X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
אסתר חיות וחנן מלצר [צילום: הרשות השופטת]
דפנה ברק-ארז ויצחק עמית [צילום: הרשות השופטת]
הדיון בבית המשפט העליון, 3.5.20
הסתיים היום הראשון בבג"ץ הרכבת הממשלה

חיות: הרכבת הממשלה היא הליך חוקתי

אחת הטענות המרכזיות נגד קבלת העתירות בנושא כשירותו של נתניהו היא, שמדובר בפעילות חוקתית ולא מינהלית של הכנסת, ולכן הביקורת השיפוטית עליה היא צרה מאוד השופטים גם רומזים שהם נוטים לקבל את הטענה לפיה לריבלין אין שיקול דעת כאשר 61 חברי כנסת ממליצים על אחד מהם מלצר: אתם רוצים שאנחנו נמלא חסר חקיקתי במקום המחוקק יש עתיד: לפסול נאשם - אבל רק מהפעם הבאה
▪  ▪  ▪
השופטים: לבחון את שיקול דעת הח"כים
איתמר לוין
שמונה עתירות מבקשות למנוע מבנימין נתניהו להרכיב את הממשלה בשל כתב האישום נגדו ויוצאות נגד סעיפים מרכזיים בהסכם בין הליכוד לבין כחול-לבן * בא-כוחו של נתניהו: בג"ץ לא יכול לבוא במקום הבוחרים; נתניהו לא יתערב בבחירת היועץ המשפטי ופרקליט המדינה * הפרקליטות: יש לאפשר את מימוש רצון הבוחר * השופטים מציינים שהגורם היחיד שניתן לבדוק את שיקול דעתו - הם הח"כים שימליצו על נתניהו
לרשימה המלאה

