X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
כצפוי: דונלד טראמפ הוא הנשיא השלישי אשר יעמוד לדין

בית הנבחרים אישר האישומים נגד טראמפ

כתב האישום בפרשת אוקראינה אשר יוגש לסנאט: ניצול לרעה של כוח המשרה ושיבוש חקירת בית הנבחרים בפרשה 230 מחוקקים הצביעו בעד, 199 הצביעו נגד - בחלוקה כמעט מדויקת לפי ההשתייכות המפלגתית המשפט בסנאט יתקיים בחודש הבא וצפוי להסתיים בזיכויו של טראמפ
▪  ▪  ▪
תוצאות ההצבעה על האישום הראשון [צילום: AP]
ההדחה שלא תהיה
איתמר לוין
למרות הראיות החד-משמעיות נגד דונלד טראמפ בפרשת אוקראינה, קרוב לוודאי שהסנאט יזכה אותו. כדי להבין מדוע, יש לחזור לשנת 1787 וגם להבין את המצב החברתי-פוליטי השורר כיום בארה"ב
לרשימה המלאה

מליאת בית הנבחרים האמריקני החליטה כצפוי (יום ה', 19.12.19) להעמיד לדין את הנשיא דונלד טראמפ בפרשת אוקראינה. טראמפ הוא הנשיא השלישי בתולדות ארה"ב שיועמד לדין בפני הסנאט, אם כי כמו שני קודמיו - אנדרו ג'ונסון וביל קלינטון - צפוי שהוא יזוכה.
סעיף האישום הראשון (ניצול לרעה של כוח המשרה) אושר ברוב של 230 דמוקרטים ועצמאי אחד, נגד 197 רפובליקנים ושני דמוקרטים, לצד נמנע אחד. סעיף האישום השני (שיבוש חקירת הקונגרס בפרשה) אושר ברוב של 229 דמוקרטים ועצמאי אחד, נגד 195 רפובליקנים ושלושה דמוקרטים, לצד נמנע אחד.
בסעיף הניצול לרעה נטען, כי טראמפ השתמש במשאבים לאומיים - הסיוע הצבאי לאוקראינה ובקשתו של הנשיא ולדימיר זלנסקי להתארח בבית הלבן - כדי ללחוץ על מדינה זו לפתוח בשתי חקירות שיסייעו לו פוליטית. האחת היא טענה לשחיתות בחברת הגז בוריסמה בתקופה בה כיהן בה כדירקטור הנטר ביידן - בנו של סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, שהוא המועמד הדמוקרטי המוביל לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה. השנייה היא הטענה לפיה אוקראינה התערבה בבחירות 2016 לטובת הדמוקרטים ורקחה את החקירה בדבר ההתערבות הרוסית לטובת טראמפ.
בסעיף השיבוש נטען, כי טראמפ הורה לממשלו שלא למסור מסמכים לוועדת המודיעין של בית הנבחרים, כאשר זו חקרה את הפרשה, ואסר על אנשי הממשל להעיד בפניה. בשל כך לא העידו בין היתר היועץ לשעבר לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, ובכירים במשרדי החוץ וההגנה.
הדחת הנשיא מחייבת רוב של שני שלישים מהסנאטורים, דהיינו 67 קולות. לרפובליקנים יש כיום רוב של 53 מול 47, וקלושים ביותר הסיכויים שלפחות 20 מהם יצטרפו לדמוקרטים ויצביעו נגד טראמפ. המשפט צפוי להתחיל בחודש הבא, אם כי טרם נקבע המועד; הדבר תלוי בין היתר במו"מ בין הסיעות על הדרך לניהולו.
השלב הבא בהליך הוא מינוי "מנהלים" ("managers") מבין חברי בית הנבחרים, אשר ישמשו כתובעים במשפט בסנאט. ההחלטה בפועל על המינוי מצויה בידי יו"ר הבית, ננסי פלוסי. הללו יגישו רשמית את כתב האישום לסנאט, אשר יודיע לטראמפ על זכותו להגיב על כתב האישום עד לתאריך שייקבע. טראמפ יכול להגיב על האישומים לגופם, או להימנע מתגובה והדבר ייחשב לכפירה באשמה.
חלק מכללי המשפט בסנאט נקבעו כבר בשנות ה-80 של המאה הקודמת, אך השאלות החשובות - ובראשן האם ואלו עדים יזומנו - נתונות להחלטת הסנאט הנוכחי. נכון לעכשיו, קיימת מחלוקת עקרונית בין יו"ר הרוב הרפובליקני, מיץ' מקונל, לבין יו"ר המיעוט הדמוקרטי, צ'אק שומר. בעוד מקונל מעוניין במשפט מהיר וללא עדים (כך שיוצגו בכתב רק הראיות שנאספו בידי ועדת המודיעין של בית הנבחרים), שומר מבקש לזמן לעדות את מי שלא הופיעו בשימועים בבית הנבחרים ובהם בולטון וכן ראש הסגל בבית הלבן, מיק מולבאני.
לא ברור מה תהיה עמדתו של טראמפ עצמו, והאם יבקש לנהל דווקא משפט ממושך כאמצעי לתקוף את הדמוקרטים. מקונל הצהיר, כי כל מהלכיו יהיו מתואמים עם הבית הלבן. אם הסיעות לא יגיעו להסכמה, תכריע מליאת הסנאט בשאלות אלו - וקרוב לוודאי שהרפובליקנים יעבירו את ההליך בו הם מעוניינים. כמו-כן, קיימת אפשרות שניתן יהיה להציע למחוק את כתב האישום - הצעה שלשם קבלתה די ברוב רגיל. גם ההחלטה האם לאפשר הצעה כזאת נתונה בידי הסנאטורים וראשי שתי הסיעות. אם תוגש הצעה כזאת, נראה שהיא לא תזכה לרוב הדרוש, שכן כמה סנאטורים רפובליקנים צפויים להתנגד לה.
את המשפט ינהל נשיא בית המשפט העליון, ג'ון רוברטס, אם כי כמקובל בארה"ב - הוא לא יכריע בו, אלא יעסוק בענייני נוהל ומשפט. בניגוד למצב במשפט רגיל, הסנאטורים יוכלו להצביע ולבטל החלטות של רוברטס. הסנאטורים ישמשו כמושבעים, ויתחייבו לפעול בצורה עצמאית - הצהרה הסותרת את הודעתו של מקונל על תיאום המהלכים עם הנאשם (טראמפ).
המשפט יתנהל שישה ימים בשבוע. הוא יחל בהצהרות פתיחה מטעם ה"מנהלים" (דהיינו התובעים) וסניגוריו של טראמפ, שלב העשוי להימשך מספר ימים; הסנאטורים יוכלו להציג שאלות לשני הצדדים. אם יזומנו עדים, יוצגו להם שאלות בידי התובעים מטעם בית הנבחרים וסניגוריו של טראמפ. הסנאטורים יוכלו להציג להם שאלות בכתב, באישורו של רוברטס; כאמור, הם יוכלו להפוך את החלטותיו גם בנושא זה.
לאחר שלב הראיות, יושמעו הסיכומים - כאשר ה"מנהלים" מדברים ראשונים וגם מקבלים את הזכות להגיב על טיעוני סניגוריו של טראמפ. קרוב לוודאי שדיוני ההכרעה של הסנאטורים (המשמשים, כזכור, כמושבעים) יתנהלו בדלתיים סגורות. לאחר מכן יצביע הסנאט בהצבעה גלויה על כל אחד משני סעיפי האישום. אם כצפוי יהיה רוב נגד האישומים, עשוי מקונל לבקש הצבעה נוספת אשר תקבע בצורה פוזיטיבית את זיכויו של טראמפ.
לפיכך, לוח הזמנים למשפט כולו תלוי בזמן שיידרש להחליט על נוהלי המשפט, בשאלה האם יוזמנו עדים ובאורך ההתדיינות של הסנאטורים לאחר שמיעת הראיות. הדמוקרטים מעוניינים לסיים את המשפט בחודש ינואר, לפני תחילת הבחירות המקדימות במפלגתם לקראת הבחירות לנשיאות, כדי שתשומת הלב התקשורתית תוקדש למרוץ זה. כאמור, מקונל רוצה משפט מהיר עוד יותר - אך טראמפ עשוי להטות את הכף לטובת הליך ממושך יותר.
במקביל לדיון בבית הנבחרים דיווח וושינגטון פוסט, כי כמה מחברי האגף השמאלי של הסיעה הדמוקרטית לוחצים על פלוסי שלא להעביר את כתב האישום לסנאט, אם לא תהיה הסכמה בין הסיעות על אופן ניהול המשפט. לדבריהם, מוטב להמתין עד שהתנאים יהיו נוחים יותר לדמוקרטים, ואולי אף להימנע כלל ממשפט, כדי שלא להעניק לטראמפ את הזיכוי הצפוי. מבחינה משפטית, אין חובה להעביר מידע - ואף להעביר בכלל - לסנאט את כתב האישום.

