X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  פַּנְדוֹרָה
כמעט ללא פרסום בתקשורת, בשקט, רחוק מאור הזרקורים הלכה לעולמה (22.4.20) בביתה בתל אביב הרקדנית והמורה למחול יונה לוי-סייפן והיא בת 77 במותה בשנות ה-60 הייתה מרקדניות המחול הבולטות בארץ הופיעה בעולם, וזכתה לפרסים ולתשואות ב-1962 נבחרה לאחד מהתפקידים הראשיים בסרט "מרקו פולו" לצד אלן דלון
▪  ▪  ▪
פרסים ותשואות [צילום: אבשלום פולק]
יונה לוי - מורה למחול [צילום: באדיבות המשפחה]

יונה לוי נולדה ב-5 בפברואר 1943 בירושלים לאהרון ושושנה לוי. המשפחה עברה לתל אביב והתגוררה בצריף בשכונת מחלול סמוך לחוף ים תל אביב. יונה למדה בבית הספר גורדון. בגיל 8-7 הלכה לשיעור ספורט עם כיתתה בחוף ים תל אביב. מישהו הבחין ביונה וראה שהיא מאוד ספורטיבית, מאוד מיוחדת ובלטה מאד. הוא סיפר על כך למורה לריקוד הנודעת מיה ארבטובה, וזו השיגה את כתובת הוריה של יונה והציע ליונה ולהורים שהילדה תבוא לראות שיעור בסטודיו שלה בשד' קק"ל בתל אביב (כיום שד' בן-גוריון).
יונה לא התלהבה לבוא לשיעור, זה לא עניין אותה, והיא כמעט ולא ידעה מה זה מחול. לבסוף הגיעה לשיעור. באותו יום הייתה מסונוורת והחליטה שזה מה שהיא רוצה לעשות - לרקוד. הסטודיו של מיה ארבטובה היה סטודיו ידוע ויוקרתי בתל אביב. ארבטובה נחשבה כבר אז בשנות ה-50 לכוהנת הגדולה של הבלט הקלאסי בארץ והייתה מורתם של בכירי הרקדנים בארץ ובהם רינה שיינפלד, יונתן כרמון, נעה אשכול ועוד. יונה הפכה חיש מהר לאחת התלמידות הבולטות והמצטיינות בסטודיו.

בת טיפוחיה ותלמידתה של מיה ארבטובה
במשך מספר שנים יונה, שהייתה אז ילדה-נערה צעירה, התגוררה בבית מיה ארבטובה יחד עם מיה ועם בתה והפכה למעשה לבתה השנייה של מיה
▪  ▪  ▪

בגיל 9 לערך החל יונה להופיע במופעי ותחרויות ריקוד וזכתה לשבחים והערכה על כשרונה והופעתה. הוריה של יונה היו מעוטי יכולת כלכלית ולא יכלו לממן את שכר הלימוד בסטודיו אולם ארבטובה הודיעה כי היא לוקחת אותה תחת חסותה ודאגה לה למלגה.
בשלב מסוים עברו הוריה של יונה לוי להתגורר בגבעתיים והמרחק בין גבעתיים לסטודיו וההופעות בערבים על במות, הקשה על יונה שהייתה אז ילדה, ויונה הודיעה שלא תוכל ותתקשה לבא לשיעורים בסטודיו. ואז מיה ארבטובה הציעה שיונה תבא להתגורר בביתה בתל אביב. במשך מספר שנים יונה, שהייתה אז ילדה-נערה צעירה, התגוררה בבית מיה ארבטובה יחד עם מיה ועם בתה והפכה למעשה לבתה השנייה של מיה.
מיה חשפה את יונה לעולם התרבות, לקחה אותה למופעי תרבות לאופרה, ולהופעות מחול ושיתפה אותה בהופעות ייצוגיות בהם נטלו חלק רקדני הסטודיו שלה. בגיל 13 הופיעה יונה על במת תיאטרון "דו רה מי". בשלהי שנת 1957 והיא בת 14.5 בלבד זכתה יונה לוי בפרס לאמנות מטעם "מועדון מלוא". שווי הפרס - 100 ל"י.

