X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
חתימת ההסכם הקואליציוני
צפוי פסק דין מהיר [צילום: הרשות השופטת]
הדיון בבית המשפט העליון, 3.5.20
שמונה עתירות מבקשות למנוע מבנימין נתניהו להרכיב את הממשלה בשל כתב האישום נגדו ויוצאות נגד סעיפים מרכזיים בהסכם בין הליכוד לבין כחול-לבן בא-כוחו של נתניהו: בג"ץ לא יכול לבוא במקום הבוחרים; נתניהו לא יתערב בבחירת היועץ המשפטי ופרקליט המדינה הפרקליטות: יש לאפשר את מימוש רצון הבוחר השופטים מציינים שהגורם היחיד שניתן לבדוק את שיקול דעתו - הם הח"כים שימליצו על נתניהו
▪  ▪  ▪

בג"ץ מתכנס הבוקר (יום א', 3.5.20) בהרכב של 11 שופטים לדון בהסכם להקמת ממשלת האחדות בכלל, ובפרט בשאלה האם בנימין נתניהו יכול להרכיב ממשלה זו לנוכח כתב האישום נגדו. הדיון יתקיים יומיים רצופים: היום בנוגע לכשירותו של נתניהו ומחר בנוגע לסעיפים המרכזיים בהסכם בין הליכוד לבין כחול-לבן. News1 העביר את הדיונים בשידור חי.
בראש ההרכב עומדת הנשיאה אסתר חיות, ולצידה עשרת השופטים הבאים בוותק שלהם בבית המשפט העליון (עקרון הסיניוריטי): חנן מלצר, ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, מני מזוז, ענת ברון, ג'ורג' קרא ודוד מינץ. העתירות הוגשו בידי התנועה לאיכות השלטון (שתי עתירות), קבוצת מדענים ואנשי ציבור וביטחון, עמותת חוזה חדש, העמותה לטוהר המידות, סיעת יש עתיד, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת ועו"ד שפיק רפול.
העותרים טוענים, כי אין להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה בשל כתב האישום, ויוצאים נגד הסעיפים בהסכם הקואליציוני היוצרים לראשונה ממשלה דו-ראשית ואשר מגבילים את יכולת הפעולה של הכנסת אל מול הממשלה. נתניהו טען בתגובתו לעתירות, כי התערבות של בג"ץ תהיה חמורה ביותר ותפגע אנושות בעקרון הפרדת הרשויות. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, סבור שקיימים קשיים משפטיים משמעותיים בהטלת התפקיד על נתניהו - אך אין מניעה לעשות זאת. לגבי ההסכם הקואליציוני הוא אומר כי סעיפים מרכזיים בו אכן מעוררים קושי, אך סבור שיש להמתין לסיום החקיקה וליישומם בפועל לפני הביקורת השיפוטית עליהם.
הפרקליטות: אין מניעה משפטית
בפתח הדיון אמר מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, ענר הלמן, כי אין מקום לדון בשאלת סמכותו של הנשיא ראובן ריבלין להטיל על נתניהו להרכיב את הממשלה - שכן המצב כעת הוא של המלצה בידי 61 ח"כים, המחייבת את הנשיא. "את שיקול הדעת העיקרי שצריך לתקוף הוא של חבר הכנסת המקבל על עצמו את המשימה" כאשר יש נגדו כתב אישום, הוסיף. פוגלמן ומזוז השיבו, כי שיקול הדעת שיש לבחון הוא של חברי הכנסת הממליצים וכי זהו המקום היחיד בו ניתן להפעיל ביקורת שיפוטית. הלמן הדגיש, כי יש לתת תפקיד מרכזי לכך שמדובר במימוש תוצאות הבחירות, וכי יש צורך ששיקול הדעת של חברי הכנסת יהיה בלתי סביר באופן קיצוני כדי שבג"ץ יתערב בו.
הלמן שב והדגיש, כי לדעת מנדלבליט - גם מבחינת לשונו של חוק יסוד הממשלה וגם מבחינת הפעלת שיקול הדעת, אין מניעה משפטית (להבדיל מקשיים ציבוריים ואחרים) מלהטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה. לדבריו, המחוקק במפורש לא מנע את הרכבת הממשלה ממי שתלוי ועומד נגדו כתב אישום, ופסקי הדין שפסלו שרים וראשי ערים במצב דומה - אינם נוגעים למקרה הייחודי של ראש הממשלה. לצד זאת הדגיש, כי מנדלבליט סבור שנתניהו לא יוכל לעסוק בעניינים הנוגעים למינויים במערכת אכיפת החוק. מלצר שאל האם נתניהו יוכל ליטול על עצמו תפקיד נוסף של שר בעוד משפטו מתקיים; הלמן השיב, שזוהי שאלה תיאורטית.
