X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ויסקונסין, אם הייתה עסק פרטי, הייתה מנוהלת בצורה שונה לגמרי ועוד: גם תהליך ההפרטה היה עם אחריות יותר גדולה
▪  ▪  ▪
משתתפים בתוכנית ויסקונסין [צילום: פלאש 90]
נסגרו לשכות התעסוקה
עופר וולפסון
התוכנית הנסיונית, שהייתה אמורה לפוג בסוף השנה, תוארך עד סוף אפריל * רה"מ מתכוון להפעיל לחץ על הח"כים בזמן זה כדי לאשר הרחבה ארצית, שכן כעת אין רוב לתוכנית בכנסת
לרשימה המלאה

לין: 100 אלף איש בישראל אינם מעוניינים לעבוד
עופר וולפסון
יו"ר איגוד לשכות המסחר אמר כי רק הגדלת שיעור השתתפות האוכלוסיה בכח העבודה יוכל להביא להשוואת התוצר לרמה אירופית * "אי אישור תוכנית ויסקונסין יהיה בכייה לדורות"
לרשימה המלאה

כל אדם העושה את צעדיו הראשונים בעולם העסקים יודע כי לפני כל השקעה בשוק העסקי יש לבדוק את הדרישה למוצר אותו הוא רוצה לשווק, פיילוט שיהווה לו כהוכחה לפוטנציאל הרווחי של המוצר. ללא נתונים מדויקים של נתח השוק, הוא לא יעשה שום צעד, גם הקטן ביותר, וודאי שלא הרחבת והגדלת סכום ההשקעה במוצר המשווק.
בימים אלו הועלתה בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת ההצעה להרחיב את תוכנית ויסקונסין לתוכנית ארצית. עד עכשיו הוגדרה התוכנית כפיילוט ניסיוני על-מנת לבדוק את התועלת שבתוכנית ויכולתה להחזיר את האנשים למעגל העבודה. תוכנית ויסקונסין אמורה להכשיר את המצטרפים לשורותיה בתחומים שונים בהם יש ביקוש לעובדים וכך לתת להם את הכלים למציאת מקום עבודה לטווח ארוך ושקט כלכלי לאורך זמן.
בפועל, תוכנית הפיילוט עדיין לא הסתיימה. מסקנות ונתונים מדויקים על מספר האנשים שנכנסו למעגל העבודה בעבודות קבועות ומבוססות עדיין אין. כך שלא ניתן כרגע לקבוע את מידת הצלחתה של התוכנית, אם בכלל.
תוכנית ויסקונסין במסגרתה הניסיונית עלתה למדינה כ-138 מיליון שקל לשנה - סכום שכמעט משתווה לעלותו השנתית של שירות התעסוקה על כל אגפיו. אם תתקבל ההצעה להרחבה התוכנית עלותה תגיע לסכום עתק של יותר ממיליארד שקל בשנה. מפתיעה התנהלותם של אנשי האוצר בתמיכתם להרחבת התוכנית ללא קבלת תוצאות חד-משמעיות על הצלחתה של ויסקונסין, למרות ההוצאה הכספית הכרוכה בכך, ולמרות שעדיין לא הומצא המקור הכספי למימון התוכנית. כנראה שכשמדובר בהפרטה - כל הדרכים כשרות.
הפרטת לשכת התעסוקה או בשמה החדש "אורות התעסוקה" היא פגיעה מהותית בכבודו ובזכויותיו של האזרח הקטן. הסמכות לקביעת זכותו של האזרח לקבלת קצבת קיום או לשלול אותה ממנו תעבור מידי עובד מדינה לידי אדם בעל אינטרסים ברורים מאוד. כאשר העסק ינוהל בידיים פרטיות, ללא שום פיקוח ציבורי, המטרה תהיה אחת - כמה שיותר מהר להכניס את האנשים למעגל העבודה תוך חוסר התחשבות ביכולותיהם, בכישוריהם, בסוג העבודה שממנה הם נפלטים ובסוג העבודה אליה הם נשלחים; ביכולת מקום העבודה להעסיקו לטווח ארוך ולא כזה שלאחר מספר חודשים יחזיר אותו אל לשכת התעסוקה. כיום, אנשים המשתתפים בתוכנית מספרים על זלזול בהמתנה לקבלת מענה, בהכשרה אותה הם אמורים לעבור. הם מחוייבים לבוא ולשהות 8 שעות בכל יום על-מנת להוכיח שאין להם שום הכנסה כזאת שאינה מוצהרת. עבודה שמוטלת בעיקרה על אנשי מס הכנסה.
במגזר העסקי עסק המנוהל בצורה כזאת לא היה שורד לזמן רב. בעליו היה שוקע תוך זמן מועט בחובות גדולים תוך כדי נעילת העסק אותו הוא חלם להקים. אך בפוליטיקה כמו בפוליטיקה, כאשר שרים מתחלפים כל שנה ומחצה או שנתיים, אין באמת קבלת אחריות על תוכניות אותן השר מקים בקול רעש גדול במסיבות עיתונאים כאלה ואחרות, גם אם הן מתבררות ככישלון אדיר שעלה למדינה כסף רב. במקרה שכזה, לאידאולוגיית ההפרטה של נערי האוצר הדלת פתוחה, וליתר דיוק האצבעות בוועדה מורמות כי הרי אין מי שבאמת יבוא אליך כדי שתתן לו תשובות.

