X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
היועץ המשפטי של הכנסת הוא אחד מאותם פקידים אפורים לכאורה, שכוחם האמיתי רב מזה של כל פוליטיקאי נבחר. הוכיחה זאת היטב היועצת המודחת נורית אלשטיין. עיון בקורותיו של המועמד המוביל לתפקיד, אייל ינון, מבשר רעות למי שקיווה למימוש המהפך הפוליטי
▪  ▪  ▪
אייל ינון [צילום: לע"מ]

הצעת חוק החנינה למתנגדי ההינתקות תידון ביום ראשון בוועדת השרים לחקיקה. כארבעים חברי כנסת מסיעות שונות חתומים עליה. בכנסת הקודמת קידם אותה יו"ר הכנסת הנוכחי רובי ריבלין. היא אושרה בקריאה ראשונה, ולכן חל עליה דין רציפות ואפשר להמשיך בהליכי חקיקה בכנסת הנוכחית בלי לפתוח את החבילה מחדש.
בכנסת הקודמת היו להצעת החוק הזו מתנגדים חריפים, ולאו-דווקא מקרב חברי הבית. היועצת המשפטית לשעבר של הכנסת, נורית אלשטיין, פעלה נמרצות לבלום אותה. ביולי 2008 קיימה ועדת החוץ והביטחון דיון בהצעת החוק. אלשטיין כלל לא הייתה אמורה לקחת חלק בדיון; לוועדה יועצת משפטית משלה, ואין זה מתפקידו של היועץ המשפטי של הכנסת להתערב ישירות בדיונים בוועדות. אך אלשטיין נטלה יוזמה.
במהלך הדיון חזרה אלשטיין והצהירה יותר מעשר פעמים שהצעת החוק אינה חוקתית לדעתה. לבסוף, העיר לה מיכאל איתן שחברי הכנסת הם אנשים אינטליגנטיים, כך שכבר הבינו את דבריה. איתן לא היה חבר בוועדה, אך הוא קיבל אישור מיוחד להופיע ולהציג את עמדתו, כיוון שבתקופת ההינתקות כיהן כיו"ר ועדת החוקה והיה מצוי היטב בפרטי אכיפת החוק כלפי מתנגדי ההינתקות. איתן גרס שהאכיפה כלפיהם הייתה סלקטיבית. לפיכך, אמר, הצעת החוק לחנינה לא באה לשנות את הקריטריונים בדיעבד, אלא להנהיג אפליה מתקנת ולהשוות את מתנגדי ההינתקות לשאר המפגינים.
אלשטיין הפסידה, אך לח"כים היא זכורה כיועצת פעלתנית ושנויה במחלוקת. היא התערבה באופן פעיל בסוגיית נבצרותו של הנשיא לשעבר משה קצב, בחשה בקרב הח"כים במטרה להאריך את כהונתה גם לאחר שתגיע לגיל הפרישה, ועוררה מחאות כשניסתה למנוע מח"כ משה (מוץ) מטלון מישראל ביתנו, יו"ר ארגון נכי צה"ל לשעבר ונכה על כיסא גלגלים, לקבל נהג מטעם הכנסת. לבסוף, ריבלין השתמש בסמכותו ושם קץ לכהונתה, אף שנותרו לה כמה חודשים בתפקיד.
היועצים המשפטיים של הכנסת פועלים לרוב הרחק מאור הזרקורים. מינויו של היועץ המשפטי לממשלה מושך תשומת לב ציבורית, ואילו מקבילו בכנסת נתפס כפקיד חסר נוכחות. טעות חמורה: השפעתו גדולה מזו של ח"כ מהשורה.

