X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אוטובוס תיירותי דו-קומתי בירושלים בשנת 2005 [צילום: משה מילנר/לע"מ]
ביקורת נגד החלטת שרת התחבורה
"אוטובוס הקומתיים של אגד - מהלך מיותר"
גורמים בענף מזהירים כי תא המטען באחורי האוטובוס שאמור להשתלב בשירות הבין-עירוני של אגד מסוכן בטיחותית ומסורבל, וממליצים להשקיע בהבאת עוד נהגים לענף במקום להגדיל את קיבולת האוטובוס
הקומתיים באגד
על פי צבי ויינשטוק באתר אגד
▪  ▪  ▪
ב-26.8.1985 נפרק בנמל אשדוד אוטובוס דו-קומתי מדגם ניאופלאן שהגיע לארץ לתקופת ניסוי. משך הפעלתו החזויה הוגדר ל-12 שנה בשירות הבין-עירוני. שר התחבורה חיים קורפו ערך לו נסיעת מבחן בין-עירונית למשכן הכנסת. לאחר שמונה חודשים וחצי שבמהלכן גמא 195,583 קילומטרים וביצע 434 נסיעות בתשעה קווי שירות שונים, הוחזר האוטובוס ליצרן.
באוטובוס כמעט שלא אובחנו מגבלות תנועתיות למעט מגבלות הנובעות מגובהו. לא אובחנו בעיות בביצוע הנסיעות, והוא נמצא די יעיל. עם זאת, עלה צורך בשינוי מבנהו הפנימי כדי לאפשר קליטת נוסעים טובה, שיפור תאי המטען ושינוי במבנה התחנות המרכזיות במקום שיש הפרעה לכניסתו לרציף. גם זמן המוסך שלו היה גבוה מן הרגיל.
ב-1989 נרכש אוטובוס דו-קומתי ראשון. לאחריו הגיעו 20 אוטובוסים נוספים ובתחילת שנות התשעים עוד 30. הפעלתם נעשתה בקווי שירות הבין-עירוניים: תל אביב-ירושלים, תל אביב-חיפה, תל אביב-באר שבע ובקווי אילת.
תחילה התלהבו הנוסעים. אוטובוס עם סרן קדמי ואחורי כפולים, בעל יכולת הסעת נוסעים גדולה יותר, נמצא כלא מתאים לעבודה.
עם הזמן החלו לצוץ התקלות, ברכב הותקנו מסכי וידאו שבהם יכלו הנוסעים לצפות בסרטונים, חידוש מרענן בנוף התחבורה הציבורית, אולם במרוצת הזמן גרמו לציבור החרדי להביע את הסתייגותו והפעלתם בוטלה. בהמשך החלו לצוץ תקלות שנבעו מחוסר התאמה בין תיבת ההילוכים למנוע. תקלות אלו גרמו לעצירות בדרכים ולשהייה ארוכה במוסכים. לקראת סוף שנות ה-90 הוחלפו הרכבים הדו קומתיים בקו-480 ירושלים תל אביב ברכב רגיל מסוג מרצדס 404 שנקרא ישיר הבירה.
האוטובוסים הדו-קומתיים הועברו בהדרגה מקו 405 להפעלה בקווי השרות שבאזורי השפלה, עד להשבתתם ואחסנתם בחניון ארז בתחילת שנות ה-2000. לרכב שאוחסן חיפשו קונים ואלה נמצאו בירדן שממנה הגיעו סוכני רכב שרכשו מספר רב של אוטובוסים אותם מכרו ללקוחות בעירק ובמדינות המפרץ הפרסי.
בשנת 2004 הוחלט לחזור ולהפעיל 3 אוטובוסים דו-קומתיים בקו התיירות 99 שבירושלים. על-מנת להיערך לכך הוצאו ממגרש המושבתים שבמוסך ארז 7 אוטובוסים שמהם הצליחו לשקם 3 אוטובוסים. אוטובוסים אלו הופעלו בקו 99 החל מאוגוסט 2005 ועד להוצאתו הסופית של הניאופלאן האחרון ששרד בקו הזה בפברואר 2013. בכך למעשה בא לסיומו פרק ההפעלה של הניאופלאן הדו-קומתי באגד.

