האם ניתן לפנות המוני חולי קורונה במטוסים מבלי לכלוא אותם בתאי בידוד? פיקוד התובלה האווירית של חיל-האוויר האמריקני בוחן סוגיה זו מאז פרוץ המגיפה יחד עם המכון לאסטרטגיה לאומיתבאוניברסיטת נברסקה ועם סוכנות הפנטגון לפיתוחים מתקדמים (דארפ"א).
הצוותים בוחנים עם כנף 155 לתדלוק אווירי, המוצבת בנברסקה, כיצד להטיס המוני חולים במכליות אוויריות KC-135 סטראטו-טאנקר, במטוסי תובלה C-17 גלובמאסטר, C-130J הרקולס ו-C-5M סופר גלקסי ובמכליות C-46 פגאסוס ו- KC-10אקסטנדר. הבחינה כוללת בדיקה של זרימת האוויר בתוך המטוסים, שיכולה להפיץ את הנגיף.
צוותי מטוסי תובלה יכולים להתקין במטוס אמצעים שונים לפינוי חולים - כולל חדר מיון.
זרימת האוויר במטוסים הללו הנה מקִדמת המטוס לזנבו, ואינה יכולה להדביק את אנשי הצוות - אומר מיג'ור דייב סוּסטֶלוֹ, קצין הניסוי והבחינה בפיקוד התובלה האווירית. המטוסים הללו שונים בתצורותיהם ובמערכותיהםהסביבתיות, כך שצריכים לבחון היטב את זרימת האוויר בכל מטוס ומטוס.
בניסויים סימנו חוקרים מאוניברסיטת נברסקה חלקיקים זעירים, שפוזרו במטוסים, כדי לדמות את הנגיף, ועקבו אחר תעופתם במטוס. כך, יכלו החוקרים לתעד את פיזור החלקיקים בכל חלק מתא הנוסעים, ומאין הגיעו.
מטרת המחקר, כאמור, למצוא דרכים לפנות המוני חולים מבלי להזדקק לתאי בידוד (TSI) - כפי שנעשה בפינוי חולים במגיפת האבולה ובפינוי קבלנים של הפנטגון, שחלו בקורונה, מאפגניסטן לבית-חולים צבאי אמריקני בגרמניה. תא הבידוד מתאים לשניים-ארבעה חולים בלבד.
פיקוד התובלה האווירית אינו מעוניין לפנות חולים בתאי בידוד, כיוון שתפוסתם קטנה ביותר, אלא בתוך המטוסים - מבלי להדביק את צוותי מטוסיו. ומלבד זה - לחיל-האוויר יש רק שלושה-עשר תאי בידוד, שערוכיםומוכנים לפינוי חולים.
מפקדי הפיקוד יחליטו כיצד יופצו תוצאות הניסוי, שאמור להסתיים בימים הקרובים, לסוכנויות אחרות של הממשל.