X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טוני ג'ודט בא לחזק את טענת שלמה זנד בספרו "מתי ואיך הומצא העם היהודי?", כאילו ההתעקשות היהודית על "פיסת טריטוריה קטנה אחת" היא הגורם ל"תסבוכת הישראלית-פלשתינית", ויצא מחזק את רוחנו שלנו
▪  ▪  ▪
זנד מעניק לפלשתינים את מתנת ה"אין פרטנר" פשוט, כי "אין כזה דבר עם יהודי" [AP]

התסכול המובן נוכח אי-פתירותו של הסכסוך הישראלי-פלשתיני גורם לאנשים מסוימים לטעון, שהתנאי להיעלמות הסכסוך הוא שאחד הצדדים יוותר. אך מה קורה אם שני הצדדים מגלים נחישות להתמיד לעד? תשובה פרוידיאנית לשאלה זו ניתנה לאחרונה על-ידי - ניחשתם - יהודים: הַסבירו ליהודים (אבל לא חלילה לפלשתינים) שהם למעשה אינם קיימים, ואז הם יחדלו להילחם למען "העצמי הדמיוני" שלהם.
הגיונית לא ניתן להתווכח עם הטענה, שללא ישראלים או פלשתינים (או שניהם) לא יהיה סכסוך ישראלי-פלשתיני; שללא קיומם של יהודים לא תהיה אנטישמיות (האמנם?); ושאלמלא הומצאו המכוניות לא היו מתרחשות תאונות דרכים שבהן מעורבות מכוניות. למעשה, גם אין סיבה לציין כל זאת, אלא אם כן אתה מצליח להראות שמה שסברת כי הוא מציאות - הוא למעשה רק אשלייה. שלוף את היהודים הלוחמים ממערתו של אפלטון, אלץ אותם להכיר בכך שמה שהם סברו כי הוא אמיתי ומציאותי הוא רק פיקציה ותרמית, ופתרת את הסכסוך הערבי-ישראלי.
זאת ההנחה שביסוד טיעונו של שלמה זנד בספרו "מתי ואיך הומצא העם היהודי?" (2008).
כהיסטוריון של צרפת המודרנית ושל אירופה באוניברסיטת תל אביב, זנד אינו מומחה למזרח התיכון הקדום ולהיסטוריה היהודית, ומומחים בתחומים אלה פטרו את ספרו בלעג כחיבור זול ומביך של זיוף ותעמולה. אפילו ההיסטוריון הבריטי טוני ג'ודט (Ton Judt) - שגם הוא מומחה להיסטוריה של אירופה המודרנית וגם הוא יהודי אנטי-ציוני - מודה במאמרו "על ישראל לוותר על האגדה האתנית שלה" כי תרומתו של זנד להיסטוריה היהודית "היא במקרה הטוב מיותרת". ג'ודט אינו מתווכח על כך שספרו של זנד הוא מרושל מבחינה אקדמית, אך טוען כי רשלנות זו אינה רלוונטית (ואפילו נסלחת) - לשיטתו של ג'ודט, העיקר הוא הנקודה שאותה מנסה זנד להבהיר: "הסטייה שבהתעקשות לזַהוֹת יהדות אוניברסלית עם פיסת טריטוריה קטנה אחת... היא הגורם היחיד החשוב ביותר האחראי לכישלון לפתור את התסבוכת הישראלית-פלשתינית". במילים אחרות, אחד מעיקרי היהדות המרכזיים הוא בבחינת "סטייה", והגורם "היחיד החשוב ביותר" לסכסוך הישראלי-פלשתיני.
לפיכך, על היהודים לזנוח את אחד החשובים שבעיקרי אמונתם - אמונה הנותנת להם תקווה ומסייעת להם לשרוד במשך אלפיים שנות גלות. לעומת זאת, ההשקפה האיסלאמית, שיש "לשחרר" מידי "הכופרים" כל פיסת אדמה שהייתה אי-פעם בשליטת מוסלמים, אינה גורמת שום בעיה. גם לא התעקשותם של הפלשתינים לפלוש לישראל בעזרת מיליוני צאצאים (או הטוענים לצאצאות) של פליטי 1948, או הכחשתם את עצם קיומו של בית המקדש בירושלים. הבעיה אינה התיאולוגיה המוסלמית או המיתולוגיה הפלשתינית, אלא האמונה היהודית.