ממלאת-מקום היועץ המשפטי של הכנסת, אביטל סומפולינסקי, אמרה שהיא תומכת בעיקרי עמדתו של מנדלבליט. לדעתה, השאלה לגבי הטלת הרכבת הממשלה מצויה במתחם שיקול הדעת של חברי הכנסת, כאשר חוק יסוד הכנסת אינו מחייב אותם לשקול את העובדה האם תלוי ועומד כתב אישום נגד המועמד. החוק מותיר להם שיקול דעת פוליטי ומפלגתי רחב מאוד, ולכן אין מקום להתערבות שיפוטית בו, טענה. לדברי סומפולינסקי, בחירת ראש הממשלה היא שיקול דעת פוליטי - ולא שיקול דעת מינהלי כמו בנושא של שרים; בשיקול דעת שכזה יש מקום להתערבות רק במקרים קיצוניים ביותר, כאשר רועדות אמות הסיפים.
היועצת המשפטית של בית הנשיא, אודית קורינאלדי-סירקיס, אמרה גם היא, כי לנשיא אין שיקול דעת כאשר 61 חברי כנסת פונים אליו. לדבריה, במצב שגרתי - שיקול הדעת העיקרי של הנשיא הוא היכולת להרכיב ממשלה, כאשר לצד זאת הוא יכול להביא בחשבון שיקולים נוספים, כגון שלטון החוק. אולם שבה והדגישה, לא זה המצב כעת. לדבריה, היומיים שיש לנשיא לאחר קבלת ההמלצה, הוא כדי לבדוק מבחינה טכנית את רשימת הממליצים.
ראיבלו: הסוגיה איננה שפיטה
בא-כוחו של נתניהו, מיכאל ראיבלו, טען שבית המשפט אינו יכול לבוא במקום מיליוני האזרחים שבחרו בנתניהו ובגוש שתמך בו. לדבריו, יש לתת משקל מיוחד לכך שנתניהו היה המועמד היחיד לראשות הממשלה שנבחר ברוב גדול בבחירות מקדימות בתוך מפלגתו. "בסוגיה כזו, שיורדת לשורש-שורשו של הוויכוח הפוליטי, היה ראוי שבית המשפט יחליט שהסוגיה אינה שפיטה", הוסיף, גם בשל החשש מפגיעה באמון הציבור בשופטים. ראבילו הזכיר את פסק דינו של בג"ץ בעניין בחירת יו"ר הכנסת בחודש שעבר, בו עמדה חיות על החשיבות של מימוש רצון הבוחר באמצעות חברי הכנסת. הוא הזהיר מפני הפעלת ביקורת שיפוטית על שיקול הדעת של הח"כים, באומרו שהוא עלול להגיע לכך שיהיה מי שיבקש לפסול את המועמד לראשות הממשלה בשל כושר הנאום שלו.
מלצר הפתיע את ראבילו בשאלה, האם ניתן לקבוע כעת בחוק שלא ניתן להטיל על נאשם את הרכבת הממשלה; ראבילו ענה, כי אין לו כרגע תשובה. מלצר הבהיר, שאין לחשוב שהוא חותר לנקודה כלשהי, אלא מבקש לברר את עמדת בא-כוחו של נתניהו; "עוד מעט תראה שאני אקשה גם על העותרים", העיר. מלצר רמז, כי יבקש לקבל תשובה בדיון מחר על ההסכם הקואליציוני. ראבילו הצהיר, כי אין בכוונתו של נתניהו להיות מעורב במינוי היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה; הוא העיר, כי בניגוד לפרסומים בתקשורת - בתשובתו לעתירה לא היה רצון לפגוע בחיות או במנדלבליט. בתשובה לשאלה של עמית אמר ראבילו, כי עמדתו היא שרצון הבוחר קובע גם אם המועמד מואשם בעבירות חמורות ביותר.
בא כוח הליכוד, אבי הלוי, טען, כי הרכבת הממשלה וכל הקשור אליה הם הליך חוקתי ולא מינהלי - ולכן שיקול הדעת הוא חוקתי ולא ראוי שבית המשפט יתערב בשיקול דעת זה, "לא של העם ולא של חברי הכנסת ולא של הנשיא ולא של ראש הממשלה". לדבריו, המחוקק במפורש מאפשר להטיל את הרכבת הממשלה על נאשם.
פסק הדין בעתירות צפוי להינתן במהירות רבה, שכן יום חמישי הקרוב (7.5.20) הוא המועד האחרון בו יכולים חברי הכנסת של הליכוד וכחול-לבן להודיע לנשיא ראובן ריבלין, כי בחרו בנתניהו להרכיב את הממשלה; הודעה כזו מחייבת את ריבלין לפעול על פיה. בהעדר הודעה כזאת, תתפזר הכנסת ה-23 ויתקיימו בחירות בפעם הרביעית בתוך שנה וחצי. יצוין, כי בג"ץ אומנם לא הוציא צו ביניים נגד הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו, אך השופטים ירצו להימנע ממצב בו פסק דינם יינתן בדיעבד. לכן, פסק הדין צפוי כאמור להתפרסם עוד לפני יום חמישי - אולי ללא נימוקים, אותם ניתן לפרסם מאוחר יותר.

