X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אסירים אנאפלביתים שתיארו תחושת אדישות והזנחה גורפת מצד בית הספר נוכח כישלונם הלימודי המתמשך, חוו תחושה של גורל חיים צפוי מראש ובלתי ניתן לשינוי ככל שמערכת החינוך תקדים לאתר תלמידים שאינם קוראים בכיתות היסוד, יקטן הסיכוי שהם יפתחו תסכול שעלול להתפתח לבעיות התנהגות ואלימות
▪  ▪  ▪
לימוד קריאה - צעד מפתח לבטחונו העצמי של הילד ומניעתו מהגעה לעולם עברייני

שר החינוך והתרבות, גדעון סער, תיקן לאחרונה את חוק זכויות התלמיד באופן שיאפשר לבתי הספר למצות את הדין עם תלמידים אלימים. התיקון התקבל בברכה על-ידי מורים ומנהלים שחשים יותר ויותר בהיעדר כלים לטיפול בתופעת האלימות בבתי הספר. מאמרי זה בא להסב את תשומת הלב לקשר בין כישלון ברכישת קריאה, כתיבה והבנת הנקרא לאלימות.
בשנות עבודתי הזדמן לי להדריך מורות בבתי כלא כיצד ללמד קריאה, כתיבה והבנת הנקרא לבני נוער. התברר לי כי רבים מבני הנוער שיושבים בכלא, נושאים בתוכם תסכול רב וארוך שנים כתוצאה מהיותם אנאלפביתים. ברבים מהמקרים תסכול זה נצבר החל מהשלבים הראשונים של רכישת הקריאה בבית הספר היסודי והתפתח לנשירה ועבריינות בגיל יותר מאוחר.
הקשר בין כישלון לימודי לבין התנהגות עבריינית נבדק על-ידי חוקרים רבים בעולם, המתארים מסלול כמעט קבוע המוליך מכישלון לימודי בראשית בית הספר היסודי, להיעדרויות תכופות, נשירה ופנייה לעבריינות. עמלה עינת במחקרה שפורסם בספר "כתב אישום: ליקויי למידה, נשירה ועבריינות נוער" [הוצ' הקיבוץ המאוחד 2006], מתבססת על דברי אסירים שתיארו תחושת אדישות והזנחה גורפת מצד בית הספר נוכח כישלונם הלימודי המתמשך. האסירים, כך עולה מהמחקר, היו מודעים ל"נקודות התורפה בהתנהלותם הלימודית" ורבים מהם חוו "תחושה של גורל חיים צפוי מראש ובלתי ניתן לשינוי".
יצוין כי המסלול המוביל מכישלון ברכישת הקריאה לעבריינות נוער ידוע לאנשי משרד החינוך, שנוהגים לכלול במערך הטיפולי שלהם את הוראת הקריאה. הוא ידוע גם למנהלי חטיבות הביניים עמם עבדתי במשך שנים להטמעת תוכניות להקניית קריאה, כתיבה והבנת הנקרא לבני נוער. בני נוער אשר החמיצו את ההזדמנות לרכוש קריאה בכיתות היסוד של בית הספר היסודי.
להשקפתי, כולם יכולים ללמוד לקרוא בהבנה, לרבות ילדים בעלי פיגור קל. גישה זאת מכוונת לעסוק בהוראת קריאה, כתיבה והבנת הנקרא, גם בכיתות הגבוהות של בתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים וגם בבתי ספר על יסודיים.
ככל שמערכת החינוך תקדים לאתר תלמידים שאינם קוראים בכיתות היסוד, יקטן הסיכוי שהם יפתחו תסכול, בעיות משמעת, חוסר קשב וחוסר עניין בלימודים שעלולים בהמשך להתפתח לבעיות התנהגות, נשירה ואלימות.
על מערכת החינוך לפתח גישה אופטימית לגבי היכולת ללמוד לקרוא, בהבנה של תלמידים שמסיבות שונות החמיצו את המועד המקובל לרכישת קריאה בכיתות היסוד ולאפשר להם לרכוש מיומנויות קריאה, כתיבה והבנת הנקרא גם בגיל מבוגר יותר. במסגרת ליט"ף פיתחתי תוכנית המבוססת על גישה זו בשם "תקווה", שהוכיחה את עצמה והחזירה לאלפי תלמידים את אמונם בעצמם וביכולתם ללמוד ויחד עם זה את שמחת החיים וההצלחה.

הכותבת היא מנהלת מרכז ליט"ף להוראה דיפרנציאלית.
תאריך:  24/07/2009   |   עודכן:  24/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקשר בין כישלון בקריאה ואלימות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זכריה פלווין
כדי להציל את עתידנו כאן, אנחנו חייבים לחוש כמה הרסנית המערכת הזהותית שהתפתחה כאן למען הרגשת ה-"בטוחים-רוחנית"    בשל מצוקות היסטוריות וגיאוגרפיות - שכחנו מה בעצם הציע לנו הרצל: להתכנס כאן, תוך תמיכה הדדית וכבוד לאחרים החיים כאן, כדי להגשים את היצירתי אשר טמון בתוכנו, למען עצמנו ולמען כל העולם
עו"ד משה גולדבלט
בעצם ימים אלו מינוי שופטים לבית המשפט העליון מונע משיקולי מחנאות    אמון הציבור נפגע    לעת הזו - עדיף שלא למנות שופטי קבע לבית המשפט העליון
ראובן לייב
בתחילת 2010 תחל לפעול בארץ רשת-מסעדות חדשה, שתתמקד במאכלים ישראלים טיפוסיים מימים עברו
רפי לאופרט
מאז התייצב נתניהו למערכת הבחירות האחרונה הוא מתנהל כחיגר פוליטי שאינו מצליח להתחמק מאף מהמורה הנקרית על דרכו    אפילו המומנטום החיובי שהעניק לו נאום בר-אילן הולך ונשחק במהירות, משום שאין לו המשך ראוי בצורת מדיניות עקבית
רועי אורן
חצי שנה לאחר בחירתו ההיסטורית, שיעור התמיכה באובמה נסדק
ופינה מקום לערבים המחפשים תקווה, לאמריקנים מיואשים וישראלים כועסים מאוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il