ברקע עצירת תנועת רכבות הנוסעים בשל נגיף הקורונה, מאיצה
רכבת ישראל את עבודות ההקמה של מיזם ההפרדה המפלסית החדשה הנבנית בסמוך לנחשולים. בימי שגרה, עבודות אלה היו דורשות עצירה של תנועת הרכבות בקווים העמוסים ביותר (חיפה-ת"א), וכעת הן מואצות ומבוצעות ללא פגיעה בנוסעי הרכבת, שממילא אינה פועלת.
העבודות מבוצעות על-ידי אגף ביצוע ברכבת ישראל, בעלות של כ-70 מיליון שקל, וכוללות עשרות עובדים וכלים הנדסיים רבים. במסגרתן נחפר שיקוע שיאפשר מעבר של כלי רכב את מסילת הרכבת באופן בטוח ומהיר, תוך צמצום משמעותי של גודש התנועה באיזור, בזכות ביטול המחסומים היורדים בעת מעבר רכבות.
כמו-כן כולל המיזם הקמת תחנת שאיבה לניקוז מי הגשמים, סלילת דרכים, העתקת מערכות חשמל ותקשורת, הקמת מערכות תאורת דרך, גינון שיקום נופי ועוד.
ברכבת ישראל צופים כי האצת העבודות תביא להקדמת לו"ז המיזם, אשר צפוי להסתיים בתחילת שנת 2022, קיצור של חודשים ספורים.
בעשור האחרון נסגרו מעל ל-60 מפגשי כביש ודרך מסילה, כחלק מהתוכנית האסטרטגית לביטול מפגשי כביש מסילה המובלת על-ידי
משרד התחבורה ורכבת ישראל. בשנתיים הקרובות מתוכננים להתבטל מפגשים רבים נוספים, וביניהם: כרמיאל, כפר יהושע, לוד, כפר חב"ד, שפיים, מעיין צבי ואביחיל.
ברכבת מבקשים להזכיר כי לצד ההפרדות המפלסיות עדיין קיימים מפגשי כביש מסילה רבים, ומציינים כי במפגשים אלה מותקנים אמצעי האזהרה והמניעה המתקדמים ביותר. עם זאת מזכירים ברכבת כי אין תחליף לשיקול דעת של משתמשי הדרך, וכי יש לנקוט זהירות בקרבת מסילות רכבת ולציית לחוק.