X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חוק מיסוי מקרקעין מאפשר לבצע חלוקה של נכסים של מספר עזבונות בין יורשים ללא חשש ממיסוי, כל עוד לא מועבר נכס חיצוני לעזבון
▪  ▪  ▪

חוק מיסוי מקרקעין קובע במפורש כי הורשה איננה מכירה. בעבר עברו דרך שער זה גם מימושים של ממש בתוך המשפחה ולא רק חלוקת עזבונות של ממש, ופס"ד בעניין אדלה שפייר (ע"א 499/85) הכשיר זאת.
המחוקק תיקן את החוק לאור הלכת שפייר ובתיקון 24 לחוק משנת 1993 הוסף סעיף 5(ג)(4) לחוק אשר קבע במפורש כי כל עוד התמורה בכסף או בשווה כסף ניתנה מתוך נכסי העיזבון לא יראו זאת כמכירה, אך כאשר מעורב כסף חיצוני לעיזבון יראו זאת כמכירה בהתאם לחלק הנמכר , וממכר זה יהיה חייב במס (אלא אם מדובר בדירת מגורים וינוצל כנגדו פטור ספציפי לדירת מגורים).
סעיף 5(ג) עורר אף את השאלה מתי מסתיים תהליך חלוקת העיזבון, כאשר ממועד זה מדובר בעיסקת חליפין חייבת במס. הנושא הוסדר בתיקון 50 משנת 2001 בו נקבע במפורש שלא הרישום בטאבו הוא הקובע אלא בדיקה ממשית האם הסתיימה חלוקת אותם נכסים אם לאו. זהו המצב אף אם נרשמו הנכסים לפני כן באופן מיידי טכני ע"פ הקבוע בדין או בצוואה ללא חלוקה כלשהיא.
בעייה נוספת שעלתה במישור הפרקטי הייתה השאלה האם כאשר מחלקים בו זמנית עזבונות שונים ניתן פרשנית להתייחס אליהם כעיזבון אחד, ואז חלוקה משותפת של הנכסים לא תיחשב כתמורה חיצונית בכל עיזבון של נכסי העיזבון השני, או שמא המדובר בהפרת הוראות הסעיף המקימה חיוב במיסים.
תופעה של חלוקת עזבונות משותפת הינה חזיון נפרץ, וזאת בייחוד אצל מי שדירת מגורים אחת או יותר הינם רוב רכושו ואינו מורגל בפניות לעורכי דין. לעיתים רבות גם מסיבות שלא לגרום זעזוע נוסף מעבר למוות, מעדיפות משפחות מלהימנע מלהתעסק בעיזבון במות אחד מבין שני בני הזוג, וההתעסקות בנושא מתחילה אך ורק עם פטירת בן הזוג האחר. לעתים רבות יורשים נכדים את סבם וסבתם לאחר שאביהם נפטר לפני כן.
כיוון שהיה ספק ביחס לסוגייה זו, אשר היה יכול ליצור חיוב לא מכוון במס דווקא אצל ההדיוטות, הסכים המחוקק לאמץ את עמדתה של לשכת עורכי הדין במהלך החקיקה של שנת 2005.
הסעיף תוקן ונקבע בו במפורש כי במקרים בהם מדובר בעזבונות של בני זוג או של הורה וילדו יש לראותם כעיזבון אחד לצורך הפעלת הסעיף. לאור התיקון ברור באופן חד משמעי כי כאשר ילדים מחלקים את העזבון שהותירו הוריהם אין להם חשש ממיסוי כל עוד אין כסף חיצוני לעזבונות אלה. כך לדוגמה הוא המצב ביחס לסיטואציה בה נכדים מחלקים את הירושה של סבם וסבתם (הורי אביהם) ושל אביהם גם יחד.
לעומת זאת נותרה שאלה פתוחה שאין לה פיתרון חקוק, ביחס לחלוקת עיזבון סב מצד הורה אחד ועזבון ההורה האחר דווקא. עמדתנו כי גם במקרה כזה ניתן לערב בין העזבונות ללא אירוע מס (ותיקון החקיקה הינו מבהיר בלבד ולא ממצה). עם זאת לא ברור אם זוהי עמדת רשויות המס או שמא יש להמתין לפטירת ההורה הנוסף - "המחבר" בין הנפטרים.

תאריך:  08/09/2009   |   עודכן:  08/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ירושה ומיסוי מקרקעין- ערבוב עזבונות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף קנדלקר
במילה "שנה" טמונות שתי משמעויות: לשנות - לנסות משהו חדש ולשנות - לנסות שוב    בשנה הקרובה עלינו לשנות את מעשינו הרעים ולשנות על המעשים הטובים
צילה שיר-אל
כוכב פלוטו - המוחק, המשמיד והמפרק - "מגיע לביקור" במזל גדי, אך למעשה ישפיע על כל המזלות באופן ישיר ועקיף    תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
נרי אבנרי
אהוד ברק הקבלן הבונה, ואריאל שרון הקבלן המחריב    במבט אובייקטיבי, הבנייה מרנינה והחורבן מעיק    אצל השמאל זה הפוך - דווקא קבלן ההריסה זכה לתשואות רמות ומחיקת חטאים, ולעומתו, קבלן הבנייה זוכה לקיתונות בוז ולגלוג...
צ'לו רוזנברג
ממחקר שערכה הכנסת באשר לקבלת ההחלטות במסדרונות השלטון, עולה תמונה עגומה ומדאיגה במיוחד
מוטי פלד
לדור מלחמת ההתשה ויום כיפור קשה יותר להתמודד עם הטראומות מהקרבות    אנחנו עם האגו המנופח, הפופאי הבלתי מנוצח שיכול לבכות רק בלילה, כשאף אחד לא רואה ולא שומע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il