בג"ץ ממשיך לדון (יום א', 3.5.20) בהרכב של 11 שופטים לדון בהסכם להקמת ממשלת האחדות בכלל, ובפרט בשאלה האם בנימין נתניהו יכול להרכיב ממשלה זו לנוכח כתב האישום נגדו. הדיון יתקיים יומיים רצופים: היום בנוגע לכשירותו של נתניהו ומחר בנוגע לסעיפים המרכזיים בהסכם בין הליכוד לבין כחול-לבן. News1 העביר את הדיונים בשידור חי. בחלקו הראשון של הדיון נשמעו המתנגדים לקבלת העתירות (ראו קישור משמאל), ובחלקו השני נשמעו תגובות העותרים.
בראש ההרכב עומדת הנשיאה אסתר חיות, ולצידה עשרת השופטים הבאים בוותק שלהם בבית המשפט העליון (עקרון הסיניוריטי): חנן מלצר, ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, מני מזוז, ענת ברון, ג'ורג' קרא ודוד מינץ. העתירות הוגשו בידי התנועה לאיכות השלטון (שתי עתירות), קבוצת מדענים ואנשי ציבור וביטחון, עמותת חוזה חדש, העמותה לטוהר המידות, סיעת יש עתיד, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת ועו"ד שפיק רפול.
חיות נזפה ביו"ר התנועה לאיכות השלטון, אליעד שרגא, באומרה שהוא מתעלם מתשובתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדבלבליט, בנוגע לחומרת העבירות המיוחסות לנתניהו ומכך שמדובר בכתב אישום ולא בפסק דין. חיות, מלצר וסולברג ביקשו לדעת מהו מקור הסמכות שלדעת שרגא יש לבג"ץ כדי להנחות את הח"כים כיצד לפעול. "אנחנו מדברים על רוב חברי כנסת שהם רשות מחוקקת, שפועלים בליבת היותם רשות מחוקקת, מייצגי הציבור שבחר את הכנסת. מהי הפונקציה?". שרגא טען, כי מדובר בפונקציה מינהלית. חיות השיבה: "לפי אמות המידה שאנחנו מכירים, זו לא פונקציה מינהלית". שרגא המשיך לטעון, כי מדובר בפעולה מינהלית של הכנסת. עוד טען שרגא, כי חברי הכנסת שימליצו על נתניהו אינם מבטאים את רצון העם, ובכל מקרה - יש לאזן גם מול הערך של שלטון החוק.
מלצר אמר לשרגא, כי יש להיצמד ללשון החוק - ממנה עולה לכאורה, כי מי שיש נגדו כתב אישום יכול להיות מועמד לראשות הממשלה. שרגא נכנס שוב ושוב לדברי השופטים, ומלצר נאלץ להעיר לו על כך. שרגא גם טען, שוב בניגוד לעמדת השופטים, כי לנשיא יש שיקול דעת כלשהו גם כאשר 61 ח"כים ממליצים על אחד מהם. ברק-ארז הגיבה: "אדוני נותן לנשיא תפקיד של over-ruling כללי, וזו לא שיטתנו". שרגא שב וטען, כי לנשיא יש שיקול דעת, או שלכל היותר הוא עובר לכתפי חברי הכנסת.
פוגלמן: ההכרעה בידי המליאה
חיות ומלצר הקשו בפני עו"ד דפנה הולץ-לכנר, נציגת קבוצת אישי הביטחון והמדע, האם אין למצוא השראה בחוק המדבר על הדחת ראש ממשלה רק אחרי הרשעה חלוטה ובחוק שמאפשר לבחור לכנסת את מי שתלוי נגדו כתב אישום. "הבחירה של המחוקק היא להותיר את העניין בידי מליאת הכנסת", הוסיף פוגלמן. לדבריו, השאלה המרכזית היא מה מהות שיקול הדעת שמוטל על חברי הכנסת בבחירת ראש הממשלה.
הולץ-לכנר השיבה, כי קיימת אנומליה חקיקתית שאותה צריך להשלים, על-פי פסקי הדין שמנעו את כהונתם של שרים וסגני שרים נגדם הוגשו כתבי אישום. לדעתה, ניתן להתערב גם בשיקול דעתו של הנשיא וגם בשיקול דעתו של הח"כ המסכים לקבל את התפקיד. מלצר הגיב, כי לא ניתן לכפות על חבר כנסת שלא לקבל את הרכבת הממשלה. מזוז אמר, כי לא ניתן לתקוף את המתמנה אלא רק את שיקול דעתו של הממנה. הולץ-לכנר השיבה, כי על המועמד להסכים לבחירתו בידי הח"כים - ולכן עליו להפעיל שיקול דעת. סולברג הזהיר מפני מדרון חלקלק בהתערבות בשיקול הדעת של הנשיא; הולץ-לכנר הגיבה, כי יש מקרים בהם אכן יש להתערב.
מזוז הדגיש, כי המחוקק אינו קובע נורמה המונעת מנתניהו להרכיב את הממשלה, משום שאכן אפשרות כזאת לא עלתה על דעתו - אך כעת בג"ץ מתבקש לעשות זאת במקומו. מלצר הוסיף, כי הדרך הנכונה היא השלמה באמצעות המחוקק ולא דרך בית המשפט, למרות שהמצב החוקתי שונה מזה שהוביל את בג"ץ לפסול את אריה דרעי ורפאל פנחסי מתפקידי שר וסגן שר. הולץ-לכנר טענה ארוכות למרות שנדרשה שוב ושוב לסיים, וחיות אף נזפה בה על טיעון פופוליסטי (כלשונה) וגם במילים "יש גבול" על הפאתוס בו דיברה.
חיות הקשתה בפני עו"ד יובל יועז, בא-כוח עמותת חוזה חדש, מהו העוגן המשפטי לקבוע שהלכות דרעי ופנחסי חלות גם על ראש הממשלה. היא ציינה, כי ייתכן שיש ממש בטענה זו במובן המוסרי - אך בית המשפט זקוק לטיעון משפטי. מזוז אמר ליועז, כי טיעונו קשה מאוד להתקבל, שכן משמעותו היא שיש לפטר ראש ממשלה עם הגשת כתב אישום - בעוד החוק רק מאפשר לכנסת לעשות זאת לאחר הרשעתו. יועז אמר כי ניתן לתקוף את שיקול הדעת של חברי הכנסת, הנשיא והמועמד. חיות השיבה, כי אין תקדים משפטי בעולם לדרישה שכזו ממי שמתמנה - ושבה ואמרה שיש צורך באסמכתא משפטית.
הנדל אמר, כי אין מקום להשוות בין חברי הכנסת לבין הנשיא או המועמד, וכי יש להתמקד בתחום חברי הכנסת. "אם יש בסיס בחוק לבקר את חברי הכנסת - אז תציג אותו", אמר ליועז. ואילו מזוז ומלצר אמרו, כי לנשיא אין שיקול דעת על מי להטיל בשלב של 61 הח"כים. יועז שב וטען, כי לנשיא נותר שיקול דעת - אך לא של ההסתברות הפוליטית (כמו לאחר התייעצויות רגילות עם הסיעות), אלא לשקול שיקולים נוספים.
בהמשך הדגיש השופט עוזי פוגלמן, כי איש (פרט לבאי-כוחו של נתניהו) אינו אומר ששיקול הדעת של חברי הכנסת כלל אינו נתון לביקורת שיפוטית. עו"ד אביגדור פלדמן טען, גם הוא בשם חוזה חדש, כי הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו היא חלק מההסכם הקואליציוני - ובכוחו של בג"ץ למנוע אותה גם מכוח ביקורת על הסכם זה.
בא כוח סיעת יש עתיד, עו"ד עודד גזית, הפתיע כאשר הציע לבג"ץ להוציא "התראת בטלות" ולפיה נאשם לא יוכל להרכיב ממשלה - אך רק מהפעם הבאה, ולא כבר הפעם. הוא הסביר, כי הצעה זו באה על-רקע הנסיבות המיוחדות של הקורונה והמשבר הפוליטי. חיות ומלצר אמרו לעו"ד בועז ארד, בא כוח התנועה לטוהר המידות, כי הטיעון לפיו על נתניהו להימנע מקבלת המינוי - הוא מוקשה מאוד ואין לו אח ורע בעולם.

