X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שטרנהל הוא עוד דינוזאור של השמאל המתפוגג שאינו מצליח להפנים שהשמאל נכשל בעיצוב השקפת-עולם ותורת מוסר חלופיות לאלה שמציעה התרבות היהודית
▪  ▪  ▪
בעמדותיו של שטרנהל אין חדש [צילום: פלאש 90]

השתלחויותיו של שטרנהל במתיישבי איו"ש, הפכו לו לטבע שני. דומה שעיתון המבקש סנסציה, דוגמת מוסף מעריב לשבת, 16.1.10, או כלי תקשורת אחר, שזקוק לדובר בוטה נגד הימין, נגד ההתיישבות ונגד רעיון הזכות של עם ישראל על ארץ ישראל, יכול תמיד למצוא אותו בשטרנהל.
שטרנהל הוא משל משום שדעותיו השבלוניות בסוגיות הסכסוך צפויות תמיד ואינן מושפעות מהמציאות, מעמדו האקדמי מחזק כביכול את חשיבתו הרציונלית והיותו "קורבן תמים" לתקיפה ההזויה של טייטל, עושה אותו למבין דבר מובהק.
ובכן, לא דובים ולא יער. בעמדותיו של שטרנהל אין חדש. הן מעוגנות בהשקפה הגלותית שהרצון הלאומי של עם ישראל תמיד נחות מהרצון הלאומי הפלשתיני.

המידתיות

להצדקת עמדה זו, הוא נדרש לגישה המקובלת במוקד אחר של הניאו-דמוקרטיה הישראלית, בית המשפט העליון - "המידתיות". לדידו "כיבוש" 21,000 קמ"ר משטח ארץ ישראל המערבית מתוך כ-28,000 קמ"ר, מוצדק בשם רעיון הבית הלאומי של ישראל, אבל עוד 1,000 קמ"ר (בקרוב כל שטחי ההתנחלויות יחד) הם פשע בינלאומי ומחשבתו הגאונית הזו מפרנסת אידיאולוגיה אנטי-ישראלית בעולם, תרבות מפלגת מבית, השמצת מגזרים שאינם מקבלים את דעתו, התנשאות אידיאית ומוסרית ועוד.