כשינון צפצף על הכנסת

האם מדובר בציות עיוור להוראות, או במשנה סדורה והשקפת עולם עקבית? בינואר 2007 הצליח אורי אריאל להעביר בכנסת החלטה חוצת סיעות שלפיה לא יינתנו צווי הגבלה, אלא אם תישקף סכנה לבטחון המדינה. זמן קצר לאחר מכן החליט צוות שרים מיוחד לאכיפת חוק ביו"ש, בראשות עמיר פרץ, להגביר את השימוש בצווי הרחקה. אריאל פנה למזוז בטענה שההחלטה נוגדת את החלטת הכנסת. אייל ינון, עוזרו הבכיר של מזוז, השיב שאין קשר. מה עם כוחה של הכנסת, שאל אריאל במכתב לינון, מדוע שרים מתחייבים בהצהרת האמונים שלהם לכבד את החלטות הכנסת? ינון לא הספיק לענות, כי בינתיים מונה למזכיר הכנסת.
יו"ר הכנסת רובי ריבלין נשא בישיבת הכנסת לזכר ראש הממשלה רבין בשבוע שעבר נאום חוצב להבות נגד ניצול רצח רבין לדה-לגיטימציה של הימין. נאום אמיץ המבטא את רחשי לבם של רבים - של רוב העם, על-פי תוצאות הבחירות - ובכל זאת נאום שכמותו לא נשמע עד אז מעל במת הכנסת מפיהם של בכירים המשמשים סמל של המערכת הפוליטית והשלטון הפרלמנטרי. נאום שהמחיש את המהפך.
אולם אם הליכוד מבקש לממש את המהפך, ולתרגם את תוצאות הבחירות ללשון מעשה, הוא חייב להכניס לתפקידי מפתח בפקידות הבכירה אנשים המזוהים עם דרכו. אין בכך בושה, והטענה בדבר חוסר מקצוענות אינה עומדת. כדי לשלוט לא די בהרכבת קואליציה. השרים אולי נוהגים ברכבי שרד, אבל הפקידים הבכירים הם אלו המעבירים הילוכים, ולעתים אף מונעים את אספקת הדלק.

לפרק מלשון להרוס

בשבועות הקרובים ימנה יו"ר הכנסת יועץ משפטי חדש לבית. ועדת האיתור הציגה לרובי ריבלין רשימה בת ארבעה מועמדים: מזכיר הכנסת עו"ד אייל ינון, סגנית היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד סיגל קוגוט, עו"ד תומר מוסקוביץ' שטיפל בענייני המפונים במנהלת סל"ע, ויו"ר ועדת האתיקה בלשכת עורכי הדין עו"ד דרור ארד-איילון, שהוא אחיו של אייל ארד.
קוגוט נתפסת כבעלת השקפת עולם שמאלנית עקבית, מאסכולת אהרן ברק. מוסקוביץ, תושב אלון-שבות וחובש כיפה, מזוהה יותר עם הימין. לאחרונה פורסם כי המועמד המוביל הוא מזכיר הכנסת אייל ינון.
ינון, בנו של מיכה ינון ששימש יו"ר רשות השידור וראש מינהל תרבות במשרד החינוך, הוא בוגר ישיבת 'נתיב מאיר'. דתל"ש. ינון שימש עוזר בכיר ליועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, ובכנסת הקודמת מונה למזכיר הכנסת. בין הממליצים עליו לתפקיד מזכיר הכנסת היה מזכיר הממשלה לשעבר ישראל מימון. יולי אדלשטיין, ששימש סגן יו"ר הכנסת, נמנע בהצבעה על מינויו. את החלטתו נימק בכך שההליך לא מוצה עד תום ולא נבדקו מועמדים אחרים, אבל גורם המקורב לאדלשטיין שהיה מעורב בעניין, מעריך שאדלשטיין חשש מקשריו של ינון בממשלת קדימה.
ינון, איש נעים הליכות, אינו מעורר התנגדות בקרב חברי הבית. מהן עמדותיו הפוליטיות והמשפטיות, מה החותם שיטביע אם יתמנה לתפקיד? בדומה למינויים רבים אחרים שנחשפים לדיון הציבורי, גם מינויו המסתמן של ינון נוגע בנקודה הכואבת של החברה הישראלית: בהינתקות.
בספרו של עו"ד גלעד קורינאלדי 'משפט נעילה', על מאבקו נגד הריסת בתי הכנסת בגוש קטיף, מופיע חלק מפרוטוקול ישיבת ועדת החוקה שדנה בסוגיה. ינון, ששימש אז עוזר בכיר של היועץ המשפטי מזוז, מככב בדיון הטעון ונראה לא כאחד שכפו עליו הר כגיגית, אלא כמי שמזדהה באופן ברור עם הקו שהוא מייצג.
התאריך הוא אחד בספטמבר 2005. המתיישבים כבר בחוץ, צה"ל עוד בפנים. היישובים הרוסים, אך בתי הכנסת עוד עומדים על תלם. מקרב חברי הוועדה התייצבו רק הח"כים הדתיים: נסים זאב משס, משה גפני מיהדות התורה והרב יצחק לוי מהאיחוד הלאומי. לבד מנציגי המפונים ועו"ד קורינאלדי המייצג את העותרים לבג"צ נגד הריסת בתי הכנסת, השתתפו שלושה רבנים ראשיים של ערים: הרב שאר-ישוב כהן מחיפה, הרב שמחה הכהן קוק מרחובות, והרב יהודה דרעי מבאר-שבע. נתן שרנסקי הוזמן בכובע של שר התפוצות לשעבר. עו"ד אייל ינון ייצג את עמדת הממשלה.
עמדתם של הח"כים הנוכחים הייתה ברורה. גם עמדתם של הרבנים. הרב שאר-ישוב כהן אמר, מוטב שהגויים יחללו את בתי הכנסת ולא שהדבר ייעשה על ידינו. מיכאל איתן חזר ושאל מהי עמדת ההלכה. הרב שמחה קוק השיב: "בארבעת אלפים שנות היהדות, אין לנו אפילו הלכה אחת בעניין". בהלכה לא נאמר שאסור להרוס בית כנסת, כי בכל דברי ימי ישראל לא עלתה שאלה כזו. השאלה הייתה מה עושים אם גויים רוצים להרוס בית כנסת. שיהרסו אותו יהודים?! הוא סיפר על פניות רבנים מחו"ל: מניו-יורק, שם הרבנים חששו פן תפגע ההחלטה בהגנה שמספקת ארצות הברית לבתי כנסת; מרבה של קייב שסיפר שהשלטונות מסרבים להעביר לידי הקהילה בניינים של בתי כנסת - אם בישראל מוכנים להרוס, אז מה רוצים מהם; מרבני אירופה, שחששו מהאנטישמיות המרימה ראש. שרנסקי אישר את החששות.
ואז נפתח ויכוח מייגע עם אייל ינון. החלטת הממשלה הייתה שלא יישארו בתי כנסת, אמר. האם ראש הממשלה התייעץ עם הרבנות הראשית, שאל איתן. לא, השיב ינון, אבל אחרי שהוגשה העתירה לבג"צ דיברנו עם הרבנים הראשיים והם לא הביעו עמדה נחרצת. ואם היו מתנגדים, הקשה איתן, הייתם מוותרים על ההריסה? לא, אמר ינון, ישראל אינה מדינת הלכה. הנימוקים להחלטה לא היו נימוקים הלכתיים אלא נימוקים כבדי משקל אחרים. עלינו לפרק את בתי הכנסת. הרב יצחק לוי התערב, כשאתה אומר לפרק המשמעות היא להרוס. ינון השיב, הממשלה מדברת בלשון נקייה. בלשון השוק זה להרוס, מתעקש הרב לוי. כן, השיב ינון בקור רוח, בלשון השוק, כן.

