הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ב
משרד התחבורה מבזבזת כספי ציבור על קווי רפאים, קווי אוטובוס הנוסעים ריקים או עם מספר זעום של נוסעים. כך עולה מניתוח נתוני הנסיעות שערך ארגון בצלמו, לחודשים ספטמבר-דצמבר 2019.
כך למשל, קו 6 בעפולה הפועל מעל עשור מגיע לבית העלמין, הנמצא במרחק הליכה של 500 מטרים בלבד. הוא מסיע נוסע אחד בממוצע, וכל זאת ב-56 נסיעות בשבוע ו-5 תחנות בלבד.
קו רפאים נוסף הוא קו 10 של
אגד, קו הלילה של אילת, שאפילו קיבל היתר לפעול בשבת ולהסיע בעיקר אוויר. למרות שהקו עובר ב-48 תחנות ועובר 545 ק"מ בשבוע, הוא מסיע 2-1 נוסעים בממוצע! קו נוסף שפעיל גם בשבת וסובל מהעדר ביקוש הוא קו 42 של
נתיב אקספרס מתרדיון לאשבל (בחבל משגב שליד כרמיאל), שבו נוסעים בממוצע 4-3 נוסעים בלבד.
לרשימה המפוקפקת מצטרף גם קו 34 של
חברת דן בדרום מפארק אופקים לאופקים ולישובי הסביבה, שמבצע כ-800 ק"מ בשבוע, אך מסיע רק נוסע אחד בממוצע. כמו-כן נכללים בה כמה קווי הזנה ("קו רציף") לתחנות הרכבת.
מן העבר השני, ישנם קווים עתירי נוסעים, שבהם לא פעם מוצאים נוסעים את עצמם עומדים זה לצד זה צפופים כמו סרדינים. כאלה למשל הם קו 1 של דן מפתח תקוה לבת ים שבו 112 נוסעים בממוצע וכמה קווים עירוניים של אגד בירושלים, כגון קו 74 (94 נוסעים בממוצע), קו 32 (78 נוסעים) וקו 75 (73 נוסעים).
יו"ר ארגון בצלמו, יהודה פואה, שהגיש את הבקשה לפי חוק
חופש המידע, סיפר ל-News1 על התלאות אותן עבר עד להשגת המידע: "במשרד התחבורה לא ששו לתת את המידע, שללא ספק מביך את הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. דרשו ממני דמי טיפול גבוהים, מסרו לי את המידע בקובץ סרוק ולא בקובץ אקסל ורק אחרי תלונה ליחידה הממשלתית לחופש המידע התקבל המידע המבוקש כעבור חצי שנה של המתנה".
באשר לממצאי המידע, אומר פואה: "הרשות לתחבורה ציבורית בהנהלתו של
אמיר אסרף מתרשלת בעבודתה התכנונית, וים של כסף, עשרות מיליוני שקלים אם לא למעלה מכך, נשפך על קווים שמלבד הנהג מסיעים כלום ושום דבר. למפעילים זה נוח, כי הם מקבלים תשלום לפי קילומטרים, ללא קשר למספר הנוסעים, ובמקום שמשרד התחבורה יעשה את עבודתו לייעול המסלולים והשירות, הוא נותן יד למחדל הזה. ניתן היה בקלות לקחת את הכסף שהיה נחסך ולהקצות אותו לקווים אחרים שמפוצצים בנוסעים". לדבריו, שר התחבורה הקודם
בצלאל סמוטריץ' התחיל להתוות דרך בנושא, כשהורה בחסות הקורונה שלא לחדש פעילות של קווים דלי נוסעים, ועל השרה הנוכחית
מירי רגב להמשיך לקדם עשייה בנושא.
ארגון בצלמו מלווה את הנושא כבר שנים אחדות. בבקשת מידע קודמת שלו עלה כי 130 קווי אוטובוס של חברות שונות הסיעו פחות מנוסע אחד בממוצע לנסיעה ב־2017. ב-560 קווים התגלו פחות מ־5 נוסעים בממוצע לנסיעה באותה שנה. קווים אלה נסעו 47 מיליון ק"מ, ובחישוב כולל שילם עליהם משרד התחבורה כ־600 מיליון שקלים.