X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ח"כים קראו ליועמ"ש הכנסת להפעיל סעיף בתקנון המקנה סמכויות לוועדה המסדרת להכריע בסוגיות שאין להן הוראות מפורשות בתקנון ינון: "מדובר בסעיף לוקאלי, שלא ניתן להפעיל במשבר חוקתי כמו זה" יו"ר הוועדה המסדרת: "אם ביהמ"ש לא יוביל לקיצור לוחות הזמנים, ייבחר יו"ר חדש בתחילת השבוע הבא"
▪  ▪  ▪
אבי ניסנקורן [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

הוועדה המסדרת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן התכנסה (יום ד', 25.3.20) על-מנת לנסות למצוא פתרון לפלונטר הפרלמנטרי בעקבות התפטרות יו"ר הכנסת הבוקר. זאת מתוך כוונה לקיים ישיבה של הכנסת לבחירת יו"ר חדש בהקדם האפשרי. יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ ניסנקורן, פתח ואמר: "אנחנו ניצבים לפני תקדים חמור במדינת ישראל. יו"ר הכנסת מפר ברגל גסה את החלטת בית המשפט העליון, אירוע שפוגע, פגיעה קשה, בדמוקרטיה הישראלית. יו"ר בית המחוקקים שבסיטואציות מסוימות ממלא את מקומו של נשיא המדינה מפר את החלטת בית המשפט. הגענו לשיא שחבל שאנחנו חווים והכל כשאנחנו מתמודדים עם משבר הקורונה". מהדיון נעדרו חברי הכנסת מהסיעות: הליכוד, ש"ס, יהדות התורה וימינה.
חברי הוועדה שנכחו קראו ליועץ המשפטי לכנסת, לאפשר להם להפעיל את סעיף 141 לתקנון הכנסת, המקנה לוועדת הכנסת, כעת הוועדה המסדרת, להכריע בסוגיות שאין להן פתרון מפורש בתקנון עצמו.
היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, סקר את ההתרחשויות בסוגיה החל מהשבעת הכנסת ה- 23 ועד להחלטת בית המשפט העליון שקראה ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, לקיים הצבעה לבחירת יו"ר עד היום (ד') בחצות. ינון המליץ לוועדה "להמתין להחלטת בית המשפט העליון שדן ברגעים אלו ממש בעתירות של הסיעות וגופים חיצוניים בנושא. במצב המשפטי הקיים, ללא סעדים של בית המשפט, כגון צווים, אין דרך לעקוף את סמכותו של יו"ר הכנסת המכהן, שהתפטרותו תיכנס לתוקף רק 48 שעות מרגע הודעת ההתפטרות".
ח"כ מרב מיכאלי (העבודה-מרצ): "מדובר במצב חסר תקדים שמבזה את החלטת בית המשפט העליון. היו"ר הנוכחי, הוא יו"ר שלא נבחר כבר למעלה משנה. זה שהוא מוזכר כיו"ר הכנסת ולא כיו"ר זמני ולא כמי שיש בידיו פיקדון זמני זו תקלה. זה מוסיף לסמכות של הוועדה המסדרת להשתמש בסעיף 141 לקבוע שבמצב כזה שיו"ר כנסת שלא נבחר מתפטר התפטרותו תיכנס לאלתר. יש כאן משמעות למעמדה של הכנסת. הרשות המבצעת החלישה מאוד את הכנסת והיום עוד החלשה שלה, לאחר שנאלצנו לפנות לבית המשפט לקבל סעד. אם אחרי זה הכנסת לא מסוגלת לממש את ריבונותה לפי התקנון הקיים, זה מצב מטריד ומסוכן. זה חייב להיפסק כאן ועכשיו ויש לנו הכלים לעשות את זה לא לחכות לבית המשפט. הכנסת ככנסת צריכה לממש את ריבונותה".
ח"כ איתן גנזבורג (כחול-לבן): "צריכים לממש את הריבונות שלנו, לממש את פעילות הכנסת גם כשיש אורגן בתוך הכנסת שלא מאפשר את זה. גם כשהיו"ר לא רוצה לממש את החלטת בית המשפט העליון ואת בקשת הרוב, מדוע הייעוץ המשפטי לכנסת לא נותן את הכלים למימוש. למה אנחנו עכשיו צריכים לחכות לראות מה הוא אומר, כשיש לנו כלים לעשות את זה. זה תקדים בעייתי".
ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת): "יש פה דה-לגיטימציה לכל מה שהכנסת אמורה לעשות ואף לעצם קיומה. בעצם מדובר פה ברצון אולי למחוק את הרשות המחוקקת. זה מה שעושה הרשות המבצעת מזה כמה שנים. מה שעשה יו"ר הכנסת, זה גם ניסיון לייצר דה-לגיטימציה לבית המשפט, כשאמר שמדובר בגוף שמתנהל ביוהרה ופולש ברגל גסה להחלטות הרשות המחוקקת. מה שאנחנו רואים תהליך 'דיקטרוזציה' של הרשות המבצעת כלפי רשויות השלטון האחרות. כשיו"ר הכנסת כשבתו כיו"ר הרשות המחוקקת מייצג בעצם את הרשות המבצעת ואף מנסה למחוק אותה וגם את הרשות השופטת. מבקש מהייעוץ המשפטי למנוע את סכנת הפוטש שהולכת פה".
ח"כ פנינה תמנו (כחול-לבן): "כמי ששירתה כסגניתו במשך שנתיים והיה ממלכתי, מצטערת שכך מסיים את כהונתו. הבחירה הזו לשבור כלים ועוד בעת כזו קשה כאשר הוא זכה לאמון הבית הזה היא קודם כל זלזול לא רק בבית המשפט אלא גם ברצון הבוחר, בעם".
ח"כ יזהר שי (כחול-לבן) קרא לבית המשפט "להחיל על יו"ר הכנסת עונש ברמה האישית בגין הפרת צו של בית המשפט וביזוי פומבי של בית המשפט" והוסיף: "אתמול יצאה הודעה חסרת תקדים מבלפור שרה"מ תומך באי מימוש החלטת בית המשפט. רה"מ שמואשם בפלילים. אני קורא לפעול לענישה אישית כנגד היו"ר שמפר הוראה מפורשת של בית המשפט. אם כך הוא מבזה את החלטות רשויות השלטון, מדוע אני כאזרח במדינה לא אצא לרוץ מסביב לביתי למרות הוראות הממשלה נוכח משבר הקורונה?".
היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, השיב לחברי הכנסת גם על קריאתם לממש את סעיף 20 ג' לחוק יסוד הכנסת הקובע שאם התפנתה משרתו של יו"ר הכנסת מכל סיבה, יכהן סגן יו"ר בפועל עד שייבחר יו"ר חדש או לגבי סעיף 141 לתקנון הכנסת המקנה סמכויות מסוימות לוועדת הכנסת ואמר: "בפועל יו"ר הכנסת ממשיך לשמש יושב-ראש 48 שעות מרגע ההתפטרות ולכן המשרה לא התפנתה. סגן אין כרגע ובאפיק הזה אנחנו בדיוק באותו פלונטר. אני לא חושב שאירוע חוקתי בסדר גודל כזה, הוא הזמן הנכון להחליט שמכיוון שיו"ר הכנסת הפר צו בית משפט אנחנו, נפעל בניגוד לאמור בחוק. אני לא חושב שאירוע חוקתי בסדר גודל כזה, להחליט כי כהונתו של יו"ר הכנסת פקעה זה משהו שאנחנו לא יכולים לבצע אותו, אין לזה שום עיגון בשום מקום. זה משהו שבג"ץ יכול, וגם הוא לדעתי יהסס לפני שהוא ייקח את זה על עצמו".
עוד מדבריו של ינון: "מדובר בשבירת כלים של יו"ר הכנסת מול בית המשפט העליון. זו תהיה חוסר אחריות שלי לאפשר פתרון פנימי בכנסת באמצעות סעיף 141 שהוא הרבה יותר לוקאלי, לפתרון סוגיות פנימיות קלות משקל בהרבה. אנחנו באירוע ומשבר חוקתי חסר תקדים באופיו ומשמעויותיו ולא דרך סעיף פנימי של תקנון הכנסת לטפל באירוע כזה. במבט צופה פני עתיד אסור לי לאפשר טיפול במצב כזה באמצעות סעיף 141 כי אז בכל פעם שתהיה איזו מחלוקת יבקשו לפנות לפתרון הזה. לכן צריך לתת לבית המשפט להחליט מה ייעשה כשיו"ר הכנסת שובר מולו את הכלים".
