך נזיקי מעין זה ידון אך ורק לעיתים נדירות ובמקרים חריגים של 'רשלנות בוטה'.
נפסק באותו עניין כי המשיב בתביעה לא יהא השופט שאופן התנהלותו עומד לדיון, אלא המדינה אשר עמדה מאחוריו, ואשר נתפסת כ'שולחתו', ואין נפקא מינה שב"יחסי העבודה" בין השופט למדינה, לשופט מוקנית עצמאות שיפוטית מלאה.
אך גם בקביעת בית המשפט באותה פרשה כי מקום בו נתבע שופט לדין, המדינה תהא הנתבעת בפועל, לא הקיץ הקץ על הדילמות הרבות אשר כרוכות בהליך מסוג זה: שכן מצד אחד, הגם שהתביעה, דה-יורה, מוגשת כנגד המדינה, דה-פקטו, פועלו השיפוטי של השופט הוא זה שעומד לדין, גם אם השופט אינו מתגונן בפועל כמשיב בהליך. צעדים שכאלו מטילים צל על הקביעה ולפיה על שופט לא תחול מרות "למעט מרותו של הדין", שכן הם יוצרים מרות מסוג חדש על שפיטתם של השופטים: מרות התביעה הנזיקית הצפויה (לרוב, כפי הנראה, מבעלי הדין החזקים כגון תאגידים וכדומה). אך מצד שני, נפסק באותה פרשה, עיקרון שוויון הכל בפני החוק מחייב כי גם שופטים יידרשו ליתן את הדין על מעשיהם במקרים קיצוניים מאוד, שהרי כבר נשאל: "מי ישפוט את השופטים?".

"לצמצם את תחולת החסינות"

בית המשפט, באותה פרשה, קבע כי "נראה לנו שנקודת המוצא של כל דיון בפרשנות חוק היוצר חסינות, היא נקודת מוצא שתשאף לצמצם את תחולת החסינות מבלי לפגוע בעיקר מטרתה.
"למיטב ידיעתנו, אין בעולם הנאור שיטה משפטית שאיננה מכירה בצורך להסדיר בחקיקה מידה של חסינות לשופטים. המאפיין את השופטים, יותר מכל עיסוק אחר, הוא היותם 'נוכחים' דרך קבע בזירת עימותים, לעתים מרים מאוד, בין צדדים שונים בעלי אינטרסים מנוגדים, ובכלל זה בין רשויות השלטון לבין הציבור. הצדדים המתעמתים נושאים עיניהם לבית המשפט, כל אחד בתקווה שהאינטרס שלו יגבר. בסופו של יום יוצא בדרך כלל צד אחד וידו על ראשו. על השופטים מוטל נטל כבד מאוד הן בניהול זירת העימותים, והן במתן הכרעה בהם בשלבים מאוחרים יותר. בשדה מערכה רווי מתח זה, שיש בו רגשות ואינטרסים נוגדים, ושבו מעורבים פעמים רבות אינטרסים אדירי השפעה, עתירי מימון ובעלי שררה, שומה על השופט לשקול בקור רוח שיקולים עניינים, תוך הקפדה על יישום הוראות דין שאינן מפלות בין אדם לרעהו. ספק אם ניתן להשיג תוצאה זו מבלי ליתן לשופט תחושת חסינות מפני תגובות הצדדים וזעמם. חסינות זו מהווה בלם יעיל נגד מחשבות נקם שיכול שיקננו בלב מתדיין זה או אחר. הידיעה שדרך זו חסומה, ממתנת מאוד פרץ רגשות ומעשים שספק אם היו נבלמים בכל המקרים אלמלא זאת".
לאחר שבית המשפט, באותה פרשה, מגיע למסקנה ולפיה "אין חולק על הצורך בקיום הוראות חסינות החלות על השופטים", הוא מעלה את שאלת היקף ומידת חסינות זו: "האם עליה להיות מלאה, או שמא ראוי להפעיל את עיקרון המידתיות ולהותיר נתיב מילוט משוחרר מחסינות, וזאת למצבים קשים?"
בית המשפט באותה פרשה יצר מבחן בוזגלו חדש ולפיו דין השופט (אם כי במידה מועטה) כדין בוזגלו, קרי, אם הסרת חסינות במקרים מסוימים יאה למגזרים אחרים כגון עורכי דין, רופאים, פקידי שלטון וכדומה, מדוע השופטים ייוותרו בודדים בחסינותם המוחלטת? בית המשפט מתווה גישה ולפיה נקודת המוצא הראויה הינה צמצום היקף החסינות אשר מוקנית לשופטים.
בית המשפט, כמי שיושב בתוך עמו, מודע לביקורת על שופטים בשיח הציבורי, ותוהה מדוע "מה שנשמע בראש חוצות לא יידון בבית המשפט".

