X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חברות המדיה הישראליות קיבלו את ההודעה בתחילת השבוע מדובר במהלך של גוגל העולמית כחלק מהמאבק במניפולציות פרסומיות במהלך בחירות גוגל יוצאת למהלך למרות אובדן הכנסות גבוה שייגרם לה בזירת הפעילות הבעייתית נותרת כעת רק פייסבוק
▪  ▪  ▪
[צילום: אנדי וונג, AP]

בתחילת השבוע הפילה גוגל פצצה. אחרי שפייסבוק הודיעה כי תשיק כלים לזיהוי מודעות פוליטיות, ל"גלובס" נודע כי ענקית הטכנולוגיה הודיעה לחברות המדיה הישראליות כי הן לא יוכלו לבצע Personal advertisement במערכות של החברה עד לאחר הבחירות שיתקיימו ב-9 באפריל. המשמעות: כל אופציות הפרסום שקשורות לטרגוטים (פרסום לקהל מפולח), ריטרגטינג (מיקוד מחדש) ושימוש ברשימת שמות - תהיה חסומה בפני כל מי שעוסק בפרסום פוליטי.
נראה שגם בגוגל הבינו כי יהיה להם קשה לקחת אחריות על המידע שיזרום ברשת והשימוש שיעשה בו, ולכן בחרו מראש לוותר על התענוג ולהוציא את עצמם, לעת עתה, מזירת הפרסום הפוליטי בישראל ולהותיר את כולה לפייסבוק. האחרונה, שספגה לא מעט ביקורת על האופן שבו שימשה בחו"ל כאמצעי להשפיע על הבחירות, דאגה לאחרונה להתהדר בנוצות של מי שעושה מאמץ לשנות את ההיסטוריה, והכריזה כאמור, כי תשיק בחודש מארס הקרוב מערכות לניטור פרסומות פוליטיות.
אותן מערכות יבחנו ויזהו מודעות פוליטיות, יחסמו את האפשרות לרכישתן על-ידי גורמים מחוץ לישראל ויציגו בשקיפות מלאה את "מאחורי הקלעים" של ניהול הקמפיין: כמה עלה הפרסום ומי קהל היעד שפנו אליו. המידע יישמר 7 שנים בארכיון פתוח.
מדובר באינפורמציה שלגולש הממוצע אין באמת אפשרות להבין, בוודאי שלא את עומק המניפולציות שנעשות עליו - והן נעשות. "בגלל המהלך של גוגל נשארנו בבחירות הנוכחיות רק עם פייסבוק שאומרים לנו במילים אחרות 'תעשו מה שבא לכם, אבל אנחנו מחייבים אתכם בשקיפות', אומר לנו בכיר בתעשיה.
כך שפייסבוק שמנסה לשמור על מראית עין של ה"מבוגר האחראי", תהיה זאת למעשה שתגרוף את כל הכסף שיניע את הבחירות - ויש הרבה ממנו.
לעקוב אחרי קהל היעד ברשת
כדי להבין למה להחלטה של גוגל יש השפעה על הקביעה היכן יתנהלו הבחירות מבחינת הפרסום, כדאי להבין מה מאפשרות כיום מערכות הפרסום המתקדמות ואיך הן משמשות את המתמודדים. השימוש בדיגיטל במערכת בחירות לא נחשב לתופעה חדשה, אבל בארבע השנים שחלפו מאז הבחירות הקודמות התפתחו האמצעים הטכנולוגיים משמעותית וקיימים כיום כלים משוכללים שמאפשרים לדעת לא רק מי הם הקהלים שכדאי לפנות אליהם, אלא גם מה מעניין אותם ספציפית ומה עמדתם בסוגיות שונות.
כך שאם לוקחים בחשבון שתקציבי הפרסום בבחירות הם נגזרת של מספר המנדטים שיש לכל מפלגה בכנסת, מבינים שלרוב המתמודדים יש תקציב מוגבל שהם אמורים למקסם ושהידע הוא כלי חשוב במהלך הזה. רוב המתמודדים יודעים בדיוק למי הם פונים. כך למשל, ברור שנפתלי בנט יכול "לגנוב" קולות מהליכוד וימינה אבל סביר שהוא לא יצליח להשיג קולות מהמרכז או מהשמאל, כפי שסביר שלבני גנץ אין כל טעם לפנות לימין הקיצוני.