ביקורת בקרב גורמים בענף התחבורה על יוזמת שרת התחבורה, מירי רגב, לקיים ניסוי היתכנות להפעלת אוטובוסים דו-קומתיים בקווים בין-עירוניים של אגד, ואומרים כי מדובר במהלך מיותר ופופוליסטי שצפוי לכישלון.
על-פי התכנון, בשלב הראשון של הניסוי המשותף למשרד התחבורה ולחברת אגד, יופעלו ארבעה אוטובוסים דו-קומתיים, שיכנסו לשירות במהלך הרבעון הראשון של שנת 2021 בקווים הבין-עירוניים והפרבריים המהירים. מדובר בדגם אוטובוס של חברת מאן (MAN), הכולל 82 מקומות ישיבה.
במסגרת ההרצה, תיבחן לעומק מידת ההתאמה של דגם האוטובוס לאקלים הישראלי ולתוואי השטח המקומי, יכולת קליטת הנוסעים, שימוש בתא מטען ייחודי המצוי בגב האוטובוס, והתאמתו למעבר גשרים ברחבי הארץ.
כאמור, בענף מותחים ביקורת על ההחלטה, ומציינים כי תא מטען אחורי עלול להיות מסוכן בטיחותית, גם אם יותקנו מצלמות. כמו-כן יש חשש שהדבר יסרבל את מהלך הקו, ושנוסעים שיגשו לפרוק את המטען בעת ירידתם עלולים למצוא את עצמם רודפים אחרי נהגים ששכחו לפתוח את תא המטען, ובעצירה פתאומית עלול הנהג להביא לפגיעה בהם.
המחשבה שכדי להקל על המחסור בנהגים יש להגדיל את הקיבולת באוטובוס נכונה, אולם לא כדאי להשקיע מיליונים במיזם שעלול לרדת לטמיון, כאשר טרם מוצו יתר האפשרויות הזולות יותר יחסית, להגדלת מצבת הנהגים באמצעות מסופים מוסדרים עם שירותים, ברזייה, הגדרה כעבודה מועדפת (תוך הארכה של משך העבודה הנדרש במקרה הזה, כדי לאפשר לימוד נהיגה ועבודה, ולא הוצאת רישיון שבמהלכה תם הזמן שנדרש לעבודה מועדפת...).
עוד אומרים גורמי מקצוע בענף התחבורה, כי אין סיבה לקיים ניסוי בתחילת 2021 לאוטובוס קומתיים, כשאפשר לקיים אותו כבר כעת. לדבריהם, אנשי משרד מוזמנים לקפוץ לאולם התצוגה של חברת האוטובוסים "אנקאי" בנתניה ולצאת עם אוטובוס קומתיים חשמלי שכבר רשום (כלומר - עבר תקינה, יש לו מספר רישוי ותיאורטית אפשר להניע ולצאת איתו לכבישים, ע.י.).
אמנם אין בכך די על-מנת לבחון נוחות לנוסעים (כמו באוטובוס בין-עירוני), אבל לצורך בחינת התאמת האוטובוס לאקלים הארץ-ישראלי, לתוואי השטח המקומי ולמעבר גשרים זה מספיק. כמו-כן, מביעים הגורמים תמיהה על כך שדווקא אגד נבחרה לניסוי ההרצה האמור, ללא מכרז, תוך העדפתה על יתר החברות המפעילות בשוק.
השרה רגב: ״האוטובוס הדו-קומתי יאפשר הגדלת קיבולת הנוסעים והתמודדות עם המחסור בנהגים במערך התחבורה הציבורית. מדובר בחלק ממענה כולל לתחבורה ציבורית נגישה, מזמינה ונוחה לציבור הישראלי, שמטרתה לתת מענה לפקקים בכבישים ולאפשר ליותר יותר אזרחים לוותר על הרכב הפרטי ולעשות שימוש בתחבורה הציבורית״.

תאריך:  14/06/2020   |   עודכן:  15/06/2020
+ועדת הכלכלה דורשת הקפאת ישומונים מתקדמים
11:38 15/06/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

הוועדה העירה למנהל הרשות והודיעה כי היא רואה בחומרה שנושא מהותי ורגיש של התשלום הסלולרי באוטובוס לא קודם בתיאום עם הרשות להגנה על הפרטיות  ▪  הוועדה סבורה כי יש להעביר נושא זה בחקיקה ראשית ודורשת תשובות לשלל שאלות שלא ניתן להן מענה

מרגי. שאלות קשות [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
אסרף. הערות מהוועדה [צילום: ערוץ כנסת]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אוטובוס הקומתיים של אגד - מהלך מיותר"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ישר קופצים
פלג א  |  15/06/20 13:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
מתוך 35 אוטובוסי תחבורה ציבורית שנבדקו באשקלון התגלו ליקויי בטיחות בשליש מהאוטובוסים שנבדקו    דן בדרום: לא נמצא ליקוי בטיחותי חמור או מסכן חיים
עידן יוסף
מעט לפני שעזב את כיסא שר התחבורה חתם בצלאל סמוטריץ' על צווים ותקנות שיאפשרו תשלום על נסיעה בתחבורה הציבורית באמצעים מתקדמים    הצווים והתקנות נכנסו לתוקף, ומספר ימים אחר כך נדחה היישום בחודש בחתימת שרי התחבורה והאוצר החדשים    משרד התחבורה בתגובה: "מדובר בנושאים פרוצדורליים"
עידן יוסף
חתונת האבסורד נערכה ע"י פעילי 15 דקות בכניסה לתחנת הרכבת השלום הסגורה    מנכ"ל הארגון נגד קבינט הקורונה: "אי אפשר להחזיר את המשק בלי להחזיר את הרכבת״
עידן יוסף
נהגי החברה תיקפו בשנים 2018-2017 קוד לא נכון וחייבו ביתר נוסעים מירושלים ליישובי גוש-עציון וקרית ארבע    גובה הפיצוי לא יעלה על כ-127 אלף שקל
עידן יוסף
האוטובוס המפרקי החשמלי מצטרף לאוטובוסים חשמליים רגילים הנמצאים בשימוש בישראל    השרה רגב: בקרוב נחשוף אמצעי התניידות חדשים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il