X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תנועת הפתח חתמה באורח חד-צדדי על תוכנית הפיוס שגיבשה מצרים. הפיוס אמור לסלול את הדרך לקיום בחירות בשטחים, אך תנועת החמאס ממשיכה להחזיק בזכות הווטו על קיום הבחירות והכשלת התהליך המדיני. מדובר במשחק פלשתיני פנימי שאסור לישראל להתערב בו
▪  ▪  ▪
עת פיוס? מחמוד עבאס [צילום: AP]
מקצה שיפורים
יוני בן-מנחם
הרשות הפלשתינית נערכת למתקפה על ישראל במוסדות האו"ם ובזירה הבינלאומית בעקבות הדיון המחודש בדוח גולדסטון * יו"ר הרשות מחמוד עבאס מנסה לשפר את תדמיתו באמצעות התקפה על ישראל והחמאס, ולישראל צפוי קרב מדיני והסברתי קשה
לרשימה המלאה

התקשורת אשמה
יוני בן-מנחם
בכירי הרשות הפלשתינית מאשימים את אמצעי התקשורת בישראל כי הם מסייעים לממשלת נתניהו להכפיש את מחמוד עבאס וכי מדובר בקנוניה משותפת לישראל ולחמאס * רצוי שהנשיא עבאס יתקן את דרכיו ולא יאשים את כלי התקשורת הישראלים שעשו את עבודתם כראוי וחשפו את רפיסותו המדינית בפרשת דוח גולדסטון
לרשימה המלאה

