X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
החלו הדיונים בהארכת חוק הותמ"ל

"נתוני מנהל התכנון לוקים בחסר"

יועמ"ש ועדת הפנים: הצעת החוק המקורית עסקה בבנייה למגורים, ובחדשה נכללים גם מתחמי תחבור הציבורית. הוועדה חייבת לדון בהיבטים החדשים הללו לעומק. הותמ"ל אישרה 260,000 יחידות דיור שהן כ-35% מסך הדירות שאושרו בתקופה זו יו"ר הוועדה: חיים לפני איכות החיים. קודם כל רוצים קורת גג, אחרי זה תעשו גנים ח"כ אלון טל: עדיפות לתכנון לחברה החרדית אינה נכונה. בידול ינציח עוני
▪  ▪  ▪
ח"כ סעיד אלחרומי [צילום: דוברות הכנסת]

ועדת הפנים והגנת הסביבה החלה (יום א', 1.8.21) בדיון שצפוי להימשך שלושה ימים, על הצעת חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור להכנה לקריאה שנייה ושלישית. מדובר בהארכת הוראת השעה שעניינה פעילות הותמ"ל.
מתן שחק ממרכז המחקר והמידע של הכנסת פרס את הדוח שערך: "לא נקבעו מדדים לאיכות התכנון והנושא לא נבחן על-ידי גורמי ממשלה. אין בכך לומר דבר על המאמצים שנעשו בפועל. לעניין הפגיעה בשטחי חקלאות וטבע לא עלה בידינו לקבל נתונים. זה נמצא במחלוקת. הנתונים שהועברו ממינהל התכנון לא כוללים את הפירוט הנדרש. הותמ"ל קיבלה סמכות נרחבת לשנות תכנוני מיתאר מחוזיות או ארציות, אבל לא נדרשה לדווח על השינויים ועל אופי השטחים שהפכה למיועדים לבינוי, ולא על היקף הפגיעה בערכי טבע וחקלאות. מן הראוי שדיווח כזה יונח בפני הכנסת".
היועץ המשפטי של הוועדה, תומר רוזנר העיר כי עניינה של הצעת החוק המקורית היה בנייה למגורים, ואילו בהצעת החוק הנוכחית הוסיפו מתחמי תחבורה ציבורית, שתכנונם נודע גם לתחומי מסחר, תעסוקה ושילוב במרקם עירוני, לכן, לדבריו, יש מקום שהח"כים חברי ועדת הפנים ידונו לעומק בשאלה האם כל הוראות החוק מתאימות גם לתחומים הנוספים הללו. הוא הציע לשקול פיצול החוק ודיון נפרד במתחמי התחבורה.
סיגלית בארי, מתכננת הותמ"ל: "260,000 יחידות דיור אושרו בותמ"ל. זה 35% מסך יחידות הדיור שאושרו. מתוך זה 30,000 לאוכלוסייה ערבית, 13,000 לאוכלוסייה חרדית. פינוי בינוי נמוך, כי החלו בו רק מ-2017.
"27 תוכניות פינוי בינוי ממתינות לחוק. הקצב מהיר – 11 חודש מההתחלה עד אישור בפועל. בתהליכי העבודה יש שולחן עגול שבו כל הציבור מוזמן במטרה להגיע לתכנון מיטבי. עקומת הלמידה גבוהה", דבריה.
ח"כ אוסמה סעדי: "אנו תומכים בחוק. תמיד היינו לצד מי שחפצים בשטחים חקלאיים ובטבע, אבל המצוקה בחברה הערבית גדולה. אנו חפצי חיים לפני איכות החיים. קודם כל רוצים קורת גג, אחרי זה תעשו גנים. אני מבין את כל ההתנגדויות, אתם עושים עבודה נהדרת, כל העמותות, אבל תבינו את המצוקות. האם יש תוכניות ותמ"ל ליישובים ערביים שלא אושרו?"
סיגלית בארי: "30,000 יחידות מחכות לחוק".
ח"כ בני בגין: "ב-2017 הייתי בין חברי הממשלה שאישרו את הותמ"ל. משתדלים לאזן בין צרכים שונים. האיזונים שיצרה הממשלה אינם מה שהח"כים מקבלים והיו רוצים לתקן. זה נושא הדיון".
ח"כ אחמד טיבי: "בעיית התכנון בחברה הערבית היא בעיה כרונית אקוטית בעבר, ותהיה גם בעתיד. יישובים ערבים רבים נהנו מהותמ"ל. זאב בילסקי (לשעבר יו"ר רמ"י) גילה הקשבה ןפתר הרבה בעיות. אני קשוב להערות המיגזר החקלאי. אלה נושאים חשובים, אבל מותרות. החיים עצמם חשובים יותר. קודם כל לקצר הליכים, לפתח ולעקוף חסמים". ח"כ יוראי להב הרצנו: "זה לא או-או". טיבי: "אני מקבל את עקרון האיזון".
ח"כ אלון טל: "זו הזדמנות לומר מילה טובה למנהלת מינהל התכנון ששומרת על שטחים פתוחים. האם שומרים שלא תהיה חריגה מתמ"א 35? אולי חל שיפור באיכות תוכניות, אבל יש טעויות, וכאן החשיבות של אפשרות ערר, שלא קיימת בותמ"ל. אני מבין את הצורך לתת עדיפות טיפול בחברה הערבית שהוזנחה שנים, אבל עדיפות לתכנון לחברה החרדית אינה נכונה. הממשלה הקודמת עודדה את הבידול של החברה החרדית, הבידול מנציח עוני. במקום שחרדים מתבדלים רמת ההשכלה והשילוב בשוק העבודה נמוכים. זה לא לטובת הציבור החרדי".
