X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
טראמפ. "אני מקיים את הבטחותי" [צילום: פטריק סמנסקי, AP]
פלוסי קורעת את הנאום [צילום: אלכס ברנדון, AP]
הנשיא דונלד טראמפ נושא את נאום מצב האומה

נאום בחירות בפני קונגרס מפולג

תשעה חודשים לפני הבחירות: טראמפ מציג בהרחבה את הצלחות ממשלו בתחום הכלכלה ותוקף את ממשל אובמה העניק את מדליית החרות למגיש רדיו שמרני, כאחת מהפניות הישירות לבסיס המצביעים שלו הזכיר במשפט אחד את תוכנית המאה וקרא לאירן לשוב לשולחן המו"מ טראמפ לא לחץ את ידה של פלוסי, שקרעה בבוז את הנאום
▪  ▪  ▪

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מדגיש את ההצלחות הכלכליות של ממשלו ותוקף את כשלונותיו של ממשל ברק אובמה. זה היה הקו המרכזי בנאום מצב האומה, שנשא טראמפ (יום ד', 5.2.20) בפני הקונגרס. הנאום נמשך 82 דקות וכמעט כולו עסק בענייני פנים - לקראת הבחירות לנשיאות בעוד תשעה חודשים.
טראמפ הגיע לקונגרס פחות מיממה לפני ההצבעה הצפויה בסנאט על זיכויו במשפט ההדחה בפרשת אוקראינה - אותה לא הזכיר כלל. הקיטוב המפלגתי חסר התקדים ניכר לאורך הנאום, כאשר טראמפ נמנע מללחוץ את ידה של יו"ר בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי, אשר הובילה את הליך ההדחה. פלוסי מצידה קרעה בהפגנתיות את הנאום הכתוב עם סיום דבריו של טראמפ והטיחה את הקרעים בבוז על הדוכן. בעוד הרפובליקנים מחאו כפיים אחרי כמעט כל משפט של טראמפ, הדמוקרטים נותרו דוממים - ובאחד המקרים אף נשמעו קריאות בוז מספסליהם.
בתחילת נאומו מנה טראמפ באריכות את הישגי ממשלו בתחום הכלכלה, תוך שהוא מציין עשרות נתונים - שבשעות הקרובות ייבדקו בידי אמצעי התקשורת. הוא דיבר על תוספת המשרות, הירידה בעוני ובפשע, קיצוצי המס שהוביל, הירידה באבטלה בקרב המיעוטים והזינוק בשוק המניות. "לעולם לא נחזור לאחור. הכלכלה נמצאת במצב הטוב ביותר אי-פעם, הצבא הוא החזק ביותר אי-פעם, הגבולות מובטחים", הכריז טראמפ. "מצב האומה חזק מאשר אי-פעם".
טראמפ הזכיר את "החלפת הסכם נאפט"א ההרסני" - הסכם הסחר בין ארה"ב, קנדה ומקסיקו. "הסחר הבלתי הוגן היה הסיבה הנקודתית העיקרית שהביאה אותי לרוץ לנשיאות", אמר. לדבריו, מדיניות התעריפים שלו מול סין עובדת, והראיה שבחודש שעבר חתמו שתי המדינות על הסכם סחר ראשוני. במקביל, הבהיר, היחסים עם סין טובים מאי פעם, כולל עם הנשיא שי ג'ינפינג, "כי הפעם אנחנו אומרים: עד כאן". בהמשך אמר טראמפ, כי ארה"ב משתפת פעולה עם סין במאבק בנגיף הקורונה.
לדברי טראמפ, השלב הבא צריך להיות להבטיח את קיומה של מערכת חינוך, בה כל ילד יוכל להגשים את החלום האמריקני. הוא קרא לקונגרס להעביר חוק שיאפשר לממן את שכר הלימוד למיליון ילדים. עוד דיבר על ירידה במחירי התרופות ועל רפורמה שתבטיח שקיפות במחיריהן, וקרא לקונגרס לאשר חוק בין-מפלגתי להורדת מחירי תרופות המרשם. טראמפ יצא נגד מתן שירותי בריאות חינם למסתננים, "בו תומך השמאל הקיצוני". הוא גם ביקש מן הקונגרס להרחיב את חופשת הלידה בחוק בין-מפלגתי.
לאורך נאומו פנה טראמפ מספר פעמים אל בסיס הבוחרים שלו. כבר בתחילת הדברים אמר שהצווארון הכחול נהנה מזינוק כלכלי וציין שחברות חוזרות לארה"ב ומקימות מפעלים. "בניגוד לרבים מקודמי, אני מקיים את הבטחותי", אמר, ובהמשך הזכיר את בניית החומה בגבול מקסיקו: "100 מייל כבר נבנו ועד סוף השנה יהיו 500 מייל". טראמפ תקף את מדיניות ההגנה על מסתננים בניו-יורק ובקליפורניה - שני מעוזים דמוקרטיים - וטען ששני מסתננים ששוחררו בעטיה, היו אחראים למעשי רצח אכזריים במיוחד.
טראמפ גם קרא לקונגרס להעביר חוק שיאסור על ביצוע הפלות בחודשי הריון מתקדמים, ובכך נגע באחת המחלוקות העמוקות ביותר בין השמרנים לליברלים. הוא הזכיר את מינוייהם של 187 פדרליים, "אשר יישמו את החוקה כפי שנכתבה", ואת מינוייהם של ניל גורסוץ וברט קוואנו לבית המשפט העליון. "כל עוד אני נשיא, אגן על זכותכם לשאת נשק", הכריז בפנייה נוספת לבסיס התומכים. לדברי טראמפ, "אנחנו בונים מחדש את המדינה שלנו. הנצחונות היחידים שנחשבים כיום בוושינגטון הם אלו של העם האמריקני. המשימה שלנו היא: put America first".
בחריגה בולטת מן המסורת, כיבד טראמפ את מגיש הרדיו השמרני ראש לימבו אשר לקה בסרטן, והעניק לו במפתיע בו במקום (באמצעות מלאניה טראמפ) את מדליית החרות הנשיאותית - אות הכבוד האזרחי הגבוה ביותר בארה"ב. נשיאים קודמים הזמינו כאורחיהם את מי שהתקבלו בקונצנזוס, וגם טראמפ עצמו עשה זאת (כגון טייס קרב אפרו-אמריקני בן 100 ונינו החולם להגיע לחלל, תינוקת ששרדה לידה בשלב מוקדם במיוחד וסמל שנכנס במפתיע לאחר שטראמפ הציג את משפחתו כדוגמה להקרבה), אך לימבו הוא במידה רבה "סדין אדום" בעיני הדמוקרטים.
בתחום הביטחון אמר טראמפ, כי ממשלו השקיע בכוחות המזוינים סכום שיא של 2.2 טריליון דולר ו"רכשנו את מיטב הציוד, שכולו תוצרת ארה"ב". עוד אמר כי בעלות בריתה של ארה"ב "סוף-סוף משלמות את חלקן ההוגן בהגנתן", וכי מדינות נאט"ו האחרות כבר הוסיפו 400 מיליארד דולר לתקציב הברית. טראמפ גם הזכיר את הקמת זרוע החלל, ובהמשך קרא לקונגרס להקציב מימון להחזרת אסטרונאוטים אמריקניים לירח (כולל האישה הראשונה) ולהנחתת האדם הראשון על מאדים.
כאמור, טראמפ כמעט ולא התייחס לענייני חוץ. הוא אמר כי הפך על פניה את מדיניותו הכושלת של אובמה מול קובה, והזכיר שארה"ב מובילה קואליציה של 49 מדינות נגד "הרודן הסוציאליסטי של ונצואלה, ניקולס מדורו". אחד האורחים ביציע היה מנהיג האופוזיציה במדינה זו, חואן גואידו, בו הכירה ארה"ב כנשיא. טראמפ הוסיף, כי ארה"ב נלחמת כדי לנצח או שאינה נלחמת כלל, ולכן הוא פועל לסיים את המלחמה באפגניסטן.
הוא ציין במשפט אחד את תוכנית השלום בין ישראל לפלשתינים והזכיר את חיסול המאחזים הקרקעיים של דאעש וחיסול מנהיג הארגון, אבו בכר אל-בגדדי. טראמפ אמר כי הורה לחסל את קאסם סולימאני ("הקצב חסר הרחמים של אירן") משום שהלה תכנן בצורה פעילה התקפות נוספות על ארה"ב. "המסר לטרוריסטים ברור: לעולם לא תימלטו מהצדק האמריקני. אם תתקפו את אנשינו - תשלמו בחייכם". הוא שב ואמר כי מטרתו היא למנוע מאירן נשק גרעיני והמשך מתן חסות לטרור, וקרא לה לחזור לשולחן המו"מ.