אם בבחירות הקודמות עוד אפשר היה לטרגט את הקהל לפי הגדרות דמוגרפיות של גיל, מין, אזור מגורים והכנסה, הרי שבבחירות הנוכחיות התווספו הכלים שמאפשרים לעשות זאת לפי נתונים פסיכוגרפיים. לא רק ימין ושמאל, אלא רזולוציות ספציפיות עוד יותר כמו העדפה מינית, מצב משפחתי ועוד - פילוח קהלים שמשפר מאוד את האפשרות להציג מסר פרסומי אפקטיבי. בנוסף, הטכנולוגיה של פייסבוק וגוגל מאפשרת למתמודדים להעלות למערכות שלהן רשימות שמצויות בידי המפלגות, למשל, רשימת תומכים שכוללת שמות וטלפונים, לצד רימרקטינג (שיווק מחדש) - כלי אפקטיבי שמאפשר "לצבוע" את הגולש ולהמשיך לעקוב אחריו במקומות אחרים ברשת. איך השימוש בכלי הזה יכול להועיל? למשל, אם הגולש מחפש אינפורמציה בגוגל על פונדקאות, אפשר להציג לו וידאו של מועמד שמדבר בעד החוק.
גוגל כאמור חסמה לעת הבחירות את האפשרות לעשות זאת, בדיוק כפי שהיא נוהגת בתחומי הרפואה. כך למשל, אם אדם שמתעניין במחלת עור מסוימת נכנס לאתר של רופא עור, קיימת אפשרות כיום "לצבוע" אותו ו"לרדוף" אחריו למקומות אחרים ברשת כדי לחשוף אותו לתוכן משלים או להציע לו הצעות רלוונטיות. גוגל, לעומת זאת, מונעת את האפשרות הזאת כדי למנוע מצב שבו מידע רפואי לא ייחשף במקומות לא רצויים. כך שהאופציה היחידה שנותרה בפני מי שרוצה לפרסם כעת בגוגל עד לבחירות היא יוטיוב, אבל גם שם ללא אפשרות לשלוח את התוכן לרשימה שמית.
תחום נוסף שלא היה בבחירות הקודמות ונכנס בסערה הוא שאלוני Playbuzz (פלייבאז) שמשמשים אוצר בלום של מידע בנוגע לעמדות של הגולשים והנושאים שמעניינים אותם. דרך התשובות שניתנות באותם שאלונים ניתן להבין את העמדות המדויקות של הנשאלים וכך להתאים להם מסרים מדויקים.
"אתרי התוכן משוועים לכסף מהבחירות"
המשמעות של היכולת לייצר פרסום מדויק גורמת לכך שכל מה שהוא לא מאוד מדויק סופג מכה. זאת גם הסיבה, לדברי גורמים בשוק, לכך שהעיתונות ספגה מהלומה. "אתרי התוכן הישראלים משוועים לכסף מהבחירות", אומר שלא לייחוס בכיר בתעשיה. "הפרסום במעברונים - כלי שהשתמשו בו מאוד בבחירות הקודמות - איבד לחלוטין מקסמו מאחר שלא ניתן לטרגט בו את הקהל, וכך גם לגבי מודעות באנר".
לדבריו, "בגלל שלכל המפלגות יש סגמנטים ברורים של הקהלים שהם רוצים להשיג, כל המדיה הלא מטורגטת הופכת ללא מעניינת וללא רלוונטית ואין דרישה למעברונים ולמודעות פרימיום. בשלב הזה בבחירות הקודמות כבר היה קשה לקנות מעברונים כי הכל היה משוריין שבועות קדימה. הפעם, נכון לרגע זה, כל האתרים האתרים הגדולים לא מכרו מעברונים לשלושת השבועות של לפני הבחירות והכול פנוי".
המשמעות היא שהכסף שכן נכנס לאתרים מגיע מהמסחר בתוכן פרסומי, אבל זה סוג של פרסום שדורש הרבה יותר עבודה ותחזוקה שוטפת. כך שבדומה לקולגות בענף הפרסום, גם באתרים נדרשים בבחירות האלה להשקיע על כל שקל שנכנס הרבה יותר עבודה.

