שר האוצר-העל האסטרטגי וראש הממשלה בנימין נתניהו, אינו מאפשר לדעות כלכלנים בכירים בעולם לבלבל את משנתו הסדורה והמודלים הכלכליים ההזויים שלו, שנועדו אך ורק להיטיב עם חבריו הגבירים, להמשיך לצמק את המעמד הבינוני, ולעשוק את החלשים. על ההודעה המרעישה ממטבחו של "שר האוצר האסטרטגי על", או כיצד שמכנים אותו, ראש הממשלה מר בנימין נתניהו, על ביטול הגזירה של הטלת מע"מ על ירקות ופירות, הזלתי דמעות תנין משמחה! הידד! המניפולציה הפוליטית שבה למחוזותינו, בתחפושת של שפיות!
לא הצטערתי על שר האוצר ונעריו, שעל-פי הפרסומים בתקשורת התהלכו אבלים וחפויי ראש במסדרונות הכנסת מאז פרסומה של החלטתו הראויה עד מאוד של ראש הממשלה. הגיעה העת שיתלו קורה מעיניים, יסתכלו במתרחש בעולם הנאור וייקחו ממנו דוגמה, במקום להתעקש על הדוגמות, שמעולם לא התקיימו בשום מדינה ראויה, המרסקות את החברה הישראלית.
התעקשותו הבלתי הגיונית של ראש הממשלה ועושה דברו, שר האוצר ד"ר שטייניץ, להורדת מס ההכנסה מהעשירים ובמקביל הגדלת נטל המיסים העקיפים על השכבות החלשות ביותר, מס בריאות ותשלומים לביטוח הלאומי, עומדים בניגוד מוחלט למדיניות הכלכלית שהנהיגו מדינות ה- OECD (Organization for Economic Cooperation and Development) בהן הוקפאו המיסים, בחלקן כבר הועלו בפועל, או שהן בתהליך העלאתם, ארה"ב לדוגמה.
שעה שראש הממשלה נאם בכינוס קיסריה באילת את משנתו הסדורה המעניקה הטבות מפליגות לבעלי הממון על חשבון האזרח החלש הנאנק תחת גזירותיו הכלכליות האכזריות, פורסם בתקשורת שכלכלני ארגון ה- OECD קראו לממשלת ישראל להימנע מקידום תוכנית קיצוץ המיסים שלה, והעריכו שכלכלת ישראל תתכווץ בשנת 2009 ב-2%, בניגוד לתחזיות האוצר המעריכים כי הכלכלה תתכווץ רק ב-1% ובנק ישראל המעריך את הכיווץ ב-1.5% כפי שפורסם ("ישראל היום", 25.6.09).
שאיפתה של ישראל להצטרף לארגון חשוב זה, נדחית מעת לעת ותמוה כיצד קברניטי המשק הכלכלי שלנו אינם מסוגלים להבין מדוע, שהרי הכתובת מאירת העיניים מנקרת מקירם האטום.
כל עוד נדשדש בתחתיות הפרמטרים הכלכליים-חברתיים המקובלים באותן מדינות ולא ניישר עמן קו, לא תאושר הצטרפותנו לארגון מכובד זה, בניגוד למה שמנסים "למכור" לנו עיתונאים מטעם. כמו האופק המתרחק, ככל שקרבים אליו, כך גם צירופנו לארגון חשוב זה מתרחק.
על-פי נתוני ה- OECD, אחוז העניים בישראל הוא 19.9% בעוד ממוצע העוני במדינות החברות בו עומד על 10.6% קרוב למחצית מזה שבישראל. נתון קשה זה לא נפל כגזירה משמים, אלא הוא תולדה ישירה של מדיניות כלכלית כושלת של ממשלות ישראל לדורותיהן.
אחד הכלים היותר יעילים לצמצום הפערים בחברה, הוא הנהגת מע"מ דיפרנציאלי, היינו מע"מ נמוך ואף אפס על מוצרים חיוניים, וגבוה משמעותית על מוצרי יוקרה, כמקובל במדינות מתוקנות.
ב"הארץ On Line" ביוני 2009, דווח על מחקר שערך הכלכלן שי דנות עוד בשנת 2005 ובדק את השפעת הנהגת מע"מ דיפרנציאלי. על-פי הפרסום הנ"ל, הנהגת מע"מ דיפרנציאלי יגדיל את הכנסות המדינה בשלושה מיליארד ש"ח בשנה, וזאת בהתבסס על נתוני שנת 2003.