שתי מדליות כסף בפסיטבל בינלאומי בוינה
זכתה במקום השני בשתי מדליית כסף ולשבחים ותשואות על הופעתה המרשימה
▪  ▪  ▪

בשנת 1959 והיא בת 16 לערך השתתפה יונה לוי בפסטיבל העולמי השביעי לנוער ולסטודנטים שנערך בווינה בהשתתפות רקדנים ורקדניות מכל העולם, וזכתה במקום השני בשתי מדליית כסף ולשבחים ותשואות על הופעתה המרשימה. הזוכה במקום הראשון היה הרקדן נורייב. פרופ' זאכרוב מגדולי הכוראוגרפים ברוסיה שכיהן כיו"ר חבר השופטים הגדיר את יונה כ"ילדת פלא".
בהמשך נמנתה יונה עם חברי להקת המחול "ענבל" בשרה לוי-תנאי והשתתפה במסע הופעותיה של הלהקה בעולם. בתחילת שנות ה-60 הצטרפה ל"להקת הפעמונים" והשתתפה בהופעותיה בארץ ובעולם כאן הכירה את אחד מחברי הלהקה המוסיקאי יצחק אליעזרוב. ב-1961 נישאו השניים, אך כעבור שלוש-ארבע שנים התגרשו.

תפקיד ראשי לצד אלן דלון
יונה הפכה למפורסמת בקנה מידה ארצי שמה הופיע לא מעט באותן שנים בטורי הרכילות
▪  ▪  ▪

ב-1962 בהמלצת העיתונאי ג. עיטור (עיטור גֶלבֶּץ) שסיקר בעיתונות את הקולנוע הבינלאומי ואת חיי הבוהמה של תל אביב, הוזמנה יונה לוי והיא בת 19 בלבד על-ידי המפיק ראול לוי וכריסטיאן ז'אק לשחק בתפקיד הנסיכה אחד מהתפקידים הראשים הנשיים בסרט "מרקו פולו" לצד השחקן הצרפתי הנודע אלן דלון.
צילומי הסרט נערכו בכמה מקומות בעולם. בחירתה של הנערה בת ה-19 לאחד מהתפקידים הראשים בסרט לצדו של הכוכב הנודע אלן דלון, זכתה לסיקור נרחב בעיתונות הישראלית. תצלומיה של יונה לוי עם אלן דילון הופיעו במספר עיתונים בארץ ולא רק בעיתוני בידור וקולנוע, ויונה הפכה למפורסמת בקנה מידה ארצי.
שמה הופיע לא מעט באותן שנים בטורי הרכילות. צילומי הסרט מרקו פולו נמשכו כמה חודשים אולם קשיים כספיים אליהם נקלע מפיק הסרט ראול לוי מנעו המשך הצילומים והפקת הסרט נעצרה.
ב-1965 השתתפה יונה לוי בקומדיה הישראלית צרפתית בביומו של אלכס יופה. בסרט מגלמת יונה את "אסתר" סמלת צה"ל. עוד בין השחקנים בסרט רובר הירש, דליה פרידלנד, גאולה נוני ויוסף (בומבה) צור. את המוזיקה לסרט כתב סשה ארגוב.
עיתון "קול עם"(14.9.62) כתב על יונה לוי: "רקדנית בעל אישיות, קסם, שליטה טכנית ומיגוון בלתי רגילים".

נישאת לאלכס סייפן ועוברת לקיבוץ תל יוסף
יונה שמשה כמורה בבית ספר האזורי בתל יוסף וכמארגנת מסיבות וחגיגות במשק
▪  ▪  ▪