תאריך:  19/12/2019   |   עודכן:  19/12/2019
+פלוסי עשויה לעכב את האישום נגד טראמפ
08:42 19/12/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

יו"ר בית הנבחרים שוקלת האם להמתין להסכמה בין הסיעות בסנאט, כך שתנאי המשפט יהיו נוחים יותר לדמוקרטים  ▪  טראמפ: "שקרים אכזריים של השמאל הקיצוני"

אישור סעיף האישום השני [צילום: AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בית הנבחרים אישר האישומים נגד טראמפ
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
לוין, השופר של הפייק ניוז!!
אא  |  19/12/19 04:49
 
- צודק.כולם שכחו שהבסיס להכל היא
שחיתות הביידנים  |  19/12/19 10:21
2
}}}טראמפ בושה לאומה האמריקאית. ל"ת
הנזק גדול ומסוכן  |  19/12/19 07:48
 
- צודק.אבטלה.אינפלציה.מיתון ל"ת
כל מה שעשה גרוע  |  19/12/19 09:36
 
- בלינק כל התיאור של העוולות
של טראמפ, בושה  |  19/12/19 10:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
איציק וולף
אמו של השר צחי הנגבי כיהנה בכנסת במשך 20 שנה מטעם הליכוד והתחיה    הלוויתה תתקיים היום בצהריים בהר הזיתים בירושלים    נתניהו: "כהן שייכת לדור הנפילים ותישאר תמיד זכר ומופת לנו, ממשיכי דרכה"
עידן יוסף
משך הנסיעה היום הוא 34-32 דקות, אך עם הארכת הקו מירושלים עד הרצליה ידלגו חלק מהנסיעות על עצירה בנתב"ג    השר סמוטריץ': "בתוך פחות מחצי שנה הקו יגיע עד לאזור רכבת צפון ורכבת השלום"
עידן יוסף
בבוקר: שביתה בת 4 שעות בקווי עוטף ירושלים, נתניה ומקומות נוספים    הוועד: ההנהלה פוגעת בהתאגדות ולא מתקדמת במו"מ
איציק וולף
השר לביטחון פנים מכחיש שניסה לשכנע את יו"ר הכנסת להביע תמיכה במועמדות גדעון סער לראשות הליכוד    "לא הייתה שום שיחה או תיאום ביני ובין ח״כ סער ויו״ר הכנסת בנוגע להתמודדות על ראשות הליכוד. לדברים אין שום קשר למציאות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il