ח"כ איתן גינזבורג: "אני חרד שנורא קל לפתח בשטחים צמודי דופן לערים קיימות, וכל מה שדחוף נשכח בצד. לי חסר סעיף שיקבע תבחינים להכרזה על תוכנית מועדפת. מתי ועדת שרים תוכל להכריז על מתחם למסלול ותמ"ל?".
שי חג'ג', ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות: "הותמ"ל החל ב-2014 כשהיה מחסור גדול בדירות, כהוראת שעה. בילסקי אמר שהותמ"ל סיים את תפקידו. אנו מבינים שיש הסכמים קואליציוניים ובעיה אמיתית. נעזור לכם. נאפשר להמשיך את הותמ"ל לטובת ערבים חרדים והתחדשות עירונית, אבל חייבים לעשות זאת בשלביות. לא יכול להיות שעוקרים מטעים וארבע שנים לא בונים. כשצריך קרקע באמת, אז תיקחו".
אושרת גני גונן, ראש מועצת דרום השרון: "אם הותמ"ל לא השיג את יעדיו, לא צריך להאריך את החוק, או לכל הפחות להכניס כמה הגנות. קודם כל שער כניסה – מתי מינהל התכנון יכול להכריז על ותמ"ל? יש ערים שלא מיצו את ההתחדשות העירונית. שיוכיחו שהם צריכים. שתהיה מידתיות לקחו שטחים חקלאיים בהיקף שעקר את כל הרעיון של התישבות כפרית. שיקבעו שאפשר לקחת עד 30% מהשטח, כדי שהיישוב יישאר כפרי".
עמית יפרח, תנועת המושבים: "בתחילת הותמ"ל לא התנגדנו. נכנסנו תחת האלונקה, אבל חשבנו שהמדינה תשתמש בכלי הזה להגדלת היצע מגוונת".
רות אפריאט, רשות מקרקעי ישראל:, אני שומעת ביקורת על כך שהרבה תוכניות תוכננו ואושרו, אבל טרם בוצעו. אם התוכניות לא היו מאושרות, לא היינו יכולים להתקדם. יש מתחמים שבסיסי צהל יושבים בהם. ללא תכנון ואישור, לא היינו יכולים לדבר עם משרד הביטחון שיפנה. רק כשיש תוכנית מאושרת אומדים את עלויות הפינוי ומנסים להקדים מועדי פינוי. המלאי התכנוני הוא שמייצר את תוכניות העבודה. התכנון אינו סוף הדרך, אבל על-מנת שיהיו לנו תקציבים להסיר חסמים, להקים מט"שים ומחלפים, חייבים תוכנית מאושרת".
היועץ משפטי לוועדה, תומר רוזנר: "כמה היתרי בנייה יש?", אפריאט: "רמ"י הוא לא גוף שמנפיק היתרי בנייה".
ראול סרוגו, התאחדות בוני הארץ: "מצב שוק הדיור היום זה רק קצה הקרחון של מה שיקרה. ישראל גדלה בקצב של 2% בשנה, וזה לא חרדים, אלא דווקא באוכלוסייה הכללית, שרובה חילונים ודתיים. בקצב זה תוך פחות מ-30 שנה נצטרך עוד 3 מיליון דירות. המשמעות שנצטרך להכפיל את הקיים, ולבנות ב-3 עשורים מה שנבנה כאן במהלך 120 שנה. לבנות שוב את תל אביב, חירושלים, חיפה, באר שבע וקריית שמונה. כלומר, 100,000 דירות בשנה. כשהיום בונים 50,000 בשנה.
"כדי שייבנו 3 מיליון דירות, צריך לתכנן 6 מיליון. האתגר אדיר. 300,000 דירות שנבנו זה כלום. כולם צודקים. צודקים ראשי הערים שמפסידים כסף בארנונה למגורים, צודק המיגזר החקלאי שפוגעים בחקלאות, אבל אנו על סף משבר כבד מאוד. צריך סופר טאנקר לכבות את השריפה, ולא סופר טאנקר עם מיכל של פייפר. הותמ"ל עשה עבודה נהדרת. זה שיש חסמים בביצוע לא אומר שלא צריך ותמ"ל".
עו"ד אלי בן ארי, אדם טבע ודין: "אם תיקח את משאבי הותמ"ל ותעביר לוועדות המחוזיות, הן יוכלו לתכנן בקצב הראוי וגם לתכנן בעדיפות לערבים. בעיית האלימות במיגזר קשורה גם למצוקת המקרקעין. אם בכל ועדה מחוזית, לא בתל אביב, אבל במחוזות, ישקיעו משאבים ויהיו הרבה יותר בודקי תוכניות, זה היה פותר את הבעיה. בותמ"ל נותנים חוות דעת מקצועית ב-3 שבועות. כשמתכננים כל כך מהר, מתפספסים דברים חשובים".
פרופ' חגי לוין, נציג ההסתדרות הרפואית: "אם אנו חפצי חיים, בותמ"ל חייב להיות נציג למשרד הבריאות וחייבים לשקול את השיקולים הבריאותיים. אסור שנזכה במדליית זהב בהתעלמות - התעלמות מהבריאות".
יו"ר הוועדה, ח"כ סעיד אלחרומי, ביקש ממשרדי הממשלה להגיע לדיון הנוסף מחר עם נתונים שלא הציגו היום".

