X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין להיבהל מנאום אובמה בקהיר, המבוסס על אמונה חסרת בסיס בכנות ובפתיחות ועל התעלמות מן האינטרסנטיות שביחסים בינלאומיים להיפך, יש לנצל חולשה זו למען האינטרסים של ישראל
▪  ▪  ▪
נאיביות של טירונים בפוליטיקה [צילום: AP]
נשיא ארה"ב הוא האדם היחיד בעולם שיכול להתייצב באוניברסיטת קהיר, לומר את מה שהוא אמר על מדינת ישראל ועל העם היהודי, ולהתקבל בשקט מתוח ולא בקריאות ביניים או בנעליים מעופפות. לא ברור אם אובמה באמת אוהד את ישראל או את היהודים, אך המעשה שעשה היה מעשה ידידותי מאין כמוהו.

   רשימות קודמות
  ככה לא מנצחים במלחמה
  לייבש את הבִּצָה במקום לשקוע בבוץ
  צעד ראשון בכיוון הנכון
  נוכחים נפקדים בכיכר
  נגע "קדימה" מתפשט בליכוד

אכן, נאומו של נשיא ארה"ב ברק אובמה בקהיר, גורם לנו בעיה, או נכון יותר - ממשיך בעיה שכבר נוצרה. אך אם נתעלם רגע מן האנחות העולות מירושלים (המלוּווֹת בשמחה לאיד מצד התקשורת המגויסת), נוכל לשמוע את אנחות הרווחה העולות מקהיר ומריאד, לאחר שהאורח הזר עלה למטוסו בדרכו חזרה למקומו, שם בוושינגטון, הרחק מעבר לאוקיינוס (עם כמה תחנות באירופה בדרך). משמעות הדבר כי ההספדים על ממשלת נתניהו ומדיניותה - מוקדמים.
נאומו של אובמה באוניברסיטת קהיר היה נועז, מחשמל. הוא בא לומר בפומבי את מה שאומרים בחדרי חדרים, ועשה זאת באופן מרשים ביותר. אילו התקיימו באותו יום בחירות לראשות מועצת הסטודנטים של אוניברסיטת קהיר, אובמה היה מנצח ברוב של 90 אחוז (והרי במצרים בכלל, נהוג לנצח ברוב של 90 אחוזים). כיליד ארה"ב, התרגשתי כאשר בן זה לגזע משועבד לשעבר הביע בקהיר את אמונו בערכי החירות וכבוד האדם שעליהם גדלתי.
אך איני מתפלא שנשיא מצרים, חוסני מובארכ, לא בא לשמוע את אובמה נואם. איני סבור שהדבר קשור למות נכדו, הגם שהאירוע הטרגי מספק תירוץ נוח. נשיא מצרים לא יתייצב על הבמה כדי לשמוע אורח זר מבקר את משטרו על היחס שהוא מפגין כלפי הקופטים; הוא לא יכרה אוזן למרצה לשעבר בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת שיקאגו המסביר את מרכזיותן של זכויות האדם ואת חשיבות שיתוף הציבור בבחירת מושליו. ברק חוסיין אובמה, נשיא ארה"ב, הוא האדם היחיד בעולם שיכול להתייצב באוניברסיטת קהיר, לומר את מה שהוא אמר על מדינת ישראל ועל העם היהודי, ולהתקבל בשקט מתוח ולא בקריאות ביניים או בנעליים מעופפות.
לא ברור אם אובמה באמת אוהד את ישראל או את היהודים, אך המעשה שעשה היה מעשה ידידותי מאין כמוהו, ועליו יש להכיר לו תודה.
מבחינת המושלים הערבים שאובמה התכוון כביכול לרצותם, הנאום שלו היה אירוע חתרני, בבחינת כאב ראש אחד גדול. המשטר היחיד במזרח התיכון שקיבל לגיטימיות בנאומו של אובמה הוא זה של מדינת ישראל - למרות הפלשתינים ולמרות הכל. אילו היה סטודנט באוניברסיטת קהיר נושא נאום כזה במקום ציבורי, הוא היה מבלה אותו לילה בכלא.

נאיביות מסוכנת
טקסני ומחוספס [צילום: AP]

המתקפה המשולבת של מדיניות עם הסברה צריכה להיות לא אירוע יחיד, אלא מערכה מתמשכת, ויש להשקיע מאות מיליוני שקלים בשנה במסע ההסברתי. הייתרון שלנו הוא, שבסופו של דבר אנו הרבה יותר קרובים לארה"ב, הן מבחינת הערכים והן מבחינת המדיניות, מאשר מדינות ערב יכולות אי-פעם להיות, ועלינו להתבסס עליו. צריך לשנות את האווירה בה יתפקד אובמה בכל הקשור לישראל. דעת הקהל היא חזות הכל.

