מיום שני הקרוב (9.9.16) יופסקו באופן מלא כלל שירותי התחבורה הציבורית הערבית במזרח ירושלים. לא ידוע עד מתי. הפסקת הפעילות מתבצעת בעקבות כישלון במו"מ מול
משרד התחבורה, שלטענת המפעילים מסרב לאפשר תנאי נסיעה שווים לתושבי מזרח ירושלים, לרבות בכל הנוגע למצב כלי התחבורה, תשתיות והטמעה של טכנולוגיות חדשות כפי שנהוג בשאר המדינה.
במזרח ירושלים פועלות שבע חברות תחבורה ציבוריות המפעילות את קווי התחבורה באזור, ומדי יום נוסעים בקווים אלו כ-50 אלף נוסעים. המפעילים טוענים כי האפליה הקשה בין תושבי מזרח ירושלים למערבה באה לידי ביטוי גם בשכר הנהגים הנמוך בעשרות אחוזים במזרח העיר, וברב-קו אשר תושבי ירושלים יכולים להשתמש בו אך ורק באזור מגוריהם, ונאלצים לקנות רב-קו נוסף אם הם מעוניינים להשתמש בתחבורה הציבורית במזרח העיר.
כעת, לאחר שבועות ארוכים של ניסיונות מצד חברות התחבורה הציבורית במזרח ירושלים להגיע להסכמות עם משרד התחבורה, הן נאלצות להפסיק את פעילותן, זאת בעקבות טענתן לחוסר הרצון מצד המשרד להזרים כספיים אשר יאפשרו את המשך פעילות החברות, ומניעת קריסתן המיידית.
שר התחבורה
בצלאל סמוטריץ' ומנהל
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית
אמיר אסרף קראו למפעילים שלא לפגוע בנוסעי התחבורה הציבורית במזרח ירושלים. בהודעה מטעמם נמסר: "לפתחם של מפעילי התחבורה הציבורית הונחו הצעות נדיבות במהלך המשא-ומתן במטרה להמשיך להפעיל את התחבורה הציבורית עד לסיומו של המו"מ. אולם כל ההצעות נדחות והמפעילים באופן חד-צדדי החליטו להפסיק את הפעלת התחבורה הציבורית.
בין השאר הוצע לבקשת המפעילים להעלות את תעריפי הנסיעה מ-4.70 שקלים ל-5 שקלים. המשרד אף הציע לסבסד את שכר הנהגים ב-1,800 שקלים לכל נהג. ואף להימנע ממתן קנסות, המאפשרים פיקוח על רמת השירות הניתן.
במשרד התחבורה אומריפ כי הציעו תוספת בשווי מיליוני שקלים, עד לסיום המשא-ומתן. אולם המפעילים דחו את הארכת תוקף החוזה הקיים בינם ובין המדינה. בטענה כי ההחלטה אם להאריך אותו או לאו היא רק בידי המפעילים.
בשנים האחרונות הוכנסה התחבורה הציבורית לפיקוח משרד התחבורה, כששבעת מפעילי התחבורה הציבורית התחייבו לעמוד באמות המידה שמציב המשרד, ובתמורה יקבלו סבסוד מהמדינה. המדינה המשיכה לפעול מול המפעילים להטמעת השימוש בכרטיס הרב-קו במזרח העיר. היא המשיכה בכל העת לסבסד את מפעילי התחבורה הציבורית למרות שאלו לא העמידו מערכות בקרה וכרטוס כנדרש לטובת הציבור.
אמיר אסרף, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית: "צר לי שמשתמשים בנוסעים ככלי לניגוח ולהשגת מטרות במשא-ומתן. למרות בקשותינו, לא קיבלנו מודל כלכלי שיתמוך בדרישות שמציגים המפעילים. ועל אף זאת – הצענו לתקופת הביניים כסף רב. העומד לנגד עינינו הוא מניעת פגיעה בציבור והמשך מתן השירות לנוסעים".