תאריך:  07/02/2019   |   עודכן:  07/02/2019
+סקר: איחוד עם הבית היהודי יחזק את הליכוד
01:49 08/02/19  |  

סקר העיתון מקור ראשון, שנערך ע"י דיירקט פולס, ביום ד' בערב בקרב כ-700 נדגמים, מראה כי אילו יהיה איחוד בשמאל בין גנץ ללפיד ובימין בין הליכוד לימין החדש ובין עוצמה יהודית לסמוטריץ' ולפרץ, יתחלקו המושבים כך: הליכוד-הימים החדש 41; חוסן לישראל ויש עתיד 37; הבית היהודי-האיחוד הלאומי-עוצמה לישראל 7; יהדות התורה, הרשימה המשותפת, רע"ם-תע"ל 6; ש"ס 5; העבודה, ישראל ביתנו ומרצ 4. במקרה שכזה כולנו לא תעבור את אחוז החסימה.

+סקר: הצטרפות כחלון לליכוד לא תסייע במיוחד לליכוד
01:44 08/02/19  |  

סקר העיתון מקור ראשון, שנערך ע"י דיירקט פולס, ביום ד' בערב בקרב כ-700 נדגמים, מראה כי אילו יהיה איחוד בשמאל בין גנץ ללפיד ובימין בין כולנו לליכוד ובין עוצמה יהודית לסמוטריץ' ולפרץ, יקבלו הליכוד-כולנו וחוסן לישראל-יש עתיד 35 מושבים, הימין החדש 8; הבית היהודי-האיחוד הלאומי-עוצמה לישראל 7, העבודה, רע"ם-תע"ל, יהדות התורה 6, הרשימה המשותפת 5, ש"ס, ישראל ביתנו, מרצ 4.

+סקר: איחוד עם עוצמה לישראל יגדיל את כוח הציונות הדתית
01:39 08/02/19  |  

סקר העיתון מקור ראשון, שנערך ע"י דיירקט פולס, ביום ד' בערב בקרב כ-700 נדגמים, מראה כי אילו יהיה איחוד בשמאל בין גנץ ללפיד ובימין בין עוצמה יהודית לסמוטריץ' ולפרץ, יהיה גוש הימין 63 מושבים, מושב אחד יותר מאשר תמונת התחלקות המפלגות הנוכחית. חוסן לישראל ויש עתיד 35; הליכוד 34; הימין החדש 8; העבודה, הרשימה המשותפת, יהדות התורה, רע"ם-תע"ל, הבית היהודי-האיחוד הלאומי-עוצמה לישראל 6; ש"ס 5; ישראל ביתנו, מרצ 4.

+סקר: כחלון לא עובר את אחוז החסימה
01:31 08/02/19  |  

סקר העיתון מקור ראשון, שנערך ע"י דיירקט פולס, ביום ד' בערב בקרב כ-700 נדגמים, מראה כי אילו היו הבחירות נערכות היום היה הליכוד מקבל 32 מושבים; חוסן לישראל 23; יש עתיד 11; הימין החדש 8; העבודה, רע"ם-תע"ל, יהדות התורה 7; ש"ס 6; הרשימה המשותפת, ישראל ביתנו, מרצ 5 והבית היהודי 4. כולנו, התנועה, גשר, זהות וארץ חדשה אינן עוברות את אחוז החסימה.

+אלי אבידר צורף לישראל ביתנו
23:54 07/02/19  |  

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן צירף לרשימה לכנסת את אלי אבידר. עם הצטרפותו מונה לראש הצוות המדיני של המפלגה. אבידר הוא מזרחן בהשכלתו, היה בעבר איש משרד החוץ ששירת בין השאר כראש נציגות ישראל בקטאר. הוא מלווה את ליברמן מזה עשור, בתחומי המדיניות והמגעים השקטים מול מדינות המפרץ. אבידר הוא רס"ן במילואים ביחידה 504. הוא מייסד ויו"ר הפורום המדיני ביטחוני "מזרח תיכון חכם". יליד מצרים שעלה עם משפחתו לישראל מספר ימים לאחר מלחמת ששת הימים. אבידר כיהן 12 שנים כמנכ"ל מכון היהלומים וכן שנתיים כמנכ"ל הבורסה ליהלומים. כיהן שתי כהונות כנשיא לשכת המסחר ישראל-אפריקה וכסגן נשיא של הפדרציה העולמית לתכשיטים, סיבג'ו. עד להצטרפותו לרשימה, כיהן כנשיא ויו"ר הדירקטוריון של חברת הפינטק דינדקס בע"מ, העוסקת בפיתוח מדדים פיננסיים על שוק היהלומים העולמי. אבידר הוא בן 54 נשוי +3, בוגר תואר ראשון מהאוניברסיטה העברית ותואר שני מאוניברסיטת ת"א, במחלקות למזרח תיכון.

+"מקורבי חזן מגששים אחר מקום בעוצמה יהודית"
22:26 07/02/19  |  

לאחר שתוצאות הפריימריז בישרו כי לא הצליח להתברג במקום ריאלי ברשימת הליכוד, גורמים המקורבים לחבר הכנסת אורן חזן פנו (יוםה') למפלגת עוצמה יהודית על מנת לגשש ולבחון ריצה משותפת בבחירות הקרובות לכנסת. דובר המפלגה מסר את הפרטים ואמר בעקיצה ה לבית היהודי: "מתוך אחריות לקולות הימין האידאולוגי, ובשונה מגורמים מסוימים המעדיפים להתעלם מהאחריות לעשרות אלפי קולות העשויים לרדת לטמיון ובכך לחזור על האסון בשנת 92' ולהביא להמלכתה של ממשלת שמאל, אנו בוחנים אופציות רבות שיגדילו את קולות המחנה הלאומי ויכניסו לכנסת הקרובה עוצמה יהודית חזקה שלא תתפשר ולא תגמגם, ותגרור אחריה כנסת שלמה ימינה".