זהו אפוא הבסיס שעליו על ישראל לכלכל את מדיניותה בחודשים הבאים: הנאום היה הרבה פחות גרוע מכפי שהיה חשש כי יהיה. שהרי אובמה יכול היה לבוא לקהיר ולומר: "הבעיה מספר אחת במזרח התיכון היא מדיניות ישראל כלפי הפלשתינים, ובכוונתנו לעשות בנידון אחד-שתיים-שלוש". זה לא קרה. מיקומנו אצלו בסדר הבעיות הוא בעיה שלישית או רביעית. אין זאת אומרת שאובמה לא ילחץ עלינו. אנו פגיעים יותר מאחרים ולכן אנו בעיה שנראית, לפחות במבט חטוף, כקלה יותר לפתרון.
התקשורת בישראל הבליטה את דבריו של אובמה בשתי הסוגיות הבולטות ביותר מבחינת הפוליטיקה הפנימית שלנו: סוגיית הבנייה בהתיישבות וסוגיית המדינה הפלשתינית. אך אובמה מנה בנאומו רשימת מכולת של דרישות מישראל, כולל הקלות במעברים בעזה והקלות לפלשתינים ביהודה ושומרון. עלינו להתייחס לרשימה כאל מכלול, לראות לאילו דרישות בה אנו יכולים להיענות – להיות גמישים ולא מקובעים.
אנו נמצאים במצב, שבו עלינו לעשות הבחנה חדה בין דברים שאנו רוצים לבין דברים שאנו חייבים לשמור עליהם, ולהיות נכונים להקריב את הראשונים תמורת האחרונים. הקפאת הבנייה ביישובים פוגעת שלא בצדק באוכלוסיה גדולה, ומאותתת לפלשתינים שביכולתם לקבל מאיתנו מתנות חינם. את זה אסור לעשות, כפי שגם אהוד ברק מבין.
לעומת זאת, אפשר לנקוט הרבה צעדים בתחום ההקלות לפלשתינים ביהודה ושומרון ובעזה. לא הייתי פוסל אפילו אמירה מותנית לגבי הכרה בעצמאות פלשתינית, בנוסח: "אם יעשו כך וכך – נוכל לשקול זאת או אחרת". שהרי את "כך וכך" הם לא יעשו. ואת מה שאנו לא יכולים לעשות – יש לומר באופן גלוי וישיר. שליח ארה"ב למזרח התיכון, ג'ורג' מיטשל, האשים את ישראל כי שיקרה לאמריקנים שנים רבות. זהו עצמו שקר, המיועד לשמש כאמצעי לחץ, אך יש לנצל את אמירתו כדי להדגיש את כנותנו: אנו אומרים ישירות אלו דרישות של אובמה אנו יכולים למלא ואלו לא.
גמישות במדיניות צריכה להיות הבסיס לעמדה הסברתית תקיפה, כך שבעוד שלושה חודשים נוכל להצביע על סדרת צעדים שנקטנו בעקבות נאום אובמה. העולם הערבי, יש להניח, לא יוכל להצביע על דבר אחד שעשה. הנאום הזה מהווה בעיה גדולה עבור ערב הסעודית ומצרים ולא נראה שיודעים שם איך להתמודד עמו; מי יהיה הראשון לעשות מחווה נוספת לישראל? אף מדינה אינה רוצה להיות הראשונה.
בעוד שלושה חודשים על ישראל לארגן אפוא משלחת רמת דרג לארה"ב, שתכלול את ראש הממשלה ועוד שניים שלושה שרים בכירים, מבלי לבקש הזמנה לבית הלבן. מטרת הביקור תהיה העברת המערכה לחצר האחורי של אובמה – דעת הקהל בארה"ב. יש לארגן מכבש תקשורתי: פגישות עם ראשי הארגונים היהודיים, מפגשים עם דמויות מפתח בקונגרס, אירועי Meet the Press, נאומים בערים הגדולות – והכל כדי להפיץ את המסר: ישראל משתפת פעולה עם ארה"ב יותר מכל מדינה אחרת במזרח התיכון.
המתקפה המשולבת של מדיניות עם הסברה צריכה להיות לא אירוע יחיד, אלא מערכה מתמשכת, ויש להשקיע מאות מיליוני שקלים בשנה במסע ההסברתי. הייתרון שלנו הוא, שבסופו של דבר אנו הרבה יותר קרובים לארה"ב, הן מבחינת הערכים והן מבחינת המדיניות, מאשר מדינות ערב יכולות אי-פעם להיות, ועלינו להתבסס עליו. צריך לשנות את האווירה בה יתפקד אובמה בכל הקשור לישראל. דעת הקהל היא חזות הכל.
אין להמעיט בחומרת מצבנו, אך אסור שנאום אובמה יכניס אותנו לדיכאון. זה בדיוק מה שהג'ורג' מיטשלים והרם עמנואלים רוצים - שניכנס לעמדת מגננה קפואה, כך שיוכלו להפליא בנו את מכותיהם. במצבנו היום, עלינו להיות ערים ותקיפים. עלינו לתור אחרי כל סדק קטן בעמדה של ממשל ארה"ב כלפינו, ולהלום בו עד שיהפוך לשבר של ממש. נאום אובמה בקהיר סיפק לנו שפע של הזדמנויות, ונראה כי מי שמבין את זה ונכון למערכה הוא דווקא ראש הממשלה נתניהו. אך אסור לנו להשאיר אותו לבד במערכה. הוא זקוק להבנה ולתמיכה מצד הציבור המשכיל והמתוחכם.
יש משהו קוסם בנאיביות של פוליטיקאי אמריקני, המאמין כי יוכל לקדם את האינטרסים של מדינתו באמצעות confessio fidei ואמירה פומבית של מה שנאמר בחדרי חדרים. אך בדיפלומטיה יש טעם לכך שדברים נאמרים בחדרי חדרים ואינם מוּצָאים החוצה. כשמדובר במדינות שתרבויותיהן, ערכיהן והאינטרסים שלהן מנוגדים – שהמשותף ביניהן מוגבל לנושאים מוגדרים בלבד – הרי שהשתיקה יפה לכל השאר. במלחמת העולם השנייה צ'רצ'יל ורוזוולט לא נשאו נאומים על זכויות האדם ובחירות חופשיות באוזניו של סטלין, כי אלה לא היו מקדמים דבר. לפיכך, נאומו של אובמה התאים לגורמי מיעוט אופוזיציוניים בעולם הערבי, ולא למנהיגים המסורתיים, שאיתם הוא מבקש לבנות שיתוף פעולה.
ברק חוסיין אובמה הוא מנהיג אמריקני צעיר, חזק, מקסים וחריף. ייתכן שהטרגדיה שלו היא, שנגזר עליו להתקרב לגדוּלה אך לא להשיגה. הפוליטיקאי האמריקני ההיסטורי הדומה לו ביותר אינו אברהם לינקולן אלא וודרו וילסון, מנהיג אפקטיבי מבחינת מדיניות הפנים של ארה"ב, אשר מדיניות החוץ שלו הסתיימה בטרגדיה ובאובדן כל מה שנלחם למענו. החולשה של אובמה במדיניות החוץ היא החולשה של אינטלקטואל בבית הלבן: הוא חושב כי כנות, פתיחות והצהרה גלויה של עקרונות פותרות בעיות, ומתעלם מן הפרטים האפורים של סוגיות מדיניות, כולל האינטרסים הקטנוניים והמסובכים של השחקנים, שאותם יש להכיר אותם ולעתים לזרום עמם אם מעוניינים להשיג משהו. לג'ורג' בוש הבן היו בעיות בהבנת המכלול, אך הוא היה טקסני הרגיל בהבנת האינטרס של הזולת ובלקיחתו בחשבון. היעדרה של תכונה זו אצל אובמה יחבל במדיניות החוץ שלו ובאינטרסים החיוניים של ארה"ב.
לדאבוננו, עלינו נגזר לנצל חולשה זו למען שמירה על האינטרסים החיוניים שלנו.