פורסם במקור: יומן, עיתון מקור ראשון
תאריך:  07/11/2009   |   עודכן:  08/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אפור עולה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
עוד אחד מתוצרת מזוז.חצאי אמת ל"ת
והחצי השני?  |  8/11/09 01:54
2
יתכן שצריך עוד מועמדים!! שיהיה
עץ  |  8/11/09 03:14
3
רובי מעורב בקלחת והוא ימנה אות ל"ת
מעורב  |  8/11/09 13:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
גם אם נסכים שדברי חוכמה נאמרים בשקט, הרי שאף אחד לא קבע עדיין שכל לחישה דבר חוכמה היא    שר המשפטים לוחש ובוחש
רועי אורן
חשוב להבין את הרקע, הבעייתיות והיתרונות לפני שקובעים עמדה בנושא רגיש זה
עו"ד יוסי דר
לו שאלתם כל אדם אובייקטיבי מדוע יש לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה - היה הלה משיב ללא היסוס, שהיועץ המשפטי הנוכחי, מני מזוז, הוא הסיבה והוא ההוכחה הניצחת לכך שיש לפצל את התפקיד
אריה אבנרי
האם יספק ביבי אתנן 'קופת חולים' להסתדרות בתמורה להשארותו בשלטון? (שהרי אינו רוצה את "ציפורה")    מדוע זקוק עופר עיני לדירת פאר בתל אביב במימון ההסתדרות? ומדוע אינו זקוק לבחירות דמוקרטיות בהסתדרות? (הערת אזהרה, 50)
מרדכי קידר
לאחר שבמערב כבר סתמו את הגולל על סנקציות ועל צעדים צבאיים נגד אירן, שוב טרפו האירנים את הקלפים, וסירבו לקבל את מסמך הפשרה של המערב בנושא הגרעיני    מבוכתו של אובמה לא תפתור את הבעיה
רשימות נוספות
הקרנת סרטים בבירת ישראל - לא בשבת  /  נאוה סטולר
האזנת סתר בקצה הסקאלה  /  כתבי דיוקן
תורה יבקשו מפיהו  /  רות יאיר-נוסבאום
הכניסה להריון אסורה  /  יפעת ארליך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il