בסופו של דבר - מצנח זהב
הגיעה העת שנערי האוצר ובראשם שר האוצר ייטלו לעצמם קמצוץ חשיבה סבירה והגיונית, בניגוד לקודמיהם שרקחו במוחם הקודח מודלים כלכליים ומשנות סדורות שמעולם לא נבדקו על בני אנוש, יחדלו מלהתבסס עליהם, ויסתכלו בעיניים פקוחות על התוצאות הנוראיות של מדיניותם הקלוקלת, שמעולם לא הייתה קיימת אף לא במולדת הקפיטליזם החזירי - ארה"ב.
נערי האוצר אמורים לדעת שמס ערך מוסף - באנגלית Value Added Tax - שם דגש על המילה ערך = value, שבמשמעותו הבסיסית ביותר, כפי שהונהג במרבית מדינות העולם המפותח, הוא דיפרנציאלי, ובמדינות לא מעטות הוא גם פרופורציונלי, היינו לא רק שתי דרגות מס (דיפרנציאלי) אלא אף שלוש דרגות מס על ערכו של המוצר (פרופורציונלי), וזאת בהתאם לחיוניותו.
המע"מ הקיים המוטל על אזרחי ישראל הוא לא רק רגרסיבי, אלא מכה בעוצמה רק בשכבות החלשות.
רעיון פשוט זה של אחוזי מס נמוכים (ואף 0) על מוצרים חיוניים ומס מוגדל משמעותית על מוצרי יוקרה, המיושם במרבית המדינות המפותחות, נדחה במסירות חסרת מעצורים על-ידי כל הגורמים הרלוונטיים השולטים במשרד האוצר, ברשות המיסים ובממשלות ישראל .
מדרגות מס אלו מאפשרות לחסרי היכולת לקיים אורח חיים סביר יותר, בעוד את החסר בתקציב מממנות השכבות החזקות הנוהגות לרכוש מוצרי יוקרה, שעליהם מוטל המס המוגדל משמעותית.
בשבוע שעבר דווח בתקשורת על אחוזי השמנה גבוהים ביותר בין ילדי ישראל. הגורם החשוב להשמנת יתר זו נעוץ במחירים הגבוהים של מוצרי מזון בסיסיים חיוניים, שידי הוריהם אינם משגת לקנותו, וכדי שילדיהם לא ירעבו, מאכילים אותם במזון דל תזונה אך עשיר קלוריות.
לו הכניסו פקידי האוצר גם חישובי עלות תועלת למשנתם הסדורה והמודלים הכלכליים שמעולם לא נבדקו על אנשים חיים, היו מגלים ש"חיסכון" קצר המועד שלהם, הוא מהשטן.
במקרה דנן, ילדים שמנים אלו מהווים כבר עכשיו, ויהוו עוד יותר בעתיד, נטל קשה ביותר על מערכת הבריאות, הקורסת אף היא בשל מדיניותם הכושלת של ממשלות ישראל, מאז רקח חבר הכנסת לשעבר, השר לשעבר חיים רמון, את חוק הבריאות הממלכתי שללא כל ספק הביא להידרדרות המערכת הרפואית.
התנגדותם הגורפת של ראשי ממשלות ישראל, שרי אוצרם, פקידי רשות המיסים ושאר בכירים חסרי המעצורים ואטומי הלב, מובנת רק ברצונם העז לגונן על בעלי הממון המפתחים לשעריהם כשהם בעלי השררה, שהם הרי מצנח הזהב שלהם לאחר שיסיימו את שירותם הציבורי ויעברו למגזר הפרטי, שיתגמל אותם בנדיבות רחבת לב על שאיפשרו להם להתעשר עוד ועוד, וזאת על חשבון שחיקת שכבות הביניים והשכבות החלשות.
תנועת אומ"ץ מנסה מזה שנים להניע את גלגלי השינוי במע"מ, להפכו לדיפרנציאלי (על פרוגרסיבי ויתרנו כבר מזמן), ולהביאו לסטנדרטים המקובלים בעולם, אך עדיין ללא הצלחה. אלא שאין בכוונותנו להרפות, ולדחוף את מנגנוני האטימות הממשלתיים לפתחי הקידמה של המדינות הנאורות בעולם.