לאתר מגזין מראה
ד"ר יצחק קליין הוא ראש המרכז המדיני לישראל
תאריך:  12/06/2009   |   עודכן:  13/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אינטלקטואל בבית הלבן
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כל הסיסמאות היו נבובות-
הערצה לפריץ  |  13/06/09 12:45
2
אובאמה אינטלקטואל דה לה שמטע ל"ת
סה"כ מנהל מתנס  |  13/06/09 16:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי קידר
לישראל אין סיבה מיוחדת לשמוח לנוכח תוצאות הבחירות בלבנון. אומנם הגוש הנוצרי זכה במרבית מושבי הפרלמנט, אך חיזבאללה, כידוע, אינו רץ לבקש את אישור הפרלמנט לפני יריית טילים או חטיפת חיילים
אמנון לורד
אם נתניהו ושותפיו יתחילו במעין מסע חינוכי פוליטי וישדרו שאפשר להתרחק מן האמריקנים וששום דבר נורא לא יקרה, אזי יתברר לאובמה כי הוא מתרוצץ ברחובות העיירה עם אקדח ריק
רות פורסטר
המאבק בירושלים אינו על פתיחת חניון, המאבק הוא על סובלנות ודמוקרטיה בבירת ישראל. אילו היה מר ברקת מבין את חשיבות הדבר, לא היה מתקפל בבושת פנים    אין ספק, ניר ברקת - אנו אזרחי העיר החילונים, מרגישים היום מרומים, מאוכזבים, ובעיקר מתביישים בראש עירנו
נסים ישעיהו
הייתה להם אג'נדה, ורעיון ההשתלטות על הארץ והשמדת עם זר או לפחות שליטה בו - לא התאימו להם    השכל לא שיחק פה שום תפקיד וגם לא יכול היה לשחק, כי לא נתנו לו הזדמנות
אריאל ורדיגר
שפעת הח"כים, תחרות מודעות אבל וגם: איזה מזל, לא חוגגים את אל השמש
רשימות נוספות
ארה"ב תמנה שגריר בדמשק  /  מאיה שני
האמריקנים פסימיים ביחס לנאום נתניהו  /  איציק וולף
מדינה פלשתינית בגבול זמני  /  עידן יוסף
בראכ חוסיין אובמה, מה הוא רוצה?  /  ד"ר יובל ברנדשטטר
נתניהו שוב יתקפל  /  אליקים העצני
תפוח האדמה הלוהט - לפלשתינים  /  דודו אלהרר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il