X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות שיווקיות
יום אחד בעבר, ז'אנג ונרונג [צילום: באדיבות BMCA]
עופר לוין: "הדור החדש של האמנות הסינית תוסס לא פחות מהדור שקדם לו"
אם תשאלו את האדם הממוצע מה הוא יודע על "אמנות סינית", הדברים הראשונים שיקפצו לראשו יהיו ציורי טבע של פריחת עצי דובדבן על מגילות משי ונייר אורז, פגודות או כיסונים ומה לגבי "אמנות סינית עכשווית"? לכן ישבנו לשיחה עם עופר לוין, מייסד Blue Mountain Contemporary Art, כדי לשוחח על זהותה של האמנות הסינית בת זמננו

נהוג לציין את תחילתה של האמנות הסינית המודרנית מסוף שנות ה-70 ותחילת ה-80 של המאה הקודמת. אירועי כיכר טיין-אן-מן הביאו לפיקוח יתר של המשטר גם על האמנות. עם זאת, החל מראשית שנות ה-2000 סצנת האמנות בסין חווה פריחה של ממש, שרק נגיף הקורונה הצליח לאחרונה להאט את דהירתה, אם כי לא את פרץ היצירתיות של אמניה.
כדי להדגים כיצד התבטאה אותה פריחה, מספיק לציין ששוק האמנות, שנשלט במשך חמישה עשורים על-ידי אירופה וארה"ב, העביר את הלפיד בשנת 2012 לסין, שהיוותה באותה שנה לא פחות מ-33% משוק בתי המכירות בעולם, תוך שהיא מקדימה את ארה"ב, בריטניה וצרפת.
כדי לעשות סדר בתחום, פנינו לעופר לוין, איש השקעות מקרן GTI, אספן מוכר של אמנות ישראלית וסינית ויזם של פלטפורמת האמנות בלו-מאונטיין לאמנות סינית עכשווית (BMCA).
"רוב האוספים של אמנות סינית עכשווית", מסביר לוין, "התפתחו בתחילת שנות ה-2000 וקודמו רבות בתערוכות באירופה. האוספים האלה ייצגו בעיקר אמנים שנולדו בשנות ה-60 וה-70. במהלך השנים, עם התמורות בכלכלה, חלק מאותם אוספים צומצמו, הועברו או הועמדו למכירה פומבית במחיר גבוה שמשך תשומת לב תקשורתית".
"למרבה הפרדוקס, רוב האמנים הסינים שנבחרו, הציגו את יצירותיהם בפעם הראשונה דווקא בתערוכות באירופה - עוד לפני שהצליחו לחדור את מעטה השמרנות של המוזאונים בסין. שם גם מוסד האמנות נותר בשנים הראשונות מנומנם למדי ביחס לסצנה המבעבעת".
התפתחות שוק האמנות בסין
אל ההצלחה של שוק האמנות הסינית נלווה שינוי תרבותי בסין: אמנים רבים הצטרפו, בתי-ספר לאמנות נוספו, גלריות ומוזאונים נפתחו (ב-2013 לבדה נפתחו כ-450 מוזאונים חדשים בסין), ילדים רבים ששאפו להידמות לאמנים, נהרו לחוגי אמנות ואוצרים סינים וסוחרי אמנות אצו לפתח מודלים שונים לקידום האמנים המועדפים עליהם. במקביל, גם המורכבות של סצינת האמנות עלתה.
הפריחה באמנות בסין והפתיחות לעולם הביאו לישראל כבר ב-2007 תערוכה של אמנות סינית עכשווית בשם "תוצרת סין", שבה הוצגו מאה עבודות נבחרות ומגוונות מאוסף אסטלה של כשישים אמנים ביניהם: אי-וויווי, צ'ן שאושיונג, הואנג ין, מה ליומינג, צ'יו ז'דג'יה, וונג נינגדה, ז'אנג הואן וז'אהג שיאוכאנג.
כשאני מזכיר את עובדה זו לעופר לוין הוא מציין, בצדק, שמרבית מהאמנים שהשתתפו בתערוכה היו סינים שקבעו את ביתם מזה שנים מחוץ לסין ונולדו בימי מהפכת התרבות (1966 - 1976), ולא מקרב דור האמנים שנולדו משנות ה-80 ואילך.