תאריך:  01/08/2021   |   עודכן:  01/08/2021
+הוארכה הזכאות למענקים למובטלים שחזרו לשוק העבודה
12:38 02/08/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הוחלט לכלול גם את מי ששב לעבודה עד סוף חודש יוני 2021, וכן לקבוע שמי ששב לעבודה ביולי 2021 יהיה זכאי לשלושה חודשי מענק, כאשר צבירת הזכאות לחודשי המענק תתאפשר לכלל השבים לעבודה עד אוקטובר 2021  ▪  עד היום 24,000 נמצאו זכאים למענק, 7,000 מהם למענק מוגדל, ושולמו במסגרתו כ-62 מיליון שקלים

[צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת]
+אושרה הארכת ההקלה במע"מ לארגון האו"ם לצורך הספקת דלק לרצועת עזה
11:43 02/08/21  |  מירב ארד

ועדת הכספים אישרה (ב'), את התקנות המאריכות פטור ממע"מ על דלק הניתן לארגון האו"ם. במסגרת שינוי שהכניסה הוועדה בשנה שעברה, נקבע גם הפעם, כי הפטור לארגונים ידרוש גם את אישור מתאם הפעולות בשטחים, על מנת לקיים בקרה נוספת. ההארכה הינה למשך שנה וחצי, עד תום שנת 2022. מטרת התקנות הינה לעניין הסדרת הפעילות של ארגון האו"ם בצד הפלשתיני, כך שיחול עליו מע"מ אפס ברכישת דלקים. במהלך הדיון הובהר כי כרגע רק ארגון UNOPS, של האו"ם מחזיק באישור.

