X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
סגן נשיא חברת שברון על העשור הקרוב:

צריכת גז טבעי בעולם תגדל ב-50%

לובי 99: "שברון הביאה איתה את השיטות הבריונות שלה. יומיים אחרי שהחברה נכנסה לארץ, היא סגרה את ברז הגז לחברת חשמל" ח"כ מתן כהנא: אנחנו יושבים על מצבור עצום של תקליטים בזמן שהעולם עבר למוזיקה דיגיטלית יו"ר הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל: הדיון היום היה האופטימי ביותר
▪  ▪  ▪
דיכטר. יצא אופטימי מהדיון [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
חברי הכנסת מתן כהנא ואוריאל בוסו [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

הוועדה המיוחדת לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל בראשות ח"כ אבי דיכטר דנה (יום ד', 30.12.20) בפוטנציאל שוק הגז הטבעי בארץ וייצוא לחו"ל. יו"ר הוועדה ח"כ אבי דיכטר אמר בפתיחת הדיון: "אנחנו סקרנים לדעת מה משמעות כניסת חברת שברון לזירה. ביקשנו מהם להופיע בוועדה על-מנת להסביר לנו להיכן בדעתם לקחת את שוק הגז בארץ וכיצד הקרן תהנה מהרווחים וההיטלים".
דיכטר אמר כי נציג קרן העושר של נורבגיה - קרן שמנהלת 1.3 טריליון דולר - סיפר לו כי בשש השנים הראשונות להקמת הקרן, לא נכנס דולר אחד. "אנחנו היום שש שנים לאחר הקמת הקרן. ואני מציע ולהתאזר בסבלנות", דבריו.
סגן הנשיא לעניינים אזוריים של חברת שברון, ביני זומר, אמר כי "חברת שברון נוכחת במזרח התיכון משנת 1932. התגלית הראשונה של החברה הייתה בערב הסעודית. אנחנו פועלים ב-187 מדינות. מטה הפעילות של חברת שברון במזרח הים התיכון יהיה בהרצליה ומשם ננהל את פעילות משאבי הטבע בארץ והשיווק במדינות מצרים וירדן. בזמן הקרוב יגיע לארץ מר ג'ף אווינג, שינהל את המטה באזור. יש לו ניסיון עסקי של 35 שנה בחברה".
להערכת החברה, בעשור הקרוב יהיה גידול של 50% בצריכת גז טבעי בעולם. מ-60 אלף BCM ל-90 אלף. לשאלת יו"ר הוועדה מה ההערכה של הגידול בארץ, השיב זומר כי "30% מהחשמל בארץ מיוצר היום מפחם. לדעתנו, ניתן לזרז את החלפת הפחם בגז. שם יהיה הגידול המשמעותי בארץ". לדבריו, ההזדמנויות של הגז הישראלי, הם פוטנציאל הייצוא וחיבור של מדינת ישראל, לשוק העולמי וזה היתרון הגדול של כניסת חברת שברון לארץ.
ח"כ מתן כהנא (ימינה) הגיב לדבריו ואמר: "אם ההערכה נכונה, אנחנו צריכים למכור כמה שיותר גז וכמה שיותר מהר כייון שאח"כ הצריכה תרד. אנחנו יושבים על מצבור עצום של תקליטים בזמן שהעולם עבר למוזיקה דיגיטלית. אם התחזיות נכונות, אנחנו בחלון הזדמנויות וכדאי להעמיק בו".
המשנה למנכ"ל קרן העושר הלאומית של הרפובליקה של אזרבייג'ן, רובשאן ג'באדוב, אמר כי נכון לסוף 2020, הכנסות הקרן הן מעל 43 מיליארד דולר.
ג'באדוב ציין כי כשאזרבייג'ן הפכה למדינה עצמאית בשנת 1991 לא היו ברשותה מספיק אמצעים ומשאבים על-מנת להשקיע בשדות הגז והנפט באזור, ולכן משנת 1994, הממשלה האזרית חתמה על הסכמים מול 13 חברות זרות לפיתוח המשאבים הטבעיים. השלב השני של הפעילות, היה הקמת קווי צינור להובלת הגז והנפט ולבסוף הוקמה קרן העושר עצמה, הקרויה SOFAZ - State Oil Fund of the Republic of Azerbaijan.
בתשובה לשאלת דיכטר, ענה ג'באדוב כי 100% מהכנסות הגז והנפט של אזרבייג'ן עוברות ישירות לקרן העושר של המדינה ומתוך הכנסות אלו, הקרן מפרישה נתחים לתקציב המדינה. בשנה החולפת הועברו כ-11.1 מיליארד מאנאט אזרי (המטבע המקומי) מקרן העושר לתקציב המדינה, במה שהיווה כמעט 50% מסך תקציב המדינה. כמו-כן משקיעה הקרן במיזמים אסטרטגיים בתוך המדינה ובנכסים שונים ברחבי העולם.