בג"ץ 2592/20, התנועה לאיכות השלטון נ' היועץ המשפטי לממשלה ואח' / פרוטוקול, 3.5.20
דיון בעתירות נגד הטלת הרכבת ממשלת האחדות על בנימין נתניהו
דוד מינץ וענת ברון [צילום: הרשות השופטת]
מני מזוז וג'ורג' קרא [צילום: הרשות השופטת]
עוזי פוגלמן ונעם סולברג [צילום: הרשות השופטת]
תאריך:  03/05/2020   |   עודכן:  05/05/2020
+להכרעת הכנסת: ריבונות בבקעה וביו"ש
16:35 03/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

ח"כ מאי גולן הניחה הצעת חוק להחלת החוק הישראלי בשטח בקעת הירדן, צפון ים המלח, וביישובים היהודים ביהודה ושומרון

[צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
+"מצפים מגוש הימין לתמוך בהצעה"
10:14 03/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

סיעת ימינה מעלה הסתייגות בוועדה המיוחדת שדנה בחוקי היסוד  ▪  ההסתייגות כוללת פסקת התגברות לנושא ההגירה או פסקה כללית ברוב של 61

[צילום: איציק וולף]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn  אביגדור פלדמן / Feldman Avigdor  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  איילת שקד / Ayelet Shaked  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אליעד שרגא /  "  אליעד שרגא ושות', משרד עורכי דין  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אסף זמיר / Asaf Zamir  אסתר חיות / Esther Hayut  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  ג'ורג' קרא / George Kara  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  דוד מינץ / David Mintz  דפנה ברק-ארז / Daphne Barak-Erez  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חיים כץ / Haim Katz  חנן מלצר / Hanan Melcer  טור פז משה  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יובל יועז  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יזהר שי / izhar  shay  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק עמית / Issac Amit  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  ממשלת ישראל / Israel Government  מני מזוז / Meni Mazuz  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משולם נהרי / Meshulam Nahari  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניל הנדל / Neal Hendel  ניסים ואטורי  נעם סולברג / Noam Sohlberg  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד  גזית / Oded gazit  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman  עומר ינקלביץ'  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  ענת ברון / Anat Baron  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  רפאל פנחסי  רפי פרץ / Rafi  Peretz  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חיות: הרכבת הממשלה היא הליך חוקתי
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
בג"צ במילכוד
באום  |  3/05/20 14:45
 
