X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
דיון בהרכב מורחב של שבעה שופטים

העליון עשוי לשנות מעמד המאסדר

וילנר קבעה שברירת המחדל היא לקבל את פרשנות המאסדר להוראותיו כמה מן השופטים רומזים שיחזרו למצב בו ההכרעה בידי ביהמ"ש
▪  ▪  ▪
הדיון ביום בביהמ"ש העליון [צילום: הרשות השופטת]

בית המשפט העליון עשוי לשנות פסק דין קודם שלו ולקבוע, כי עמדתו של מאסדר המוצגת בפני בית המשפט לא תהיה ברירת המחדל לפרשנות מעשיו, אלא שההכרעה תהיה בידי בית המשפט. כך מסתמן (יום א', 26.7.20) מדבריהם של כמה מן השופטים בדיון שנערך בנושא בהרכב מורחב.
בית המשפט קיים דיון נוסף בפסק דין של השופטת יעל וילנר משנת 2018, בהסכמת השופטים אורי שהם (שכבר פרש) ודוד מינץ. וילנר קיבלה את ערעורן של חמש חברות ביטוח על אישורה של תביעה ייצוגית נגדן, שהוגשה בטענה לגביית יתר של כספים בתשלומים חודשיים. בית המשפט המחוזי ביקש מהמפקח על הביטוח (כיום – ראש רשות שוק ההון) לפרש את כוונתו בחוזרים הרלוונטיים, והוא אמר שהחברות היו רשאיות לגבות כספים אלו.
בית המשפט המחוזי לא קיבל את פרשנות המפקח ואישר את התביעה כייצוגית. כאמור, וילנר קיבלה את הערעור וקבעה, כי ברירת המחדל בפרשנות הוראות של מאסדר תהיה פרשנותו-שלו, כל עוד היא במתחם הסבירות. כלומר: בית המשפט יעדיף את פרשנות השופט רק במקרים נדירים. עד אותו פסק דין נקבע, כי לעמדת המאסדר יש משקל – אך היא איננה מחייבת למעשה את בית המשפט. הדיון הנוסף התקיים בעיקר בשאלה זו.
השופט עוזי פוגלמן הזכיר, כי הפסיקה עד כה הייתה שבמקרה בו שתי הפרשנויות שוות במשקלן – תינתן עדיפות לפרשנות המאסדר. "ברור לכולם שהמילה האחרונה בפרשנות היא של בית המשפט. השאלה היא למה לשנות קונספט. אנחנו מנסים להיות עקביים ולסטות מפסיקה רק אם אין ברירה. עד היום זה עבד לא רע. זו הבעיה: כל המשקל עובר מבית המשפט לרשות המבצעת. השאלה היא האם צריך ללכת על זה; שאלה גדולה". המשנה לנשיאה חנן מלצר הוסיף: "יש כלל, שאם משהו עובד לא רע – לא צריך לתקן אותו". לדבריו, "צריך לקבוע כאן איזשהו כלל – האם להביא בחשבון את פרשנות המאסדר או לתת לה עדיפות".
השופט נעם סולברג הציג את הסוגיה מן הכיוון השני: "איזה משקל צריך להינתן לעמדת המאסדר שזו מומחיותו ועבודתו היום-יומית? האם המשקל צריך להיות כמו לכל דעה שתבוא בפני בית המשפט? מדוע שזה לא יהיה שונה מכל חוזה שהצדדים יכולים לפרש?". ואילו וילנר אמרה: "האם צריכה להיות אבחנה אם הרגולטור מפרש את עצמו לבין מצב בו הוא מפרש חקיקת משנה? האם צריך לתת משקל יותר כאשר מדובר בהוראות מקצועיות שלו-עצמו?".
נציגת היועץ המשפטי, לימור פלד, אמרה כי היועץ יכריע בין עמדות מאסדרים שונים, ככל שיהיה צורך להגיש עמדה אחידה לבית המשפט. על כך הגיב השופט ניל הנדל: "אתם לוקחים לעצמכם יותר סמכויות מכפי שיש לבית המשפט. כאשר אנחנו מקבלים את עמדת היועץ או הכנסת, אנחנו לא עוסקים בשאלת המשקל שיש לתת לה, אלא מקבלים אותה או דוחים אותה. כאן אנחנו עוסקים בכל מיני כללי דרך, שאני לא מבין בשביל מה הם טובים".
פלד תמכה בפסיקתה של וילנר ואף אמרה שהיועץ יקבל על עצמו את אותו כלל בדבר עדיפות חוות דעתו של המאסדר. פוגלמן הגיב: "זה קצת מדאיג מבחינת מעמד היועץ. האם הוא יגיד: יש להם פרשנות אחרת, היא לא מופרכת ולכן אני מאמץ אותה? זה מנוגד לדנ"א של מוסד היועץ".
נציג חברות הביטוח, ברק טל, הציע לתת עדיפות למאסדר בנושאים מקצועיים ולא בנושאים ערכיים המסורים לבית המשפט. הוא גם הציע לקבוע נוהל השאלה על מי מוטל הנטל לסתור את עמדת המאסדר. הנדל דחה עמדה זו: "חברות הביטוח לא רוצות לתת לבית המשפט את היכולת להחליט. בית המשפט מתערב לעיתים קרובות בנושאים רפואיים ועסקיים; זו העבודה שלו. אני לא מבין למה חברות הביטוח רוצות שבתחום הזה בית המשפט לא יחליט. המשקל של עמדת הרגולטור לא צריך להיות אפס, יש לו משקל מכובד, אבל בית המשפט צריך להכריע. ברור שבית המשפט צריך לשמוע את עמדת הרגולטור ואז להחליט. מדוע להגביל את שיקול הדעת של בית המשפט?".