בג"ץ 2592/20, התנועה לאיכות השלטון נ' היועץ המשפטי לממשלה ואח' / פרוטוקול, 3.5.20
דיון בעתירות נגד הטלת הרכבת ממשלת האחדות על בנימין נתניהו
ניל הנדל, אסתר חיות, חנן מלצר [צילום: הרשות השופטת]
עוזי פוגלמן, נעם סולברג, מני מזוז, ג'ורג' קרא [צילום: הרשות השופטת]
דוד מינץ, ענת ברון, דפנה ברק-ארז, יצחק עמית [צילום: הרשות השופטת]
תאריך:  03/05/2020   |   עודכן:  05/05/2020
+להכרעת הכנסת: ריבונות בבקעה וביו"ש
16:35 03/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

ח"כ מאי גולן הניחה הצעת חוק להחלת החוק הישראלי בשטח בקעת הירדן, צפון ים המלח, וביישובים היהודים ביהודה ושומרון

[צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
+חיות: הרכבת הממשלה היא הליך חוקתי
13:29 03/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אחת הטענות המרכזיות נגד קבלת העתירות בנושא כשירותו של נתניהו היא, שמדובר בפעילות חוקתית ולא מינהלית של הכנסת, ולכן הביקורת השיפוטית עליה היא צרה מאוד  ▪  השופטים גם רומזים שהם נוטים לקבל את הטענה לפיה לריבלין אין שיקול דעת כאשר 61 חברי כנסת ממליצים על אחד מהם  ▪  מלצר: אתם רוצים שאנחנו נמלא חסר חקיקתי במקום המחוקק  ▪  יש עתיד: לפסול נאשם - אבל רק מהפעם הבאה

הדיון בבית המשפט העליון, 3.5.20
אסתר חיות וחנן מלצר [צילום: הרשות השופטת]
דפנה ברק-ארז ויצחק עמית [צילום: הרשות השופטת]
+"מצפים מגוש הימין לתמוך בהצעה"
10:14 03/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

סיעת ימינה מעלה הסתייגות בוועדה המיוחדת שדנה בחוקי היסוד  ▪  ההסתייגות כוללת פסקת התגברות לנושא ההגירה או פסקה כללית ברוב של 61

