X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קצב. ביקש לפטר עובדת [צילום: פלאש 90]
אי סדרים והתנהלות בלתי תקינה
בית הדין לעבודה קיבל את גרסת העובדות

התעמרויות ופחדים בבית הנשיא בימי קצב

חמש עובדות טענו שהיו קורבן להתעמרות, עלבונות וחשש מתמיד מפני פיטורים בעת כהונתו של משה קצב כנשיא המדינה וניהול בית הנשיא בידי אריה שומר חלקן חששו לעבוד בקרבתו, בשל שמועות בלתי פוסקות על הטרדות מיניות מצידו ההתנהלות בבית הנשיא בזמן קצב תעלה למדינה בתשלום פנסיה תקציבית לעשרה עובדים
▪  ▪  ▪

עובדות במשכן נשיאי ישראל בתקופתו של משה קצב סירבו לעבוד במחיצתו, בעיקר בשעות נוספות, בין היתר בשל השמועות שנפוצו בנוגע לעבירות מין שהוא מבצע בנשים. העובדות גם סבלו מהתעמרות ופגיעה בתנאי העסקתן, ובבית הנשיא - שמנכ"לו היה אריה שומר - שררו אי-סדרים והתנהלות בלתי תקינה. כך עולה מפסק דינו של בית הדין האיזורי לעבודה בירושלים.
השופט עמיצור איתם הורה (7.5.20) לנציבות שירות המדינה להעניק לחמש עובדות תנאים מועדפים של פנסיה תקציבית, לאחר שקבע שהנציבות פעלה באפליה בוטה כלפיהן. הנציבות הסכימה להעניק תנאים אלו - במקום פנסיה צוברת - לחמישה עובדים ועובדות אחרים, שהתלוננו אף הם על שהתרחש בתקופת כהונתו של קצב, אך סירבה להעניק אותם לחמש העובדות האחרות. ההכרה בעובדים הקודמים ניתנה בשל "אי-סדרים ואווירה קשה של יחסי עבודה לא תקינים והתעמרות מצד מנהלים בבית הנשיא".
התביעה הוגשה בידי קרן מלתבשי (מנהלת מדור כספים וחשבות), דפנה בריל-אשכנזי (מרכזת חנינות בלשכה המשפטית), דרורה קורפל (מנהלת ענף פניות ציבור), רבקה תמיר (מרכזת טקסים ואירועים) ודקלה תקוטיאל (רכזת לענייני חנינות). הן החלו לעבוד בלשכת נשיא המדינה בשנים 1999-1996, בעת כהונתו של עזר ויצמן, וכולן נקלטו לעבודה דרך חברות כוח אדם - למרות שבפועל היו עובדות בית הנשיא. קצב שימש כנשיא בשנים 2007-2000. בשנת 2004 הן נקלטו כעובדות מדינה, ומשנת 2009 הן מבוטחות בפנסיה צוברת.
בתביעתן של העובדות נטען, כי מדובר היה ב"אי-סדרים חמורים בכל הקשור לניהול משאבי אנוש וכוח אדם, וחמור מכך - לפחד קבוע משרירות לב ומחרב פיטורים מונפת, וחלקן אף נחשפו להתעמרות ממש". בריל-אשכנזי טענה, כי היא סבלה מנסיונות לפגוע בהיקף משרתה משום שסירבה לעבוד שעות נוספות לצידו של קצב ולשמש כמנהלת לשכתו, לנוכח "שמועות בלתי פוסקות על יחס בלתי ראוי לנשים והטרדות מיניות שלהן". לדבריה, נעשה ניסיון להפחית ברבע את היקף משרתה לאחר שדיווחה על הריונה, והיא ספגה "עלבונות, נזיפות וצעקות" והייתה תחת "איום מתמיד בפגיעה בפרנסתה ואף פיטורים".
גם קורפל טענה, כי נדרשה להחליף עובדות אחרות בלשכתו של קצב "בשעות מאוחרות ובלתי מקובלות", סבלה נסיונות חוזרים ונשנים לפגוע בהיקף משרתה והייתה בחשש מתמיד למעמדה ולפרנסתה - חשש שהיה חמור במיוחד משום שהתאלמנה ונותרה מפרנסת יחידה. תמיר טענה, כי ספגה פגיעה קשה במעמדה ובזכויותיה, עלבונות והתעמרויות בתקופתו של קצב - כולל תשלום של מחצית משכרה ונסיונות בלתי חוקיים לפטר אותה. לדבריה, המשנה דאז למנכ"ל בית הנשיא, משה מזרחי, ניסה לפטר אותה לבקשתו של קצב, שככל הנראה לא ראה בעין יפה את עמידתה על כבודה ואת מחאותיה על פעולות בלתי תקינות. תקוטיאל טענה, כי גם היא ביקשה שלא למלא את מקומן של עובדות אחרות בלשכתו של קצב, ספגה עלבונות וצעקות והיו פגיעות בתנאי עבודתה.
המדינה ביקשה לדחות על הסף את התביעה, בנימוק של התיישנות. איתם אומר שהצדק איתה, אך כאמור הוא מקבל את התביעה בשל האפליה הבוטה - כלשונו - בין חמשת העובדים הראשונים לבין התובעות. הללו העלו טענות זהות לאלו שהעלו קודמיהן, אך כאמור החלטת המדינה לגביהן הייתה שונה ובלתי מנומקת. לדברי איתם, המדינה לא הביאה עדים שיסבירו מדוע התובעות לא נקלטו מלכתחילה כעובדות מדינה ומה היו התנאים ששררו אז בבית הנשיא, ולכן הוא מקבל את גרסאותיהן לגבי היחס אליהן וחששותיהן מפני קצב. הוא גם מעיר, כי היה ראוי לקלוט את התובעות כבר לפני למעלה מ-20 שנה כעובדות מדינה, וכי בית הנשיא התנהל אז בצורה שכיום איננה חוקית.
נש"מ חויבה בתשלום הוצאות בסך 5,000 שקל לכל תובעת. נציגי הציבור צבי גל ונתן מזרחי הסכימו עם איתם. את התובעות ייצג עו"ד גבריאל גורל, ואת המדינה - עו"ד אביגיל ון-וייק שפילמן.

