היקף הובלת המטענים ברכבת פחת בשנים 2017 ו-2018, והענף סובל ממחסור בתשתיות. מגזר המטענים ברכבת מאופיין בחוסר יעילות בגלל מחסור בתשתיות ובגלל חוסר יעילות של מגזר המטענים ברכבת, ועקב כך פעילות המטענים הפסדית בשנים האחרונות. כך קובע (יום ב', 23.3.20)
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
הדוח מעלה, כי רק 5.5% מכלל המטענים בישראל מועברים ברכבת, וכי בשנים 2018-1999 גדלה תנועת המטענים ב-11% בלבד - בעוד התוצר המקומי הוכפל. במקביל, עלות ההובלה עלתה ב-25% בשנת 2018 לעומת 2016, בעוד היקף המטענים ירד באותה שנה ב-6.2% לעומת השנה הקודמת. בשנת 2018 רשם מגזר המטענים הפסד תפעולי של 60.8 מיליון שקל, פי שלושה מאשר בשנה הקודמת.
הבעיות מתחילות כבר במישור הסטטוטורי: ההליכים להקמת מסופי מטענים נמשכים חמש-תשע שנים ואין צפי לסיומם. אי-פיתוח תשתיות וזמינות מוגבלת של הרכבת להובלת מטענים, גורמים לחוסר יעילות בניצול הקטרים והקרונות. חברת-הבת למטענים הוקמה בלי תוכניות פיתוח משלימות, משרדי האוצר והתחבורה הגבילו את פעילותה ואשתקד אף הגיעה הנהלת הרכבת למסקנה שיש לסגור אותה.
המלצותיו של אנגלמן: על
משרד התחבורה לפעול להשלמת הכנת התוכניות ליישום המלצות תוכניות האב למטענים שהוא עצמו הכין, במטרה להגדיל משמעותית את נפח פעולות המטענים; יש לייעל את הליכי התכנון כדי לפתח את התשתית המסילתית הדרושה; יש לפעול יחד עם עובדי הרכבת לקידום הליכי התייעלות במגזר המטענים; יש להבטיח שהסובסידיה שמקבל מגזר המטענים תשקף את התועלת הצומחת למשק מהובלת מטענים ברכבת.