[צילום: איציק וולף]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn  אביחי מנדלבליט / Avichai Mendelblit  אביטל סומפולינסקי / Avital Sompolinsky  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  איילת שקד / Ayelet Shaked  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אסף זמיר / Asaf Zamir  אסתר חיות / Esther Hayut  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  ג'ורג' קרא / George Kara  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  דוד מינץ / David Mintz  דפנה ברק-ארז / Daphne Barak-Erez  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חיים כץ / Haim Katz  חנן מלצר / Hanan Melcer  טור פז משה  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יזהר שי / izhar  shay  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק עמית / Issac Amit  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  ממשלת ישראל / Israel Government  מני מזוז / Meni Mazuz  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משולם נהרי / Meshulam Nahari  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניל הנדל / Neal Hendel  ניסים ואטורי  נעם סולברג / Noam Sohlberg  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman  עומר ינקלביץ'  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  ענת ברון / Anat Baron  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  רפי פרץ / Rafi  Peretz  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השופטים: לבחון את שיקול דעת הח"כים
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
בג"צ לא יתערב, הוא לא מטומטם!
אקטואלי  |  3/05/20 08:54
2
מנדלבליט חזר למוטב
ארי כספי  |  3/05/20 09:06
3
בשידור חי
טקס  |  3/05/20 09:49
4
חרפה !
מגיב ותיק  |  3/05/20 10:10
5
מפלגת המשפטנים ..
יאיר ל  |  3/05/20 10:24
6
הזוי,הפיראטים מבג"ץ יבחנו את
בני בנקר  |  3/05/20 13:10
7
בחינת שיקול הדעת של השופטים
יאיר ל  |  3/05/20 13:43
8
ומי יבדוק שיקול דעת של שופטים ל"ת
רמי9  |  3/05/20 15:55
9
השלב הבא: השופטים ימנו את הח"כ
פסח  |  4/05/20 08:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 23
עידן יוסף
ח"כ מיקי לוי תקף את יועמ"ש הוועדה שמכינה את חוק ממשלת החילופים וזכה לביקורת מצד חבריו ליש עתיד    היועמ"ש בליי: "המתקפה הזו לא ראויה בעיניי והיא לא תרתיע אותי"    "קשיים שנובעים מהסדרים חדשים שלא מוכרים במשטר הישראלי ולא ברור איך ישתלבו עם הדוקטרינות הקיימות"    "בגלל שעוסקים בחוקי יסוד, הרף של התערבות משפטית הוא גבוה מאוד"
עידן יוסף
החוק של ח"כ משה ארבל, אם יאושר, יאפשר להסמיך במפורש את מנהלי בתי החולים לקבוע כללים למניעת הכנסת חמץ בפסח לשטח בתי החולים    "ההחלטה השיפוטית פוגעת פגיעה קשה בצביונה היהודי של המדינה
מירב ארד
יוזם ההצעה ח"כ גינזבורג: " אנחנו מייצרים יציבות שלטונית שכל כך חסרה לנו"    ח"כ שקד: "לא היה דבר כזה בכנסת ישראל שמשריינים חוק ב-75 חברי כנסת    ח"כ לפיד: "אני מכיר את ההסכם הזה והוא נכתב בספטמבר ואז לא הייתה קורונה"
איתמר לוין
אומר שאמנם יש קשיים משמעותיים בהטלת הרכבת הממשלה על נתניהו, אך אין עילה להתערבות של בג"ץ בהחלטת חברי הכנסת לבחור בו    מציין שייתכן שבעתיד תתעורר השאלה האם על נתניהו לצאת לנבצרות במהלך משפטו    מצביע על סעיפים בעייתיים בהסכם הקואליציוני - כולל בנושא שיטת המשטר והתנהלות הכנסת - אך אומר שיהיה מקום לבחון אותם רק בעת היישום בפועל
איתמר לוין
טוען שעצם הדיון בעתירות יהיה רמיסה של עקרון הפרדת הרשויות ורצון הבוחר    מזהיר שקבלתן תהיה פסק דין "לא לגיטימי" ותיצור "שבר עצום בדמוקרטיה הישראלית"    אומר שאין פגם בהסכם להקמת ממשלת האחדות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il