"תקוותו" האולטימטיבית של ג'ודט היא יצירת מה שהוא מכנה "הבחנה טבעית" בין יהודים ובין ישראל. אכן, צודק ג'ודט בהנחתו, כי אם יהודים יאבדו את אחדותם כעם וינטשו את אמונתם, ישראלים בהכרח יתהו מהו הדבר שלמענו הם נלחמים - ושזוהי, ללא ספק, אחת הדרכים לפתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני.
לזכותו של ג'ודט ייאמר, כי הוא מבטא בבהירות את מה שהשיח הציבורי האירופי רומז עליו זה שנים: שאם מחיר הקיום היהודי הוא מלחמה שעלולה לא להסתיים לעולם, אזי היהודים "מוכרחים" לוותר.
אבל הם לא מוותרים. שלושת אלפי שנה של היסטוריה יהודית, ושל הישרדות שאין לתארה, סותרות את תקוות השווא של ג'ודט. עלינו, היהודים, לעמוד אפוא על המשמר ולהכיר בכך שקיומנו אכן תלוי באחדותנו ובאמונתנו, ולהודות לשלמה זנד ולטוני ג'ודט, שבקריאתם לישראל להיכנע, הם מזכירים לנו זאת ומחזקים את רוח הקרב שלנו.

לאתר מגזין מראה
ד"ר עמנואל נבון הוא מרצה בתוכנית ללימודי דיפלומטיה ע"ש אבא אבן באוניברסיטת תל אביב ושותף מייסד של קבוצת נבון-לוי בע"מ
תאריך:  25/12/2009   |   עודכן:  25/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מתי ואיך הומצא הספר של זנד
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
Gates of Vienna, משמע: ל"ת
גזענות נגד לבנים  |  25/12/09 21:05
2
תשובה אלמנטארית לזנד
אלכס מראשון  |  25/12/09 21:24
3
זנד-שרלטן בכסות נכלולית אקדמית ל"ת
א מ רול  |  25/12/09 21:28
4
חבל שהוריו שרדו את השואה!
cvrtr  |  25/12/09 22:45
5
זנד מודה שהוא קומוניסט בהשקפתו ל"ת
dodel  |  26/12/09 11:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק סיבוש
בקרן פורטלנד לא מתרגשים מהקפאת הבנייה    גם לא מעמידים תנאים מיוחדים לדיירים העתידיים. כוחו של תואר מטעם הוד מלכותה
ד"ר אברהם בן-עזרא
השופט מנחם רניאל: "השמאי הגיע למקום כדי לבדוק טענה לבנייה בלתי חוקית נוספת, וזכותה של המשיבה [ולא רק שמאי מטעמה] להצטרף לביקור ולהכנס למתחם המריבה    זאת, גם אם השמאי המוסכם טוען שאין צורך בהצטרפותה    השמאי המוסכם שוגה כאשר הוא סבור שהוא יכול לבצע את עבודתו בנוכחות צד אחד בלבד, או שהוא יודע הכל לבד ולא צריך שיסבו את תשומת לבו לדבר"
אלכס נחומסון
כשרצה בית המשפט להרחיב את אופקיו בסוגיה מקצועית כזו או אחת - היה מזמן עד מומחה שיהיה מאיר את עיני השופטים בדקויות התחום שבו עסק"    לא זכורים תקדימים רבים במשפט הישראלי לאותה נדיבות התנדבותית שקפצה על מועצת העיתונות והעומדת בראשם
ד"ר אברהם בן-עזרא
דומה שהחמאס כבר תפשו את הפרינציפ - למתוח את החבל עד כמעט קריעה, ואז לשחרר, ושוב למתוח - ושוב לשחרר, כך שתמיד יהיה על מה לדבר עימהם, ובין סכין בגב לירי מרכב נס - ינהלו עימהם דין ודברים באנגלית ויתנו לפרחחים מהחמאס במה כמו הבמה של שרים מישראל ומחו"ל
צבי גיל
מה לה לישראל שתלין כנגד מוסדות האו"ם? כמדינה עם עבר של מיעוט נרדף, עליה להודות על קיומם    מה לה לישראל שתלין על חקירות בספרד ובלונדון אם מעולם לא יצאה במסע הסברה ראוי לשמו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il