הפתרון - לא במגרש של שטרנהל

פתרון מדיני אינו נמצא "במגרש של שטרנהל". הוא לא נמצא כלל במערכת היחסים הדו-צדדית שבין ישראל לרשות הפלשתינית, אלא במערכת היחסים שבין ישראל לליגה הערבית, ומבחינתה של הליגה הערבית, 1,000 ק"מ נוספים של "כיבוש" משנת 1967, אינם בעיה אמיתית, אלא אמצעי פוליטי במאבק נגד ישראל. עובדה זו ביטא מובארק בראיון לפני מספר חודשים בצורה ברורה לגמרי, בתשובה לנאום בר-אילן של נתניהו.
בתגובתו טען, שרק ההזויים בינינו סבורים שהערבים מוכנים להכיר כיום במדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי. אבל שטרנהל, כאמור, אינו נדרש לעובדות. איש המחשבה המדינית יודע להסתדר גם בלעדיהן.
עתה, משזימן לידיו טייטל הזדמנות להעצים לחזור למשנותיו המדיניות שרוב הציבור בישראל סולד מהן, הוא אינו מהסס לרגע. במסגרת מלחמתו המתוחכמת למשוך את השטיח מתחת לרגליו של נתניהו ולגרור אותו למחוזות בלתי-אפשריים, הוא מנסה לשכנע את נתניהו ואותנו ש"רק ביבי יכול".
השמאל, שבאיוולתו הפוליטית בדור האחרון איבד כמעט את כל נכסיו, נזקק עתה לימין שיעשה עבורו את העבודה המלוכלכת. הוא שהיה שותף להקמת ההתישבות באיו"ש, ובצדק, מחפש כיום "גוי של שבת" שיפנה אותה משם עבורו. אלא שכשם שכל הזיותיו המדיניות לא התממשו, גם זו לא תצא לפועל, ומאותן סיבות בדיוק: הערבים אינם מתכוונים למה שסבור שטרנהל, פתרון כפוי מאינו אופציה, שום ממשלה בישראל לא תוכל לפנות 300,000 ישראלים והמאבק האמיתי על ירושלים עדיין לא החל.
מאחורי הפינה מחכה לנו אירן, וכשיסתבר לכולם, ובראש ובראשונה לאמריקנים ולאירופים, שביזבזו זמן יקר על עיסוק בדילמה הפחות חשובה של האזור, יתהפך סדר היום האזורי והעולמי באופן דרמטי.
גם טיעוניו לגבי המקריות שבשחרור הגדה מכיבושה על-ידי ירדן, אינם מדויקים. נכונה העובדה שישראל לא תכננה לתקוף את ירדן ב-1967, במטרה לשחרר מידה את חלקי הגדה שהאחרונה כבשה ב-1948. אין פירוש הדבר שבתכנון הישראלי או בתודעה הישראלית לא היו מחשבות על צורך לשנות את גבולות שביתת הנשק משנת 1949, בנקודות מסויימות, בחלקן מטעמים אסטרטגיים (זכורה היטב התבטאותו של אבא אבן ששכינה את קוי שביתת הנשק "גבולות אושויץ") ובחלקם מטעמים לאומיים ויהודיים (כפי שביטא זאת בן-גוריון הגדיר את אי-שיחרורה של ירושלים המזרחית במלחמת השחרור כ"בכייה לדורות").
חוסיין, כשתקף את ישראל ב-1967 אכן שגה ושיחק לידי ישראל בכך שאיפשר לה לשפר עמדות ביחס לתוצאות מלחמת העצמאות. כך או כך, קווי שביתת הנשק או הקו הירוק מעולם לא היו מקודשים, לא נקבעו כגבול מוכר ולא היו חלק מהסדר מדיני כולל בין ישראל לשכנותיה, ואין שום סיבה אובייקטיבית שנקדש אותם כיום. שטרנהל בעמדותיו מסייע ליריבי ישראל ולאויביה לכנס אותה לתיחום גיאו-אסטרטגי בלתי-סביר ובלתי רצוי בעליל.
ליקוי המאורות העיקרי של שטרנהל אינו ברעיונותיו הלא מציאותיים לגבי הפתרון המדיני שמעבר לפינה. הוא בכך ששטרנהל רואה את ישיבתה של ישראל באיו"ש ככיבוש - אין הזוי מזה, מכל בחינה שהיא. כל מי שמשתמש בכינוי זה, פועל בניגוד לאינטרסים היסודיים ביותר של ישראל כמדינת העם היהודי. גם אם יטען הטוען משיקולים פוליטיים כאלה ואחרים, שטובתה של המדינה דורשת ויתורים טריטוריאליים באיו"ש כחלק מהסדר מדיני עם העולם הערבי, התדמית המתקבלת מנכונות לויתורים מעמדת מוצא של בעלי זכות לעומת נסיגה מאונס ממעמד של "כובשים" או "קולוניאליסטים" שונה בתכלית שינוי! לכנות את מתישבי איו"ש "קולוניאליסטים", הוא בעיני שווה-ערך לכינוי "בוגד" לשטרנהל עצמו.
שטרנהִיליזם בצורתו הפוסט-מודרנית המורחבת הוא אחת הסיבות המרכזיות להדרדרותן של הדמוקרטיות המערביות בדור האחרון, הוא מגורמי השסעים החברתיים החמורים ביותר במדינת ישראל. כאשר מפרקים את סולמות הערכים, את המורשת ההיסטורית והתרבותית ואת סיבת-הקיום הבסיסית של מדינת-הלאום, מגיעים קרוב מאוד לאנרכיה.
המנגנונים הטכניים של דמוקרטיה אינסטרומנטאלית, אינם בהכרח הנימוק הטוב ביותר לרואת במדינת-לאום יסוד ובסיס לעיצוב החיים הפרטיים. גישות אלה, הרבה יותר מ"הכיבוש", הרסניות לחברה, לסולידריות החברתית, לאחריות ההדדית ולשותפות האינטרסים, שבעדיהם אין סיבה להיות יחד. שטרנהל הוא עוד דינוזאור של השמאל המתפוגג שאינו מצליח להפנים שהשמאל נכשל בעיצוב השקפת-עולם ותורת מוסר חלופיות לאלה שמציעה התרבות היהודית, ואין שום חוכמה או גדולה בזריקת העבר היהודי בתמורה ל"שום דבר" הפוסט מודרני החדש.