+סקר: איחוד במרכז יביא למחיקת מרצ
21:00 07/02/19  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

גם מפלגתה של אורלי לוי אינה עוברת את אחוז החסימה  ▪  גם במקרה של איחוד בין גנץ ללפיד צפוי גוש של 66 לימין שיבטיח את המשך שלטון נתניהו  ▪  ישראל ביתנו וכולנו בשפל בתמיכה בהן

זנדברג. רחוקה מההבטחה ל-10 מושבים [צילום: דודי מודן/פלאש 90]
+עידן רול צורף למפלגת יש עתיד כנציג הלהט"ב
20:30 07/02/19  |  

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הכריז על צירופו של עו"ד עידן רול, בן זוגו של הזמר הראל סקעת, כנציג הלהט"ב ברשימת יש עתיד. לא נמסר אם יוצב במקום ריאלי ברשימה. רול: "הבחירות הקרובות הן הבחירות על הדברים הכי בסיסים לקיומנו: האפשרות להקים משפחה, לאהוב בחופשיות ופשוט לחיות את חיינו כפי שאנו בוחרים".

+נתניהו: "תופרים תיקים נגדי? זאת מתפרה שלמה"
20:05 07/02/19  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

"יש פה משהו מעוות. אין לי ספק שכל בית הקלפים הזה יקרוס כשזה יגיע לתהליך אמיתי"  ▪  טוען: הניהול המהיר של התיקים - בגלל הבחירות

[צילום: נועם רבקין/פלאש 90]
+גנץ ויעלון הציגו 7 חברי רשימה
19:15 07/02/19  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

אורית פרקש-הכהן, חילי טרופר, יועז הנדל, מיכאל ביטון, מיקי חיימוביץ', מירב כהן, וצבי האוזר ישובצו במקומות מרכזיים ברשימת חוסן לישראל-תל"ם לכנסת

חיימוביץ [צילום: תומר פולטין]
+היועמ"ש: אסור לנתניהו להצטלם עם חיילים
15:54 07/02/19  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

היועץ המשפטי לממשלה הגיש חוות דעת לוועדת הבחירות המרכזית ובה הוא מביע דעתו שלפיה אסור לראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו, להצטלם עם חיילים עד לבחירות  ▪  ההחלטה בנושא - האם לאסור זאת על נתניהו או לא - מוטלת על ועדת הבחירות המרכזית

מאז מינויו לשר ביטחון מרבה נתניהו בסיורי בסיסים [צילום: קובי גדעון/לע"מ]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 באנר / Banner  גלובס / Globes
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גוגל עוצרת פרסום מותאם אישית בזמן בחירות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (א)
איציק וולף
היועץ המשפטי לממשלה הגיש חוות דעת לוועדת הבחירות המרכזית ובה הוא מביע דעתו שלפיה אסור לראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו, להצטלם עם חיילים עד לבחירות    ההחלטה בנושא - האם לאסור זאת על נתניהו או לא - מוטלת על ועדת הבחירות המרכזית
מרדכי ליפמן
כל הנבחרים הם אנשים ראויים    יש להם אג'נדות ברורות וחדות, התואמות את רוח הליכוד    כך הם פעלו במהלך כהונתם בכנסת היוצאת    את ההוכחה לכך מספקת כבר בחינת הרביעייה הראשונה: יו"ר הכנסת אדלשטיין, ישראל כ"ץ, גלעד ארדן, וגדעון סער, מוכיחים כי שיקולים של ממלכתיות והערך הסגולי של המתמודד, הן התכונות שעמדו בראש מעייניהם של הבוחרים    טוב שכך
איציק וולף
הבעלים של הפועל באר שבע הצהירה כי היא נכנסת לעולם הפוליטי    הבוקר פורסם כי קיבלה הצעה מנפתלי בנט ואיילת שקד למיקום ריאלי במפלגתם    ניהול הפועל ב"ש הועבר לאסי רחמים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - הצבי של הדואר, דמוקרטיה, פקולטה נוספת לרפואה ולהתגבר על אחוז החסימה    שבת שלום    משנכנס אדר מרבין בשמחה
מירב ארד
הבעלים של הפועל באר שבע תכנס מסיבת עיתונאים בה היא צפויה להודיע על הצטרפותה למפלגת הימין החדש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il