ג'באדוב הוסיף כי הקרן האזרית מממנת מיזמים שונים ברחבי העולם כגון בניית מסילות רכבת וצינורות נפט, מיזמים של פיתוח אזורי חקלאות, סיוע לפליטים ואף השקעה בתוכניות מלגות חינוך שונות.
יו"ר הוועדה התעניין בתהליך קבלת ההחלטות בקרן. הנציג האזרי סיפר כי ההצעות להשקעה נדונות תחילה בוועד המנהל של הקרן. לאחר מכן הן מועברות לדיון בפרלמנט ולבסוף הן נשלחות לאישור נשיא המדינה.
הקרן משקיעה בעיקר בהשקעות סולידיות, נטולות סיכון גבוה ולכן התשואה היא יחסית גבוהה (כ-65% מאז תחילת פעילות הקרן). מדיניות ההשקעה היא ש-65% מההשקעות יהיו בדולרים אמריקנים, 20% באירו, 5% בפאונד הבריטי והשאר במטבעות שונים. לבסוף המשנה למנכ"ל הקרן שיתף את חברי הוועדה במאמצים להגברת שקיפות פעילות הקרן.
עליית הצריכה בתובלה הימית
מנכ"ל חברת דלק קידוחים, יוסי אבו, היום אנחנו צורכים 12 BCM לשנה. הערכה שלנו שהביקוש לגז טבעי בעשור הקרוב, יגיע ל-20 BCM בשנה. וזה על-אף נוכח כניסת האנרגיות המתחדשות. לדעתו, בהנחה של עלייה של 30% בשימוש באנרגיות מתחדשות, המשק הישראלי צריך לשמר ל-20 שנה הקרובות, 400 BCM.
לדבריו, בזירה האזורית של לבנון, סוריה ועירק, יש מחסור גדול מאוד של גז. בנוסף, התובלה הימית עוברת מסולר ומזוט לדלקים נקיים ולגז טבעי. עד 2025 הצריכה בתובלה הימית, תעלה מ-14 BCM היום, עד ל-25.
אבו: "כניסת חברת שברון שינתה את הכללים שלנו באזור. עד כה לא הצלחנו להיכנס לשוק העולמי והיכולות הדרמטיות של חברת שברון, תכניס אותנו לשוק ה-LMG העולמי. ככל שיותר חברות בינ"ל יכנסו לארץ כך ייטב לכולם. השוק העולמי והמשקיעים הזרים צפו בכניסה הצוננת של השוק הישראלי לחברת שברון ויש לזה השפעה. מדינת ישראל צריכה לעבור מראש של חסמים לראש של יזמות ורגולציה מאפשרת. לאור הטרפיק הגדול בתעלת סואץ, מדינת ישראל יכולה להיות המקום הגדול בעולם למתקני אחסון ושינוע של גז לרחבי העולם.
מנכ"ל חברת תמר פטרוליום ליעמי ויסמן אמר: "נכון להיום מחיר יחידת גז באסיה נע סביב 13 דולר ובאירופה 7 דולר".
מנכ"ל איגוד תעשיות חיפושי הגז והנפט בישראל אמיר פוסטר אמר כי "גם לפי התרחיש האגרסיבי ביותר של עליה באנרגיות מתחדשות, יהיה גידול בצריכת גז טבעי בעולם. בהערכה זהירה, ברחבי העולם, יושקעו מעל 200 מיליארד דולר בייצור גז טבעי, ואני מקווה שחלק יגיע לארץ. עד כה התגלו בארץ 1,000 BCM ויש פוטנציאל של 2,000 BCM נוספים, שהם חצי טריליון שקל הכנסות למדינה".
לדבריו, נדרש שינוי פרדיגמה כדי להיכנס לשוק העולמי שעתיד לעשות שיפט לכיוון המזרח וכדאי שנהיה שחקנים בשוק הזה.
"כניסת שברון אינה 'הזדמנות עצומה'"
סמנכ"ל לובי 99 מרב דוד ביקשה לצנן את השמחה של כניסת חברת שברון. לדבריה, השיח בדיון הוא כאילו כניסת חברת שברון היא הזדמנות עצומה. "אני מבקשת להזכיר שחברות הגז עדיין לא שילמו שקל אחד לקרן. חברת שברון הביאה איתה את השיטות הבריונות שלה. יומיים אחרי שהחברה נכנסה לארץ, היא סגרה את ברז הגז לחברת חשמל. עוד אמרה מרב דוד, מה שלא סופר לוועדה, זה, שבדעת החברה להשקיע מיליארדים במפעל התפלה מה שיגרום לכך שעוד שנים רבות לא יכנס כסף לקרן. החברות טענו שהם ייצאו למצריים 3 BCM, אולם בירור שלנו העלה שהם יצאו פחות ממחצית. אם אזרחי ישראל לא יקבלו את המגיע להם, לשם מה מתקיימים הדיונים פה?", שאלה דוד.