ביטאון הרשות הפלשתינית "אל-איאם" פרסם (14.10.09) את טיוטת הסכם הפיוס בין הפלגים הפלשתינים שחיברה מצרים, תנועת הפתח הודיעה כי היא חתמה כבר באורח חד-צדדי על ההסכם, אך תנועת החמאס עדיין לא הודיעה על עמדתה וביקשה דחייה בחתימה על ההסכם כשהיא מתרצת את בקשתה ב"התפתחויות בפרשת דוח גולדסטון".
על-פי ההסכם, ועדה עליונה שבראשה תעמוד מצרים וישתתפו בה מדינות ערביות, היא שתפקח ותעקוב אחר ביצוע ההסכם הזה.
לאור העובדה ששתי התנועות - הפתח והחמאס - לא הגיעו להסכמה על הקמת ממשלת אחדות לאומית, קובע ההסכם כי תוקם ועדה משותפת שתבצע את ההסכם. בוועדה יהיו חברים 16 נציגים מכל הפלגים הפלשתינים, תנועת הפתח ותנועת החמאס יציעו, כל אחת ובאופן שווה, שמונה שמות של מועמדים לחברות בוועדה ולאחר שתושג ההסכמה יפרסם הנשיא הפלשתיני מחמוד עבאס צו נשיאותי על הקמתה, והוא יהיה מקור הסמכות שלה בתוקף היותו ראש אש"ף ויושב-ראש הרשות הפלשתינית.
הוועדה תפעל עד קיום הבחירות לנשיאות, לפרלמנט ולמועצה הלאומית הפלשתינית ועד להקמתה של ממשלה פלשתינית חדשה. הוועדה אמורה להכשיר את האווירה לקיום הבחירות, לפקח על פתרון סוגיות בפיוס הפנימי ולעקוב אחר הפעילות לשיקום רצועת עזה.
על-פי ההסכם, בחירות לנשיאות, הפרלמנט והמל"פ יתקיימו בעת ובעונה אחת ביוני 2010. הבחירות למל"פ יהיו על בסיס ייצוג יחסי מלא בשטחים ובפזורה הפלשתינית, ואילו הבחירות לפרלמנט על בסיס ייצוג מעורב (25 אחוזים על-פי אזורי בחירה ו-75 אחוזים על-פי רשימות).
לגבי העצורים המוחזקים בבתי הכלא של הרשות הפלשתינית ושל ממשל החמאס בעזה, קובע ההסכם כי תנועות הפתח והחמאס יכינו רשימות מפורטות של העצורים, אשר יימסרו למצרים ולארגון לזכויות אדם המוסכם על שני הצדדים לפני החתימה על ההסכם. העצורים ישוחררו מייד לאחר החתימה על ההסכם.
ההסכם מתייחס גם לסוגיית הפקידים הפלשתינים שפוטרו מאז יולי 2007, ונאמר בו כי כל הפקידים ישובו למקומות עבודתם בגדה וברצועת עזה תוך שמירה על זכויותיהם. ההסכם גם מסדיר את מצב האגודות והמוסדות האזרחיים, וקובע כי הם יוחזרו לאותו מצב שבו היו ערב השתלטות תנועת החמאס על רצועת עזה. רכושם יוחזר להם והם יפוצו על הנזקים שנגרמו להם.
למעשה, ההסכם מנציח את המצב בגדה וברצועה כפי שהוא, עד קיום הבחירות ביוני 2010, דהיינו הרשות הפלשתינית ממשיכה לשלוט בכמה אזורים בגדה ואילו תנועת החמאס ממשיכה לשלוט ברצועת עזה.
תושבי השטחים רוצים מאוד בפיוס לאומי, אך אינם מאמינים כי ההסכם ייצא אל הפועל גם אם ייחתם על-ידי שני הצדדים. בעבר, בשנת 2007, נחתם הסכם דומה המכונה "הסכם מכה", אך זמן קצר לאחר החתימה השתלט ארגון החמאס על רצועת עזה באמצעות הפיכה צבאית. הדעה הרווחת היא כי תנועת החמאס לא תבצע שום הסכם המסכן את המשך שלטונה ברצועת עזה, שכן היא הצליחה, לראשונה בתולדות תנועת "האחים המוסלמים" שהיא תנועת-הבת שלה, להקים אמירות איסלאמית ראשונה במזרח התיכון.
ייתכן כי כדי שלא תואשם בהכשלת הפיוס הלאומי, תסכים תנועת החמאס לחתום על ההסכם, אך תמשיך למצוא תירוצים כדי להתחמק מביצועו. תנועת הפתח מצידה, מעוניינת מאוד בביצוע ההסכם, מתוך ההנחה שהוא יסייע לה להחזיר את שלטונה לרצועת עזה לאחר קיום הבחירות. לכן, היא מיהרה לחתום עליו.
כדי למלכד את החמאס ולהציגו כמי שמטרפד את הפיוס הלאומי, הודיעו תנועת הפתח והוועד הפועל של אש"ף כי במידה שחמאס לא תחתום על הסכם הפיוס, יתקיימו הבחירות לנשיאות ולפרלמנט במועדן המקורי, דהיינו בינואר 2010 ולצורך כך אף יפורסם צו נשיאותי החתום על-ידי הנשיא מחמוד עבאס.
ההסכם, אם יבוצע, אמור, מבחינת הרשות הפלשתינית, לשמוט את השטיח מתחת לטענות ישראל כי "אין שותף פלשתיני" רציני למשא-ומתן והיא יכולה לגייס את הקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ממשלת נתניהו לחדש את המשא-ומתן, כדי שלא "לאבד את ההזדמנות ההיסטורית להשיג שלום נוכח השגת האחדות במחנה הפלשתיני".
ארצות הברית הודיעה כי היא תתמוך בכל הסכם שיביא לבחירתה של ממשלה פלשתינית שתכבד את תנאי הקוורטט, דהיינו הכרה בישראל, כיבוד ההסכמים שנחתמו בין ישראל לאש"ף וגינוי הטרור. למעשה, היא נותנת בעמדה זו "אור ירוק" לתהליך שיאפשר את קיום הבחירות בשטחים מתוך הנחה שהפתח הוא שינצח בבחירות, דבר שאיננו ודאי כלל וכלל נוכח תוצאות הבחירות לפרלמנט ב-2006.
אסור לישראל להתערב במשחק הפנימי בזירה הפלשתינית. תנועת הפתח או אש"ף אינם יכולים לקיים את הבחירות ללא הסכמת החמאס והם משחקים ב"נדמה לי". בסופו של דבר, לארגון החמאס יש את זכות הווטו על קיום הבחירות וגם על הכשלת התהליך המדיני. המציאות היא עגומה, אך יש לקבלה כמות שהיא. העם הפלשתיני הוא שצריך לעשות את השינוי ולהחליט לאן מועדות פניו, ישראל צריכה להציג לו את האופק המדיני כדי שיידע שכדאי לו לעשות את השינוי.

למאמר במקור
תאריך:  15/10/2009   |   עודכן:  15/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התוכנית המצרית לפיוס בין פלגי פתח וחמאס
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המצרים המומחים לפיוס באיזורינו
הרשלה  |  15/10/09 11:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן גנור
מזה זמן מתנהל ויכוח ציבורי על מדיניות המדינה בנושא מהגרים בלתי חוקיים, מעמדם ומעמד ילדיהם. הבון-טון זה לנפנף בסיסמאות מתחסדות שאין מאחוריהן ולא כלום, ובהשוואות שאינן בנות השוואה
ד"ר אברהם בן-עזרא
אין לקבל את פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה "כזה ראה וקדש", במיוחד לאור הערכות שהופרכו, ותחזיות שהמציאות טפחה על פניהן
איתמר לוין
מדוע מתחילה התורה במשלים עמוקים על מעשה בראשית וחטא אדם הראשון? יש בכך מסר על מידת עומקה - ממנו ניתן להפיק לקח כפול
עו"ד יוסי דר
ממש כמו שהכשיר את עלילת הדם "ג'נין ג'נין", בית הדין הגבוה לצדק היה מכשיר-לצפייה גם את הסדרה הטורקית (דעה)
ראובן לייב
המסעדה היפהפייה, הנושקת לחוף המרינה בהרצליה, עברה באחרונה מהפך קולינרי ומציעה לסועדיה שפע של פיקנטריה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il