"רק במקרים קיצוניים מאד של רשלנות בוטה מאד"

למרות הפתיחות, בית המשפט מדגיש כי ניתן יהיה לתבוע את המדינה באחריות שילוחית בשל אופן התנהלותם של שופטים "רק במקרים קיצוניים מאד של רשלנות בוטה מאד", כגון הימנעות במשך עשור ממתן פסק דין.
בית המשפט נדרש גם ל'נבואות הזעם' של הנתבעים, ולפיהן, אם תיפתח אפשרות הגשת התביעות כנגד שופטים "יותר הרסן" – לכאורה, וכל מיני "נקמנים" למיניהם יציפו את בתי המשפט בתביעות כנגד שופטים. בית המשפט מצנן נבואות זעם אלו: "אולם נראה לנו כי 'הליכת אימים' זו על בתי המשפט הוכיחה את עצמה פעמים רבות כמחוסרת יסוד". הוא מוסיף:
"נזכיר בהקשר זה את זכות העמידה שהופשרה בבג"צ, ושקדמו לה 'נבואות שחורות' של הצפת בית המשפט, נבואות שהתבדו. כך גם נטען גבי טענת חוסר תום לב, שניבאו לה עתיד הרסני גם מבחינת הצפת בתי משפט בתביעות שיש בהן 'עילות לא עילות'. גם זה נתבדה, ואלו הן רק דוגמאות".
עם זאת, בית המשפט לא הסתפק בהרגעת הנתבעים כי בתי המשפט "לא יוצפו" בתביעות כגון דא, אלא גם קבע רף גבוה מאוד, אשר רק בהינתנו יהא ניתן להגיש תביעה נזיקית כנגד שופט, ואשר לדבריו, יש בו משום "בלם מפני הצפת בתי המשפט בתביעות".

"שעתם היפה של בתי המשפט"

בית המשפט מאזכר נשכחות, כיצד בעבר, תביעות נגד עובדי מדינה נחשבו כלא מקובלות, עד שנפרצה הדרך בפסק הדין בעניין גורדון (ע"א 243/83 עירית ירושלים נ' גורדון, פ"ד לט(1) 113): באותה פרשה הגיש גורדון תביעה נגד עיריית ירושלים בגין מעצר שווא אשר זו האחרונה הסבה לו, בגין דוחות חניה אשר מוענו עקב טעות אליו. בית המשפט באותה פרשה חייב את עיריית ירושלים לפצות את גורדון בגין הנזקים שגרמה לו, ביניהם מתח, חרדה, דאגה ובושה מן השכנים אשר צפו בו נעצר - מעצר שהתברר בדיעבד כמעצר סרק. בעניין גורדון קבע השופט ברק (כתוארו אז) כי "שעתו היפה של המשפט הישראלי הייתה כשבוטלה החסינות המיוחדת של המדינה".
בית המשפט בעניין פרידמן סבר כי דברים אלו יפים גם למקרה דנן, ואין לפסול עקרונית הגשת תביעות נזיקיות נגד שופטים, וזאת בשמו של עיקרון שוויון הכל בפני החוק, אלא יש לצמצם את אפשרות הדיון בתביעות אלו למקרים נדירים ביותר.

לא על עיקרון סופיות הדיון לבדו

המדינה בפרשת פרידמן התנגדה להגשת תביעה נזיקית נגד שופט גם מטעם נוסף: הפגיעה בעיקרון סופיות הדיון, שכן דיון באופן הפעלת שיקול הדעת של השופט עלול להוביל לדיון נוסף של נושאים אשר כבר נדונו בפסק דין חלוט. גם הנמקה זו למתן חסינות גורפת לשופטים נדחתה: בית המשפט קבע כי "אינו מסכים לטיעון זה משום שעיקרון סופיות הדיון ממילא נסוג במקרים קיצוניים כגון של מרמה, אפילו מרמה על-ידי עד במהלך משפט", ואם ניתן לשנות תוצאת פסק דין חלוט בשל מרמה, מקל וחומר ניתן ליתן סעד שאינו משפיע על פסק הדין הסופי, אלא חיצוני לו.
המדינה העלתה גם באותה פרשה את הטענה כי אין זה רצוי ששופטים ייקראו להעיד, אך גם מטענה זו בית המשפט לא התרשם, וקבע כי "כלל הוא שאין לאפשר בדרך כלל עדות שופט על עניינים הנוגעים להליך השיפוטי שבו הוא דן".
כן פסק בית המשפט כי האפשרות לערער על פסק דינו של שופט רשלן אינה מעלה ואינה מורידה, כי יש שהשופט המתרשל הינו שופט ערכאת הערעור, ויש שהתרשלות השופט אינה בסוגייה אשר ניתן לערער עליה (לדוגמה עיכוב מתן פסק דין למשך כעשור).

