ברוב של 53 חברי כנסת נגד 26 בלבד, דחתה (יום ד', 17.6.20) מליאת הכנסת את הצעת החוק של
תמר זנדברג בעניין הרחבת שירות התחבורה הציבורית בשבת.
זנדברג תקפה את שרת התחבורה
מירי רגב, ואמרה כי "שרת תחבורה שמתנגדת להפעלת
תחבורה ציבורית בשבת זה כמו שר בריאות שיתנגד לפתיחת בתי חולים בשבת". היא הסבירה שכשם שבתי החולים מצילים חיים, כך התחבורה הציבורית מצילה מפני תאונות דרכים של צעירים. לדבריה, מדובר בשירות חיוני למיליוני נוסעים, ולכן על הנהגים לספקו.
דבריה בהצעת החוק גררו תגובות חריפות מצד כמה חברי כנסת מ
יהדות התורה ומש"ס. סגן השרה
אורי מקלב, הסביר במליאה את התנגדות הממשלה להצעת החוק, ואמר: "המדינה לא תפעיל תחבורה ציבורית בשבת, אנחנו עומדים כעת להחיל דין רציפות דחייה על הצעת החוק הזו. היא עלתה בכל הכנסות האחרונות ונדחתה. ההצעה הזו באה לפגוע בסטטוס-קוו הקיים עשרות שנים. לא היה תקדים כזה ואנחנו מתחייבים שלא יהיה תקדים כזה. רואים גם את השינוי שנעשה בשנים האחרונות, הרוב בארץ רוצה לשמור שבת, רוצה יהדות, אתם מיעוט צעקני. אתם הולכים וקטנים".
ח"כ זנדברג השיבה לטענה כי יש לשמור על זכויות הנהגים העובדים, וציינה כי גם עובדי תחנות דלק עובדים בשבת. מקלב אמר בתגובה: "בהצעה זו אתם פוגעים בזכויות האזרח. כבר היום לא מקבלים אלפי עובדים לעבודה בגלל שרוצים שיעבדו בשבת. אני מצר על הפעלת תחנות הדלק בשבת. ההצעה הזו מנסה לחייב את מדינת ישראל לעבוד בשבת, לא רק שהצעת החוק הזו לא עומדת בקריטריונים משפטים בסיסים אלא גם בג"ץ דחה אותה לא פעם וקבע כי השר חייב להתחשב במסורת ישראל".
הוא הסביר כי תחבורה ציבורית בשבת תוביל לפתיחת המסחר בשבת, והוסיף: "במה אנחנו מדינה יהודית? מה הקשר שלנו לארץ ישראל מאכילת פלאפל? זו הזהות היהודית שלנו. הערכים הם לפני הבילויים. מדינה יהודית והזכות לשמורת המסורת חייבת להשמר. ההצעה הזו היא עקירה של הסטטוס-קוו על זכות הקיום שלנו בארץ.
כאמור, הצעת החוק נפלה, ובתגובה להתנגדות הממשלה הודיעה זנדברג, שתשוב ותעלה הצעת חוק אחרת שלה - שאף היא נפלה בעבר - למנוע משרים לנסוע ברכב ממשלתי כל עוד אין תחבורה ציבורית בשבת.