נכתב על-פי נייר עמדה שכתבו עו"ד יפעת סולל - חברת התוכנית לכלכלה וחברה במכון ליר בירושלים, ופרופ' אריה ארנון.
הכותב הוא סטודנט לתקשורת.
תאריך:  30/12/2009   |   עודכן:  30/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"ויסקונסין אינה עונה"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בסופו של יום לא יהיה שינוי
משה שמואלי  |  30/12/09 13:05
2
זו תוכנית לגנבת כספי ציבור
ירון זכאי  |  30/12/09 15:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
ענבל בר-און
תוכנית ויסקונסין עומדת לאפשר לגופים פרטיים סמכות לשלול את קצבתם של אנשים אם לא ישתתפו בתוכנית    משתתפי התוכנית בעל כורחם מספרים על פטרנליזם, השפלה ועזרה אפסית, אם בכלל, במציאת מקום עבודה    כתבה ראשונה בסדרה
ענבל בר-און
הכינוס כנגד הרחבתה של תוכנית ויסקונסין לכלל המדינה נמשך    אקדמאים תקפו אותה כתוכנית מנשלת, נבזית    טענו כי ההפרטה והשחיתות כרוכים זה בזה    הזהירו מפני שיסוי כנגד הקבוצות המוחלשות
ענבל בר-און
תוכנית ויסקונסין אשר פוגעת באופן שיטתי בזכויות היסוד של קבוצות מוחלשות בחברה, יוצאת מתוך הנחת יסוד ולפיה "מי שעובד תורם לחברה"    האמנם?    עבדים נהיה (3)
ענבל בר-און
החיים שלנו, מעבר לכל הקלישאות היפות והספרות היפה אשר נכתבה על 'מהות החיים' אינם אלא סך כל הזמן העומד לרשותנו    כאשר פקידוני ויסקונסין מחייבים את נכפי- התוכנית להתייצב בתוכנית כ-30 שעות שבועיות, הם למעשה גוזלים את זמנם הפרטי    עבדים נהיה (4)
ענבל בר-און
במסגרת סדרת כתבות אשר אפרסם פה אודות תוכנית ויסקונסין, ראוי שאפתח בגילוי נאות    אני מתנגדת חריפה לתוכנית אשר מושתתת על כפייה, פחד, ועל מתן כוח לגורמים פרטיים לשלוט שליטה מוחלטת כמעט בחייהם של אנשים מוחלשים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il