גם מרגו אהרונוביץ', סטודנטית לקימות במגמה ירוקה, ביקשה לעשות חשיבה מחודשת בכל הקשור לייצוא גז. באתי, כי אני מפחדת על העתיד שלנו. למה רווחים כלכליים תופסים יותר מקום מהעתיד שלנו? גז מזהם! אם כדברי משרד האנרגיה שגז הוא אנרגיית מעבר, למה אין תאריך סופי לשימוש בגז. זה לא דרך לטפל במשבר האקלים. הפרויקטים לייצוא גז לעולם, קושרים את מדינת ישראל לדלקים פוסיליים מזהמים לשנים רבות, מה שישאיר את הנזקים הבריאותיים וזיהום האוויר שנים רבות. אנחנו דורשים לבטל את כל הפרויקטים הללו.
מנכ"ל משותף של חברת אקו אנרג'י, ד"ר עמית מור, אמר כי ניתן לייצר מגז מוצרים רבים כגון דשנים, מתנול, דלק מטוסים ועוד. לדבריו, כל דולר שנכנס לארץ בתעשיה הזו, יש לו מכפיל של שלוש דולר כניסה למשק. יו"ר הוועדה ביקש ממור לקבל מסמך סקירה של אופציות הייצור והשימוש הנוספים מגז.
ח"כ אוריאל בוסו (שס) אמר: "הדיונים בוועדה מקדמים אותנו ליום שבו הקרן תקום. בוסו הביע תקווה כי נעשה שימוש מושכל בגז לצד השמירה על איכות הסביבה".
דיכטר סיכם את הדיון ואמר שהדיון היום היה האופטימי ביותר. שמענו תחזיות שמדברות על גידול דרמטי בשימוש בגז בשנים הבאות מה שיגדיל את ההכנסות לקרן. הוא אמר כי בהשתדלותו, ועדת האיתור לבחירת נציגי הציבור בקרן העושר תתכנס בשבוע הבא.

תאריך:  31/12/2020   |   עודכן:  31/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  איילת שקד / Ayelet Shaked  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אסף זמיר / Asaf Zamir  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חיים כץ / Haim Katz  טור פז משה  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יזהר שי / izhar  shay  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק תשובה  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משולם נהרי / Meshulam Nahari  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניסים ואטורי  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עומר ינקלביץ'  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  רפי פרץ / Rafi  Peretz  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרן השכל / Sharren Haskel
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גז טבעי
מירב ארד
ההזרמה לים בוצעה בניגוד להנחיות ותוך הפרת ההיתר. על התקלה דיווחה יממה לאחר ביצוע ההפרה, ובכך אף הפרה החברה את תנאי ההיתר המחייב אותה לדווח טלפונית על כל חריגה או חשש לחריגה מתנאי היתר
יצחק דנון
גז טבעי דרום טוענת שההסכם בין חברת נתיבי הגז לבין חברת החשמל, מהווה הפרה של החוק הקובע שרק היא רשאית לספק גז בלחץ נמוך בדרום הארץ
מירב ארד
מנמל חיפה הציוד הועבר לדוברה שהובילה את הטורבינה והגנראטור לנמל חדרה, ושם בוצעה פריקת הציוד ליבשה באמצעות מנוף ענק. שתי משאיות מיוחדות הובילו הציוד לאתר אורות רבין, היעד הסופי
אדי כהן
ההודעה על פתיחת מו"מ בין לבנון לבין ישראל על מאגרי הגז השנויים במחלוקת סמוך למים הטריטוריאלים של שתי המדינות הפתיעה רבים. טרם נקבע מועד רשמי לפתיחת המו"מ אך זו אינה הפעם הראשונה בה מתנהלים מגעים מעין אלה בין שתי המדינות
עידן יוסף
מנהלי חברות חלוקת הגז הטבעי ומפעלי התעשיה מחו על הסחבת בחיבור לרשת: "שחררו אותנו ותנו לעבוד"    היו"ר מרגי: משרד האנרגיה צריך למנות ממונה    מנכ"ל נגב גז טבעי: בדיקת חיבור בניין לגז טבעי עולה 52,000 שקל - בעוד שבדיקת חיבור לגז ביתי רק 700 שקלים    מנהל רשות הגז: עד 2025 יחוברו 220 מפעלים
רשימות נוספות
גז טבעי  / מי ומי    | 
"להפעיל את קרן העושר הישראלית בינואר"  /  עידן יוסף
לחייב את שברון לספק גז מוזל לחח"י ממאגר תמר  /  איציק וולף
נשלול מנובל את זכות הוטו למכירת גז  /  מירב ארד
מצרים ויוון נגד טורקיה  /  גליה לינדנשטראוס, אופיר וינטר
הקרן לתשתיות העתיד  /  דורי מור
מדוע ירדן קונה גז מישראל  /  שאול מנשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il