הרפובליקנים הריעו, הדמוקרטים שתקו [צילום: אלכס ברנדון, AP]
ראש לימבו ומדליית החרות. סדין אדום לדמוקרטים [צילום: פטריק סמנסקי, AP]
תאריך:  05/02/2020   |   עודכן:  05/02/2020
+פיט בוטייג'יג' מוביל בפריימריז הדמוקרטיים באייווה
06:30 05/02/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ראש העירייה לשעבר בן ה-38 קיבל במפתיע 27% מהקולות לאחר הספירה בשני שלישים מן המחוזות  ▪  סנדרס שני, וורן שלישית, ביידן רק במקום הרביעי

בוטייג'יג'. יצבור תנופה? [צילום: צ'רלי נייברגול, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
ראש עיריית ניו-יורק לשעבר, שהונו מסתכם ב-56 מיליארד דולר, יפנה למתונים שבקרב הדמוקרטים    הקשיים העיקריים: התבטאויות עבר בעייתיות ועמדות שונות מאלו של הדמוקרטים במספר סוגיות מפתח
איתמר לוין
ביידן "נישק את התחת של אובמה"    פלוסי "או טיפשה לחלוטין או ירדה מהפסים או שיש כאן משהו בלתי ישר"    אילהן עומר "התחתנה עם אחיה כדי להגיע לארה"ב"
איתמר לוין
סגן הנשיא לשעבר כבר בן 76, ויש התוהים האם הגיל משפיע עליו לרעה. הוא עצמו ויועציו משיבים בשלילה, אך השאלה ממשיכה לצוף - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
הכלכלה החזקה, הפער בין מנהיג עולמי לבין פוליטיקאים קטנוניים, הקיצוניות של הדמוקרטים, הפטריוטיזם וביטוח הבריאות - אלו לדעת גינגריץ יביאו לטראמפ את הניצחון
איתמר לוין
המועמד המוביל בין הדמוקרטים אינו רואה את הרפובליקנים כאויבים, ורוצה להגיע לפשרות - פשע בל-יסולח בעיני רבים במפלגתו, כותב וושינגטון פוסט
רשימות נוספות
בחירות 2020: רוסיה באופק  /  איתמר לוין
600 יום וכבר רצים  /  איתמר לוין
מרוץ נשיאות עתיר פרסומות  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il