עמדות מזיקות

מדען המדינה, חתן פרס ישראל, אינו מסוגל לדמיין לעצמו שהעמדות שהוא מציג מזיקות למדינה כמעט מכל בחינה אפשרית, מרחיקות הסדר, מגבירות את סרבנות הצד השני, ומספקות לכל אוייבי המדינה את "הטיעון המוסרי נגד הכיבוש".
הטיעון המוסרי אינו מסתיים בקווי 1967, ולא מקרה הוא; המספרים מדברים בעד עצמם. אם הפלשתינים לטענתם מונים כיום כחמישה מיליון נפש בשטחי א"י המערבית, עוד כשני מיליון בירדן, מיליון נוסף במדינות נוספות במזרח התיכון ומיליון נוסף בכל "שאר העולם", הרי שמספרם הכולל עולה על מספר יהודי ישראל. אם כך, מדוע שיסתפקו רק ב-25% לערך משטח א"י המערבית?
שטרנהל מתעלם מן העובדה שרק הוא, השמאל הקיצוני בישראל ואוייבי ישראל, מסכימים להסדר כזה, הפלשתינים ברובם אינם נמצאים במגרש הזה.

תאריך:  17/01/2010   |   עודכן:  17/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שטרנהל כמשל... וכשנינה
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
מיותר להתווכח עם הגזען השמאלן ל"ת
גזענות היא מחלה  |  17/01/10 16:11
2
שחכת את יאיר לפיד ?
ישמעאל  |  17/01/10 16:17
3
שכחת  ל"ת
ישמעאל  |  17/01/10 16:25
4
לחוקרי מוח: חלק אחד במוחו דפוק ל"ת
בעיה למומחים  |  17/01/10 18:06
5
פרס ישראל לשטרנהל בחסות בגצ! ל"ת
!!!  |  17/01/10 18:17
6
תנו לפרופסור להזדקן ולהעלם
ירון זכאי  |  17/01/10 18:24
7
יותר מדי קרדיט לקקר הזקן
f54rt  |  17/01/10 20:21
8
מאמר חזק תודה ל"ת
ישראל ישראלי  |  17/01/10 21:58
9
ימין ישראלי החל את דרכו מ-...
ולדימיר ולדימירוב  |  17/01/10 22:31
10
כל קופי הימין מיללים
ע.ג2  |  17/01/10 22:49
 
- התגובה הזאת שלך
רונן גולדשטיין  |  18/01/10 00:23
11
נראה שהימין בפאניקה
אגריפס לוי  |  18/01/10 00:14
12
מאמר ראוי-נקודת מבט ציונית שפו ל"ת
דניאל סבלדי  |  18/01/10 00:15
13
חונך בכנסיה קתולית וניצל מהגרמ
שטרנהייל  |  18/01/10 11:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רונן הלל
כעסיה, רצונותיה ואינטרסיה של ישראל לא יכולים לבוא לידי ביטוי באמצעות השפלת אנשי דיפלומטיה ובטח שלא בהשפלת שגריר
ד"ר אברהם בן-עזרא
לא בכדי לוחצת טורקיה על ישראל לפתוח ערוץ הידברות עם סוריה ידידתה    מדובר בעצת אחיתופל להרע לנו ולהיטיב עם אויביה
שלמה אבני
רעיון למערכת להספקת חשמל ירוק לכל צרכני הגלובוס, יומם ולילה, חורף וקיץ, כל ימות השנה, ללא הפסקה
רפי מן
שיגרת האסון: עשר הערות על הסיקור העולמי של רעידת האדמה בהאיטי
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
מאחורי סגן שר החוץ ניסיון דיפלומטי רב, אך זה אינו מסייע לו להבין את שכל ילד אמור להבין: התקשורת מצלמת וגם מקליטה...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il