תאריך:  26/07/2020   |   עודכן:  26/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אקטיביזם שיפוטי
גדעון סער
מסכנה אחת אין ולא תהיה לאיש אפשרות לשמור על הרשות השופטת: מפני עצמה. הסכנה שבכניסת בית המשפט לזירה הפוליטית היא בראש ובראשונה לו עצמו. איפה הימים ששופטי בית המשפט העליון כתבו בפסקי-דינם על הצורך בריסון עצמי בבוא בית המשפט לשקול התערבות בסמכויותיהן של הרשויות האחרות?
איתמר לוין
פסק הדין בו דחה בג"ץ את העתירה נגד פרס ישראל לרב יעקב אריאל, אומר שדעה הלכתית-תורנית המנוגדת לתפיסות הליברליות - היא צורמת ופסולה; הזכות להביע אותה היא רק בשל חופש הביטוי    ענת ברון, אסתר חיות ועופר גרוסקופף סוללים את הדרך לסתימת פיותיהם של רבנים ומתעלמים מכך שהתנ"ך - ולא פסיקת בג"ץ - הוא היסוד להקמת המדינה, כפי שנאמר בהכרזת העצמאות    בנוסף לכך, בג"ץ שוב נוטל לעצמו תפקיד מוסרי-ציבורי - שכלל אינו בסמכותו
דן מרגלית
זה ויכוח חסר תקדים על מהותה ודמותה של מדינת ישראל, אך לפני כן באתי להזהיר מפני שקר המופץ ללא הרף בפי השר לוין    הוא טוען, שאין מדינה בעולם בה בית המשפט העליון מתערב בעבודת הפרלמנט
פרופ' דוד נבון
שני עקרונות יסוד הוריש אהרן ברק לבאים אחריו: לבית המשפט העליון יש תפקיד במהפכה החוקתית והכל שפיט. אלא שבדיקה מעמיקה יותר של החקיקה, ההיסטוריה שלה ובעיקר של ההיגיון שמאחורי טענות אלו, מוביל למסקנה שאין בהן ממש
איתמר לוין
"אם יש דרך בטוחה להחליש את מערכת המשפט, זוהי הימנעות מלהשמיע עליה ביקורת והימנעות מתיקון הדרוש תיקון"    מנדלבליט: עצמאות בתי המשפט והתביעה - חיונית לביטחון המשפטי
רשימות נוספות
"יורים חיצים במי שבא לשנות"  /  איתמר לוין
אוחנה: לקיים את הוויכוחים בשיקול דעת ובדרך ארץ  /  איתמר לוין
מחלוקת עזה בעליון בארה"ב על תקדימים  /  איתמר לוין
לא-תאומים בעליון האמריקני  /  איתמר לוין
פסקת ההתגרות  /  עו"ד ראובן דינור
קטן אך מייצג  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il