ועדת הכספים קיימה (יום ב', 7.6.21) דיון לעניין תקנות פיצויים לנזק עקיף במבצע 'שומר חומות', במסגרתן ניתן מענה לדרישת ועדת הכספים מהשבועות האחרונים, לתת מענה לנזק עקיף גם לישובים שמעבר לטווח 40 קילומטרים מעזה ועד ל-80 קילומטרים.
במהלך הדיון ביקשו שר האוצר וחברי הוועדה לקבוע כי גם נזק עקיף כתוצאה מהמאורעות בערים המעורבות שהתבטא בסגירת עסק ל-7 ימים ומעלה, יזכה לפיצוי, אך אנשי משרד המשפטים והייעוץ המשפטי באוצר טענו כי אין הסמכה לשר לקבוע מנגנון זה בחוק הקיים, וכי סמכותו לעניין מאורעות כאלה בעת לחימה הינה לעניין נזק ישיר בלבד.
בדיון אמר השר כ"ץ: "ביקרתי כמעט בכל הערים שנפגעו, ראיתי שהדברים נפגעים. ישבתי לראות באיזה נושאים אנחנו יכולים לסייע ואנחנו עושים זאת. לעניין הפיצוי העקיף שנידון פה, יש חוק עד 7 קילומטר, יש נורמה שנקבעה עד 40 קילומטר בצוק איתן ומבצעים אחרים, לכן זה היה מובן מאליו. הייתה סוגיה אחת שהייתה חריגה לעומת פעמים קודמת, וזו הנחיית פיקוד העורף לא קיים לימודים עד 80 קילומטר, ולכן שקלתי והחלטתי להוסיף את מסלול השכר בין 40 ל-80 קילומטר, שמי שנעדר בטווח הזה המעסיקים ששילמו לו את השכר, יכלו להיכנס למסלול שכר. זו נקודה מאוד חשובה שיכולה לאפשר את מתן הפיצויים במסלול הזה".
"בנוסף קיימתי דיונים וחשבתי שצריך לקבוע כללים מיוחדים לערים המעורבות, לגבי הפיצוי הישיר זה הוגדר כפעולות איבה. חשבתי שמלבד הפיצוי הישיר יש צורך גם בפיצוי עקיף, הקריטריון שגיבשנו -עסק שנפגע תוך כדי ימי המבצע והיה סגור 7 ימים ומעלה, הוא זכאי גם לפיצוי העקיף, על-מנת לאפשר את זה גם בערים המעורבות, קבעתי שזה יהיה בכל ישוב. אותה הסמכה שיש לשר לעשות זאת באופן כללי, חשב נציג היועמ"ש
מאיר לוין שזה לא אפשרי. אם היה ניתן באופן חוקי, הייתי מבקש לעשות את זה, אם צריך לחוקק, אזה שהכנסת תחוקק את זה במהירות"
אלעד סולומינסקי, נציג משרד המשפטים הגיב לסוגיית הפיצוי לערים המעורבות וציין כי לעמדת המשרד אין לשר האוצר סמכות לקבוע פיצויים בתקנות לעניין הנזקים בערים המעורבות שלא נבעו מירי מעזה: "עברה אלינו שאלה פרשנית לגבי הסמכות של שר האוצר לתקן בתקנות, לא מדובר בשאלה האם ראוי לתת פיצויים עקיפים, אלא לעניין הסמכות", כך הסביר נציג המשרד כי הנזקים האמורים אינם מוגדרים כנזקי מלחמה אלא כנזקי אלימות, ובמצב זה הסמכות של שר האוצר נוגעת לפיצויים בגין נזקים ישירים בלבד.
יועמ"ש הוועדה והכנסת, עו"ד שגית אפיק העירה על הדברים: "על-פי לשון החוק נזק עקיף נובע מפגיעה בפעילות מלחמה או פעולות איבה, זה לא נכנס לעמדתכם לפעולות איבה?"
לאחר דין ודברים, בהם ביקשו יו"ר הוועדה, ח"כ
משה גפני, ויתר חברי הוועדה לקבוע כי המעשים הינם בגדר פעולות איבה בעת מלחמה, עמדה שנדחתה על-ידי הייעוץ המשפטי לאוצר ואנשי משרד המשפטים, הוחלט כי הדיון ימשך מחר, כאשר הגורמים המקצועיים יועצו בניהם למציאת פתרון לתוואי פיצוי זה. במסגרת המתווה המדובר - עסק שניזוק בתקופת המבצע בשל המהומות וספג פגיעה ישירה כתוצאה מההתפרעויות או כתוצאה מפגיעה מעזה, והיה סגור בשל כך 7 ימים ומעלה, יהיה זכאי לנזק עקיף בגין השבתת הפעילות, במסגרת תשלום שכר או מסלול מחזורים.
לצד כך, רשמה הוועדה מספר הישגים, ביניהם, שר האוצר הסכים לדרישת חבריה, לקבוע כי במסגרת מסלול פיצוי הנוגע לשכר עבודה - מתווה לפיצוי מעבידים ששילמו שכר לעובדים שנעדרו עקב מצב הלחימה, אשר מתגוררים במרחק של עד 80 קילומטרים מגבול רצועת עזה, הפיצוי יעמוד על סכום של 430 ש"ח ליום עבודה לעובד, זאת תחת סכום של 370 ש"ח שנקבע התקנות המקוריות, שהתבסס על הסכום שנקבע בשנת 2019. זאת בהמשך לכך שלחץ הוועדה הביא מלכתחילה לתיקון התקנות וקביעת המרחק על 80 קילומטר, תחת 40 קילומטר עד כה במבצעים הקודמים. שר האוצר השיב בחיוב לבקשת חברי הוועדה לשינוי הסכום, כאשר חבריה ציינו כי יש לעדכן את סכום התשלום נוכח חלוף השנים.
עוד נקבע בין השאר, לדרישת הוועדה ובהסכמת שר האוצר, כי במסגרת 'מסלול מחזורים' - מתווה לפיצוי עסקים הממוקמים במרחק של עד 40 קילומטרים מגבול רצועת עזה, בהתאם לירידה במחזור העסקים, תקרת הפיצוי תעמוד על מיליון שקלים וחצי, במקום מיליון שקלים בלבד בנוסח התקנות שהובאו לפתח הוועדה.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם את הדיון: "כולנו אזרחים במדינה הזאת, ואנחנו יודעים שהכל היה תחת אותו מערך מלחמתי בעזה, בירושלים ובמקומות אחרים, שר האוצר מסכים לפצות אך יש בעיה עם המשפטנים, אני מבקש להעביר את זה, אנחנו מבקשים את עמדת האוצר לעניין הפיצויים העקיפים בערים המעורבות ואני מבקש מהדרגים המקצועיים שימצאו פתרון לנושא, יכול להיות שלא יהיה מנוס מתיקון חקיקה ראשית".