ב-1965 נישאה יונה לאלכס אליק ספונקוב, חבר ילדות שלה משכונת מחלול בתל אביב. גלי סייפן, בתם של יונה ואלכס, מספרת לי כי הוריה היו בקשר כל השנים עוד מילדותם בשכונת מחלול. אלכס עקב בגאווה בעיתונות אחר פעילותה והצלחותיה. אלכס ספונקוב (סייפן), בנם של בלה ויצחק ספונקוב, נולד בתל אביב ובגיל 9 הגיע עם משפחתו לקיבוץ תל יוסף בעמק חרוד כאן גדל והתחנך.
בהמשך עברת שם משפחתו מספונקוב לסייפן. הוא שירת בשייטת ואחר כך היה ממקימי סיירת שקד. חתונתם נערכה בקיבוץ תל יוסף. לאחר נישואיהם התגוררו יונה ואלכס בקיבוץ תל יוסף. כאן (בבית חולים העמק) נולדה בתם הבכורה אורלי. יונה שמשה כמורה בבית ספר האזורי בתל יוסף וכמארגנת מסיבות וחגיגות במשק, אולם חשה כי אינה מממשת את עצמה בקיבוץ וכעבור מספר שנים עזבו יונה ואלכס עם ילדתם אורלי את הקיבוץ ועברו לתל אביב לשכונת יד אליהו.
וכאן נולדו להם שלושה ילדים נוספים: ברק, גלי ודקל. אלכס עבד כטרקטוריסט ובהמשך כצוללן בשירות בחברת חשמל. יונה המשיכה להופיע פה ושם עם עם להקת יונתן כרמון ועוד. ב-1969 הופיעה כרקדנית במופע "הימים הטובים "של שייקה אופיר בו הוא משלב מלל פנטומימה וריקוד. לצדה של יונה בריקוד במופע זה הופיעו יעקב קלוסקי יחיאל דוד ועוד.

מורה למחול ש"גידלה" רקדנים רבים
באוקטובר 1985 מת אלכס סייפן והוא בן 42 בלבד ונקבר בתל יוסף קיבוץ שמאד אהב
▪  ▪  ▪

בהמשך יונה פתחה סטודיו למחול בשכונת יד אליהו בתל אביב וכן שימשה מורה למחול במרכז קהילתי בית ברבור ובמקומות נוספים וגידלה רקדנים רבים. מכריה מספרים על אישה אצילית טובת לב. אשת משפחה, מאוד קשורה ומסורה למשפחתה ילדיה ונכדיה.
באוקטובר 1985 מת אלכס סייפן והוא בן 42 בלבד ונקבר בתל יוסף קיבוץ שמאד אהב.
לפני כ-4 שנים בהיותה יונה לוי-סייפן בת 73 התגלתה גידול סרטני בכלייתה. בשבוע שעבר נפטרה והיא בת 77 במותה. הובאה למנוחות ב-23.4.20 בבית העלמין בתל יוסף שם נטמנה ליד קבר בעלה אלכס סייפן.

תאריך:  30/04/2020   |   עודכן:  30/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מתה הרקדנית והמורה למחול יונה לוי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
יהי זכרה ברוך. אכן היתה לה
א.א.א.  |  30/04/20 17:02
2
יונה לוי ז"ל
שלמה רוזמרין  |  30/04/20 22:41
3
יונה למדה בתל נורדוי
יורם מתל אביב  |  2/05/20 21:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות נוספות פַּנְדוֹרָה
עידן יוסף
אמני ישראל מדליקים נר זיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה    התאחדו לסרטון לרגל יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה בשיתוף מיזם "אלה האחים שלי" של גלי צה"ל
איציק וולף
דירקטוריון מגדל אחזקות הודיע על פיטורי גלעד, כפוף לשימוע, החל ב-30 באפריל    גלעד יסיים כהונתו כיו"ר מגדל ביטוח וכדירקטור בחברה    רן עוז ימונה למנכ"ל מגדל אחזקות    מוטי רוזן יכהן כיו"ר מגדל ביטוח
עידן יוסף
משפחתה פרסמה הודעה: "לא הנאצים ימ"ש ולא המחבלים הארורים ינצחו אותנו, אנו נמשיך לחיות עם אמונה גדולה ונביא חיים חדשים לעולם"
מירב ארד
10 ספרי שמע חינם לילדים, בני נוער ומבוגרים וגם כמיליון פריטים של תצלומים, כתבי יד, מפות, ספרים וקבצי שמע עלו לאתר הספרייה בגישה חופשית
יפעת גדות
האוני' העברית דורגה במקום הראשון בישראל במספר הזוכים במענקי ה-ERC Advanced Grant 2019 היוקרתי    שני החוקרים הנוספים מהאוניברסיטה העברית שזכו במענקים יקרי ערך הם פרופ' ינון בן-נריה מהפקולטה לרפואה ופרופ' גדעון שלח מהחוג ללימודי אסיה    סך זכיית שלושת החוקרים עומדת על כ-8 מיליון דולר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il