- מי שבמלכוד הם עדר הביביסטים.
באום ידידי היקר  |  3/05/20 16:20
 
- "נאשם בפלילים"...
מגיב ותיק  |  3/05/20 16:55
 
- היום ברור יותר מתמיד
אוילוש ידידי  |  3/05/20 19:03
 
- כמה הערות למעריצת איימן עודה..
מגיב ותיק  |  5/05/20 17:38
 
- נאשם באישומים מומצאים
משה מיכאל  |  4/05/20 10:21
 
- ערך השופטים ירד באופן מזערי
משה מיכאל  |  4/05/20 10:12
 
- מדויק! ובגלל מעמדם הרעוע
רותי איזיקוביץ  |  5/05/20 17:39
2
משהו מעניין מתרחש בבג"ץ
ד"ר משה פרץ  |  3/05/20 15:00
 
- זה בדיוק העניין שאתה לא מבין.
לדר' המלומד מאד  |  3/05/20 16:40
 
- הערכתי, כאמור, שהעתירות יידחו,
ועוד הערה  |  3/05/20 16:52
3
יצחק הרואה חסר לקוראים
רננה  |  3/05/20 16:00
 
- כתבתי בבחירות 2020
יצחק הרואה  |  3/05/20 17:35
 
- זה נקרא גם כנסת 23 ל"ת
יצחק הרואה  |  3/05/20 18:07
4
מניין נצמד לתפילה מתקרב לנעילה ל"ת
ביבי צוחק  |  3/05/20 17:15
5
פסק:בג"צ משמיט מילה לא, נשאר  ל"ת
רק ביבי  |  3/05/20 20:10
6
בגץ מבין שבחירות 4 זה הסוף שלו
חד עין  |  3/05/20 20:19
7
מכבי צהוב
איתי וייס  |  4/05/20 00:05
8
בג"צ
דניאל פריידנברג  |  4/05/20 00:13
9
קצת על התקופה
יצחק הרואה  |  4/05/20 11:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 23
איציק וולף
סיעת ימינה מעלה הסתייגות בוועדה המיוחדת שדנה בחוקי היסוד    ההסתייגות כוללת פסקת התגברות לנושא ההגירה או פסקה כללית ברוב של 61
עידן יוסף
ח"כ מיקי לוי תקף את יועמ"ש הוועדה שמכינה את חוק ממשלת החילופים וזכה לביקורת מצד חבריו ליש עתיד    היועמ"ש בליי: "המתקפה הזו לא ראויה בעיניי והיא לא תרתיע אותי"    "קשיים שנובעים מהסדרים חדשים שלא מוכרים במשטר הישראלי ולא ברור איך ישתלבו עם הדוקטרינות הקיימות"    "בגלל שעוסקים בחוקי יסוד, הרף של התערבות משפטית הוא גבוה מאוד"
עידן יוסף
החוק של ח"כ משה ארבל, אם יאושר, יאפשר להסמיך במפורש את מנהלי בתי החולים לקבוע כללים למניעת הכנסת חמץ בפסח לשטח בתי החולים    "ההחלטה השיפוטית פוגעת פגיעה קשה בצביונה היהודי של המדינה
מירב ארד
יוזם ההצעה ח"כ גינזבורג: " אנחנו מייצרים יציבות שלטונית שכל כך חסרה לנו"    ח"כ שקד: "לא היה דבר כזה בכנסת ישראל שמשריינים חוק ב-75 חברי כנסת    ח"כ לפיד: "אני מכיר את ההסכם הזה והוא נכתב בספטמבר ואז לא הייתה קורונה"
איתמר לוין
אומר שאמנם יש קשיים משמעותיים בהטלת הרכבת הממשלה על נתניהו, אך אין עילה להתערבות של בג"ץ בהחלטת חברי הכנסת לבחור בו    מציין שייתכן שבעתיד תתעורר השאלה האם על נתניהו לצאת לנבצרות במהלך משפטו    מצביע על סעיפים בעייתיים בהסכם הקואליציוני - כולל בנושא שיטת המשטר והתנהלות הכנסת - אך אומר שיהיה מקום לבחון אותם רק בעת היישום בפועל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il