ניסנקורן סיכם את הדיון ואמר: אנחנו מחליטים לאמץ את האפשרות שביום שישי ב-11:00 בבוקר ותיק חברי הכנסת יהפוך רשמית ליו"ר זמני, קרי ח"כ עמיר פרץ (העבודה-מרצ) שבשיחה שלי עמו הודיע שיעלה מיד בישיבה הבאה של הכנסת, בין אם ביום ראשון בבוקר או בשני את הבחירה של היו"ר החדש. כמובן שבמקביל נמתין להכרעת בית המשפט העליון בתקווה שיורה על הליכים לקיצור הזמנים ואם לא נמתין לאופציה זו של ותיק חברי הכנסת שיכהן מיום שישי".

תאריך:  25/03/2020   |   עודכן:  25/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  איילת שקד / Ayelet Shaked  איל ינון / Eyal Yinon  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אסף זמיר / Asaf Zamir  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חיים כץ / Haim Katz  טור פז משה  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יהדות התורה והשבת  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יזהר שי / izhar  shay  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משולם נהרי / Meshulam Nahari  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניסים ואטורי  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עומר ינקלביץ'  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  רפי פרץ / Rafi  Peretz  ש"ס  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ניסנקורן: פרץ ייכנס מחרתיים לנעלי יו"ר הכנסת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לגנץ אין באמת 61, אם יש שירכיב
אקטואלי  |  25/03/20 23:43
2
"לא הייתה לי ברירה, היא התנגדה
בן נאמן  |  26/03/20 08:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2020
עמוס שנער
קיימת תוכנית סדורה לסייע לגנץ לנצח ולזרוק אותו אחר-כך בבחינת: "הכושי עשה את שלו, הכושי יכול ללכת"    גנץ, שהצהיר שיתפטר לו יהיו לו כתבי אישום, שם למעשה רגל לעצמו ושיחק לידי יריביו במפלגה    נתניהו צריך להסביר לגנץ בפני מה הוא עומד ובכוחות משותפים לסייע לו לחמוק מהפוטש ולהציל על הדרך את הימין
דן מרגלית
כשגנץ מדבר על הצורך באחדות אין סיכוי שיצליח להעביר אליו מישהו בגוש הימין    גם לא לשכנע את צבי האוזר ויועז הנדל, שכנראה לא באמת רוצים
יואל (יולי) אדשלטיין
נאום התפטרות יו"ר הכנסת מתפקידו במליאת הכנסת [כ"ט באדר תש"ף, 25.03.209]
איתמר לוין
היועץ המשפטי של הכנסת: ההתפטרות בתוקף רק בעוד יומיים, ולכן חובה לדון עוד היום בבחירת היו"ר    אדלשטיין השיב: הנושא לא יועלה היום לדיון    השופטים ידונו באפשרות שהוועדה המסדרת תכנס את המליאה
דן מרגלית
ככה זה כאשר המשטר הופך לדיקטטורה, וגלעד ארדן לא ממנה מפכ"ל במקום רוני אלשיך המעולה, ועל כן הוא נושא באחריות לקלגסות גם אם הוא או אנשיו אמרו לכתב הטלוויזיה שהדרג העליון לא היה בעניין
רשימות נוספות
לדון תוך יומיים בבחירת יו"ר הכנסת  /  איתמר לוין
פעילי שמאל הפגינו מול הכנסת  /  עידן יוסף
בג"ץ לאדלשטיין: תן תשובה עוד היום  /  איתמר לוין, מירב ארד
gang of four  /  דן מרגלית
האקדח שירה לפני "קביעת המסמרות"  /  יעקב ברדוגו
בני גנץ - רמטכ"ל עם נשמה של טר"ש   /  יוסי דר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il