"האמנות הסינית שמעניינת אותנו ב-Blue Mountain מתמקדת באמנים צעירים, בדרך-כלל כאלה שנולדו לאחר 1980, כמו קאו שו, אי-ליאן, ואנג יאנג, ז'אנג ונרונג ואחרים, למרות שיש לנו באוסף גם מספר אמנים שחורגים מהכלל הזה. אנחנו שמחים מאוד לראות את ההצלחה של האמנים שלנו, ואת העניין שהם יצרו בקרב מוזאונים, מוסדות אמנות ומומחים בסין ובעולם - אך בעיקר אצל חובבי האמנות שמבקרים בתערוכות".
"חשוב לזכור שאמנות סינית עכשווית" מדגיש לוין, "נשלטת על-ידי אמנים מסוימים, שהם שמות המוכרים לקהל בעולם המערבי, כמו אלה שהופיעו בתערוכה במוזאון ישראל ב-2007. לעומת זאת, האמנים הסינים העכשוויים שבהם אנחנו בעיקר עוסקים במסגרת בלו-מאונטיין, לא בהכרח מוכרים בסין כמייצגים או בולטים, ולעיתים הם אינם ידועים במערב".
"לנו היה מעניין להציע זווית אחרת על סצינת האמנות הסינית העכשווית, שיש לה קונטקסט מורכב ורב משמעי, יותר מהסמלים והסטריאוטיפים המיושנים. האמנות של הדור הצעיר הזה היא אישית יותר, ממוקדת יותר בחיי הפרט ופחות פוליטית. הדור הזה נתפס כחומרני יותר, אבל הוא יצירתי ובועט לא פחות מהדור שקדם לו, והוא מושפע מרעיונות מחוץ לסין ומתפקידה של סין בעולם".
השתלבות Blue Mountain בעולם האמנות הסינית
כדי לחדור ללב העשייה של האמנות בסין הצטרף אל לוין גדליה אפטרמן שגר במשך שנים מספר בסין ודובר את שפתה. "כשהתחלנו לבנות את אוסף האמנות הסינית", ממשיך לוין, "אפטרמן, שאותו אני מכיר שנים, הצליח באמצעות קשריו הענפים בסין, לפנות ישירות לאמנים סינים צעירים שלא היו מוכרים בעולם וגישתם לאמנות הייתה שונה. בניגוד לדור הראשון, שהתכתב ביצירתו עם יצירות באירופה ובארה"ב, הדור הנוכחי מוצא את השראתו בסביבתו המקומית".
הפרויקט החשוב הראשון של בלו-מאונטיין היה The Future is the Past והוא הציג בתערוכה בוינה ב-2014 את עבודותיהם של 19 אמנים סינים, שנולדו בין שנות ה-50 לשנות ה-90. מאז התקיימו מספר תערוכות אחרות בסין ובישראל (מוזאון הרצליה ומוזאון פתח תקוה לאמנות).
כאשר אני שואל את עופר לוין אם יש לו מתוקף ניסיונו ב-GTI המלצות לגבי השקעות באמנות סינית הוא מחייך ואומר: "בהשקעות צריך קודם כל ללמוד היטב את השוק. האמנות הסינית מורכבת והיא כמובן מושפעת גם מהנעשה בעולם. ב-2008 וגם עכשיו, בעקבות משבר הקורונה, הערך שלה חווה האטה, אבל אין לי ספק שהיא עוד תשוב ובגדול".

דקה בתולדות האמנות, קאו שו [צילום: באדיבות BMCA]
לנשום אדמה, אי ליאן [צילום: באדיבות BMCA]
תאריך:  14/07/2020   |   עודכן:  15/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כתיבת המומחים
חלמתם על שיפוץ ובעקבות הקורונה זו כבר לא אופציה? שינוי קטן ופשוט יעשה את ההבדל
כתיבת המומחים
היקף הצ'קים החוזרים בישראל זינק לאחרונה בלמעלה מ-200 אחוזים    כיצד תוכלו להגן על העסק שלכם מפני פגיעה?    וגם, איך ניתן להפוך צ'ק דחוי למזומן בקופה, ללא סיכון ובמהירות? יצאנו לחקור
יעקב אלון
הלוואות בערבות מדינה נותנות לבעלי עסקים את הפתרון הטוב ביותר לקבלת הלוואות שהמטרות שלהן הן: הרחבת והגדלת העסק, פתיחת עסק חדש, השלמת הון חוזר לעסק והלוואות בערבות מדינה לעסקים שנפגעים ממשברים    כל הפרטים כאן
איתי שלום
ספר חדש, בהוצאת לוין, בוחן את פועלו האמנותי של הצייר אריה לובין ומשלים פרקים חשובים בתולדות האמנות הישראלית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il