תאריך:  19/05/2020   |   עודכן:  19/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התעמרויות ופחדים בבית הנשיא בימי קצב
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
}}}משה קצב ליכודניק מוכר וידוע
אחד מהעם.  |  19/05/20 09:23
2
מסכן קצב. ישב בכלא לשוא
מה רוצים ממנו?  |  19/05/20 11:29
 
- אתה כנראה עבריין
אופיר  |  19/05/20 11:57
 
- ישנם טיפוסים דלים במחשבה,
קטלא קניא  |  19/05/20 17:28
3
יום יבוא והאמת תיחשף
משפטן  |  19/05/20 14:46
4
אין ספק שמשה קצב היה מגעיל
בן נאמן  |  21/05/20 22:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
17 צוותי כיבוי של שירותי כיבוי והצלה, 8 מטוסי כיבוי ו-8 צוותים של רשות הטבע והגנים פעלו כל הלילה לכיבוי דליקה שפרצה בשעה 22:00 סמוך לעיר אלעד    רק בשעות הבוקר הושגה שליטה על הלהבות
איציק וולף
בשל גל החום הכבד הודיע משרד הבריאות כי עד ליום ראשון לא תחול חובת עטיית מסיכה לתלמידים השוהים בבית הספר וכן למי שנמצא בשטח פתוח או במבנה שאינו ממוזג, למעט בעת התקהלות
עידן יוסף
ארגון העיתונאים עתר לבית הדין לעבודה בטענה כי ההנהלה פועלת בניגוד להסכם הקיבוצי, ומרוקנת מתוכן את ההתחייבות לתת לכלל עובדי חברת החדשות ביטחון תעסוקתי לכל הפחות עד 1 ביולי
איציק וולף
יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים הודיע כי שנת הלימודים תסתיים מבחינת מורי הארגון במועד הרגיל, ללא תוספת ימי עבודה, בניגוד למתכונת תוספת הימים שעליה הסכימה הסתדרות המורים    "קשה לרצות את כל הציבור, ואני מקווה שגם התקופה הזאת תעבור מהר - כי לא נותר עוד הרבה זמן עד סוף שנת הלימודים, ב-20 ביוני"
איציק וולף
חברי הכנסת גדעון סער ושרן השכל הגישו הצעת חוק המבקשת לחייב את בכירי המערכת הפוליטית - ראש הממשלה, ראשי מפלגות, חברי כנסת, שרים - להגיש הצהרת הון פומבית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il