X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בית המשפט העליון קיבל את רוב הערעור

הוקטן תשלום הרכבת לקבלן

הרכבת תשלם לחברת ביבי כבישים 8 מיליון שקל - ולא 42 מיליון שקל כפי שקבע המחוזי שטיין: השופט המחוזי רחמים כהן טעה טעות יסודית בהתייחסותו לחוזה בין הצדדים לשדרוג המסילה בין נען לבאר שבע
▪  ▪  ▪
חוזה סגור [צילום אילוסטרציה: רכבת ישראל]

רכבת ישראל תשלם לחברת ביבי כבישים 8 מיליון שקל, ולא 42 מיליון שקל כפי שפסק בית המשפט המחוזי בתל אביב. כך קובע (יום ד', 20.11.19) שופט בית המשפט העליון, אלכס שטיין.
הסכסוך בין החברות נגע לפרויקט הרחבה ושדרוג של המסילה בין קיבוץ נען לבין באר שבע, על-פי הסכם שנחתם בשנת 2004. האומדן הראשון של ביבי היה 67.2 מיליון שקל, התמורה ששולמה הייתה 104.8 מיליון שקל, אך ביבי טענה שביצעה עבודות נוספות המזכות אותה בתשלום של לפחות 60 מיליון שקל - הסכום אותו תבעה במחוזי.
המחלוקת העקרונית בין הצדדים הייתה מהותו של החוזה. לטענת ביבי היה זה "חוזה יחס" - "חוזה שנועד להישאר פתוח להשלמות ולפרשנות שיפוטית רחבה אשר תעצב ותגדיר את זכויותיהם ואת חובותיהם של הצדדים 'תוך כדי תנועה', מכוחה של חובת תום-הלב ועל בסיס אמות המידה של הגינות וסבירות", כהגדרתו של שטיין. הרכבת טענה, כי היה זה "חוזה סגור" - מסגרת אשר "חייבה את הצדדים לפעול לפי הוראותיו המפורשות של החוזה ובהתאם למחירים ודרכי קביעתם אשר פורטו במפרט הטכני".
השופט המחוזי רחמים כהן קבע, כי היה זה "חוזה יחס" ולכן ביבי זכאית לתשלום על עבודות נוספות שלטענתה ביצעה ולא תומחרו או בשל תקלות במהלך העבודה. שטיין דוחה גישה זו ואומר, כי כהן טעה טעות יסודית. שטיין קובע:
"חוזה זה מחזיק מאות עמודים של טקסט, מפרטים טכניים ותוכניות. מדובר במסמך משפטי ממצה שנכתב ונבדק על-ידי עורכי דין ואנשי מקצוע אחרים כדי לכסות את מכלול העבודות אשר נדרשו לפרויקט ואת מחיריהן (לפי יחידות ביצוע). חוזה זה קבע את אשר קבע, בין היתר כדי להגן על הרכבת מפני עליית מחירי העבודות והחומרים שנדרשו לביצוען וכן כדי להבטיח לביבי כבישים עבודה ושכר בהיקף נרחב, שכאמור נאמד בעשרות מיליוני שקלים.
"אין אפוא ספק בכך כי החוזה שבו עסקינן הינו קרוב, לפי כתבו ולפי מהותו, לחוזה סגור עם התניה מלאה, והמרחק שבינו לבין חוזה יחס הוא מרחק שנות-אור. בנסיבות אלו, חייב היה בית משפט קמא לנקוט בגישה פורמלית ולהיצמד ללשונו הכתובה של החוזה, למחירי העבודות שנקבעו בו ולדרכי קביעתם - שכן כל אלו שיקפו את האופן בו בחרו הצדדים - הרכבת, מזה, וביבי כבישים, מזה - לחלק ביניהם את הסיכונים העסקיים שהיו כרוכים בביצוע הפרויקט.
"כמו-כן חייב היה בית המשפט שלא לאפשר לביבי כבישים לעשות מקצי שיפורים ביחס להצעה שהציעה לרכבת במסגרת המכרז כדי לגבור על תריסר מתחרות: כל מקצה שיפורים כזה מנוגד לעיקרון השוויון בין המתחרים, שהוא לב ליבם של דיני המכרזים. למרבה הצער, בית משפט קמא לא פעל כך בנתנו עדיפות לשיקולי הגינות לבר-חוזיים, כפי שאלה גובשו על ידיו, על פני הוראות החוזה".
שטיין קבע כאמור, כי ביבי זכאית לקבל רק עוד 8 מיליון שקל - תשלומים המגיעים לה על-פי הוראות החוזה. הוא גם ביטל את חיובה של הרכבת בתשלום הוצאות בסך 1.6 מיליון שקל כפי שקבע כהן. השופטים עוזי פוגלמן ועופר גרוסקופף הסכימו עם שטיין. את הרכבת ייצגו עוה"ד יגאל קווה ושלמה מנחם, ואת ביבי - עוה"ד שרונה נמדר וגיא וינברג.

תאריך:  21/11/2019   |   עודכן:  21/11/2019
+האם יורוסטאר תיפגע מהברקזיט
13:25 21/11/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הרכבת בת ה-25, המחברת את בריטניה עם היבשת, עלולה לקרוס אם הברקזיט ייעשה ללא הסכם  ▪  החברה אומרת שהיא נערכת ויש לה פתרונות - מדווח ניו-יורק טיימס

מיליון נוסעים לונדון-פריז [צילום: פרנסואה מורי, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הוקטן תשלום הרכבת לקבלן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא ברור מספיק ...
קורא  |  21/11/19 17:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
ארבעה ראשי ערים בגוש-דן השיקו את מיזם "נעים בסופ"ש" ומנהלים מגעים לצירוף ערים נוספות    קוניק: למיזם תהיה השפעה כלכלית. יש לייצר סטטוס-קוו חדש הוגן ומודרני יותר    ר"ג תשיק אוטובוס תיירותי בשבת
אלי אלון
התברר לי כי בכל מתחם התחנה קיים "קולר" אחד בלבד לרשות ציבור הנוסעים וכי הוא ממוקם בקצה המזרחי של טרמינל הנוסעים, לא גלוי לעיין, נסתר, נחבא משהו
עידן יוסף
מהפכת השומרון של שר התחבורה: הכפלת כבישים, נתיבי תחבורה ציבורית, טיפול במוקדי סיכון, מיגון חדש לאוטובוסים ומודלים גמישים לתחבורה ציבורית במועצות אזוריות בשטחים
עידן יוסף
מערך היסעי העיריות צפוי להתחיל בשבת הקרובה בארבע ערים    יכלול 6 קווים, 300 ק"מ ומעל 500 תחנות
עידן יוסף
שר התחבורה קבע כי העבודה רק בלילות יקרה הרבה יותר ותימשך שנה וחצי, ולכן החליט לסגור מסילה אחת משלוש    המשמעות: פקקים קשים למשך חודש וחצי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il