+אושרו תקנות להפעלת מתחמי בדיקות קורונה מהירות
11:34 02/08/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

בין היתר קובעות התקנות כי רשאי להפעיל מוקד בדיקות בגיר או תאגיד רשום אשר מינה מנהל רפואי שעבר הכשרה כנדרש  ▪  לבקשת הוועדה נקבע כי על המנהל להיות עובד מעבדה רפואית בעל ניסיון של 3 שנים לפחות בתחומים הרלוונטיים

[צילום: פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור מעוז  אביר קארה / Abir  kara  אבתיסאם   מראענה / Ibtisam Mara'ana  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון טל / Alon  Tal  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אלינה ברדץ' יאלוב / Elina Bardach Yalov  אמילי חיה מואטי / Emilie Haya Moatti  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אפרת רייטן מרום / Rayten Marom Efrat  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי לסקי / Gaby  Lasky  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זאב בילסקי  זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin  חגי לוין / Hagai Levin  חיים ביטון / Haim Biton  חיים כץ / Haim Katz  יאיר גולן / Yair Golan  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב בן צור / Yoav Ben Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יום טוב חי כלפון / Yomtob Kalfon  יוסף שיין / Shain Yossi  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  לימור מגן תלם / Limor Magen Telem  מאזן גנאים / Mazen  Ghanem  מאי גולן / May  Golan  מאיר יצחק-הלוי / Meir Itzhak Halevy  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger  מירב בן ארי / Merav Ben Ari  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה (מוסי) רז / Mossi Raz  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz  ניר אורבך / Nir  Orbach  נירה שפק / Nira  Shpak  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סימון דוידסון / Simon Davidson  סלאלחה עלי / Salalha Ali  סמי אבו-שחאדה / Sami  Abu Shehadeh  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עידית סילמן / Idit  Silman  עמיחי שיקלי / Amichai Chikli  עמית יפרח  פטין מולא / Patin  Mula  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  קארין אלהרר / Karin  Elharar  ראול סרוגו / Raul Sarugo  רון כץ / Ron Katz  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שמחה רוטמן / Simcha  Rothman  שרן השכל / Sharren Haskel  תומר רוזנר / Tomer Rozner
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 24
איציק וולף
ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת חוק ביומטריה לזרים שאמורה לקבוע נהלים לנטילת נתונים ביומטריים מזרים המבקרים בישראל    השרה שקד: החוק יאפשר בקרה על זרים שכניסתם שלא למטרות לגיטימיות כגון: שהייה ועבודה בלתי חוקית ופעילות גורמי טרור
איתמר לוין
"הוא הגיע לתחתית ושם המשיך לחפור", אמר קצין בריטי על אחד מפקודיו. כך בדיוק נראית כנסת ישראל בחודשים האחרונים: בכל פעם בה נדמה לנו שאי-אפשר לרדת נמוך יותר, הח"כים שלנו מוכיחים שחבל שהם לא נשלחו לאולימפיאדה - משום שללא ספק היו שוברים שיאים עולמיים    התוצאה איננה רק חרפה לדמוקרטיה, אלא פגיעה קשה בניהול ענייני המדינה ומתן דוגמה נוראה ליתר אזרחיה
איציק וולף
יו"ר הכנסת פנה ליו"ר סיעת הליכוד, ח"כ יריב לוין, וביקש ממנו לפעול למינוי שני נציגים מהאופוזיציה לוועדת האתיקה    "אי הקמת הוועדה פוגעת אנושות בניהול הכנסת ובחבריה"
עידן יוסף
אושרה החובה להתקין מערכת שתמנע שכחת ילדים ברכב המסיע ילדים מתחת לגיל 4 - תידחה רק עד 1 במרס 2022 למרות בקשת שרת התחבורה לדחות את כניסת התקנה לתוקף עד ליוני 2022    עוד אושר: השרה מיכאלי תדווח לוועדה פעמיים על ההיערכות ועל התקדמות במתן סיוע וסבסוד - דיווח ראשון יתבצע עד 1 בנובמבר 2021 ודיווח שני עד 15 במרס 2022
איציק וולף
האופוזיציה ניצחה את הקואליציה והפילה את הצעת החוק לתיקון פקודת הסמים המסוכנים    55 חברי כנסת התנגדו להצעה - כולל חברי הכנסת מסיעת רע"ם - מול 52 בלבד שתמכו בה    גורמים בקואליציה תוקפים את ח"כ השכל שביקשה להעלות את ההצעה להצבעה: "מהלך פזיז ובעיקר לא מסודר, לא ככה מעבירים חוק, זו פשוט התנהלות חסרת אחריות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il