אחרית דבר

בסופו של יום, למרות כל המילים היפות, התביעה שהגיש פרידמן נגד ראש ההוצל"פ אשר הורה על מעצרו "ללא בדיקה" נמחקה על הסף, וזאת חרף כל המילים היפות שהכביר בית המשפט בפסק דינו.
בית המשפט מצא כי המקרה שהוצג בפניו "אינו נמנה עם אותם מקרים קיצוניים של רשלנות בוטה", אשר מצדיקים דיון בתביעת-הרשלנות - נגד שופט לגופה, שכן הגם שהוצאה כנגד אבי פרידמן פקודת מאסר בקלות יתרה, בפועל הוא לא נאסר. עם זאת, הגם שתביעתו של פרידמן נדחתה על הסף, הפתח נפתח והסדק נסדק: הדרך להגשת תביעות רשלנות מקצועית כנגד שופטים, גם אם דרך צרה מאוד, נסללה לה, וגלגלי השיניים של התהליך החלו לנוע, גם אם באותו מקרה התביעה נדחתה על הסף: כמעט עשור לאחר הינתן פסק דין זה יסכים בית המשפט לדון בתביעת רשלנות נגד שופט לגופה.

בר"ע (ירושלים) 2315/00 - מדינת ישראל נ' אבי פרידמן ואח'.
תאריך:  12/06/2009   |   עודכן:  12/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם ניתן לתבוע שופט בגין רשלנות?
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
רשלנות השופטים הפך לדבר נפוץ
יהושפט   |  12/06/09 15:45
2
שאתה רוצה להיתלונן על אפוטרופו
צדק חברתי  |  12/06/09 20:58
3
ניסיתי להתלונן נגד שופט מושחת
א"ג  |  13/06/09 15:50
 
- חובה לתבוע את השופט יהיה אשר י
כלום ניק  |  17/05/17 17:02
 
- חובה לתבוע את השופט יהיה אשר י
כלום ניק  |  17/05/17 17:02
4
סטטיסטיקה שיפוטית
עידןסובול  |  16/06/09 10:24
5
כשאתם מוצאים שופטים שסרחו
צדק חברתי  |  24/06/09 13:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רות פורסטר
באתר המשטרה, בסעיף הייעוד של משטרת ישראל כתוב כך: "ייעוד המשטרה הקבוע בסעיף 3 לפקודת המשטרה התשל"א-1971 קובע: משטרת ישראל תעסוק במניעת עבירות וגילוין, בתפיסת עבריינים ותביעתם לדין, בשמירתם הבטוחה של אסירים ובקיום הסדר הציבורי וביטחון הנפש והרכוש"
עידן יוסף
כבוד המלכים לו יזכה נתניהו אם יוותר על נכסי האומה יוביל להרס עצמי שתוצאותיו אנטישמיות וגלות    פרשנות למכתב אותו שלח הוגה הדעות של הציונות הדתית לראש ממשלת ישראל
ד"ר אברהם בן-עזרא
לפי פקודת הנזיקין, תביעה תתיישן בתום שבע שנים מקרות האירוע    אלא אם העוולה מתמשכת    או שנודע לתובע על עילת התביעה באיחור
עו"ד אברהם פכטר
"האובמה-שואו" - הייתה ההצגה הטובה ביותר במזרח התיכון ובעולם המוסלמי    המרוויחה הגדולה - מצרים ומובארק שקיבלו כבוד והערכה ועמדתה כמדינה מוסלמית הנוטה מערבה התחזקה
יוסף כהן
במלחמה הבאה לא יהיו הרוגים או פצועים, לא יהיו אלמנות ויתומים, גם לא פגיעה או שפיכות דמים. המלחמה הבאה תהיה על ליבו של העם הזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il